Jump to content
MAINOS

Oletteko vaihtaneet/ajatelleet vaihtaa alaa?


SN9

Recommended Posts

Väsyin hoitotyöhön ja vaihdoin toimistotyöhön , en ole katunut. Työaika säännöllisempi ja totisesti leipänsä saa helpommalla. Nukun paremmin ja kokonaisvaltainen hyvinvointi on parantunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Väsynyt hoitotyöhön.

Monesti puhutaan johtamisen ongelmista mutta kyllä useimmin on syynä liika johtaminen. Jos johto ei muuten kykene valtaansa näyttämään rukataan ainakin työvuorolistat hankaliksi eikä oteta työntekijöiden toiveita huomioon. Kuntajohtaja kommentoi hoitajien palkkavaatimukset ylimitoitetuiksi ja romuttavan kuntien talouden. Vakituista paikkaa ei tarjota nuorille joten esim asuntoa et voi ostaa.

Keikkalainen ei tienaa vakkaria enempää vaan joutuu monesti sietämään epävarmuutta taloudestaan. Heitä kohdellaan työpaikoilla monesti todella huonosti eikä oteta mukaan työyhteisöön. 

Kyllä olen vaihtamassa hoitotyön muuhun alaan vaikka työstäni pidänkin paljon. Suurin syy on kateellinen kaunainen ja yhteistyökyvytön naisvaltainen työyhteisö. Jos yksikin miesvaltainen ala olisi näin raskas alipalkattu ja huonoilla työehdoilla oleva niin he eivät siihen suostuisi. Kutsumuksella ei makseta laskuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Vieras: Väsynyt hoitotyöhön. kirjoitti:

Keikkalainen ei tienaa vakkaria enempää vaan joutuu monesti sietämään epävarmuutta taloudestaan. Heitä kohdellaan työpaikoilla monesti todella huonosti eikä oteta mukaan työyhteisöön. 

Tätä en allekirjoita. Ainakin minut on otettu jokaisessa paikassa hyvin vastaan ja otettu ns. osaksi työporukkaa. Toki varmasti riippuu myös keikkalaisen omasta asenteesta. Harvalla työpaikalla on varaa kohdella keikkalaista huonosti, sillä heitä on vaikea saada ja keikkalaiset äänestävät herkästi jaloillaan ;) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Terveysaseman sh

3,5 vuotta sairaanhoitajan töitä oon tehny, joista vuoden verran äitiyslomalla. Viimesen puol vuotta oo haaveillu insinööriopinnoista. Kun rahatilanne antaa myöten, niin lähden itseäni kouluttamaan insinööriksi. Terveydenhuollon parissa voisinkin työskennellä, mutta sh:n palkkaus verrattuna työtaakkaan, vastuuseen ja siihen paskaan mitä saa päivittäin kuulla ja nähdä, ei houkuta kovin pitkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eläke pelottaa

Teen 3-vuorotyötä vanhuspuolella ( yksityinen ). Kolmen viikon lisät tuli eilen, käteen 300 €. Loppukuusta kk-palkka, käteen noh ( jokainen katsokoon Tes:stä ja miinustaa verot siitä. Pakkohan tässä täytyy vaihtoehtoja miettiä kun jos nyt on yhtä kitkutusta, miten sitten kun jään eläkkeelle..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pääsin valtiolle konttorirotaksi. Inhimillinen työaika, triplasti paremmat työsuhde-edut. Palkasta lähti vuorolisät mutta sillä ei enää ole merkitystä. Mielummin otan vähemmän palkkaa kuin menetän terveyden hullunmyllyssä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Käväisin muualla ja tulin takaisin keikkailijana. Nyt vaatimuksena että ei yötöitä. Muuten jatkan ihan keikkailijana. No, ensimmäinen pidempi kesäpesti ilman yövuoroja tulossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Takaisin vaihtava

Vaihdon työllisyyssyistä hoitoalalle ja nyt pitää ilmeisesti hankkiutua siitä pois, koska lääkäri kielsi vuorotyön ja liian fyysisen rehkimisen. Ei mitään virallista lausuntoa, mutta elimistö huutaa hoosiannaa ja lisäksi olen omiani hidastahtisempaan työhön jossa ehtii paneutua tehtävään asiaan paremmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Nostin kytkintä

Liikaa vastuuta, liian pienellä palkalla. Joka päivä riittämättömyyden tunne, kun ei kerkeä tehdä asioita kunnolla eikä potilaiden kohtaamiseen jää aikaa. 

Lähdin opiskelemaan eläinpuolelle, palkkaus huomattavasti pienempi. Koen työn eläinten kanssa paljon mielekkäämmäksi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siihen nähden miten paljon tuosta alanvaihdosta puhutaan, yllättävän vähän sitä vaihtuvuutta kuitenkin on. Heitän hatusta, että jos viisi tyyppiä puhuu alanvaihdosta, heistä yksi lähtee sitä yrittämään. Muut eivät sitä tee joko taloudellisista syistä, tai sitten ihan vaan koska lopulta pelkäävät sitä oikeaa muutosta. Puhetta toki aina piisaa, mutta se nyt kuuluu asiaan. Alanvaihto hoitoalalta pois on sata kertaa vaikeampaa kuin alanvaihto hoitoalalle. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
10.4.2019 klo 12.15, Omenakaneli kirjoitti:

Työuuvuin sairaanhoitajan töissä ja sairasloman jälkeen sain 4kk virkavapaan. Työpaikalla ei luvattu mitään parannuksia, päinvastoin. Lisää kehittämistä, mittareita ja vaativampia/monisairaampia potilaita. Jääminen ei ollut vaihtoehto joten olen sanonut itseni irti vakipaikasta. Helmikuusta asti olen tehnyt keikkaa ja täytyy sanoa, että on helpottanut jaksamista huomattavasti. Töitä riittää, ja teen niitä oman jaksamisen mukaan, yleensä 3-4 päivää viikossa. Edelleen mielessä painaa tietynlainen kyynistyminen koko alaa kohtaa, erityisesti riepoo huono palkkaus. Kaikenlaisia uudelleen kouluttautumisvaihtoehtoja olen käynyt läpi ja olen enemmän kuin valmis vaihtamaan alaa jos/kun tarpeeksi mielenkiintoinen vaihtoehto tulee eteen. 

Työstään tykkääville ja edelleen hoitajan töitä tehdä haluaville suosittelen lämpimästi keikkatyötä. Saat päättää minkälaista viikkoa teet, aamua, iltaa vai yötä. Palkassa näkyy heti lomaraha. Ja mikä parasta: ei tarvitse ottaa osaa eikä arpaa työpaikkojen moninaisiin ongelmiin, huonoon työilmapiiriin tai mihinkään muuhunkaan. Kunhan tekee oman tonttinsa niin hyvin kuin osaa ja se on moro kun työaika päättyy

Saako keikkailemalla pyhätöitä? Seuren mulle näkyvissä (aikuispsyk, pks, sh  opisk) tosi harvoin pyhiä.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6.6.2019 klo 09.26, Aki kirjoitti:

Saako keikkailemalla pyhätöitä? Seuren mulle näkyvissä (aikuispsyk, pks, sh  opisk) tosi harvoin pyhiä.

 

Eipä oikein tai sitten keikat menevät todella nopeasti. Olen ollut tyytyväinen keikkailija, mutta tällä hetkellä Seuren keikkatarjonta on todella ankea. Ihan muutamia vuoroja vapaina. En tiedä vaikuttaako asiaan juuri aloittaneet kesäsijaiset (eli puutoksia ei ole?) vai eikö keikkalaisia vaan haluta palkata 😮 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: keikkalainen
7 tuntia sitten, Omenakaneli kirjoitti:

Eipä oikein tai sitten keikat menevät todella nopeasti. Olen ollut tyytyväinen keikkailija, mutta tällä hetkellä Seuren keikkatarjonta on todella ankea. Ihan muutamia vuoroja vapaina. En tiedä vaikuttaako asiaan juuri aloittaneet kesäsijaiset (eli puutoksia ei ole?) vai eikö keikkalaisia vaan haluta palkata 😮 

Kyllä sitä keikkaa on riittämiin, mutta täytyy vaan ottaa huomioon, että esimerkiksi osastoilla on ne tutut keikkalaiset, joille soitetaan aina ensin. Harva haluaa täysin tuntematonta keikkalaista muusta kuin pakosta, koska heidän työpanoksensa ei ole eikä pystykään olemaan samanlainen, kuin kymmeniä ellei satoja keikkoja samassa paikassa heittäneellä keikkalaisella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: EI ÄSSÄÄ
9 tuntia sitten, Omenakaneli kirjoitti:

Eipä oikein tai sitten keikat menevät todella nopeasti. Olen ollut tyytyväinen keikkailija, mutta tällä hetkellä Seuren keikkatarjonta on todella ankea. Ihan muutamia vuoroja vapaina. En tiedä vaikuttaako asiaan juuri aloittaneet kesäsijaiset (eli puutoksia ei ole?) vai eikö keikkalaisia vaan haluta palkata 😮 

Kesäsijaiset sairastelee vähän. Eihän seurella ole ihan kuollutta kuten jokunen vuosi sitten. Esi Hus psyk työllistää kovasti.Kotihoito samoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Alan vaihto
11.4.2019 klo 13.32, Vieras: Väsynyt hoitotyöhön. kirjoitti:

Monesti puhutaan johtamisen ongelmista mutta kyllä useimmin on syynä liika johtaminen. Jos johto ei muuten kykene valtaansa näyttämään rukataan ainakin työvuorolistat hankaliksi eikä oteta työntekijöiden toiveita huomioon. Kuntajohtaja kommentoi hoitajien palkkavaatimukset ylimitoitetuiksi ja romuttavan kuntien talouden. Vakituista paikkaa ei tarjota nuorille joten esim asuntoa et voi ostaa.

Keikkalainen ei tienaa vakkaria enempää vaan joutuu monesti sietämään epävarmuutta taloudestaan. Heitä kohdellaan työpaikoilla monesti todella huonosti eikä oteta mukaan työyhteisöön. 

Kyllä olen vaihtamassa hoitotyön muuhun alaan vaikka työstäni pidänkin paljon. Suurin syy on kateellinen kaunainen ja yhteistyökyvytön naisvaltainen työyhteisö. Jos yksikin miesvaltainen ala olisi näin raskas alipalkattu ja huonoilla työehdoilla oleva niin he eivät siihen suostuisi. Kutsumuksella ei makseta laskuja.

Puhut todella asiaa! Ja täytyy sanoa että välillä v...tuttaa lukea ja kuunnella hoitajien valitusta että palkkojen nostaminen poistaisi hoitoalan ongelmat..ensinnäkin: Hyvin moni hoitaja tekee juuri sillä hallaa kun suostuu epäkohtiin ja tekemään vastoin liittojen neuvoja...suostuu harmaaseen ylityöhön ja muutenkin ovat suurin osa jollain tavalla tyhmiä ja lampaita..JA esim. mielenterveys alalla suurin osa istuu ja jauhaa paskaa kansliassa...kiireestä ei voi puhuakaan.... ja ne esimiehet..en viitsi edes sanoa mitään... niin paljon olen saanut paskaa niskaan kun olen esim. ihan vaan kieltäytynyt tekemään ylitöitä ilman ylityökorvausta.. ja mustan lampaan maineen olen saanut ja työvuorolistoissa näkynyt puolieni pitäminen... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mille alalle?

Moikka, haluaisin kuulla kokemuksia teiltä, jotka olette alaa vaihtaneet. Mille alalle vaihdoitte ja miten pärjäsitte taloudellisesti opiskelujen ja harjoittelujen ajan? Itse olen 40-vuotias ja puutarha-ala kiinnostaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Olen sairaanhoitaja ja haluan vaihtaa alaa. Olen yrittänyt hakea opiskelemaan yliopistoon, mutta koska tämä typerä ensi-kertalaisuuskiintiö tuli voimaan, en ole saanut opiskelupaikkaan. Surkea korvaus vaativasta työstä, olemattomat työsuhde-edut ja jatkuva kolmivuorotyö akuuttihoitotyöstä (ilta, aamu,yö, yö) alkoi pänniä. Muuten tykkäisin olla sairaanhoitajan jos tästä saisi paremmin korvausta ja arvostettaisiin. Haluaisin päivätyön ja riittävän palkan, että pystyn asumaan asuntolainalla pk-seudulla. Toivon, että saisin vielä sen opiskelupaikan, koska en jaksa enää. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
On 4/9/2019 at 12:31 PM, SN9 said:

Monesti kuulee puhuttavan, että hoitajat karkaavat muille aloille. Syynä kerrotaan suurempi palkka, paremmat työedut, inhimillisemmät työajat, vähemmän vastuuta... Olisikin mukava kuulla, että mitä nämä muut työpaikat sitten mahtavat olla? Ilman toisen alan koulutusta on varmasti vaikea päästä. Itse siirryin henkilökohtaisen avustajan työhön. Palkka ei ole parempi, mutta muuten tämä on paljon inhimillisempi työpaikka. Teen tätäkin työtä lähihoitajan asenteella. Huomaan kuitenkin haikailevani koulutustani vastaavaa työtä ja parempaa palkkaa. Onko haikailu turhaa?

Olin oh:na vuoden päivät, palkkani tulisi ko palkasta (3600€) hirveästi tällä alalla nousemaan teki sitten minkälaisia sirkustemppuja tahansa. Sen verran paloi kiinni, että lopetin kolmeksi vuodeksi hoitohommat - ns ilman koulutusta sain muissa hommissa 4100€. 

 

Sittemmin alkoi mieli halajaa takaisin hoitohommiin. Socialsturelseniin liput ja laput vetämään, sain specsjuksköterska luvat - oli helpompi lähteä neuvottelemaan. Nyt Tukholmassa omissa hommissa peruspalkka muutama euro vajaa 4000€ ja tähän lisäksi kolmivuorolisät (huonommat kuin Suomessa, mutta ylitöistä ym maksetaan toisinaan triplaa, joskus nelinkertainen tuntiliksa) työnantaja maksaa lennot ja asunnon.

Suomeen hoitohommiin takaisin odotuttaa motivaatiota ymmärettävästi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
9.4.2019 klo 20.05, Vieras: Ex-hoitsu kirjoitti:

Siirryin sairaanhoitajan työstä hyvinvointikoordinaattorin työhön enkä ole katunut päivääkään. Parempi palkka, inhimilliset työajat ja päivätyö.

Hei, kertoisitko tästä lisää? Vaatii ilmeisesti YAMK-koulutuksen. Minkälainen palkka on ja onko töitä hyvin saatavilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Olen vaihtamassa alaa lähihoitajan työstä kirjaston tädiksi. Huonosti palkattu ala sekin, mutta paljon kevyempi ja mielenkiintoisempi ala. No, olen siis väsynyt hoitajan työhön eikä se enää kiinnosta. Aloitin opiskelun viime syksynä ammattiopistossa ja olen tykännyt! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kirjastossa ei kyllä tienaa mitään. kaikkea roskasakkia pyörii siellä ja työsuhteet ovat mitä ovat. täysin mielenkiinnoton ammatti. vähän kuin olisit varastotyötenkijä, laittelet kirjoja hyllyyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21 minuuttia sitten, Hoitsutar76 kirjoitti:

kirjastossa ei kyllä tienaa mitään. kaikkea roskasakkia pyörii siellä ja työsuhteet ovat mitä ovat. täysin mielenkiinnoton ammatti. vähän kuin olisit varastotyötenkijä, laittelet kirjoja hyllyyn.

Huomaa, ettet oikeasti tiedä kirjastoalasta mitään. No, palkka on julkista tietoa ja se on mitä on. Eipä hoitoalallakaan rikastumaan pääse! Enkä halua menettää terveyttäni enempää!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Hoitsutar76 kirjoitti:

kirjastossa ei kyllä tienaa mitään. kaikkea roskasakkia pyörii siellä ja työsuhteet ovat mitä ovat. täysin mielenkiinnoton ammatti. vähän kuin olisit varastotyötenkijä, laittelet kirjoja hyllyyn.

Niin, hoitoalallahan tunnetusti on niin superhyvät palkat? Ja muutenkin niin mukavaa.

Hei, kirjastotyö kuulostaa kivalta vaihtelulta. Olen itsekin varsinkin näinä viikkoina ajatellut alanvaihtoa, vaikken ole vielä edes valmistunut. Lääketiede kiinnostaa, samoin biologia. Ajatuksissa ollut myös muutto Ruotsiin ja nyt hakemassakin sinne opiskelemaan. Sairaanhoitajan työhön en todennäköisesti kuitenkaan jää. Ei vaan jotenkin enää kiinnosta tai innosta. Tai siis, muut työt kiinnostaisi enemmän.

  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...