Jump to content
MAINOS

Oletteko vaihtaneet/ajatelleet vaihtaa alaa?


SN9

Recommended Posts

Vieras: Kiitos ja hyvästi!

Olen ollut tammikuusta alkaen sairaslomalla vakituisesta työpaikastani, työhön palaamisen ajatuskin ahdistaa. Irtisanoutumista ei näköjään ole tehty helpoksi kun mieluummin myönnetään pitkiä sairaslomia "harkinta-ajaksi". Työhön en aio enää palata, palkkaus on surkea ja vastuuta lisätään jatkuvasti. AIkuiset lapset ovat mielissään kotiin jäämisestä, ehkä kerrankin saamme viettää ensi joulun yhdessä perheen kesken enkä ole töissä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Entinen sh

Vaihdoin hoitoalalta kauneusalan yrittäjäksi, enkä ole katunut päiväkään. Vapaus valita omat työajat, vapaapäivät ja loma-ajat. Ei ole johtoa, joka vähättelee ja pyyhkii maton alle sisäilmaongelmia, ei ole naislauman kahvihuonevalitusrinkiä (eikä kukaan silti avaa suutaan esim.osastotunneilla tai muissa palavereissa kun pitäisi se suu avata), ei ole jatkuvia vuoronvaihtoja ja venymistä, eikä työyhteisöjen huonoa uupumisesta johtuvaa työilmapiiriä. Lisäksi sairastelu vähentynyt 99%. Palkkaus työn vaativuuteen ja vastuuseen nähden liian pieni ja ongelmat alalla liian suuret, jotta meillä Suomessa riittäisi tulevaisuudessa osaavaa henkilökuntaa tekemään kaikki se hoitotyö, jolle tarve on. Jos nyt jo ollaan pulassa, päättäjien kannattaa miettiä millaisessa kusessa ollaan myöhemmin, jos palkkausta ja ongelmia ei korjata nyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kohta ex lähäri

Opiskelen parasta aikaa lähihoitajan työn ohella merkonomiksi, syksyllä jään opintovapaalle ja valmistuttuani sanon heipat liian ahdistavalle ja loppuun kuluttavalle työlle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Työnohessa opiskelua.

Olen 1,5 vuotta käynyt nyt toista AMK:ta, olen siis sairaanhoitaja. Opiskelen nyt Restonomiksi, eli matkailu-ja palveluala.  Hetkeäkään en ole katunut. Ja uskon että opiskelen vielä myöhemmin lisääkin. Pidän hoitajan työstäni, mutta en vain enää jaksa. Osastomme kasvoi juuri kolmella ylipaikalla. Hommat lisääntyy, resurssit ei juurikaan saatika palkka. Haluan jaksaa töiden jälkeen muutakin kuin ladata akkuja ja elpyä työvuorosta. Koulua käyn näppärästi töiden ohessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: sh vm-95

Kouluttauduin sairaanhoitajaksi laman keskelle. Ei töitä.  Sain vakityön eri alalta, opiskelu uuteen ammattiin ja palkkatuloilla! Viihtynyt nykyisessä työssä yli 20 vuotta.  Eläkevuodetkin kohta käsillä.  Nykyinen työ kuitenkin myös epäsäännöllistä kolmivuorotyötä,  työmatka päivittäin yhteensä 150 km, työpäivä venyy 10-17 h työajojen kanssa. Opiskellut noina 20 vuotena vielä kolme eri ammattia töiden ohessa. Osaamista löytyy. Kuitenkin... Olisin valmis palaamaan takaisin hoitotyöhön! En kuitenkaan Suomeen. Miksi? Syy ei palkkaus, raha ei merkitse, eikä ole syy alan vaihtoihin. En ansaitse tällä hetkellä sen enempää kuin sh:t ja työolosuhteet nuo yllämainitut. Syy  on siinä, että koen riittämättömyyttä työn pakkotahtisuuden keskellä. En voi tehdä työtä,  jos en pysty tarjoamaan hyvää, laadukasta hoitoa. Tällä hetkellä preppaan ruotsia. Töihinkö Norjaan tai Ruotsiin lähivuosina??? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä vaihdan alaa. Olen tänä keväänä hakenut opiskelemaan. Sairaanhoitajan työ on liian raskasta ja kun työn lisäksi täytyy omista oikeuksista pitää kiinni, että työnantaja edes lakia noudattaisi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsu 1998

Vuodesta 1998 tehnyt hoitajan hommia. Nähnyt miten palkkaus, työolot jne.koko ajan huonommaksi menee. Kyllä kannattas päättäjien/liittojen laittaa hoitajien asiat kuntoon. Kyllä olen opiskellut ja ollut muissakin töissä. Hoitoala ei hirveesti houkuttele. Kunnallinen/yksityinen syyniin ja kunnon tarkastukset. Esimiehet oppiin käytäntöön, mitä työ oikeasti on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Usea poistuu

Työpaikaltani vaihtaa pakosta alaa 4sh ja 2 lh, saamme potkut koska emme ota influenssa rokotetta. Emme hoida riskiryhmän potilaita. Olemme kaikki hakeneet kouluun ja toivottavasti syksyllä jokainen opiskelee uutta alaa. En suosittele hoitoalaa yhdellekään nuorelle vaan kehoitan välttämään kuin ruttoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Halu auttaa

Lähihoitajana olin vahvan auttamishalun takia, mutta koin että en pystynyt toteuttamaan itseäni lähihoitajan tehtävissä kiireen ym takia (oli aika raskasta kun halusi olla avuksi, mutta piti varoa että ei tule nyrkistä jos oli aggressiivinen asiakas). Nykyään teen yrittäjänä personal trainerin töitä ja koen erittäin suurta intohimoa työtäni kohtaan, saan motivoida ja auttaa ihmisiä jotka pyytävät ja ottavat apuani vastaan! Lähihoitajan opinnoista hyödyn kovasti nykyisessä ammatissani

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähtenyt

Kyllä. Vaihdoin alaa. Ei palkan takia, mutta työ oli moraalisesti kestämätöntä. Olin lh vanhustyössä, pitkäaikaisosastolla. Tein lh työtä vuodesta 1996. Enää ei ole ihmisarvoa näkyvissä hoitajan ja vanhuksen kohtaamisessa, vaan kiire ja vain välttämätön ehditään tehdä. Sydän särkyy, kun näkee virikkeettömän elämän. Ja kuinka paljon enemmän vanhukset ansaitsisivat saada elämänsä loppuvaiheessa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ikuinen hyppykuppa

Vaihdan alaa yrittäjäksi heti kun mahdollista. En kaipaa helpompaa työtä tai parempaa palkkaa. (Mutta en myös huonommalla palkalla lähde tekemää lh töitä) Kyllästynyt vain olemaan hyppykuppa kunnalle/kaupunkiin 10 vuotta ja lasten tulon jälkeen olen enee saastaa. Nuoret saavat pidemmät sopparit, mutta reippaalle ja hyvälle "konkarille" kirjoitetaan alle vko kerrallaan. Koska en 100% halua tehdä vaan hieman olla enee lasten kanssa. Ennen lapsia tein yli 150%, enkä 5 vuoteen saanut yhtäkään lomaa.  Nyt hoitsuna 10 vuotta enkä ole yhtäkään viralista kesälomaa pitänyt. (Äippälomat välissä... "lomaa") Tähän on jo niin tottunut, että ei ole kovin iso muutos ryhtyä yrittäjäksi. Eipä tartte lomaalla jatkossakaan. Saati ottaa influenssa rokotetta pakolla. Toivottavasti yritys ajatus kantaa hedelmää ja pääsen eroon tästä alasta kokonaan. Lähinnä vihaan työnantajaa niin suuresti. Itse työ on arvokasta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En lähtenyt pakkorokotusbuumin mukaan.Sain tarpeekseni pakotteista ja jatkuvista hoitovirheistä, joita alalla vierestä seurasin. Alalla häärää todella paljon ammattitaidottomia ihmisiä, jotka eivät omaksu/ halua omaksua uutta.

Lähdin opiskelemaan rakennusinsinööriksi.Ei pakkotokotuksia ja palkkakin hyvä. Miesvaltainen ala, jossa myös reiluja naisia puuhaamassa kasvavassa määrin. Työharjoittelutkin palkallisia, joten orjatyöt loppui siltäkin osin siihen.

Sh- koulutuksesta karmein muistoni on Kemin oppilaitoksesta, jossa opettaja suositteli esiintymisjännityksestä kärsiviä oppilaita käyttämään rauhoittavia.Siinä kohtaa mi nulla kaatui pohja jo opiskeluilta.Sairasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työuuvuin sairaanhoitajan töissä ja sairasloman jälkeen sain 4kk virkavapaan. Työpaikalla ei luvattu mitään parannuksia, päinvastoin. Lisää kehittämistä, mittareita ja vaativampia/monisairaampia potilaita. Jääminen ei ollut vaihtoehto joten olen sanonut itseni irti vakipaikasta. Helmikuusta asti olen tehnyt keikkaa ja täytyy sanoa, että on helpottanut jaksamista huomattavasti. Töitä riittää, ja teen niitä oman jaksamisen mukaan, yleensä 3-4 päivää viikossa. Edelleen mielessä painaa tietynlainen kyynistyminen koko alaa kohtaa, erityisesti riepoo huono palkkaus. Kaikenlaisia uudelleen kouluttautumisvaihtoehtoja olen käynyt läpi ja olen enemmän kuin valmis vaihtamaan alaa jos/kun tarpeeksi mielenkiintoinen vaihtoehto tulee eteen. 

Työstään tykkääville ja edelleen hoitajan töitä tehdä haluaville suosittelen lämpimästi keikkatyötä. Saat päättää minkälaista viikkoa teet, aamua, iltaa vai yötä. Palkassa näkyy heti lomaraha. Ja mikä parasta: ei tarvitse ottaa osaa eikä arpaa työpaikkojen moninaisiin ongelmiin, huonoon työilmapiiriin tai mihinkään muuhunkaan. Kunhan tekee oman tonttinsa niin hyvin kuin osaa ja se on moro kun työaika päättyy

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä, vaihdoin alaa ja kouluttauduin sihteeriksi. Painotus pysyy terveydenhuolto alalla, päivätyö ja ihan parasta on ne väliaika jumpat 😌 koulutus takaa tosin myös muutkin Sihteerin työn puolet kuin osaston sihteerin. 😍 palkka sama, huomattavasti vähemmän juoksemista ja mieli lepää 💕

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vasta opiskelemassa alalle, mutta ajatuksissa alan vaihto valmistumisen jälkeen. Yh-äitinä vuorotyö ja huono palkka ei oo kauheen hyvä kombo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pahan työuupumuksen takia vuoden ajan täysin työkyvyttömänä ja melkein puoli vuotta siitä toimintakyvyttömänä. Kun olo alkoi paranemaan päätin, että ei päivääkään enää hoitajan hommia, vaan olin sairaslomalla kunnes koulu alkoi ja siirryin opintovapaalle. Nyt teen työtä kirjanpidossa.

Ikinä en enää halua tehdä päivääkään hoitajan työtä, inhottaa ajatuskin. Ei taida olla asiat hoitoalalla ihan kohdillaan kun työtä tehdään oman terveyden kustannuksella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähdössä...

Prosessi meneillään. Kouluttaudun eläinpuolelle. Sairaanhoitajan hommat jää heti kun valmistun. Liian paljon töitä ja vastuuta liian pienellä palkalla. Tiedän, että eläinalan palkka heikompi, mutta työ on mielekkäämpää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Pohdiskelija

Kyllä, harkitsen alan vaihtoa. Toki juurikin nykyisestä terveydenhoidon puolelle.

Aikuisena ihmisenä en vain tiedä onko minulla varaa opiskella jos edes kouluun pääsisin... 😞

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähihoitsu ulkomailla

Muutin P-Norjaan, sama työ, mutta huomattavasti inhimillisempi työtahti  + parempi palkka ja muut edut. Hieno luonto kaupanpäälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...