Jump to content
MAINOS

Migreenipotilaan lääkehoito


ramses koi

Recommended Posts

Eikö sokeriliuoksen käyttö päänsärkypotilaalla ole vähän riskaabeli juttu, jos se ei olekaan tyypillinen migreeni tai vaikkapa vuoto?

Ennen sokeripitoisten liuosten antamista on tietysti varmistuttava siitä, että kontraindikaatioita tälle ei ole. Kyllä yleensä ainakin meillä päänsärkypotilaat aika perusteellisesti tutkitaan ennen kuin mitään sokerilitkuja annetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 81
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Nyt menee hieman ohi aiheen mutta kertokaas kokemuksia mikä olisi tehokas ja hyvä lääke todellakin normaalia elämää haittaaviin (=välillä joutuu lähtee töistä pois, yms.) kuukautiskipuihin?

Minulla aukeni taivas yhdistelmällä Burana 600-800 mg + Litalgin. Auttaa, kun kramppaa kantapäistä takaraivoon asti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt menee hieman ohi aiheen mutta kertokaas kokemuksia mikä olisi tehokas ja hyvä lääke todellakin normaalia elämää haittaaviin (=välillä joutuu lähtee töistä pois, yms.) kuukautiskipuihin?

Minulla aukeni taivas yhdistelmällä Burana 600-800 mg + Litalgin. Auttaa, kun kramppaa kantapäistä takaraivoon asti.

Kuulostaa paperilla varsin tyhmältä antaa KAHTA tulehduskipulääkettä (metomitsolia ja ibuprofeenia) yhtäaikaa. Kivunlievitys ei kasva, haittavaikutukset kylläkin. Järkevämmältä kuulostaisi esim. Parasetamoli 1 g + Litalgin tbl. Mutta jos sillä taivas aukeaa, niin anna mennä vaan...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt menee hieman ohi aiheen mutta kertokaas kokemuksia mikä olisi tehokas ja hyvä lääke todellakin normaalia elämää haittaaviin (=välillä joutuu lähtee töistä pois, yms.) kuukautiskipuihin?

Minulla aukeni taivas yhdistelmällä Burana 600-800 mg + Litalgin. Auttaa, kun kramppaa kantapäistä takaraivoon asti.

Kuulostaa paperilla varsin tyhmältä antaa KAHTA tulehduskipulääkettä (metomitsolia ja ibuprofeenia) yhtäaikaa. Kivunlievitys ei kasva, haittavaikutukset kylläkin. Järkevämmältä kuulostaisi esim. Parasetamoli 1 g + Litalgin tbl. Mutta jos sillä taivas aukeaa, niin anna mennä vaan...

Joskus lääkehoidoissa toimii joidenkin yksilöiden kohdalla aivan ihmeelliset lääkekombinaatiot. Osaltaan tietysti voi olla kysymys placebo-vaikutuksesta, mut ei kai sillä niin väliä ole jos oireet helpottaa ja sivuvaikutuksia ei tule...?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on OT:n OT: Mulla auttaa placebo kummasti. Amoxin ei auta niin hyvin kuin Amorion, just. Ei sitä ihteään tajua, mutta niin sitä toimii, vaikka kuinka järjellä selittäisi  ;D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on OT:n OT: Mulla auttaa placebo kummasti. Amoxin ei auta niin hyvin kuin Amorion, just. Ei sitä ihteään tajua, mutta niin sitä toimii, vaikka kuinka järjellä selittäisi  ;D

Siis täh?! TIEDÄT syöväs placeboa ja huomaat sen tehoavan?!  :o  Vai siis että sulle annetaan placeboa migreeniin uskotellen että se on jotain muuta?  :D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos purkin kyljessä lukee jotain sopivaa, niin sisältö saa olla ihan mitä vaan  ;D Ei tehoa tiettyihin sairauksiin kuten migreeniin tai diabetekseen.

Koti-ikäväpilleri

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt menee hieman ohi aiheen mutta kertokaas kokemuksia mikä olisi tehokas ja hyvä lääke todellakin normaalia elämää haittaaviin (=välillä joutuu lähtee töistä pois, yms.) kuukautiskipuihin?

Minulla aukeni taivas yhdistelmällä Burana 600-800 mg + Litalgin. Auttaa, kun kramppaa kantapäistä takaraivoon asti.

Kuulostaa paperilla varsin tyhmältä antaa KAHTA tulehduskipulääkettä (metomitsolia ja ibuprofeenia) yhtäaikaa. Kivunlievitys ei kasva, haittavaikutukset kylläkin. Järkevämmältä kuulostaisi esim. Parasetamoli 1 g + Litalgin tbl. Mutta jos sillä taivas aukeaa, niin anna mennä vaan...

Kuukautisia ja niiden myötä kipuja (vaihtelevassa määrin) on ollut lähemmäs kolmekymmentä vuotta. Siinä ajassa olen ehtinyt kokeilla kaikenlaista, myös mainitsemasi yhdistelmän. Toistaiseksi paras on ollut tämä L + B, onneksi sitä ei tarvitse ottaa kuin pari kertaa kuukaudessa. Jossain aikaisemmassa keskustelussa onkin ollut esillä toimivan kivunhoidon tärkeys - minua ei haittaa vaikka mulle kasvaisi sarvet päähän kunhan kipu ja krampit lähtevät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Nyt menee hieman ohi aiheen mutta kertokaas kokemuksia mikä olisi tehokas ja hyvä lääke todellakin normaalia elämää haittaaviin (=välillä joutuu lähtee töistä pois, yms.) kuukautiskipuihin?

Mulla on ollut aina todella kovat menkkakivut. Olen kokeillut monenmoista tabua, mutta yllätyksekseni reikihoito (=energiahoito) tehosi! En uskonut tähän, mutta ystäväni antaa hoitoja ja halusi kokeilla mulle. Kipu helpotti tosi nopeasti ja nyt olen yli vuoden pärjännyt ilman kipulääkkeitä.. kun menkat alkaa - alkaa kivutkin ja käyn ystäväni luona joka antaa energiahoitoja tai laitan tekstarin et "lähettää" energiaa... se tehoaa! Tosin migreeniin ei tuo juttu tehonnut  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Nostetaas tätä aihetta huolimatta siitä, että punainen varotusteksti on tuolla sanomassa, että ei ole vastattu 365päivään.  ;D

Elikäs oon kiinnostunu lähinnä migreenin estohoidosta.. Mitä lääkkeitä? Sivuvaikutuksia? Millä annoksella? Toimiiko oikeesti..? (Mä tiedän olevani skeptikko..) Mun tarttis itte päättää alotanko estohoidon näihin kohtauksiin, lekurin mukaan mulle passais amitriptyyli...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nostetaas tätä aihetta huolimatta siitä, että punainen varotusteksti on tuolla sanomassa, että ei ole vastattu 365päivään.  ;D

Elikäs oon kiinnostunu lähinnä migreenin estohoidosta.. Mitä lääkkeitä? Sivuvaikutuksia? Millä annoksella? Toimiiko oikeesti..? (Mä tiedän olevani skeptikko..) Mun tarttis itte päättää alotanko estohoidon näihin kohtauksiin, lekurin mukaan mulle passais amitriptyyli...

Beta-salpaajia käytetään estohoitoon. Maksimisyke laskee..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mainitaas nyt muutama ihan vaan kauppanimillä:

Topimax 175-200mg, toimi erittäin hyvin. Sivuvaikutuksina jalkojen voimakas pistely/"tikkuilu", johon auttoi Miral/Durekal säännöllisesti otettuna, sekä muistihäiriöt. Ei migreenin migreeniä moneen kuukauteen, mutta muistia ei nimeksikään. Siihen söin Ebixaa ja Ariceptiä.

Lamictal 250mg, ei sivuvaikutuksia, ei apua.

Noritren 150mg/Triptyl 20mg, ei auttanut pidemmän päälle, ei sivuvaikutuksia.

Spesicor dos, voimakas hikoilu, ei tietoa avusta.

Orstanorm, auttoi, mutta pahensi tikkuilua ja aihutti sitä myös käsiin.

Debrakine 200mg auttoi, mutta tukka lähti ja jatkuva sairaalloinen nälkä. Ruuan näkeminenkin oksetti, mutta elimistö huusi ruokaa.

Cymbalta 120 mg auttoi, alussa suun kuivumista ja hikoilua, annoksen pienentäminen ei onnistunut.

Efexor Depot 300 mg auttoi, mutta suu on kuin hiekkapaperia, eikä oire helpottanut.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Beetasalpaajaa koetettiin joskus alkuun, mutta ei apua.

Olen myös kokeillut erityisluvalla saatavaa vahvaa b-vitamiinia, apua oli jnkv, en muista mihin se jäi...

Lamictal 250mg + Verpamil + Ödemin = Ei apua

Noritren 150mg/Triptyl 20mg, ei auttanut, mutta paino ikävästi nousi-

Prednisolonia useita kertoja säkykierteen katkaisuun; hyvä keino "

Kohtauslääkkeenä tällä hetkellä Migard ( uusi pitkävaikutteinen täsmälääke) + 15 mg kortisonia ja 1-2 Dolania. Toimii hyvin.

Panacod oli alkuun hyvä, mutta nykyisin sillä ei ole mitään tehoa.

Jos ei nämä keinot riitä, käynpä Hirvosella hakemassa Toradolia...ja taitaa se kortisonia siinä samalla pistää Ja tämä Auttaa !

Liisa cum aurallinen, auraton ja hemipleginen migreeni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mä kokeilin joskus migreenin estoon Propralia -> migreeniin ei vaikutusta ja lääkkeen sivuvaikutukset alkoivat haitata kovasti mun urheilullista elämäntyyliä  :-

Katsotaan nyt löytyykö lääketutkimuksen yhteydessä apua kortisonipohjaisesta nenäsuihkeesta migreenin estoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katsotaan nyt löytyykö lääketutkimuksen yhteydessä apua kortisonipohjaisesta nenäsuihkeesta migreenin estoon.

Täällä taas B12

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on taas se ihana tilanne, että migreenilääkkeitä en saa syödä, tulehduslääkkeitä en kestä, Paracetamol yksin ei auta. Jäljelle jää panacod. Ja siihen lisäksi primperan (jonka sain alkuraskauden pahoinvointiin, mutta huomasin että se tepsii myös migreenin aiheuttamaan pahoinvointiin. Tuntuipa tyhmältä ettei kukaan ollut sitä ehdottanu mulle aiemmin).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Panacod on kuulemma yksi pahimmista migreeni-potilaalle annettavista lääkkeistä. Ei saisi käyttää missään tilanteessa.  8)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Panacod on kuulemma yksi pahimmista migreeni-potilaalle annettavista lääkkeistä. Ei saisi käyttää missään tilanteessa.  8)

Mulla se ei ainakaan oikein kunnolla edes pure. Tosin mulla on vaan aurat ilman särkyä, ja jos päästän jännityspäänsäryn tarpeeksi pahaksi, se muuttuu migreenityyppiseksi. Mutta pärjään oikein hyvin ibuprofeiinilla. Joskus oon joutunut ottamaan Panacodia kun ei ole ibuprofeiinia ollut. Särystä se vie sen pahimman kärjen, mutta ei kokonaan pois. Nukkuu kyllä hyvin ja näkee todella lennokkaita unia  8)

En oikein oo löytänyt vastausta, että kannattaako noihin auroihin ottaa särkylääkettä. Itse otan aina, ne on sen verran pahat (tyyliin puolet näkökentästä  menee), etten halua edes kuvitella mitä se särky on, jos se joskus tuleekin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Panacod on kuulemma yksi pahimmista migreeni-potilaalle annettavista lääkkeistä. Ei saisi käyttää missään tilanteessa.  :nauraa:

Aurallisessa migreenissä Panacodin käyttöä ei suositella, saattaa pidentää ja pahentaa auravaihetta, mikä ei aivoille ole se paras vaihtoehto. Neurologini mukaan.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, niinpä tietysti! Kaikkea pitää itse tietää, ennen kuin menee lääkärille  angry.png

Mulla on vain kerran ollut aurallinen kohtaus, muuten ne alkaa hiipimällä kivula, johon otan heti sen Panacodin, ja se on auttanut minua.

Onko sitten muita mahdollisuuksia, kun todellakin muitten lääkkeiten takia en saa syödä näiltä almogrameja sun muita migreenilääkkeitä, mun vatsa ei kestä tulehduskipulääkkeitä ja paracetamolit ei auta  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni oli alkuun lääkkeenä naprokseeni, sitten erilaisia triptaaneja. Eräs neurologi ei tainnut tajuta NSAID-lääkityksestä enempää kuin minäkään, eikä lisäksi erottanut munasarjarakkulatautia munuaisvaivoista kun kerroin, että itselläni on PCO. Neurologi pyysi minua kertomaan, mitä PCO taas tarkoittikaan ja kuuli kai sitten väärin... (ihan tosi, tyyppi oli nimittäin erikoistunut aivoinfarkteihin).

Mutta itse asiaan. Minulle on kerran tehty migreenin katkaisu. Marian sairaalassa siihen käytettiin pelkkää ketoprofeenia, koska hukkasivat boolin jonnekin henkilökunnan pöydille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hmm..lukasin noita aiempia viestejä. Välistä muuttui jo kuukautiskipujenkin hoito-ohjeiksi, tärkeitä asioita nekin tietty :D Meillä käytössä coctai (suonette anteeksi etten ihan 100 prosentin varmuudella muista vahvuuksia) : Litalgin 5 ml + Stesolid 5 mg + oradexon 10 mg i.v...ja toimii! Mikäli pahoinvointia,primperan 10 mg i.v. Tottakai kokeillaan myös muuta, mutta tuo talon coctail.

...kun töihin kiirehti hoitaja pieni...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...