Jump to content
MAINOS

Migreenipotilaan lääkehoito


ramses koi

Recommended Posts

Nostetaas tätä aihetta huolimatta siitä, että punainen varotusteksti on tuolla sanomassa, että ei ole vastattu 365päivään.  :D

Elikäs oon kiinnostunu lähinnä migreenin estohoidosta.. Mitä lääkkeitä? Sivuvaikutuksia? Millä annoksella? Toimiiko oikeesti..? (Mä tiedän olevani skeptikko..) Mun tarttis itte päättää alotanko estohoidon näihin kohtauksiin, lekurin mukaan mulle passais amitriptyyli...

itse kärsin todella pahasta migreenistä joka invalidisoi pahimmillaan viikkokausiksi. Aluksi estolääkkeenä kokeiltiin betasalpaajia (seloken zoc) mutta apua siitä ei ol kyl mitään. Kohtauslääkkeinä Imigranit josta tulee ihan hirveät sivuoireet (pahoinvointi, painon tunne rinnassa, ahdistunut olo..) ja nyttemmin sitten Maxalt Rapitab jota siedän paljon paremmin. Mulla migreenikohtaukset on suoraan sidonnaisia stressiin joten koulussa ku on tiukkaa, saatoin kärsiä migreeneistä useamman kuukauden sen 5-7 kertaa viikossa. Useimmiten oireet meni ohi kotona lääkittäessä mut jos piti lähtee päivystykseen piikille niin siellä hoidettiin 100 mg Ketorinia i.v:sti (toimi muuten joka kerta).

Sittemmin estolääkkeeks vaihdettiin Topimax ja annos on pikkuhiljaa hilattu 50 mg x2 ja migreenit on hävinny kyllä lähes tyystin. Nykyisin kohtaus tulee ehkä kerran kaks kuukaudessa, tosin saattaa olla useammin semmonen raju mikä vaatii tuon tipan mennäkseen ohi mutta ennemmin kärsin sillon tällön rajun kohtauksen kun joka päivä niitä 'pieniä' kotona lääkittäviä koska kummatkin on ihan yhtä vittumaisia. Sivuoireita en ole huomannut muuta kun tuntohäiriöitä alaraajoissa silloin tällöin eli aika helpolla olen vissiin päässyt.

- Satu L.

(muoks. mulla menee jatkuvasti Triptyl nilkkarikon takia enkä sen kyl kans oo havainnu millään tavalla vaikuttaneen migreeniin)

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 81
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Koin positiivisen yllärin kokeillessani migreenin estoon B12 vitamiinia. Tehoaa! Ennen oli kuukaudessa 4-8 migreenikohtausta ja nyt viimeisen kuukauden aikana 1 kohtaus. Töissä ehdottivat vitamiinia ja mitäpä siinä häviää, jos kokeilemaan lähtee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Mulla joskus kymmenisen vuotta sitten aloitettiin hankalaan, tension neck:n provosoimaan migreeniin estolääkitykseksi Clotriptyl mite. Toimi lopulta, kaksi vuotta sitä sai syödä. Muuten ei sitten sopimutkaan,jatkuvasti vähän pöhnäinen olo. Nyt viime keväänä kotauksen palasivat entistä rajumpina, sairaalakeikkoja useampia. Tällä kertaa en halunnut samaa estolääkettä, aloitettiin Propal, huono juttu astmaatikolle, etenkin kun neurologi lykkäsi heti aloitukseen sen 40 mg. Vaihdettiin emconcoriin, toimi ja sopi paremmin astman kanssa. Nyt "valitettavasti" raskaana, joten estolääkettä ei voi käyttää. Päänsärky lähes jatkuvaa hel****iä, kohtauslääkkeenä nyt ihan parasetamol 1 g, jota ei kannata lainkaan ottaa, kun hyöty on +-0.

Muuten kohtaukseen ihan heti oireiden tullessa clotam 200, jos etenee niin imigran + primperan. Tuosta huolimatta niitä sairaalareissuja tulee, sielläne lykkää lisää imigrania. Pitäs käydä puhuttamassa tohtoria, kun mä en tuosta imigranista niin välitä. Tykytyttää, punastuttaa, ahdistaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Mulla joskus kymmenisen vuotta sitten aloitettiin hankalaan, tension neck:n provosoimaan migreeniin estolääkitykseksi Clotriptyl mite. Toimi lopulta, kaksi vuotta sitä sai syödä. Muuten ei sitten sopimutkaan,jatkuvasti vähän pöhnäinen olo. Nyt viime keväänä kotauksen palasivat entistä rajumpina, sairaalakeikkoja useampia. Tällä kertaa en halunnut samaa estolääkettä, aloitettiin Propal, huono juttu astmaatikolle, etenkin kun neurologi lykkäsi heti aloitukseen sen 40 mg. Vaihdettiin emconcoriin, toimi ja sopi paremmin astman kanssa. Nyt "valitettavasti" raskaana, joten estolääkettä ei voi käyttää. Päänsärky lähes jatkuvaa hel****iä, kohtauslääkkeenä nyt ihan parasetamol 1 g, jota ei kannata lainkaan ottaa, kun hyöty on +-0.

Muuten kohtaukseen ihan heti oireiden tullessa clotam 200, jos etenee niin imigran + primperan. Tuosta huolimatta niitä sairaalareissuja tulee, sielläne lykkää lisää imigrania. Pitäs käydä puhuttamassa tohtoria, kun mä en tuosta imigranista niin välitä. Tykytyttää, punastuttaa, ahdistaa.

Toi gramma i.v:sti auttoi mulla huomattavasti paremmin raskaana ollessa kuin p.os. Söin kyllä kiitettävän määrän Panacodia, jolla helpotus oli lähes nhimillinen, sitähän raskaana ollessa voi käyttää.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi gramma i.v:sti auttoi mulla huomattavasti paremmin raskaana ollessa kuin p.os. Söin kyllä kiitettävän määrän Panacodia, jolla helpotus oli lähes nhimillinen, sitähän raskaana ollessa voi käyttää.

Liisa

Panacodia oon sietäny muuten hyvin mutta raskausaikana tuli ihan helvettillinen huonovointisuus siitä enkä pystyny ollenkaan syömään, liekö sitte raskausaikana jotenki herkistyneempi ollunna?

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Mielenkiintoista. (ei sarkastisesti vaan ihan oikeasti mielenkiintoinen tieto)

Oma neurologini (olevinaan aika guru) sanoi, ettei mig potilaalle koskaan missään tilanteessa saa antaa panacodia. Provosoi migreeniä ja aiheuttaa nopeammin kipulääkepäänsäryn.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Mielenkiintoista. (ei sarkastisesti vaan ihan oikeasti mielenkiintoinen tieto)

Oma neurologini (olevinaan aika guru) sanoi, ettei mig potilaalle koskaan missään tilanteessa saa antaa panacodia. Provosoi migreeniä ja aiheuttaa nopeammin kipulääkepäänsäryn.

Normaalitilanteessa ei migreeniin ole Panacodia määrätty, raskausaika lienee poikkeustilanne koska mitään muuta 'jämäkkää' lääkettä ei voi käyttää? Hoitavana lääkärinä on kyllä ollut ihan perus terveyskeskuslääkäri joten voisin olettaa että tietämys aiheesta ei välttämättä ole kovin syvällistä.

- Satu

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Raskausaikana tosiaan toi panacod on niitä harvoja lääkkeitä joita voidaan migreeniin antaa. On kuulemma turvallinen raskauden aikana. Näin sanoi eräs neurologi jolla myös paljon kokemusta äitiyshuollosta

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Raskausaikana tosiaan toi panacod on niitä harvoja lääkkeitä joita voidaan migreeniin antaa. On kuulemma turvallinen raskauden aikana. Näin sanoi eräs neurologi jolla myös paljon kokemusta äitiyshuollosta

Samaa kuullut, siis että raskausaikana ok. Mutta jos lisää migreenejä...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

^ Mielenkiintoista. (ei sarkastisesti vaan ihan oikeasti mielenkiintoinen tieto)

Oma neurologini (olevinaan aika guru) sanoi, ettei mig potilaalle koskaan missään tilanteessa saa antaa panacodia. Provosoi migreeniä ja aiheuttaa nopeammin kipulääkepäänsäryn.

TK:ssakin olivat käyneet koulutuksessa, missä tätä oli painoitetttu. Siihen liittyi jotenkin aura, nimenomaa näköhäiriö. Panacod voi jotenkin pitkittää sitä. Päänäskykeskuskuksessa neurologi oli ehdoton ei- kannalla. Nykyinen sitä kirjoittaa, jos tarvis. Tällähetkellä pärjään Dolan x2 + Imigran 100 g. yhdistelmällä kotioloissa.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hyviä ja erilaisia lääkehoitoja on paljon. Lisäisin vielä, melatonin 3 mg on hyvä estolääke myös.Tiedän muutamia hoitajia jotka käyttävät tätä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Hyviä ja erilaisia lääkehoitoja on paljon. Lisäisin vielä, melatonin 3 mg on hyvä estolääke myös.Tiedän muutamia hoitajia jotka käyttävät tätä

Onko aine melatoniinia(synteettistä), mitä käytetään myös unettomuuden hoidossa?

Mulla on aikoinaan koetettu beetasalpaajia mutta en suostunut niitä kovin pitkäään käyttämään.

Kohtauksia on ollut viim. 10 vuotta muutama/vuosi. Viimeisen vuoden aikana migreenikohtaukset ovat muuttaneet muotoaan, niitä on ollut useammin ja kestävät pari-kolme päivää. Siihen liittyy voimakasta verenpaineen nousua ja pahoinvointia oudon olon kera. Kasvot ovat turrat oikealta puolelta ja kulmakarvojen kohdalta särkee myös.

Viimeksi ei auttanut mikään lääke päivystyksessä. Kerran sain Panakodin ja se auttoi. 

Ajattelinkin lähteä tästä tutkimuksiin, jospa pääsisin magnettikuvaukseen! Isäni on kuollut ICH -tapaukseen suht nuorena ja hänellä oli myös migreeni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Minulla viimeisen kahden kuukauden aikana kohtauksettomia päiviä on ollut kahdenkäden sormissa laskettavissa. Imigrania on kulunut, sun muuta härpäkettä siinä ohessa päivittäin. Verpamil on käytössä rytmihäiriöidenhoitoon, valitettavasti ei ole vaikuttanut migreeniin mitenkään. Nyt uusi estolääkeyritys; Topimax. Annos nyt 15 mg, ei mitään sivuoireita, 60 mg ainakin pitäis päästä. Ohessa Solometkuuri särkykierteen ja särkylääkekierteen katkaisuun. Koitan uudelleen Migardia täsmälääkkeenä, nyt 5 mg annoksella alkuun.

Joskus mua v*****aa tämä ikuinen pään hajoaminen.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Otan osaa Liisa. Meidän työnantaja Lappeenrannassa oli sitä mieltä, että migreeni ei ole mikään syy olla pois töistä. No hänellä ei varmaan ole migreeniä  :)

Kirjoittaisikohan terveyskeskuslääkäri Melatoniinia? Onko se miten tunnettu nykyisin. Pyysin sitä 15 vuotta sitten ensimmäisen kerran ja lääkärin piti kattoa kirjasta mitä se on. Hain sitä silloin unihäiriöihin.

En ole juuri koskaan flunssassa, enkä mahataudissa. Viimeisestä lenssusta on 2 vuotta aikaa mutta migreeni kaataa minut petiin muutaman kerran vuodessa vuorokaudeksi kerrallaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän saakkahan Melatoniinia on saanut vain yo:n apteekeista pääasiassa ja tätä kautta lääkärit huonommin tunsivat ja/tai määräsivät. Nyt on markkinoille tullut uusi valmiste, jota saa kaikista apteekeista. Minulla ei ole nyt lääkkeen esitettä tässä saatavilla, mutta googlaamalla muistelisin sen olevan Circadin. Kuitenkin lääkkeen indikaatioissa se on tarkoitettu pääasiassa yli 55v immeisille. Syytä tähän en tiedä. Depottabletti ja 2mg melatoniinia lukee yhteenvedossa. Jos jollain on tietoa (Farmanauttiiii) mielelläni kuulisin.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Minä en tiedä mutta muistan hämärästi, että se melatoniinin tuotanto heikkenee vanhemmiten. Liittyskö se jotenkin tähän huh.gif Samoin kuin Upiqinonin tuotanto vähenee iän myötä. Tuskin melatoniinin syönnille mitää estettä on nuoremmallakaan. Voisipa siitä olla jopa apua vuorotyön aiheuttamiin unihäiriöihin huh.gif

Jäämme odottamaan viisaampien vastauksia :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löysin itse melatoonin ulkomailta terveyskaupasta. Kokeilin ja pyysin sitten reseptin töistä.Sitä sai silloin vain yliopistonapteekista.

Unettomuus poistui n. 3viikon käytön jälkeen.Kun apteekista kysyin onko haittavaikutuksia ym. Sanottiin että voi ihan rauhassa popsia,koska ihmisen omaa hormonia. Jollain ihmisellä vain puuttuu sen normaalituotanto joka sitten tekee unettomuutta. Meidän lekurit olivat unohtaneet tälläisen hyvän tuotteen. Migreeniin on ollut hyvät tulokset, ainakin työkavereilla.

Kannattaa googlettaa, löytyy paljon tutkimuksia. Unilääkkeistä kun on vain haittaa, näistä ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heipparallaa Lääkärihoitaja,

Circadinista enemmän juttua oheisesta linkistä:

http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/circadin/H-695-fi1.pdf

Hetken aikaa meni nuuskiessa asiaa.

Melatoniinin eritys tosiaan vähenee ikääntymisen myötä ja tämä Circadin on ajateltu

olevan vähän niinkuin "hormonikorvaushoito". Eli kun melatoniinin eritys vähenee, unen laatu huononee.

Circadinin vahvuus on 2 mg ja on pitkävaikutteinen depottabletti.

Yliopiston apteekki valmistaa tavallisia melatoniinitabletteja ja niitä saa reseptillä vähän nuorempikin väki.

Jos asuu kaukana yliopiston apteekista, voi mennä omaan lähimpään apteekkiin ja pyytää niitä tilamaan niitä. Resepti pitää tietty olla mukana.

Mun mielestä siitä ei koidu lisäkustannuksia asiakkaalle.

Melatoniin vaikutusta migreeniin en osaa suoraan sanoen sanoa. En ole siihen asiaan perehtynyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: inkeri 59

Mikähän vitsi tossa piilee, että tätä Circadinia saa vain yli 55-vuotiaat?

Jokohan Melatoniini on korvausten piirissä? Silloin 90-luvun alussa kun sitä pyysin, niin siitä ei tullut mitään alennuksia vaikka lääkäri oli kirjoittanut sen vuorotyön aiheuttamiin unihäiriöihin. Olin jostain lukenut k.o aineesta ja menin sitä pyytämään.

Olettaisen Melatoniinin olevan turvallisempi lääke kuin esim. Maxalt ym. vahvat migreenilääkkeet. Maxalt ei yleensä edes auta kun särky on jo valmiiksi päällä aamulla herätessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole korvauksen piirissä millään indikaatiolla. Ei nyt ihan triptaaneita ja melatoniinia voi verrata....

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Kai ymmärsit, että en verrannut triptaaneita ja melatoniinia vaan sanoin melatoniinin olevan itselleni parempi vaihtoehto koska kärsin myös vuorotyön aiheuttamista päänsäryistä ja univaikeuksista huh.gif

Nämä täsmälääkkeet auttavat kun ne otetaan tarpeeksi ajoissa ja ei ne tosiaan silloin auta jos migreeni alkaa jo yön aikana nukkuessa.

Kiitos kuitenkin korvaustiedosta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otan osaa Liisa. Meidän työnantaja Lappeenrannassa oli sitä mieltä, että migreeni ei ole mikään syy olla pois töistä. No hänellä ei varmaan ole migreeniä  >:D

Ei se kaikilla olekaan. Mä ainakin sanoin työterveyshuollossa, että mun migreeni aiheuttaa keskimäärin puolen tunnin työkyvyttömyyden. Sen takia en kotiin lähde.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Ikivanha aihe. Viimeisin estolääke Zonegran 200mg+200mg , joka toimi hyvin. 1 kohtaus/viikko + perinteinen 4-6 päivän migreeni kuukautisten aikaan. Harmittava sivuvaikutus (kuten Topimaxillakin), että muisti heikkenee, erityisesti työmuisti. Mahdotonta lukea esim. tentiin, pääsykokeiden lukuunkin piti tauottaa. Nyt kun opiskelut alkavat, oli tämä estolääkitys pakko lopettaa.

Kuukautisten aikana jatkan samalla Migard 1-2 tbl aamuin illoin, jolla pysyn työkuntoisena. Muuten migard/Zomig-rapimelt. Katsellaan miten sujuu, josko 9 kk:n Zonegranin käytöllä olis positiivisia vaikutuksia, koska auttoi niin hyvin migreenin kokonaistilanteeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Pävystyksessä harjoittelussa huomasi kyllä että migreenipotilaat olivat todella kipeitä. Itsellä tuli 3 potilasta, kaikille auttoi Färkkilän tippa.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä on ollut aurallinen todella hankalahoitoinen hemioireinen migreeni penskasta asti ja lääkehoitoa rajoittaa useat lääkeaineallergiat ja herkkyys sivuvaikutuksille. Kohtauslääkkeistä ei käy oikein mikään, ihan uusimpia en ole jaksanut enää edes kokeilla. Estolääkkeistä vielä harvempi. Jos ehdin lääkitä itseni ajoissa, niin kohtaus yleensä katkeaa, ongelma on vain siinä että kohtaukset alkaa n. 90%:sti yöllä. Näen kyllä aina saman auraunen, mutta en läheskään aina herää ajoissa. Jos näin onnellisesti kuitenkin käy, niin itselle tehoaa kaikista parhaiten 1000mg ASA:a poretabuina 1/2 lasiin vettä, elikäs Treo 2x1 ja lisänä Primperan p.r. tai i.m. Ja nämä otan sängystä nousematta ja about kynttilänvalossa. Noita löytyykin aina yöpöydältä vesilasin kera. Sitten peitto korviin ja hiljaa liikkumatta. Eli itseni kohdalla olen joutunut toteamaan, että joskus vanha keino on parempi kuin pussillinen uusia niin kutsutusti.

Näin vanhemmiten kohtaukset on selvästi harventuneet, mutta myös ovat entistä rajumpia tullessaan.

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...