Jump to content
MAINOS

Oletteko vaihtaneet/ajatelleet vaihtaa alaa?


SN9

Recommended Posts

Monesti kuulee puhuttavan, että hoitajat karkaavat muille aloille. Syynä kerrotaan suurempi palkka, paremmat työedut, inhimillisemmät työajat, vähemmän vastuuta... Olisikin mukava kuulla, että mitä nämä muut työpaikat sitten mahtavat olla? Ilman toisen alan koulutusta on varmasti vaikea päästä. Itse siirryin henkilökohtaisen avustajan työhön. Palkka ei ole parempi, mutta muuten tämä on paljon inhimillisempi työpaikka. Teen tätäkin työtä lähihoitajan asenteella. Huomaan kuitenkin haikailevani koulutustani vastaavaa työtä ja parempaa palkkaa. Onko haikailu turhaa?

Muokattu - SN9
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Ex-hoitsu

Siirryin sairaanhoitajan työstä hyvinvointikoordinaattorin työhön enkä ole katunut päivääkään. Parempi palkka, inhimilliset työajat ja päivätyö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähdin tietojenkäsittelyä opiskelemaan AMK:hon, sain tarpeekseni hoitajien jatkuvasta kyykyttämisestä, mutta ennen kaikkea leikkurin paskaakin paskemmasta työilmapiiristä jossa vittuilu on yleinen tapa kommunikoida. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kouluttaudun paraikaa aineenopettajaksi. Alun perin en lähtenyt opiskelemaan siksi, että olisin kaivannut alanvaihtoa, vaan enemmänkin siksi, että tiesin haluavani vielä opiskella lisää ja olosuhteet olivat siinä kohtaa suotuisat. Tein lähihoitajan töitä ensimmäiset neljä vuotta opintojen rinnalla, mutta nyt olen lopettanut, osittain siksi että opetustyön sijaisuuksia on alkanut ilmaantua, mutta myös siksi, että väsyin hoitajan työhöni. Ei opettajan työkään helppoa rahaa ole, mutta juuri nyt viihdyn siinä hommassa paremmin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ahne sairaanhoitaja

En vielä, mutta olen yrittänyt useamman vuoden. Olen muunmuassa hakenut kaksi kertaa virkavapaata, että pystyisin lukemaan pääsykokeisiin, tätä, en ole kuitenkaan koskaan saanut ja opiskelupaikat ovat jääneet haaveeksi. Olen miettinyt nyt Insinöörin opintoja, koska ammattikorkeakouluun voisi hakea töiden ohella ilman lukulomaa. Insseillä kun on kohtuulliset tulot, vaikka samanarvoinen AMK-tutkinto ja yhtä pitkä koulutus, hassua. 

 

Suurin syy vaihtaa alaa on, ettei palkkaus kohtaa työn vaativuuden ja määrän kanssa. Koen, että minua pidetään valtion tasolla pilkkana. Kiitoksella on vaikeaa tulla toimeen tässä yhteiskunnassa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähisähkäri

Mie lähdin lähihoitajan hommasta automaatioasentajaksi opiskelee ja valmistuinkin. Parempaa palkkaa ja työaikoja hain. Tosin välillä teen keikkaa vanhassa paikassa henkilökunnan takia

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmistun ensi kuussa merkonomiksi ja tradenomin pääsykokeet odottavat. Nyt kun pitkän mietinnän jälkeen uskaltauduin pois lähihoitajan työstä tuntuu kuin iso kivi olisi pois harteilta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaihdoin alaa noin viisi vuotta sitten. Teen personal trainer työtä päätoimisesti. Joskus käyn heittämässä keikkaa... En kaipaa alalle enää juurikin huonon palkan takia.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sh-hieroja

Lähdin stressaavasta shn työstä yksityisyrittäjäksi 10v sitten. Nykyään teen hoitoja luontaishoitajana, hierojana ja vyöhyketerapeuttina. Shn tietämystä voi yhdistää työhön, mutta tämä sopii minulle paljon paremmin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä olen vaihtanut alaa, koska meni hermot työnantajan kohteluun sekä yleiseen menoon esim. jatkuvaan henkilökunta vajeeseen, ylitöihin, huonoon palkkaan vaikka kuinka lisäkouluttautuisi jne.  Haluaisin tehdä edelleen sairaanhoitajan työtä, koska pidin työstä kovasti, mutta olen todennut sen, että muissa hommissa on parempi. Henkisesti ja fyysisesti. Nyt töissä IT puolella, jossa reilusti parempi palkka vaikka työssä vähemmän vastuuta ja muutenkin työ "helpompaa". Lisäksi työnantaja on reilu, joustava ja arvostaa työpanostani. Lisäksi on hyvät työsuhde-edut. Voi tällä hetkellä fyysisesti ja psyykkisesti paremmin kuin sairaanhoitaja ollessa, en ole ollut sairaslomalla aikoihin, kun sairaanhoitajan hommissa sairastelun kokoajan. Ikävä on sairaanhoitajan työtä, mutta onneksi aina voi keikkailla. Jos joskus tapahtuu ihme ja hoitotyön työolot ja palkkaus korjataan, palaan alalle (taitaa haaveeksi kyllä jäädä). 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsu12345

Kyllähän ihan millä alalla hyvänään valmistumisen jälkeen huomaa, että tuli valittua väärä ala, se mitenkään hoitoalan ongelma ole. Outoa on sekin ,että jos oot sattunut paskan työilmapiirin omaavaan työpaikkaan niin vaihtoehto on uudelleenkoulutus ei suinkaan kokeilu jossain muussa työpaikassa? Tuokin kuulostaa just siltä että tuli valittua väärä ala.  En koe olevani millään muotoa "kutsumus/intohimotyössä" mutta osaan tämän hyvin. Ja aina kun oon johonkin duunipaikkaan kyllästynyt niin oon hakenut jonkin toisen. Tällä palkalla kyllä mielestäni elää kohtuudella. Koko ajan olen myös opiskellut. Se eka ammatti kun ei todellakaan ollut se jossa olisin voinut kuvitella viettäväni loppuelämäni. Nyt lopettelen terveystieteiden maisterin opintoja. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen vaihtanut alaa. Opiskelin itseni nuohoojaksi. Palkka ei ole parempi, mutta inhimillisemmät työolot ja vapaalla ehtii tekemään muutakin kuin latautumaan seuraavaan työvuoroon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koko ajan rima laskee, lähenee hetki, jolloin sairaanhoitajan rooli jää taka-alalle. Työn kuormittavuus, jatkuvasti uusia tehtäviä oman työn ohelle... Omia arvojaan joutuu jättämään taka-alalle päivittäin, koko ajan pitää olla entistä tehokkaampi ja joustavampi. Palkkakuopastakaan ei ole näkyvissä ylöspääsyä.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Entinen hoitsu

Kyllä. Tein kymmenen vuotta lähihoitajan töitä vuodeosastoilla ja nyt opiskelen toista vuotta liiketaloutta AMK:ssa. En todellakaan kadu, aivan oikea ratkaisu. Huono palkka, epäsäännöllinen työrytmi (kaikki muu elämä suunniteltava työn mukaan), jatkuva väsymys ja ahdistus kun työtä ei pystynyt/ehtinyt tehdä kuten omatunto haluaisi, huonoja työilmapiirejä, ei arvostusta, työn fyysinen kuormittavuus muutamia esimerkkejä siitä, miksi en ihmettele omaa enkä muiden päätöstä siirtyä tekemään jotain muuta työtä tai opiskelemaan. Työ oli minulle hyvin tärkeää ja kaipaankin sitä jollain tavalla, sisäinen hoitaja ei ole minusta kadonnut mihinkään. Hoitajaksi ei kuitenkaan paluuta ole, sen verran arvostan itseäni ja terveyttäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Pitkä ura

Vaihdoin alaa , koska työn organisointi oli sellaisen henkilön hallussa, joka ei ollut koskaan työskennellyt kyseisessä tehtävässä. Sairaanhoitajista otettiin kaikki irti. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: 7v koulutus sote alaa

Kyllä, jo hyvässä vaiheessa menossa alanvaihto. Tradenomiksi valmistun ensi vuonna ja uskon että jatkan vielä opintoja tulevaisuudessakin, koska muilla aloilla lisäkoulutus näkyy työtehtävissä ja siinä palkassakin. Nyt osa-aikaisena vielä sairaanhoitajan hommissa kiinni. 

Ei ole poissuljettua, että tulevaisuudessa voisin vielä keikkailla, mutta sen teen ulkomailla, koska siellä saan työolot kilpailutettua sopiviksi. On minun aikani voida hyvin ja saada jotain rahaa säästöönkin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lopen kyllästynyt

Juu lähössä ollaan. Nyt saikkua työuupumuksen takia joten loppu tällä alalla työnteko nyt. Alipalkattua hommaa jossa omille arvoille ei ole enään tilaa. Pitää vain olla tehokas ja unohtaa ihmisarvo ja sen kanssa en aio elää, niin paljon arvostan itseäni ja muita. Joten Suomen päättäjät miettikääpä tarkkaan mitä olette aiheuttaneet... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sh ( YAMK) / Norja

Nostin kytkintä ja lähdin Suomen työmarkkinoilta pois n 2 vuotta sitten. Mulla on takana pitkä työhistoria aivan erilaisista tehtävistä ja useampia tutkintoja, joten vaihtoehtoja on, jos Suomeen palaan.  Tällä hetkellä ei sairaanhoitajan työhön Suomessa houkuttele mikään. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...