Jump to content
MAINOS

Terveystieteellisen pääsykokeisiin 2011...


Liisa

Recommended Posts

Voihan kiesus... tällä mielellä täällä. Tosiaan Ouluun nyt pyrkimässä ja luvut, jooh... Nyt on alkanut tuntumaan, että liikaa tässä itseltään vaatii. Pelkästään työ on vienyt yöunet ja lähimuistin, millä sitä nyt sitten pänttää? Opukset on kertaalleen kahlattu läpi, nyt menossa itse pänttäämisvaihe. Onneksi on vaan kaksi kirjaa, mutta kyllä ne edellisten vuosien kysymykset on nostaneet tukan pystyyn.

Näin täällä, kuis muilla?

Tuntuu tosiaan siltä, että sitä mukaa kun yrittää opetella uusia asioita, niin aikaisemmin luetut asiat häviää päästä.. :-/ Paasivaaran & Nikkilän kirja on jotenkin helpompaa luettavaa, mut sen Salmisen kirjan kans on aika solmussa. Ja sitten kun ei loppujen lopuksi tartteis tietää vastaukset kuin vaan neljään esseeseen.. ::) Eli jonkin verran homma on sitten tuuristakin kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 111
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Joka toinen tunti mietin, etten kehtää mennä koko pääsykokeisiin. Ja sitten joka toinen tunti ajattelen, että yritän edes. Multa luontuis hyvin esseet, mutta aivan täsmälliset aiheet noissa kysymyksissä tekee vastaamisen tosi hankalaksi. Siis jos ei muista :)

Vanhat kysymykset on melkein suoraan kirjojen sisällysluettelosta. ja kun sisällysluetteloita katselee, osa otsikoista ei sellaisenaan kerro yhtään mitään. Eli en hahmota, mitä siellä kysymyksen takana olisi. Apua.

Kuinkahan täydellisillä vastauksilla sinne sisälle pääsee? Mitä jos ei osaa vastata johonkin kysymykseen lainkaan, mutta esim. kolmeen kohtuu hyvin eli pitääkö kaikista kysymyksistä saada pisteitä.

Mikä se alkuperäinen kysymys oli; siis olen ihan solmussa. :nauraa:

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoin täällä, lukemisen kanssa niin ja näin mutta aion kuitenkin käydä yrittämässä. Toivottavasti vaan tänä vuonna olisi vähemmän hakijoita ;)

Liisalle piti vielä kommentoida, että jos kolmeen kysymykseen vastaa hyvin, niin sitten riittää. Mietin että 12 pisteellä jo pääsee sisään :) joten jokaisesta kolme pistettä, kuulostaa vaan aika paljolta, mutta yritetään :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pientä ahdistusta ja paniikkia alkaa täälläkin olemaan. Aikaa lukemiselle ei meinaa millään löytyä ja pääsykoe lähenee ihan liian kovaa vauhtia. Aika heikolta tuntuu siis osaaminen, mutta kaipa se on kokeilemaan silti lähdettävä. Ja onhan tässä onneksi vielä melkein kaksi viikkoa aikaa. Viimeisen viikonlopun olen päättänyt omistaa vain ja ainoastaan lukemiselle ja valmistautumiselle, mutta saa nähdä miten käy.

Ootteko muuten löytäneet mistään mallivastauksia aikasempien vuosien kysymyksille?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pientä ahdistusta ja paniikkia alkaa täälläkin olemaan. Aikaa lukemiselle ei meinaa millään löytyä ja pääsykoe lähenee ihan liian kovaa vauhtia. Aika heikolta tuntuu siis osaaminen, mutta kaipa se on kokeilemaan silti lähdettävä. Ja onhan tässä onneksi vielä melkein kaksi viikkoa aikaa. Viimeisen viikonlopun olen päättänyt omistaa vain ja ainoastaan lukemiselle ja valmistautumiselle, mutta saa nähdä miten käy.

Ootteko muuten löytäneet mistään mallivastauksia aikasempien vuosien kysymyksille?

Oulun yliopiston sivuilta löytyy vaan vanhat pääsykoekysymykset, mutta ei niiden mallivastauksia. Joku taisikin jo aikaisemmin mainita, että tukka nousee pystyyn, kun niitä vanhoja kysymyksiä katselee.. täällä on ihan samat fiilikset. :shock:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyyhän niitä mallivastauksiakin... Kannattaako niitä sitten katsoa, on eri asia...

http://www.uef.fi/c/document_library/get_file?uuid=4617c271-6fea-4724-92a1-1a5324b26681&groupId=78409&p_l_id=78590

tuossa yllä mallivastaukset 2010 pääsykoekysymyksiin (itä-suomi)

Ja täältä löytyy vastasuksia vanhempiin kysymyksiin:

http://www.uef.fi/web/opiskelu/hoitotiede_mallivastaukset

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyyhän niitä mallivastauksiakin... Kannattaako niitä sitten katsoa, on eri asia...

http://www.uef.fi/c/document_library/get_file?uuid=4617c271-6fea-4724-92a1-1a5324b26681&groupId=78409&p_l_id=78590

tuossa yllä mallivastaukset 2010 pääsykoekysymyksiin (itä-suomi)

Ja täältä löytyy vastasuksia vanhempiin kysymyksiin:

http://www.uef.fi/web/opiskelu/hoitotiede_mallivastaukset

Liisa

Kiitos! Mua nämä ainakin auttaa, kun edellisten esseiden kirjoittamisesta on sen verran kauan, että hyvä vähän katsoa miten vastausta kannattaa lähteä rakentamaan ja mitä kaikkea arvostellaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyyhän niitä mallivastauksiakin... Kannattaako niitä sitten katsoa, on eri asia...

http://www.uef.fi/c/document_library/get_file?uuid=4617c271-6fea-4724-92a1-1a5324b26681&groupId=78409&p_l_id=78590

tuossa yllä mallivastaukset 2010 pääsykoekysymyksiin (itä-suomi)

Ja täältä löytyy vastasuksia vanhempiin kysymyksiin:

http://www.uef.fi/web/opiskelu/hoitotiede_mallivastaukset

Liisa

Kiitos! Mua nämä ainakin auttaa, kun edellisten esseiden kirjoittamisesta on sen verran kauan, että hyvä vähän katsoa miten vastausta kannattaa lähteä rakentamaan ja mitä kaikkea arvostellaan.

Hyvä jos on avuksi! Joskus lukujen alussa vilkaisin ja tuntui niin hankalalta/kaukaiselta. Ehkä ennen kokeita, voisi sieltä käydä vaikka tärpit koostamassa omaan nuppiin, jos sattuu tulemaan samoja kysymyksiä :)

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, Ouluun terveyshallintotieteelle yritän nyt toista kertaa.. Viime vuonna jäin pisteen päähän paikasta, mutta niin varmaan jäi moni muukin. Tuntuu, ettei voi mitenkään muistaa kaikkia asioita. Varsinkin Salmisen kirja tuottaa välillä tuskaa.. mutta kovasti yritän opiskelupaikan saada. :)

[/quote

Minä myös jäin pisteen päähän. Kysymykset olivat mielestäni suht helppoja, mutta en vain osannut poimia kaikkea olennaista. Pääsin kuitenkin Tampereelle hallintotiedettä lukemaan, vaikka valmistautumisaikaa oli vain kaksi viikkoa, koska Oulu oli ykköstoiveeni. Tsemppiä sinulle!

Hei

Onko kenelläkään täällä kokemusta kuinka terveystieteiden opiskelu onnistuu työnohella ? Kuinka paljon on keskimäärin kontakti päiviä kuukaudessa ? Itsellä ajatus hakea Kuopioon...

Hei!

Aloitin viime syksynä Tampereella hallintotieteen, eri aine, mutta opiskelu on varmaan aika samanlaista käytännössä. Käyn Tampereella yhden päivän viikossa luennolla, vapaa päivänä tai lomapäivänä. Luennoilla ei ole pakko olla, nehän ovat netissä, mutta olen yrittänyt osallistua. Tentit ovat iltapäivisin. Tehtäviä tai tenttilukemista riittää, joko ihan vähän joka päivälle tai sitten vapaapäivinä on tehtävä enemmän. On ollut pakko ottaa asenne, että opiskelu on harrastus, joka rentouttaa. Jos alkaa stressata yliopistolla ei jaksa töissä. Yllättävän paljon on pakollista läsnäoloa kaiken maailman tiedonhakukursseilla yms. aineissa. Laskeskelin, että luin syyskuusta maaliskuun loppuun ihan koko ajan johonkin kirjatenttiin, lisäksi luentotentit ja tehtävät. Kyllä puuhaa riittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turun lukujärjestys keväälle löytyy netistä: http://www.med.utu.fi/hoitotiede/perusopiskelu/lukujarjestys/

Syksyllä ensimmäinen viikko oli 8-16 joka päivä, sitten 2-3xvko lähipäiviä. Luennot eivät ole pakollisia, mutta seminaarit ovat. Turku vaatii eniten läsnäoloa, toisaalta ryhmä myös hioutuu yhteen ja tukee toisiaan.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä tyttö yrittäis uudestaan Tampereelle, viime vuonna jäin paikka parin pisteen päähän ja nyt kova tsemppi päällä. Tosiaan paljon muistettavaa ja opiskeltavaa, tuntuu että pää jo aivan sekaisin. Tsemppiä viimeiseen lukuviikkoon kaikille!! :peukku:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Usko loppuu. Olen miettinyt ihan tosissani tällä kertaa jättää kokeet väliin. Toisaalta ei se mitään ota jos ei annakaan sinne kokeisiin mennä, mutta hävettää kun ei tajua (eikä muista). Plöh! Julkisen toiminnan johtamisen kanssa mä olen niiiin pulassa, ei aavistustakaan mitä nakkikysymyksiä siitä voisi heittää, kaikki on isoja kokonaisuuksia. Ja itse kirja yhteensä yksi sekamelska ainakin mun mielestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Usko loppuu. Olen miettinyt ihan tosissani tällä kertaa jättää kokeet väliin. Toisaalta ei se mitään ota jos ei annakaan sinne kokeisiin mennä, mutta hävettää kun ei tajua (eikä muista). Plöh! Julkisen toiminnan johtamisen kanssa mä olen niiiin pulassa, ei aavistustakaan mitä nakkikysymyksiä siitä voisi heittää, kaikki on isoja kokonaisuuksia. Ja itse kirja yhteensä yksi sekamelska ainakin mun mielestä.

Täällä on kuule ihan samat fiilikset tuon Julkisen toiminnan johtamisen kanssa. Kirja on oikeasti jotenkin tosi sekava, asioita ripoteltu sinne tänne. Itselläni on ainakin vaikeuksia muodostaa kirjan asioista kokonaisuuksia ja sitten kun toisaalta pitäisi muistaa niitä yksityiskohtia/tarkkoja tietojakin. Ja mun tuurilla pääsykokeessa kysytään just ne asiat, joista olen tässä lukuvaiheessa ajatellut, ettei niistä kuitenkaan kysytä mitään.. siinäpä sitä sitten ollaan. Mut niinku sanoin aikaisemmin, niin ei auta kuin yrittää ja tehdä parhaansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei kanssakulkijat,

Taitaa olla samanlaiset fiilikset meillä kaikilla. Mielestäni Tutkimusmenetelmät-kirja nimenomaan sekava opus. Minua häiritsee, kun kvalitatiivista ja kvantitatiivista käydään sekaisin läpi. Ja asioita toistetaan siellä täällä eriyhteyksissä uudestaan. Olen lukenut molemmat kirjat pari kertaa läpi, ja kokonaisuus vielä "vaiheessa" :-/

Vkon päästähän me istutaan salissa kirjoittamassa :unsure: mutta kaikesta huolimatta kannustan teitä kaikkia yrittämään ja lähtemään mukaan pääsykokeisiin.

Pitää vaan toivoa, että kysymykset olisivat edellisien vuosien kaltaisia, ei mitään nippelinappeli kysymyksiä.

Pitää vaan uskoa itseensä, ja ei antaa mielen lannistua, vaikka vähän tahmookin. Voihan sitä avoimen kautta jatkaa opiskeluja, ja yrittää vuoden päästä uudestaan. Kokemuksena pääsykokeisiin valmistautuminen ja itse tentti on jo sinänsä yksi etappi etiäpäin.

Kaikille tsemppiä ja lukuintoa viimeiseen viikkoon!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä pääsykoestressi valmistelee seuraavaa kolmea vuotta varten. Stressin määrä kun kasvaa eksponentiaalisesti. Tsemppiä kaikille.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä pääsykoestressi valmistelee seuraavaa kolmea vuotta varten. Stressin määrä kun kasvaa eksponentiaalisesti. Tsemppiä kaikille.

Kiitos :) Itse pääsin nyt sen yli, että menenkö pääsykokeisiin vai en, eli menen. Nyt on kamala stressi siitä, että löydänkö oikean paikan (missä pääsykokeet pidetään) vai en :nauraa: . Pitänee käydä viikonloppuna haahuilemassa ja katselemassa, että missä se ko. rakennus sijaitsee. Saa ainakin nukuttua edellisen yön ennen pääsykokeita.

Lukusali on ollut hyvä paikka lukea. En ota puhelinta mukaan, en kirjastokorttia (en pääse nettiin) ja sopivasti eväitä hengen pitimeksi. Tulee keskityttyä olennaiseen. Tämä viikko lomaa ja se tulee käytettyä, "kuis ollakkaa", lukemiseen.

Tsemppiä minunkin puolestani kaikille !!

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samanlaiset tuntemukset myös täällä. Tuntuu, ettei mitään osaa ja mikään ei päähän mene. Tutkimus hoitotieteessä -kirja on munkin mielestä tosi sekava ja sen vuoksi tosi hankala lukea. Lukuaikakin on ollut tosi rajallista kahden pienen lapsen kanssa, mutta kai se on pakko mennä yrittämään kuitenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletteko ehtineet muuten lukea pääsykoekirjat läpi useampaan kertaan ja oletteko tehneet niistä mitään muistiinpanoja? Onko joitain asioita, jotka tuntuvat erityisen vaikeilta? Itse olen yrittänyt tehdä jotain muistiinpanoja Salmisen kirjasta, mut ei siitä nyt hirveästi varmaan apua ole.. yhtä vaikeita ne asiat tuntuu olevan luki ne sit kirjasta tai omista papareista.. Mutta ei luovuteta, vielä on muutama päivä aikaa päntätä. ;) Ouluun terveyshallintotieteelle on mun mielestä ainakin aika korkeat pisterajat, viime vuonna 15/18 oli alin pistemäärä, millä pääsi sisään ja aikaisempinakin vuosina raja on ollut 14-15 pistettä. Eli ihan hirveän isoja muistikatkoksia tai virheitä ei passais tulla.. :unsure:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen yrittänyt tehdä jonkinlaiset muistinpanot, joita meinasin nyt viikonlopun vielä päntätä ja opetella ulkoa. En tiiä, onko niistä apua sitten mitenkään. Edellisten vuosien kysymyksiä olen myös katsellut, mutta jotenkin ne mielellän itse vähän hankaliksi muistaa ulkoa. Kvalitativisen tutkimuksen sisällön analyysi on jotenkin hankala mieltää ja kirjoittaa esseenä. Minusta se käyty kirjassa jotenkin sekavasti ja liian teoreettisesti läpi. Huomisen ja lauantain meinaan vielä lukea, mutta sitten rauhoittelen jo elämääni. Ne menee, miten menee. Ainakin on yritetty lukea. Katsotaan, miten käy. Kuinka moni teistä on Kuopioon tulossa pääsykokeisiin? Itse olen menossa sinne.

Tsemppiä kaikille loppurutistukseen!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viimeisiä päiviä viedään! Fiilikset ovat vaihtelevat! Hankala löytää aikaa lukemiselle vauvan hoidon ohelta. Luulen, että menee hyvin, mikäli kysytään niitä, mitä olen lukenut :D Olen siis rajannut aika paljon, mitä luen ja mitä en lue. Saa nähdä kuinka käy. Tutkimus hoitotieteestä kirjasta en ole lukenut 6-lukua lainkaan ja 1-luvunkin vain osittain. Samoin lukujen 3.1, 3.2, 3.9, 4,3, 5,2, ja 5,1 osalta tiedot ovat myös puutteelliset. Apua, nyt tuli sellainen olo, että osaanko edes mitään ;) Hoitotiede kirjasta on ollut vaikeampi hakea tärppejä. Perustutkimus, soveltamistutkimus ja kehittämishankkeet luvut olen jättänyt pois (siis ne, missä esitelleen eri yliopistojen tutkimus- ja kehittämishankkeita). Myöskään hoitotieteen historiaa en näe tärkeänä enkä tulevaisuus-tekstiään. Ootteko te muut rajannut millään lailla lukemistanne vai opiskeletteko kaiken? Ja ootteko onnistuneet keksimään tärppejä hoitotiede kirjasta? Oikein paljon onnea kaikille pääsykokeisiin! Energiaa loppulukuihin! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen lukenut aikalailla kaikki luvut läpi, jotain sovelluskappaleita tms. olen lukenut huonommin tai harppomalla.. pelkään, että jos jätän jotain lukematta, niin siitä sitten varmasti kysytään, mut oon varmasti lukenut ihan turhiakin kappaleita. Arjen johtajuus kirjasta oon yrittänyt lukea paremmin niitä aiheita, joista on kysytty aikaisempina vuosina, mutta Julkisen toiminnan johtamisesta en oikein osaa valita mitään tärppejä. Kyseinen kirja kun ei ole ollut aikaisempina vuosina pääsykoekirjana.. Huoh. Olisihan se helppoa, kun tietäisi etukäteen mitkä aiheet tarvii vaan osata, niin ei käyttäis turhaan aikaa ja energiaa muiden asioiden lukemiseen. :D Mutta kun ei..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen kerran lukenut läpi kaiken ja sen jälkeen vähän valikoiden. Hoitotiede-kirjasta oon yrittänyt päntätä tieteellisen tiedon ja hoitotieteelliseen tietoon viittavat osat, kun niistä on aiempina vuosina kysymykset tulleet. Muistiinpanoja len myös tehnyt ja niitä olisi nyt viikonloppuna lähinnä tarkoitus päntätä. Ärsyttävää, kun aiempina vuosina on tutkimus-kirjasta tullut kysymykset aika lailla vuorovuosina kvalitatiivisesta tai kvantitatiivisesta tutkimuskesta, mutta viime vuoden triangulaation vuoksi on tosi vaikea veikata kummasta kysymys tulee. Tosin tietty viime vuonna kysyttiin myös kvantitatiivisen mittarin luotettavuudesta ja 2009 kysymys oli kvalitatiivisesta, joten olisikohan se taas kvalitatiivisen vuoro? Äh, pakko se on vaan yrittää opetella molemmat. Ei vaan millään tunnu menevän päähän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

heips,

Olen lukenut myös molemmat kirjat pariin kertaan, nyt vaan enää tärppejä lukien. Veikkaan kysymyksiksi kvalitatiivisen tutkimuksen erityispiirteet, tieteen kriteerit, HT:n merkitys ja aineistoanalyysi kysymys luotettavuus tekijöiden näkökulmasta. Katsotaan miten käy :) Mitä te veikkaatte? Tsemppiä kaikille. Ihanaa sää täällä Itä-Suomessa tänään, ulkona lueskelen auringonpaisteessa :) Kaikille hirrrrmu paljon onnea ja tsemppiä tiistaille! Ja aurinkoistä äitienpäivää huomiselle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin tuntuu hullulta, että tuosta Hoitotiede-teoksesta on vuodesta toiseen pyörineet kysymykset samojen asioiden ympärillä. Luulisi, että välillä kysyttäisiin jo jotakin muuta! Hyviä kysymyksiä löytyisi esim. Hoitotieteen tutkimuskohteet kappaleesta (ihminen, terveys, hoitotyö, ympäristö). Ja minusta on ihmeellistä, että kun kysymyksenä on ollut esim. tieteellisen tiedon kriteerit niin vastaukseksi on riittänyt ainoastaan ne harmaitten laatikoitten tekstit. Miten niin vähäinen tieto voi riittää? No niillä mennään, en ole muuta tieteellisen tiedon osalta lukenutkaan, kun noin vähällä pääsee ;)

heips,

Olen lukenut myös molemmat kirjat pariin kertaan, nyt vaan enää tärppejä lukien. Veikkaan kysymyksiksi kvalitatiivisen tutkimuksen erityispiirteet, tieteen kriteerit, HT:n merkitys ja aineistoanalyysi kysymys luotettavuus tekijöiden näkökulmasta.

Pakko kysyä, että millaista vastausta kaavailisit tuohon kvalitatiivisen tutkimuksen erityispiirteisiin?:) Mielestäni on niin laaja kokonaisuus, että en usko, että kysytään ainakaan tämän Tutkimus hoitotieteessä - teoksen pohjalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin, huomenna se sitten olisi edessä.. jännitys alkaa vähitellen nousta ja pientä paniikkia on havaittavissa. Pidetään (tai ainakin yritetään pitää) päät kylmänä ja yritetään luottaa itseemme. :) Tsemppiä kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...