Jump to content
MAINOS

Royal College of Nursing ottaa eutanasian opetussuunnitelmaan


Reportteri

Recommended Posts

Sairaanhoitajia Britanniassa kouluttava Royal College of Nursing (RCN) alkaa antamaan yksityiskohtaista opetusta sairaanhoitajille parantumattomasti sairaiden potilaiden eutanasian toteuttamisessa. Muutosta pidetään historiallisena, sillä RCN on vastustanut kuolinavun antamista. Asiasta kertoo Iltalehti http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200905149584499_ul.shtml

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 112
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eilen tuli tv.stä hyvä dokumentti. Amerikkalainen  mies sai sitkeän "taistelun" jälkeen eutanasian Sveitsissä. Hyvä, että asia on mahdollisimman paljon esillä. Olisi jo aika saada asennemuutosta ja lakimuutoksia asian puolesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eilinen dokumentti oli mielenkiintoinen ja aihe aina ajankohtainen. Olisi hyvä jos nyky-yhteiskunnissa eutanasia saisi jalansijaa. Toki kohdennettuna oikein, ei jokamiehelle ja naiselle.

... Josta päästäänkin mielenkiintoisiin eettisiin pohdintoihin...  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse katsoin myös dokkarin eilen. Ja vastaavassa tilanteessa, jos itse sairastuisin esim. juuri alsiin, olisin kiitollinen, jos tuollainen klinikka olisi mahdollisuus minulle. Mieluummin kuolisin arvokkaasti nukahtaen sedatiivin yliannokseen kuin ampuisin aivoni pitkin seiniä. Missään tapauksessa en haluaisi olla toisten armoilla ja tukehtua limaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eikö se oo sitte sama,että laitetaa apteekkiin reseptillä setti,jolla pääsee hengestään  angry.png ei pahalla  ;D

Eettistä keskustelua ammattilaisten kesken?

Eri mieltä on suotavaakin olla, mutta pitääkö aina ampua yli?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eikö se oo sitte sama,että laitetaa apteekkiin reseptillä setti,jolla pääsee hengestään  angry.png ei pahalla  ;D

Apteekista saa ílman reseptiäkin lääkkeitä joilla saa hengen pois kivuttomasti ja sataprosenttisella varmuudella.

Itse olen täysin eutanasian kannalla. Heti kun Suomeen saadaan selkeä lainsäädäntö eutanasian suhteen, niin perustan eutanasiaklinikan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heti kun Suomeen saadaan selkeä lainsäädäntö eutanasian suhteen, niin perustan eutanasiaklinikan.

Musta tulee sitten sen ylihoitaja!  ;D

Tervetuloa vaan. Mä olen asiaa ihan puolivakavissani miettinyt. Lääkkeet ja tarvittava välineistökin on mietitty.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eikö se oo sitte sama,että laitetaa apteekkiin reseptillä setti,jolla pääsee hengestään  angry.png ei pahalla  ;D

Taidat olla ihan tosissas. En nyt ihan heti odottaisi suisidiaalsettiä apteekkiin myyntiin vaikka joskus menisikin tämä laki läpi. Vaikka kuten vf sanoikin, saa sen hengen nykyäänkin pois iteltään sangen kivuttomasti ilman reseptiä. Eikä tarvitse turvautua apteekkiinkaan..mutta luulen että on parempi että jättää ne vinkit toisaalle.

Mä tykkään eutanasian periaatteesta, toteutuksen tosin täytyy kyllä olla niin 110% tahdikas, varma ja kaikinpuolin mietitty ettei tule puheita mistään. On kuitenkin kyse siitä mitä on oikeasti vain yksi.

Kuvittele itsesi tilanteeseen että olet vaikkapa 40 vuotias, joten edessä on vielä sellanen 50-55 vuotta odotettavissa hyvinkin.

Kärsit joka päivä kauheista kivuista,

et pysty liikuttamaan omia raajojasi yhtään,

läheisiä oli viimeksi 20 vuotta sitten,

telkkarin katsominen on tylsää koska olet sokea ja setin kruunaa se,

että olet täysin järjissäsi, joten joka hetki tajuat sen tilanteesi ja ennustetta ei ole tilan muutokseen suuntaan tai toiseen.

Em. tilanne on täysin kuviteltu ja kärjistettykin, tosin joissain tapauksissa varmaan on pahempaakin. Mutta kokisitko tulevat 50 vuotta haudanodotusta ilman sosiaalisia kontakteja yms mitä nyt tuli lueteltua niin arvokkaaksi että et ottaisi ikuisen unen infuusiota jos siihen tarjoutuisi tilaisuus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eutanasia aiheuttaa monille suuria tunteita, koska osa on sitä mieltä, että "kaikki elämä on arvokasta ja ihminen ei voi päättää siitä...". Ja p*skat. Jos elämä on jatkuvaa kärsimystä, niin ei sitä kannata elää. Ratkaisu on jokaisen oma, koska omasta elämästä on kyse, eikä siitä voi kukaan muu päättää. Jos itse olisin parantumattomasti sairas ja elämä kärsimystä, niin toivoisin, että olisi jokin pakettiratkaisu päivieni päättämiseen. Kyllä sen hengen saa itseltään vaikka millä, mutta siinä tilanteessa omat keinot saattaisivat olla vähissä. Mutta jos fysiikka edes jotenkin pelaisi, niin helpoinhan se olisi tehdä kokonaan itse, sotkematta muita asiaan. Ja lääkkeet olisivat varmasti se humaanein tapa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen täysin eutanasian kannalla. Heti kun Suomeen saadaan selkeä lainsäädäntö eutanasian suhteen, niin perustan eutanasiaklinikan.

Heips, haluatko yhtiökumppanin !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eikö se oo sitte sama,että laitetaa apteekkiin reseptillä setti,jolla pääsee hengestään  angry.png ei pahalla  :nauraa:

Eettistä keskustelua ammattilaisten kesken?

Eri mieltä on suotavaakin olla, mutta pitääkö aina ampua yli?

Pyydän anteeksi,tämä aihe saa keittämään korvien välissä. :) mutta en kommentoi enempää niin kaikki pääsee helpommalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.exitus.fi/ajankohtaista_kuolinapu.htm

Voisi koittaa järjestää vaikka koulun merkeissä tuollaisen tilaisuuden syksyllä..itseä ainakin kiinnostaisi. Pitää soitella kun on kysynyt luokalta muiden halukkuutta.

TULEMME KERTOMAAN KUOLINAVUSTA

Exitus ry tarjoaa kouluille, seurakunnille ja kansalaisjärjestöille mahdollisuuden tilata puhujan yhdistyksestä. Kysymyksiin eutanasiasta ja kuolinavusta on joskus helpompi vastata suoraa yleisölle. Monimutkaisiin ja vaikeisiin kysymyksiin kun ei ole olemassa helppoja tai yksiselitteisiä vastauksia. Siksi olemme valmiita astumaan ihmisten kuultaviksi.

Puhujamme tarjoaa erinomaista lähdeaineistoa koulujen elämänkatsomustunneille, paneelikeskusteluihin tai erilaisten kansalaisjärjestöjen tilaisuuksiin, jotka käsittelevät eettisiä kysymyksiä ja yksilön oikeuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kun kerro ihmeessä eutanasian vastaisiakin argumentteja jos niitä on. Ei tämä keskustelu oo mielenkiintosta tai ainakaan rakentavaa jos kaikki tuulettaa puolesta.

Emmä jaksa kun täällä on joitaki jotka vetää heti herneen nenään ja tekstissä on sitte v:t ja p:t ku joku ajattelee erilailla kuin he.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei niistä aina kannata välittää. Tietenkään en nyt neuvo sua suututtamaan tarkotuksella koko foorumia mutta niin kauan kun vilpittömästi uskot kirjoittavasi täyttä asiaa niin anna palaa.

Valvojat sitten ojentanee sua privaattiviesteillä mikäli on tarvetta siihen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Emmä jaksa kun täällä on joitaki jotka vetää heti herneen nenään ja tekstissä on sitte v:t ja p:t ku joku ajattelee erilailla kuin he.

Missä täällä on sellaisia viestejä?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole kovinkaan harvinaista, että kärkkäästi, tai peräti provosoivasti valtavirrasta poikkeavia kommentteja kirjoittava jäsen kokee, että hänen kimppuunsa hyökätään.

Kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä, ja suurimmalla osalla hoitajista se on eutanasian puolesta, ainakaan minä en itselleni toivoisi sitä elämää, mitä jotkut potilaan kahlaavat. Maata nyt jossain laitoksessa toisten armoilla, tuottaen ainoastaan hiilidioksidia ja paskaa, ei kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Emmä jaksa kun täällä on joitaki jotka vetää heti herneen nenään ja tekstissä on sitte v:t ja p:t ku joku ajattelee erilailla kuin he.

Missä täällä on sellaisia viestejä?

No kyllä niitä on,alapa kahlaamaan läpi.

Ei ole kovinkaan harvinaista, että kärkkäästi, tai peräti provosoivasti valtavirrasta poikkeavia kommentteja kirjoittava jäsen kokee, että hänen kimppuunsa hyökätään.

Kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä, ja suurimmalla osalla hoitajista se on eutanasian puolesta, ainakaan minä en itselleni toivoisi sitä elämää, mitä jotkut potilaan kahlaavat. Maata nyt jossain laitoksessa toisten armoilla, tuottaen ainoastaan hiilidioksidia ja paskaa, ei kiitos.

Hei, minoon pohojalaanen ja ne sanoo asiat suorahan niinkun ne on.Miksi kiertelemähän sitä minen käsitä  ;)

Muokkaus: yhdistetty taas peräkkäiset viestit

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kyllä niitä on,alapa kahlaamaan läpi.

Minulla ei ole resursseja lukea jokaista foorumin viestiä läpi. Jos havaitset epäasiallisia tai sääntöjen vastaisia viestejä, käytä sitä raportoi valvojalle toimintoa jolloin niihin voidaan puuttua. Jos et sitä halua tehdä, sitten tätä keskustelua ei kannata käydä tämän enempää. Itse en ole tuollaisia viestejä havainnut viime päivinä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta jos tässä tulevat muun ohessa vastaan niin ilmoitan. ;)

Kiitos. Tämä on yhteisö jossa jokainen voi ottaa osaa vastuunkantoon ilmapiirin ja häirinnän ehkäisemiseksi. Tuo on varsin helppo tapa ilmoittaa asiattomista viesteistä jos niitä sattuu näkemään. Ilmoituksen näkee vain valvojat.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei, minoon pohojalaanen ja ne sanoo asiat suorahan niinkun ne on.Miksi kiertelemähän sitä minen käsitä  ;)

No sittenhän sinä ymmärrät, että muut tekevät samoin. Jos se menee asiattomuuksiin, niin neuvon noudattamaan Oskun ohjetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei, minoon pohojalaanen ja ne sanoo asiat suorahan niinkun ne on.Miksi kiertelemähän sitä minen käsitä  ;)

No sittenhän sinä ymmärrät, että muut tekevät samoin. Jos se menee asiattomuuksiin, niin neuvon noudattamaan Oskun ohjetta.

Ymmärrän, no problem. ;D Eikö se piräkki mennä sillä lailla puolin ja toisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...