Jump to content
MAINOS

Migreenipotilaan lääkehoito


ramses koi

Recommended Posts

Olen kärsinyt migreenistä n. 25v., eilen kävin ensimmäistä kertaa päivystyksessä vaivani vuoksi, vaikka suoraan sanottuna aikaisemminkin olisi ollut tarvetta, vaan sitä on vaan koettanut sinnitellä. Mulle pistettin i.m.sti ketoprofeeniä ja Norflexiä (joka muuten laitettaessa kirveli aika lailla) ja itseasiassa siinä parin kolmen tunnin sisään ne auttoivatkin, mutta nyt vajaa vuorokausi tuosta on taas sellaisia migreenin ennakko-oireita. Migreenipotilaan näkökulmasta oli muuten jumalattoman tuskaista odotella pari tuntia vastaanotolle pääsyä kirkkaissa valoissa (olin takin sisällä kyllä niitä piilossa) lapset itkivät ja jatkuvia kolahduksia ja paukahduksia.

Kohtauslääkkeenä mulla ollut Maxalt Rabitabs, auttaa milloin auttaa. Estolääkeeksi kokeiltiin beetasalpaajia, mutta laski multa verenpaineen entistä matalemmaksi, joten päädyin sen lopettamaan.

Kyllä tässä kohta söisi vaikka kilon rautanauloja, jos tietäisi, että niistä olisi apua :-/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 81
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Jotenkin on itselle jäänyt tuosta naprokseenistä jäänyt sellainen kuva, että lekurit määrää sitä potilaille jotka valittaa jotain epämäärästä tai määräsempääkin, ja sanovat että burana ei auta. No tässä sulle ihmelääke! "Joo mä oon syöny näitä reumalääkkeitä" tai "Joo mulla o tällaset migreenilääkkeet" "Sain tällasii kuukautiskipuihin", vaikka tosiasahan on että ibuprofeeni/ketoprofeeni/jne. tehoais ihan samaan tapaan?

Kaikki markkinoilla olevat tulehduskipulääkkeet ovat tutkitusti yhtä tehokkaita

Itselläni on kokemusta tästä että naprokseeni todella saattaa toimia vaikka muut ei. Mulla ei mikään määrä ibuprofeenia tai parasetamolia tai muuta auttanyt yhtään kertana eräänä kun kärvistelin aikuisiällä korvatulehduksen kourissa, mutta naprokseeni poisti kivun kokonaan heti ensimmäisellä yrittämällä.

Sinänsä oli yllättävää koska mulla yleensä noi käsikaupasta saatavat normi Buranat sun muut kyllä ovat tepsineet ihan hyvin kaikenlaiseen kipuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla naprokseeni auttaa mikstuurana ei tabletteina. Sama Tramalin kanssa, tipat huomattavasti nopeampia ja pienemmällä annoksella vaikuttavia, kuin kapselit. Tässä varmaan näkyy se, että migreenipotilailla kohtauksen aikana myös ongelmia lääkkeiden imeytymisessä. Muuten ei hyötyä buranoista ym. ole vaikka millä annoksella söis.Kokeiltu on kera ja ilman primperanin. Minulla Kipuun auttaa yleensä Zomig + Migard+Pronaxen. Joskus sitten jytympää mukaan. Kuukautisten aikaan Migard menee ikäänkuin estona, aamuin illoin määräys 2+2, mutta viime aikoina on 1+1 riittänyt aikast hyvin. Tällä hetkellä kohtauksia 1-2 viikossa, kuukautisten aikaan 4-5 päivää viikosta + seuraavalla viikolla 2-3.

Aika pitkä aika muuten odotella i.v-lääkkeiden vaikutusta 3 tuntia!! Tulee jo mieleen, että auttoiko ne vai laukesko kohtaus osin muuten? Jos vielä tippaan meet, niin kyllä voi ruveta viimeistään sen tunnin päästä kun tippa loppuu sanomaan, ettei auta. Oma kokemus on, että jos ei kipu siinä tipalla kokonaan lähde, niin takuu varmasti se pompahtaa takaisin saman vuorokauden puolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika pitkä aika muuten odotella i.v-lääkkeiden vaikutusta 3 tuntia!!

Mitä lääkkeitä ne oikein anto sulle?


Onko kukaan saanut/antanut migreeniinsä rapifeniä tai jotain muuta vaihtoehtoista nopeavaikutteista opiaattia? Auttaako ne vaan vaikutuksensa ajan vai laukeaako noi kivut sillä? (Kysyy hän hieman nolostellen kun kai tälläinenkin pitäisi tietää)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika pitkä aika muuten odotella i.v-lääkkeiden vaikutusta 3 tuntia!!

Mitä lääkkeitä ne oikein anto sulle?


Onko kukaan saanut/antanut migreeniinsä rapifeniä tai jotain muuta vaihtoehtoista nopeavaikutteista opiaattia? Auttaako ne vaan vaikutuksensa ajan vai laukeaako noi kivut sillä? (Kysyy hän hieman nolostellen kun kai tälläinenkin pitäisi tietää)

Luin huolimattomasti tuolta viestistä, että oli saanut i.v:sti ketoprofeeniä ja Norflexiä. Ne oli annettu i.m:sti.

Omaan migreenitippaan tulee Diapam, Toradol ja Primperan. Samaan syssyyn on saatettu puuduttaa takaraivoa + hartiota xylocainilla (?) ja joukkoon kortisonia. Lihasrelaksantit myös auttaa asiaa, jos mukana hartioista johtuvaa päänsärkyä.

Rapifenia en ole koskaan saanut, Oxanest auttaa, jos ei edellä mainitut keinot ole tehonneet. Se on kyllä yhdenkäden sormissa laskettavissa, että ei ole toiminut. Itse olen oxanestia saanut vaan sairaalassa, ystävälleni se on paras "migreenitippa". Ennen oxanestia kyllä kokeiluun menee tramaltipat, jotka auttaa mulla hyvin, siis p.o.

Oman kokemukseni mukaan migreeni laukeaa siinä tipalla. Ja usein laukaisee ehkä alla olevan kierteen. Mutta jos se kipu siinä jää taustalle, tulee mitä todennäköisemmin uusi kohtaus vuorokauden kuluessa.

Mutta migreeni on todella yksilöllinen sairaus, mikä auttaa toiselle ei välttämättä tee kuin kiukkuiseksi toisen. Lue; kannattaa kysyä potilaalta, mikä on auttanut parhaiten. Itselläni on hemipleginen, aurallinen ja auraton migreeni + uutena kasvohermosärky, mikä tulee nykyisin bileisiin mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Itse sairastan oftamoplegistä migreeniä, tosin iän lisääntyessä kohtaukset harvenneet 1-2 kertaan vuodessa.

Yleensä kohtaukset tulevat yöllä, jolloin kotilääkkeet eivät enää auta, joten päivystysreissuja on tullut tehtyä muutamia. Tänä aamuna muunmuassa olen ollut hoidossa migreenin takia päivystyksessä.. Korkean kuumeen vuoksi ei kaikki kipulääkkeet käyneet, mutta migreeni saatiin selätettyä piinaavien tuntien jälkeen Ketorinilla, suoniyhteyden kautta. Pahimmillaan ainoa lääke joka migreeniini on tepsinyt, on ollut Oxanest, mutta moni lääkäri sitä varoo antamasta heti, vaikka apu on nopea ja tehokas, syystäkin.

Kokeiltu on monia eri lääkkeitä, Miranaxia söin migreeniin koko lapsuusikäni, mutta teini-iässä teho lakkasi. Färkkilän tippa, Arcoxia, Tramal ja monet muut on kokeiltu ilman hyötyä, ja viimeisin kokeilu oli Aspirin + Panadol Comp + Primperan- yhdistelmä, mutta ei hyötyä siitäkään sen harvan kerran kun kohtaus sattuu iskemään. Aikoinaan päivystyksessä annettiin Imigrania kohtaukseen, mutta myöhemmin yksityisen lääkäriaseman neurologi kertoi, että kyseinen lääke ei sovi minun migreenityypilleni laisinkaan.

Tk-lääkäri määräsi aikoinaan estolääkkeeksi beetasalpaajan, mutta en koskaan hakenut lääkettä, sillä en kokenut tarvitsevani sitä, jos kohtaukseni tulevat kerran tai kaksi vuodessa..

Mutta siinä vähän kokemuksia. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Terveysportin ohje on antaa heti 2g parasetamol 2g + Ondansetron 4-8mg. Po. tai iv. Jos oksentaa.

Hyvin on toiminut tk päivystyksessä, tarvittaessa lisäykset lrin ohjeen mukaan.

Pimeä huone ja lepo. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...