Jump to content
MAINOS

Royal College of Nursing ottaa eutanasian opetussuunnitelmaan


Reportteri

Recommended Posts

Gannet, suurin osa meistä kyllä tuntee alaa koskevan lainsäädännön ja mitä sen rikkomisesta seuraa. Teet nyt tikusta asiaa. Tämä vääntö lähti tästä kirjoituksestasi:

Kyllä sillä valalla on väliä. Jos toimit esim. lähihoitajana toisin kuin valassa vannoit, niin sinulta voidaan evätä mahdollisuus käyttää lähihoitaja - titteliä.

Eli vielä kerran: lähihoitajalupauksen rikkomisesta ei seuraa yhtään mitään, eikä sen takia voida evätä keneltäkään yhtään mitään. Asetusten ja lakien rikkomisesta tulee seuraamuksia, sen me kaikki tiedämme. Lähihoitajaloru ei ole sellainen vaikka sen sanoma niihin osin nojautuukin.

Se on kuitenkin siten, että mikäli toimit toisin kuin mitä lähihoitajan lupauksessa on, niin asetuksien ja lakien myötä voit joutua vastuuseen. Ei tässä muusta ole kysymys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 112
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Se on kuitenkin siten, että mikäli toimit toisin kuin mitä lähihoitajan lupauksessa on, niin asetuksien ja lakien myötä voit joutua vastuuseen.

Niin mutta esität asian ihan kuin tuon lorun loitsuminen itsessään toisi jotain juridisia velvotteita. Sitä se ei toden totta tuo.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim, syöpäkivut iskee aaltomaisesti, niin voisin kuvitella, että tahto eutanasian suhteen vaihtelee myös aaltomaisesti. Itse ainakin olen äkkipikainen ja elän hetkessä. Kun muistelen synnytyskipua, niin voin hyvin kuvitella, että syöpäkivuissa kieriskellessä vaatisin eutanasiaa, vaikka sen hellittäessä taas jaksaisin kitua ne annetut elämän rippeet ja elää elämä sellaisenaan loppuun kuin se on annettu.

Ts. uskon, että itse haluaisin kuolla, kun kuolema tulee. Ilman, että sitä avustetaan. MUTTA tiedän olevani niin heikkopäinen, että voimakkaassa kipuaallossa pyytäisin eutanasian jos siihen olisi mahdollisuus. Päätös on niin lopullinen, etten haluaisi siihen mahdollisuutta kivun pahimmalla hetkellä. Kannatan kuitenkin inhimillistä kuolemaa eli olen vähän kiikun kaakun koko eutanasian suhteen. Ehkä mun kanta on se, että kun potilas päätöksensä eutanasiasta tekee, niin kivun hoito pitää olla sillä hetkellä parhainta mahdollista luokkaa. Ts. kivuissaan ei voisi tehdä päätöstä.

Mutta jos joku ammattiryhmä päätöksiä alkaa tekemään, niin se saa kyllä olla lääkäri. Heillä on siihen riittävä koulutus ja niille maksetaan sellaisesta vastuusta paremmin rahaakin. (Ja he todennäköisesti saavat taas neuvoteltua ylimääräisestä vastuusta lisää rahaa, toisin kuin hoitajat...) ;)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim, syöpäkivut iskee aaltomaisesti, niin voisin kuvitella, että tahto eutanasian suhteen vaihtelee myös aaltomaisesti. Itse ainakin olen äkkipikainen ja elän hetkessä.

No kyllähän tuossa als:ia sairastavan miehen dokkarissaki se eutanasia oli pitkällä aikavälillä valmisteltu juttu, joutui käymään haastattelussa jne, että katsottiin potilas soveliaaksi eutanasiaan.  En mä nää että sitä hetken huumassa saa koskaan, ku vaan nappia painaa  ;)

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on kuitenkin siten, että mikäli toimit toisin kuin mitä lähihoitajan lupauksessa on, niin asetuksien ja lakien myötä voit joutua vastuuseen. Ei tässä muusta ole kysymys.

Luojan kiitos että olen sairaanhoitaja enkä ole mitään valaa vannonut, joten työpaikkani olisi turvassa vaikken aina jaksanutkaan tsempata täysillä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä näen eutanasian sallimisen inhimillisenä lisäyksenä Suomen terveydenhoitoon.

On tullut työskenneltyä monissa paikoissa, nähtyä liikaa, että voisin kirkkain silmin kehua tämän maan saattohoitoa... Nämä DNR-päätösetkin kun monesti tehdään olankohautuksella -tai jätetään tekemättä.

Esimerkkejä en tälle foorumille kirjoittele sen julkisuuden vuoksi, mutta jokainen on varmasti omansa nähnyt jossain vaiheessa työuraansa.

Joten, kyllä eutanasialle. Jatketaampa mahdollista lain suunnittelua eteenpäin...

Harva huonokuntoinen pystyy itse kuolemaa pyytämään, mutta jotta eutanasiaa ei miellettäisi "rahan vuoksi lahtaamiseksi", lienee viisainta että potilaan täytyy osata sitä itse perustellen pyytää, täysissä sielunvoimissaan. (muuten jokainen teiniangsti kinuaa eutanasiaa, kun elämä on niiiiiin kurjaa.)

Taustalla pitäisi jokin parantumaton fyysinen sairaus, joka johtaa huonoon kuolemaan? Mitä tälle listalle tulisi? ALS ainakin, kenties COPD? Parantumattomaksi luokiteltu, laajalti metastasoitunut syöpä? Heittäkääpä ehdotelmia.

Vielä lähihoitajana kommentoin tuota loitsun lausumista... Sehän ei ole vala, kuten hippokrateen on, vaan lupaus. Perustana tietty suomen lait (tuskin lainvastaisia lupauksia sallittaisiinkaan? ;)) Lakiahan kaikkien on noudatettava, oli sitten LH tai putkimies. Tuo lupaus on vaan juhlallinen tapa valmistuvalle, itselleni se kyllä merkitsi paljon ja sen mukaan olen työni tehnyt.

Se viimeksi nauraa, joka hitaimmin ajattelee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites osuikin hyvään saumaan http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009073110011888_uu.shtml,  aika karut on prosentit iltiksen äänestyksessä eutanasian puolesta.

Töissä kans huomasin ton otsikon tänään. Tuli kyllä mieleen et onko iltalehden kätyri saanu täältä jonku jutun aiheen ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensin:

Kauhavalaisen Aune Pakkalan järkytys oli suuri, kun hän sai toukokuussa käteensä paperin, jossa kerrottiin, että hänen äidilleen oli päätetty tehdä elvytyskielto.

Kunnes:

- Painantaelvytyksen kieltämisen ymmärrän hyvin, kun on kyse vanhasta ihmisestä.

Ympyrä alkaa sulkeutua:

- Ilman muuta olisin halunnut, että minua vanhimpana olisi kuultu asiassa.

Ja lopuksi:

Tuohtunut Pakkala otti yhteyttä veljeensä, palvelutaloon ja äitinsä lääkäriin. Lopulta elvytyskielto peruttiin.


En tunne tapausta mutta en vaan jotenkin saa suljettua pois mielikuvaa että rva Pakkala närkästyi koska hänen varpailleen astuttiin, äidin toiveilla nyt ei niin väliä ilmeisesti koska hän ymmärsi miksei elvytetä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tunne tapausta mutta en vaan jotenkin saa suljettua pois mielikuvaa että rva Pakkala närkästyi koska hänen varpailleen astuttiin, äidin toiveilla nyt ei niin väliä ilmeisesti koska hän ymmärsi miksei elvytetä.

Eiköhän tuossa ole kyse perheen sisäisistä ongelmista joiden vuoksi 93-vuotias saattaa joutua kärsimään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Silminnäkijädokkari tänään eutanasiasta klo 22.05 TV2:lta

SILMINNÄKIJÄ:

HYVÄ KUOLEMA

YLE TV2 ma 19.10.09 klo 22.05

Suomessa on kuluneen syksyn ajan ihmetelty, miksi vuosikausien hyvä tahto ei riitä kohentamaan vanhusten hoidon tilaa. Kun kirjailija Kaari Utrio heitti keskusteluun ehdotuksensa vanhusten kuolinpillereistä, kohu oli valmis.

Kirjailija tarkoitti ehdotuksensa hätähuudoksi Suomen vanhustenhoidon tilasta. Onko vanhuudelta lähtenyt loppukin arvostus?

Silminnäkijä tarjoaa yhden näkökulman vanhusten armokuolemaan. Sveitsissä itsemurhan avustaminen ei ole rikos. Käytännössä EXIT-niminen yhdistys tarjoaa kuolinapua mm. vanhusten laitoksissa.

Asia ei kuitenkaan ole Sveitsissäkään yksiselitteinen. Kuka tahansa ei saa kuolinapua, siihen vaaditaan asianomaiselta täysi harkintakyky ja lisäksi viranomaisten suostumus. Näin ollen esimerkiksi dementoituneet tai masentuneet vanhukset eivät pysty anomaan armomurhaa.

Kannattajien mukaan EXIT tarjoaa mahdollisuuden viimeiseen valintaan, arvokkaaseen lähtöön.

- Kun vanha ihminen kuolee äkillisesti, kaikki pitävät sitä luonnollisena. Mutta jos hän valitsee itse lähteä, sitä ei pidetä luonnollisena, sanoo Sveitsin EXIT-järjestön johtaja Jérôme Sobel.

-

82-vuotias Agnes kertoo, miten hänen hyvä ystävänsä kuoli 97-vuotiaana:

- Hän tuli sanomaan hyvästi, ja oli todella rentoutunut. Ikään kuin hän olisi hyvästellyt vain ennen matkoille lähtöään.

Hyvä kuolema sisältää valtavan määrän moraalisia ja eettisiä kysymyksiä, joita ohjelmassa pohtii mm. vanhainkodin johtaja Jeromee Azau.

- Minua vaivaa tämä armomurhan tarjoaminen miellyttävänä ratkaisuna. Se on miellyttävää, koska luonnollinen kuolema on tuskallinen ja raskas.

Ongelmallista on myös, missä määrin vanhuus ja yksinäisyys määritellään jo kuolemaan johtaviksi sairauksiksi, eikä suinkaan elämän loppuun liittyviksi asioiksi. Samaan aikaan Sveitsissä pyritään satsaamaan saattohoitoon ja palliatiiviseen hoitoon, eli loppuvaiheen elämän laatuun.

- Pidän äärimmäisen surullisena, jos ihminen haluaa kuolla vain siksi että hän on vanha ja yksinäinen, toteaa lääkäri Yvette Barbier.

Sveitsissäkään ei tehdä avustettuja itsemurhia laitoksissa kuin muutamia vuodessa. Harkinta on perusteellista, koskaan kukaan ei uskalla ottaa kontolleen syytettä murhasta.

Silminnäkijä-ohjelman herättää paljon suuria kysymyksiä. Milloin hyvä kuolema merkitsee armoa? Milloin se osoittaa armottomuutta avuttomuutta ja toisten armoilla olemista kohtaan?

Toimittaja: Elisabeth Logean, Sveitsi

Suom.toim: Hannele Valkeeniemi

Tuotanto: YLE Ajankohtaisjournalismi

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...