Jump to content
MAINOS

Terveystieteellisen pääsykokeisiin 2011...


Liisa

Recommended Posts

Aiempaan ketjuun (2010) jo huhuilinkin tänä keväänä hakijoita. Eli itse haen Turkusse, jos vaik onnistais. Löytyisikö tähänkin ketjuun kirjoittelijoita :)

Postista tuli muutama viikko sitten uunituore Tutkimushoitotieteessä-kirja ja sitä on tässä selailtu iltana jos toisena. Miten on, mukaan luetteko lukemiseen nuo nettiosuudet, jotka on lähinnä harjoitustehtäviä? Kirja itsessään kohtuullisen vaativa noilta osin, joka käsittelee kvantitatiivisen aineiston analysointia. Mutta kai siitä lukemisella selviää.

Yliopiston sivuilta löysin vuoden 2010 pääsykoekysymykset, vanhemmat ehkä saisi pyytämällä sieltä tai työkkäristä?

* Löytyihän ne pääsykoekysymykset sieltä vuodesta 2006 lähtien!

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 111
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

* Löytyihän ne pääsykoekysymykset sieltä vuodesta 2006 lähtien!

Liisa

Mites, jaksaisitko jakaa linkkiä? Kuvittelisin että vois kysymykset joitakin kiinnostaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Moikka!

Olen kanssa hakemassa hoitotieteelliseen, mutta Kuopioon. Minulle myös haastavin osuus on kvantitatiivisen aineiston analyysi. En ole juurikaan sitä nettimateriaali selannut ja toistaiseksi olen jättänyt koko luvun 3.7 vähemmälle. Millä mallilla siellä lukemiset ovat?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan ensin, S-hoo valtavasti tsemppiä lukuihin :peukku: !

Moikka!

Olen kanssa hakemassa hoitotieteelliseen, mutta Kuopioon. Minulle myös haastavin osuus on kvantitatiivisen aineiston analyysi. En ole juurikaan sitä nettimateriaali selannut ja toistaiseksi olen jättänyt koko luvun 3.7 vähemmälle. Millä mallilla siellä lukemiset ovat?

Nettimateriaalia en ole katsonut lainkaan... Tutkimus hoitotieteessä-kirjan olen lukenut ja siitä muistiinpanot tehnyt, samoin hoitotyön etiikan kirjasta. Ensimmäinen on edelleen vaikea ja siitä tulee aina kaksi kysymystä, joten aika hyvin se pitäisi hallita! Etiikan opus aika helppo ja oikeastaan mielenkiintoinenkin luettava, ei siis mikään ylitsepääsemätön. Mutta oih ja voih, itse Hoitotiede-kirja... Sisältöä vähän silmäilin; aikalailla sekoitus kaikkea. Mun tyyliin kuuluu kertaluku, muistiinpanot (referointi) ja yksityiskohtien pänttääminen. Nyt onneksi löytyi ystäväpiiristä henkilö, joka työkseen pyörittelee noita kvantitatiivisen aineistoja; Jee! Eli vähän apua heruu alueen lukemiseen ja "tulkintaan".

Turkuun terveystieteiden kadi/maisterin tutkintoon hakijoita oli nafti 250 vuonna 2010, joista Valintakokeessa läsnä oli 130. Suosituin vaihtoehto selvästi terveystieteiden opettajankoulutus ja seuraavaksi asiantuntija vaihtoehdoista Kliininen hoitotiede sekä terveydenhuollon hallinto ja johtaminen, joka minua kiinnostaa ja johon nyt hain. Sisälle pääsi ko. opintoihin 2010, 14 + 2. 12 valinta kokeen kautta ja 2 avoimen väylänkautta ja 2.lle vaihtoehto ei ollut ensisijainen. Jos nopsaan luin oikein noita tilastoja, 51 hakijaa oli kierroksella toista kertaa eli ei sinne ihan noin vaan sisään pääse. Alkaa ahdistamaan vaikka vasta ekaa kertaa pyrinkin :)

Oletko katsonut paljonko Kuopioon oli/on ollut hakijoita/sisään päässeitä viime vuosina? Oletko aiemmin hakenut?

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuopioon ei ole ollenkaan Etiikka-kirjaa, onneksi :) Juuri tämän illan lukemista lopettelen, lueskelin Tutkimus hoitotieteessä teosta. Mietittyttää pitäisikö jättää kokonaan lukematta triangulaatio (kysyttiin viime vuonna) ja agree-lomake. Tutkimussunnitelmakappaleestakaan en näe muuta tärkeää, kuin kirjalliskatsauksen. Aiotko itse opetella kaiken?

Ensimmäistä kertaa haen ja suuri motivaatio on päällä, ainakin toistaiseksi :) En vaan ehdi päivän aikana lukea kuin pari tuntia, joten vähän jännittää riittääkö se. En oikeastaan ole perehtynyt Kuopion tilastotietoihin yhtään. Sen verran vain, että tiedän sinne pääsevän helpoimmin sisään :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutin mieleni! Katselin vanhoja pääsykokeita ja siellä oli muutamana perättäisenä vuotena kysytty sama kysymys. Joten triangulaation ainakin opettelen :) Muutenkin tuntuu, että kysymykset pyörivät koko ajan samojen asioiden ympärillä eli oletettavissa on jotain kvantitatiivisessa tai kvalitatiivisesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen hakemassa Turkuun opiskelemaan hoitotiedettä. Ensimmäistä kertaa haen, lukemiset sujuneet vähän heikosti mutta onneksi vielä reilu kuukausi aikaa. Tutkimus hoitotieteeseen on ehdottomasti vaikein kirja. Oletteko lukeneet mallivastauksia Kuopion sivuilta, aika paljon vaativat tietoa ja pisteitä saa aika niukasti :( Onnea luku-urakkaan :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen hakemassa Turkuun opiskelemaan hoitotiedettä. Ensimmäistä kertaa haen, lukemiset sujuneet vähän heikosti mutta onneksi vielä reilu kuukausi aikaa. Tutkimus hoitotieteeseen on ehdottomasti vaikein kirja. Oletteko lukeneet mallivastauksia Kuopion sivuilta, aika paljon vaativat tietoa ja pisteitä saa aika niukasti :( Onnea luku-urakkaan :)

Hei, viitsitkö laittaa linkin tänne :) ?

En minä kaikkea opettele, aika ei riitä. Onko Kuopioon kaksi kirjaa vai sitten joku kolmas tuon etiikan tilalle?

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, Ouluun terveyshallintotieteelle yritän nyt toista kertaa.. Viime vuonna jäin pisteen päähän paikasta, mutta niin varmaan jäi moni muukin. Tuntuu, ettei voi mitenkään muistaa kaikkia asioita. Varsinkin Salmisen kirja tuottaa välillä tuskaa.. mutta kovasti yritän opiskelupaikan saada. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka

Oletteko katsoneet vanhoja valintakoekysymyksiä? Aika samoja kysymyksiä kysytään vuosittain? Toisaalta ei oikein uskalla luottaa siihen, että harjoittelisi vain ne :) Kvantitutkimuksen luotettavuus aiheuttaa harmaita hiuksia. Vielä etiikka tulisi kahlata läpi, mielestäni sekään ei kovin helppo kirja ole :) Kunhan vuorokaudessa olisi enemmän tunteja niin kaikki olisi paremmin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka

Oletteko katsoneet vanhoja valintakoekysymyksiä? Aika samoja kysymyksiä kysytään vuosittain? Toisaalta ei oikein uskalla luottaa siihen, että harjoittelisi vain ne :) Kvantitutkimuksen luotettavuus aiheuttaa harmaita hiuksia. Vielä etiikka tulisi kahlata läpi, mielestäni sekään ei kovin helppo kirja ole :) Kunhan vuorokaudessa olisi enemmän tunteja niin kaikki olisi paremmin :)

Hei,

Niin samantyyppiset kysymysasettelut näyttävät toistuvan vuosittain. Triangulaatio oli viime vuonna, eli nyt on varmaankin kvatitatiivisen tahi kvalitatiivisen vuoro. Ne molemmat meinasin opetella molemmat.

Tutkimuksen luotettavuus (reliabiliteetti ja validiteetti) ovat molemmat jokavuotisia. Lisäksi aineistoanalyysissa pitää osata kuvata tutkimuksen luotettavuutta. Eli katson se tärkeäksi. Etiikan-kirjaa ei meillä ole, haen Kuopioon. Sinä ilmeisesti Turkuun?

Niin, aikaa ja asioiden ymmärtämistä ja sisäistämista nämä asiat vaatii. Kannattaa kerran lukea kirjat läpi, ja sitten keskittyä tärkeisiin kohtiin, ja tehdä niistä vaikka referaatit itselle.

Tsemppiä! Aikaa on 5 vkoa. Vielä myö ehitään! Palaillaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistakaa, että on tärkeää käyttää oppikirjoissa olevaa sanastoa. Pääsykokeiden tarkastajilla on ns. sanalistat, joiden avulla pisteyttävät vastaukset.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turkuun olen hakemassa, ja siis Turkuun kolme kirjaa :)

Kiitos Sini vinkistä, olisiko jotain muita hyviä vinkkejä?

Itse huomasin, että jos ei ole ennestään tuttua aihetta, niin Hoitotiede-kirja johdattelee seuraaviin opuksiin parhaiten. Se kannattanee lukea ensin. Itse luin viimeiseksi, mutta siitä saisi hyvin kiinni aiheesta, jos alottaisi siitä. Nyt valitsisin siis toisin :)

Tuo Sinin vinkki oli hyvä, itse rakentelin jo paljon vapaampia vastauksia vanhoihin kysymyksiin...

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei

Onko kenelläkään täällä kokemusta kuinka terveystieteiden opiskelu onnistuu työnohella ? Kuinka paljon on keskimäärin kontakti päiviä kuukaudessa ? Itsellä ajatus hakea Kuopioon...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen aloittanut syksyllä Turussa ja teen samalla 100% työpäivää. Rankkaa on ollut. Turussa on paljon pakollista läsnäoloa, etukäteen tehdyt opinnnot (avoimen kautta), kolmivuorotyö on ollut monesti pelastus ja se, että oma osastonhoitajani on huomioinut listoja tehdessä toiveeni. Nyt kun teen itse listat, niin se on helpottanut vielä enemmän...Tehtävien suorittaminen vie myös paljon aikaa eli työn, opiskelun ja perheen yhteensovittaminen vaatii paljon sekä itseltä, työnantajalta että erityisesti puolisolta. Suurin osa opiskelijoista tekee osa-aikaista tai ovat ottaneet opintovapaata.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä myös yksi tämän kevään hakija! Ensimmäistä kertaa haen minäkin ja Turkuun olisi halu päästä. Opettajapuolelle haen ykkösvaihtoehtoisesti ja kliinisen ja geriatrisen hoitotyön johtamiseen haen kakkos- ja kolmosvaihtoehtoisesti. Kirjat on nyt luettu kertaalleen läpi ja nyt pitäisi sitten aloittaa varsinainen pänttääminen, huh. Tutkimus hoitotieteessä -kirja aiheuttaa minullekin eniten hommaa. Luin ensimmäisenä Hoitotiede -kirjan ja hyvä niin, se oli tosiaan hyvä pohja noille kahdelle muulle kirjalle :)

Kiitos Sinille vinkistä! Täytyykin yrittää opetella käsitteitä jo nyt niin, että oikeasti osaisi niitä käyttää oikein :) Ja muitakin hyviä vinkkejä otetaan vastaan!

Tsemppiä kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Millä mielin olette nyt, kun pääsykokeisiin ei ole enää aikaa kuin vajaat kaksi viikkoa (ainakin Ouluun hakijoilla)? Itseäni alkaa hävitellen hermostuttamaan.. Kovasti oon yrittänyt lukea, mut en varmaan riittävästi. Onneksi on vielä pari viikkoa aikaa.. :D Miten lukuhommat teillä muilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voihan kiesus... tällä mielellä täällä. Tosiaan Ouluun nyt pyrkimässä ja luvut, jooh... Nyt on alkanut tuntumaan, että liikaa tässä itseltään vaatii. Pelkästään työ on vienyt yöunet ja lähimuistin, millä sitä nyt sitten pänttää? Opukset on kertaalleen kahlattu läpi, nyt menossa itse pänttäämisvaihe. Onneksi on vaan kaksi kirjaa, mutta kyllä ne edellisten vuosien kysymykset on nostaneet tukan pystyyn.

Näin täällä, kuis muilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...