Jump to content
MAINOS

Lomien tasapuolisuus


Miss_A

Recommended Posts

En löytänyt ihan tähän aiheeseen osuvaa keskustelua haun avulla, joten aloitanpa sellaisen sitten itse.

Mielenkiinnosta kyselen, että miten tasapuolisesti työpaikoilla yleisesti jakautuu nuo kesälomat ja sitten joulu- ja uusivuosityöt. Aika usein edelleenkin kuulee valittelua, että perheelliset (siis ne joilla on pikkulapsia tai kouluikäisiä kotona) kiilaavat ohi jonon kun listataan kesälomatoiveita tai valitaan niitä, jotka on jouluaattoillat töissä. Itselläni on sen verran ollut onnea, että omilla työpaikoillani on ainakin jonkinlainen kiertosysteemi saatu aikaiseksi, ja jos edellisenä vuonna on joutunut pitää kesälomansa jo toukokuussa niin seuraavan vuonna on yleensä sitten saanut siihen "ruuhka-aikaan" eli heinä-elokuulle.

Minä itse ainakin olen valmis pyydettäessä joustamaan, mutta mielestäni on väärin, jos sinkkuihmiset tai lapsettomat joutuvat aina olemaan niitä joustajia. Valitettavasti tämä ilmeisesti on edelleen joillain työpaikoilla käytäntönä. Minäkin, lapseton citysinkku kuitenkin vietän juhlapyhät mieluummin omien läheisteni kanssa kuin töissä.

Kun tällä alalla joutuu niitä juhlapyhiä olemaan töissä kuitenkin ja useimmat paikat pyörivät täysillä kesälläkin, joten lomat on pidettävä silloin kun niitä sattuu saamaan.

Onko joitain muita haasteita joita lomien yms. suunnitelussa on työpaikoilla ilmennyt? Miten ne on ratkaistu?

Mitään riitaa ei ole tarkoitus haastaa, kunhan vaihtaa kollegoiden kesken kokemuksia. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kesölomat menee lomaryhmien mukaan, oman lomaryhmän (1kk) sisällä saa esittää toiveita loman pituuden ja ajankohdan suhteen, lisäksi lomia voi vaihdella niiden vahvistamisen jälkeen, jos itse löytää vaihtajan. Lomaryhmän lomakuukausi kiertää yhden kuukauden yli ja yksi eteen, eli tänä kun tänä vuonna lomailin kesäkuun, niin tiedän jo nyt, että vietän seuraavan kesäloman elokuussa. Talvilomien suhteen meillä saa esittää toiveita, joita esimies yrittää sumplia listalle. Vaihtoja voi hoitaa itse, ja jos oikeaa syytä ei ole, niin ne hyväksytään. Perhesuhteet eivät vaikuta mitenkään lomapäivien jakautumiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiertävä lista. Eli jos joku on vaikka nyt joulun töissä, niin seuraavan saa vapaaksi.

Osa sitten haluaa olla joulut töissä ja heille silloin suunnitellaan vuoro siihen.

Kesälomiin sitten vaikuttaa enemmän omat toiveet. Jos päällekäisyyksiä tulee paljon, niin sitten vuoroperiaatteella.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä yleensä löytyy tarpeeksi halukkaita olemaan pyhinä töissä. Tosin, johtoporras huolehtii sitten siitä, että esim. jouluaattona illassa olevat saavat sitten muut toiveensa läpi, vaikka oliisi ns. päällekkäisyyksiä. Uutena vuotena töissä ovat yleensä ne, joilla joulu on vapaa.

Loma- ajankohtien jakautumiseen ei sitten olekaan ainakaan meillä yhtä vakiutunutta systeemiä. Yleensä suosituin ajankohta on heinäkuu, ja meillä katsotaan, että ne joilla viime vuosina on ollut loma huonompana ajankohtana, saavat sitten ensi kerralla pitää lomansa parhaaseen aikaan kesästä.

Näissä saa kyllä pitää puolensa, vaikka joku perheellinen vetoaisi siihen, että hänen täytyy saada pitää lomansa samaan aikaan puolisonsa/ lastensa kanssa. Olen joskus pitänyt lomani varsinaisen lomakauden ulkopuolella, ja siten ollut töissä koko sen ajan kun töitä tehdään pitkälti sijaisvoimin, ja ydinosaajat ovat minimissään. Kyllä oli raskas kesä.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämäkin on ammatinvalintakysymys, jos haluaa olla joulut ja juhannukset kotona, kannattaa ryhtyä opettajaksi ;D Meillä on kiertävät kesälomalistat kesä-heinä ja elokuun osalta, eli jokainen saa 3 viikkoa silloin, jokainen pitää loput 1-2 viikkoa touko-tai syyskuussa. Lisäkis sijaiset ja vakkarit ovat samalla viivalla. Meille tulisi ongelmia, jos kaikki vakkarit olisivat lomalla heinäkuussa, yksikköä ei oikein voi pyörittää sijaisvaoimin. mielestäni hyvä systeemi kun jokainen saa noinkin pitkän pätkän kesäaikana. Työkavereiden kanssa voi vaihtaa lomajaksoa tai osan siitä. Talvilomien osalta ei ole kiertoa. Jouluaattoiltana etsitään ensin vapaaehtoisia ja ellei niitä "riitä", katsotaan, ketkä ovat olleet viime vuosina jouluina töissä. Tänä vuonna mm. minä suunnittelin itselleni illan, kun olen 9 viimeistä jouluaattoa ollut kotona. Tähän asti ketään ei ole tarvinnut pakottaa töihin jouluna. Muille juhlapyhille löytyy helposti tekijöitä.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämäkin on ammatinvalintakysymys, jos haluaa olla joulut ja juhannukset kotona, kannattaa ryhtyä opettajaksi ;D Meillä on kiertävät kesälomalistat kesä-heinä ja elokuun osalta, eli jokainen saa 3 viikkoa silloin, jokainen pitää loput 1-2 viikkoa touko-tai syyskuussa. Lisäkis sijaiset ja vakkarit ovat samalla viivalla. Meille tulisi ongelmia, jos kaikki vakkarit olisivat lomalla heinäkuussa, yksikköä ei oikein voi pyörittää sijaisvaoimin. mielestäni hyvä systeemi kun jokainen saa noinkin pitkän pätkän kesäaikana. Työkavereiden kanssa voi vaihtaa lomajaksoa tai osan siitä. Talvilomien osalta ei ole kiertoa. Jouluaattoiltana etsitään ensin vapaaehtoisia ja ellei niitä "riitä", katsotaan, ketkä ovat olleet viime vuosina jouluina töissä. Tänä vuonna mm. minä suunnittelin itselleni illan, kun olen 9 viimeistä jouluaattoa ollut kotona. Tähän asti ketään ei ole tarvinnut pakottaa töihin jouluna. Muille juhlapyhille löytyy helposti tekijöitä.

TOttahan tuo on, ja usein esim.jouluaattona toissa olo on ihan hauska ja erilainen kokemus. Tasapuolisuushan tassa se avain on - jokainen joutuu joskus joustamaan,siita ei paase mihinkaan. Ja kesaloman pitaminen patkissa ei ainakaan minusta ollut mikaan huono kokemus,tyyliin 2vk+2vk eri paissa kesaa.

Kiva kuulla, etta tyopaikoilla osataan kierrattaa lomia yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kesaloman pitaminen patkissa ei ainakaan minusta ollut mikaan huono kokemus,tyyliin 2vk+2vk eri paissa kesaa.

-Ehkä toi olisi snadisti kivempi kuin kesäloman pitäminen 4 x viikon pätkissä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kesaloman pitaminen patkissa ei ainakaan minusta ollut mikaan huono kokemus,tyyliin 2vk+2vk eri paissa kesaa.

-Ehkä toi olisi snadisti kivempi kuin kesäloman pitäminen 4 x viikon pätkissä.

No olis juu... :nauraa: Onko joku joutunut noinkin kohtuuttomasti lomaansa patkimaan? Kuulostaa jo vahan kiusanteolta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli lista, johon pyydettiin vapaaehtoisia jouluun ja uuteenvuoteen. Niillä saatiin täytettyä mukavasti kyseiset vuorot.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä ei ole kiertävää listaa lomista eikä pyhätöistä.

jouluksi, juhannukseksi yms. pyhiksi on aina ollut tunkua tekijöistä, joten enemmänkin on jouduttu katsomaan sitä, kuka viime vuonna oli ko. pyhän töissä. Eli jos tunkua on, niin sama ihminen ei ole joka joulu töissä. Meillä on myös sovittu niin, että jos joku haluaa olla esim. koko joulun töissä, hänellä on siihen oikeus (eikä niin, että olet 24 ja 26 päivä töissä, mutta 25 on vp). Tai että joutuisit tulemaan yhdeksi pyhäksi töihin kesken joulun vieton. Tämä on meillä toiminut todella hyvin ja tänäkin jouluna oli tunkua niin jouluun kuin uuteen vuoteen.

Lomien suhteen me suunnitellaan kaikki lomamme listaan johon pomo on laittanut kuinka monta voi milläkin viikolla olla yhtä aikaa pois. Tämä ei suinkaan tarkoita että joka ekana viivansa piirtää, saa sen pitää jos siinä on tunkua. Onneksi vain muutaman kerran mun tuolla oloaikana (7 vuotta) on joku joutunut siirtämään lomansa alkua viikon myöhäsemmäksi tai aikaisemmaksi. Mutta ei koko lomaa kuitenkaan. Meillä ei myöskään ole mitään rajoitusta ettei saisi pitää lomaa kuin 3 vk kerrallaan. Toiset pitää lomansa pätkissä, toiset kerralla 7 viikkoa. Mitä kukakin haluaa.

Meillä on koettu nämä käytännöt toimiviksi. Elämäntilanteet muuttuu, joten toisina vuosina loman haluaa pitää heinäkuussa, toisina vuosina taas olla joulun töissä. Itse en haluaisi kiertävää listaa, koska meillä homma toistaiseksi toimii. Toki jos olisi ongelmia lomien sijoittelussa niin sitten kannattaisin kiertävää listaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pyhiin ei ole lainkaan vaikeaa saada työntekijöitä kuten ei myöskään esim. jouluaattoon. Itse isomman lapsen äitinä voin joustaa jouluaattoillan suhteen (jollei muita halukkaita ole) sillä ymmärrän kuinka paljon tärkempää pienelle lapselle se jouluaattoilta on verrattuna isompiin lapsiin. Mieluiten kuitenkin vietän aattoillan perheen parissa ja aina on löytynyt sijaisia tekemään tuon illan.

Kesälomat toivotaan ja jos ei sopua synny niin sitten se on kiertävä. Narinaa kuulee jonkin verran siitä, että tarhat on kiinni ja huokaillaan, että minne ne piltit nyt laitetaan sitten mutta varatarha on olemassa ja monet joutuu sitä käyttämään.

Edellisessä työssä kaupungin kotihoidossa selkeästi suosittiin vanhempia työntekijöitä. Yksikin muija sai oikeasti aina pitää lomansa yhtenä pötkönä heinäkuussa. Oli kyllä toisaalta joustava työntekijä ja teki paljon ylitöitä. Muutama muukin vanhempi jäärä varasi aina sen heinäkuun. Itsellä esim. ei ollut mitään mahdollisuutta pitää yhdessä pötkössä vaan oli jaettava yleensä kesä- ja elokuulle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Ehkä toi olisi snadisti kivempi kuin kesäloman pitäminen 4 x viikon pätkissä.

Korjatkaa nyt viisammat, mutta miten mä muistelisin, että jos on täydet lomat, niin kesälomaa ei saisi pätkiä noin pieniksi pätkiksi ilman työntekijän suostumusta kvtessin mukaan..

Tässähän tämä onkin

4 mom. Kesäloma ja talviloma annetaan yhdenjaksoisina, ellei työn käynnissä

pitämiseksi ole välttämätöntä jakaa sitä osaa kesälomasta, joka ylittää

10 vuosilomapäivää, pidettäväksi lomakaudella yhdessä tai useammassa

osassa.

Eli 2 viikkoa on kunnallisella puolella saatava ainakin putkeen..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Spärlä: yleensä kunnat tarjoavat sellaista päivätoimintaa (leiri) kesällä työpäivien ajaksi. Illoiksi ei tietenkään. Meillä oli eka ja tokaluokalla lapsi sellaisessa ja nyt kolmasluokkalaisena pärjää kyllä yksinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Spärlä: yleensä kunnat tarjoavat sellaista päivätoimintaa (leiri) kesällä työpäivien ajaksi. Illoiksi ei tietenkään. Meillä oli eka ja tokaluokalla lapsi sellaisessa ja nyt kolmasluokkalaisena pärjää kyllä yksinkin.

Joo meilläkin ton terveen tenavan sellaiseen laitoin, ja voihan lapsen lähettää hätätilassa vaikka naapurien riesaksi muutamaksi tunniksi :) Ymmärrän täysin Spärlän huolen, noille kesäleireille ei välttämättä oteta diabeetikkolasta (tekosyitä aina löytyy), eikä 7-8 vuotiasta uskalla jättää yksin aamulla kotiin ja luottaa, että hän syö aamupalat ja laittaa inskat. t: 5v dm pojan äiti.

Ps itseänikin jo mietityttää juniorin kesät ja muutkin lomat, mutta itse toivon pystyväni tekemään viikonloput töitä - mahdollisesti pitkiä päiviä- ja viikolla öitä, jolloin jos tuollainen kesäleiripaikka jostain irtoo, pystyisin lähettämään pojan aamulla leirille ja olisin kuitenkin päivällä puhelimen päässä.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...