Jump to content
MAINOS

Migreenipotilaan lääkehoito


ramses koi

Recommended Posts

Terveppä terve

Omasta mielenkiinnosta kyselen eri sairaaloiden migreenilääkecoctaileja. Meillä käytössä Comfortid - Solu-Cortef- NaCl - infuusio laskurilla. Vastetta on, mutta usein vasta tuntien päästä vähän ennenkuin infuusio loppuu.

Mites muualla?

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 81
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meillä on Toradol-Diapam-Primperan.

(itsellä vaikea mig, johon kohtauslääkitykseksi määrätty Tramal 100mg+Zofrma zydis 8mg+ Zomig nasal)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onko miranax/naprometin kui paljo käytös? hyviä kokemuksia? vai tyydytäänkö "aina" koktailiin?

Meillä täysin riippuvainen lääkärin tyylistä ja tietysti potilaan lääkityshistoriasta. Yleisin ensiapulääke migreenikohtauksiin joihin ei p.o-lääkkeet auta taitaa olla Imigran.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveppä terve

Omasta mielenkiinnosta kyselen eri sairaaloiden migreenilääkecoctaileja. Meillä käytössä Comfortid - Solu-Cortef- NaCl - infuusio laskurilla. Vastetta on, mutta usein vasta tuntien päästä vähän ennenkuin infuusio loppuu.

Mites muualla?

Meillä myös näin, mutta liuoksena glukoosipitoinen NaCl.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä sain kuulla, et migreeniin suositellaan asa 1000mg heti oireiden ilmaannuttua + mahdollinen täsmälääke ohjeen mukaan... oisko asa:a siksi, koska aivoinfarktiriski??? Myös yhdistelmäpillerit + migreeni lisää riskiä.... oikaiskaa viisaammat, jos olen saanut väärää tietoa :)

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveppä terve

Omasta mielenkiinnosta kyselen eri sairaaloiden migreenilääkecoctaileja. Meillä käytössä Comfortid - Solu-Cortef- NaCl - infuusio laskurilla. Vastetta on, mutta usein vasta tuntien päästä vähän ennenkuin infuusio loppuu.

Mites muualla?

Meillä myös näin, mutta liuoksena glukoosipitoinen NaCl.

Kuten myös meillä, Färkkilän tipaksi sitä kutsutaan. (...Färkkilän tippa, jossa on glukoosipitoisessa keittosuolaliuoksessa indometasiinia 100 - 200 mg ja hydrokortisonia 400 mg/1000ml liuosta... http://www.aivoviikko.fi/aivosair_5.htm )

Kärsin vaikeasta migreenistä ja olen sitä itsekin kerran saanut. Auttoi tosiaan, mutta vasta useiden tuntien kuluttua. Yleensähän migreenin lääkehoitoon kuuluu ns. täsmälääkkeet eli triptaanit (Imigran, Maxalt, Almogran yms yms..) jotka sitten auttavat tai eivät..Useimmiten kaiketi kuitenkin auttavat..(?)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onko miranax/naprometin kui paljo käytös? hyviä kokemuksia? vai tyydytäänkö "aina" koktailiin?

Tollaisen tarjoaminen migreenikohtaukseen kyllä rikkoo Geneven sopimusta.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onko miranax/naprometin kui paljo käytös? hyviä kokemuksia? vai tyydytäänkö "aina" koktailiin?

Tollaisen tarjoaminen migreenikohtaukseen kyllä rikkoo Geneven sopimusta.

kiitos rakentavasta kommentista.

"...

  Migreenikohtauksen hoito

  €â€ Lepoon rauhalliseen, pimeään paikkaan

€â€ Migreenikohtauksen aikana lääkkeet imeytyvät parhaiten peräpuikkoina

tai poretabletti/annosjauhe-muodoista.

€â€ Metoklopramidin  kombinointi parantaa kaikkien

migreenilääkkeiden imeytymistä.

  Tulehduskipulääkkeet

  €â€ Asetyylisalisyylihappo 1000 mg tai parasetamoli 1000 mg joko yksinään

tai yhdistettynä metoklopramidiin 10 - 20 mg tai muu

tulehduskipulääke : tolfenaamihappo 200 mg p.o, ketoprofeeni 50

- 100 mg p.o., naprokseeni 500 - 1000 mg p.o., diklofenaakki 50 - 75 mg

i.m., ibuprofeeni 800 mg p.o. jne."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onko miranax/naprometin kui paljo käytös? hyviä kokemuksia? vai tyydytäänkö "aina" koktailiin?

Tollaisen tarjoaminen migreenikohtaukseen kyllä rikkoo Geneven sopimusta.

kiitos rakentavasta kommentista.

"...

  Migreenikohtauksen hoito

  €â€ Lepoon rauhalliseen, pimeään paikkaan

€â€ Migreenikohtauksen aikana lääkkeet imeytyvät parhaiten peräpuikkoina

tai poretabletti/annosjauhe-muodoista.

€â€ Metoklopramidin  kombinointi parantaa kaikkien

migreenilääkkeiden imeytymistä.

  Tulehduskipulääkkeet

  €â€ Asetyylisalisyylihappo 1000 mg tai parasetamoli 1000 mg joko yksinään

tai yhdistettynä metoklopramidiin 10 - 20 mg tai muu

tulehduskipulääke : tolfenaamihappo 200 mg p.o, ketoprofeeni 50

- 100 mg p.o., naprokseeni 500 - 1000 mg p.o., diklofenaakki 50 - 75 mg

i.m., ibuprofeeni 800 mg p.o. jne."

Taidettiin rakentaa aika ruma maja... :) :X

True, true. Pahaan migreeniin kuitenkin täsmälääkkeitä eikä mitään nsaid-sontaa. Tuossahan on lueteltu about kaikki nsaid:t mitä kaapista löytyy, eli merkitystä ei ole sillä minkä niistä valitsee. Ja juuri tuo yhdistäminen pimppiraniin ja lepoon.

Mielenkiinnosta, mistä juuri tämän naprokseenin nykäisit?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiinnosta, mistä juuri tämän naprokseenin nykäisit?

migreenistä vähän tietävänä kysyin ja nyt olen viisaampi.

naprokseenin vetäsin siitä kun muutamalle kaverille sitä määrätty migreenikohtausten hoitoon.

no hard feelings :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiinnosta, mistä juuri tämän naprokseenin nykäisit?

migreenistä vähän tietävänä kysyin ja nyt olen viisaampi.

naprokseenin vetäsin siitä kun muutamalle kaverille sitä määrätty migreenikohtausten hoitoon.

no hard feelings :)

Jotenkin on itselle jäänyt tuosta naprokseenistä jäänyt sellainen kuva, että lekurit määrää sitä potilaille jotka valittaa jotain epämäärästä tai määräsempääkin, ja sanovat että burana ei auta. No tässä sulle ihmelääke! "Joo mä oon syöny näitä reumalääkkeitä" tai "Joo mulla o tällaset migreenilääkkeet" "Sain tällasii kuukautiskipuihin", vaikka tosiasahan on että ibuprofeeni/ketoprofeeni/jne. tehoais ihan samaan tapaan? Vatsaystävällisempikö? Pah!

Meidän talossa muuten leukakirurgit määrää aina suuleikatuille Pronaxen® post-op kivun hoitoon. Kysyin muuten että miksi juuri se, niin hän vastasi että

1) Tabletti on pienempi, l. helpompi niellä kun on rautaa suu täynnä

2) Otetaan kaksi kertaa päivässä, l. vähempi nielemiskertoja kuin esmes ibuprofeenilla

...Tämä tällaisena lisäkuriositeettinä vain

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikille migreenikoille ei suositella näitä triptaaneja lainkaan - esim. basillaaria tai hemipleegista migreeniä sairastavalle migreeniä triptaanit ovat jopa täysin kontraindisoidut. Näissä migreenityyppitapauksissa esim. Hgin Päänsärkykeskuksen neurologit suosittavat ibuprofeenia otettavaksi ea:na 800mg 1½ tbl...Ja estolääkitys suositellaan aloitetaavaksi suoraan, jos taudinkulku raju. Lisäksi "kohtauslääkkeeksi" MigPriv (eli aspiriini 1000mg+primperan) annospussi/max 2 pv). Itse sairastan basillaarista migreeniä ja taudinkulku on ollut melkoista vuoristoa....Estolääkityksellä (Atacand+Topimax) työssäkäynti ja normaali elämä on mahdollista migreeninkin kanssa ilman suuria kohtaksia pienten kohtauksien kanssa... :D

Kaikki mikä ei mene nappiin, kasvattaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Estolääkityksellä (Atacand+Topimax) työssäkäynti ja normaali elämä on mahdollista migreeninkin kanssa ilman suuria kohtaksia pienten kohtauksien kanssa... :D

Tämä nyt menee OT, mutta pärjäätkö tosiaan työssäsi Topimaxilla. Jouduin siitä itse luopumaan, kun ei hommat onnistunut. Sanoja ei muistanut ja kiva ohjata potilaita, kun ei muista yhdenkään lääkkeen nimeä. Saatoin antaa potilaalle lääkettä ja kirjata sitä, muistamatta enää mitä olin antanut.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myös yhdistelmäpillerit + migreeni lisää riskiä.... oikaiskaa viisaammat, jos olen saanut väärää tietoa :D

Itselläni ollut vuosia paha migreeni, kohtauksia useasti viikossa. Monia kohtauslääkkeitä kokeilin, mutta paras oli Relert. Tosin neurologi kun mainitsi, että yhdistelmäpillerit vaikuttaa migreeniin, jätin ne siitä paikasta pois ja eipä ole migreeniäkään sen kummemmin ollut!  :P Kyllä elämä on ihanaa nyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla myös hormonaaliset tekijät laukaisivat migreenin... pillerit vaihoin minipillereihin... ei oireita... :P

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla myös hormonaaliset tekijät laukaisivat migreenin... pillerit vaihoin minipillereihin... ei oireita... :)

Hmm... itse en ole uskaltanu hormoneihin kajota, kun tosiaan tiedän saavani hormoneista migreeniä. Raskausaika oli ihan tuskaa... Välillä nykyään tuppaa vielä kuukautisten aikaan iskemään migreeni. Täytyypä harkita noita minipillereitä...

Mun migreenit on onneksi ollut tähän mennessä vain lieviä. Buranalla menee ohi. Paitsi raskausaikana en alussa ottanu buranaa ja saattoi päänsärkyä jäädä viikoiksikin eteenpäin. Nyttemmin oon huomannut, että migreenin jälkeen jotenkin kieli vähän kankea, s-kirjaimet jää johonkin suhisemaan jne.  :) Eli tuntuu kuin ne vuosien myötä (oireet siis) ois pahenemassa...?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Naprokseeni ei todellakaan ole sen vatsaystävällisempi kuin muut särkylääkkeet... Se on vaan ainut ja lekureitten mukaan tehokkain särkylääke esim. kuukautiskipuihin ilman että se vie syöjäänsä pöhnään... Itsellä se ei todellakaan tunnu riittävän ja ainut minkä olen saanut usealta lääkäriltä neuvoksi on että "voithan sinä tilapäisesti syödä sitä vähän isommalla annoksella"... onko se nyt niin tilapäistä joka kuukausi 3-4 päivää??

Nyt menee hieman ohi aiheen mutta kertokaas kokemuksia mikä olisi tehokas ja hyvä lääke todellakin normaalia elämää haittaaviin (=välillä joutuu lähtee töistä pois, yms.) kuukautiskipuihin?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tykkää Vioxxista ja toki Vioxx acut on ihan ehdoton. Hitsi kun paketti kohta loppuu  :)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt menee hieman ohi aiheen mutta kertokaas kokemuksia mikä olisi tehokas ja hyvä lääke todellakin normaalia elämää haittaaviin (=välillä joutuu lähtee töistä pois, yms.) kuukautiskipuihin?

Itselläni auttoi synnytykset. Siitä vaan vauvaa tekemään  :)

Tosin koet ne 9 kk kuukautiskivut sitten kerralla.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Naprokseeni ei todellakaan ole sen vatsaystävällisempi kuin muut särkylääkkeet... Se on vaan ainut ja lekureitten mukaan tehokkain särkylääke esim. kuukautiskipuihin ilman että se vie syöjäänsä pöhnään... I

Kaikki markkinoilla olevat tulehduskipulääkkeet ovat tutkitusti yhtä tehokkaita ja niiden ekvilentti annoskatto on sama.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vauvoja on moni tuttu tarjonnut avuksi mutta ei tällä hetkellä suunnitelmissa...Niitä kun ei voi laittaa kaappii piiloon ja ottaa sit esiin ku hyvältä tuntus joskus 5 vuoden päästä... :)

Ehkä muutama kipeä päivä kerran kuussa kun yhtä tuskaa vähintään seuraavat 18 vuotta... :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla kyllä synnytykset vähensi kuukautiskipuja, mutta sen sijaan olen saanut riesakseni ovulaatiokivut jotka on pahemmat kuin kumpikaan synnytyksistäni! Joudun kävelee kaksin kerroin ja tuntuu kuin koko lantio ois tulessa ja kohtu tipahtamassa ulos. Ja sitä kestää koko päivän!

Eli ei kyllä menkkakipujen lievitykseen kannata synnytellä...  :P

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä käytetään migreenin hoitoon hyvällä vasteella Toradol-Oradexon-Primperan -koktailia. Laimennokseksi käytetään 100 ml NaCl 0.9 % ja hoidon tulokset on olleet hyviä.

Eikö sokeriliuoksen käyttö päänsärkypotilaalla ole vähän riskaabeli juttu, jos se ei olekaan tyypillinen migreeni tai vaikkapa vuoto?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...