Jump to content
MAINOS

Ambulanssin väistäminen


Vieras: Eristyshoitaja

Recommended Posts

Tässä on tullut huomattua että sairaankuljetusajoneuvo on melkeinpä suurempi riski liikenteessä normaaliajossa kuin hälytysajossa. Jonossa ajettaessa ihmiset tekee mitä typerämpiä väistöliikkeitä kun tahtovat päästää takana tulevan ambulanssin ohitse vaikka sillä ei vilkkuja olisikaan päällä. Varsinkin peräänajo on todellinen riski kun edellä ajava keksii jarruttaa nopeasti ja sen jälkeen vasta siirtyä tien reunaan.

Toinen mistä odotan vielä ulosajoja kehkeytyvän on se kun edelläajava kuljettaja huomaa takana olevan ambulanssin ja yhtäkkiä kääntää ratista refleksinomaisesti 90 astetta oikealle päin. Toivoa sopii ettei pientareella ole kevyttä liikennettä siinä kohtaa.

Ja vice versa, jos koittaa mennä kaikkien vilkkujen ja pillien ja lisäpitkien vilkuttamisen varjolla keskikaistaa ohi niin on varmaa ettei kukaan huomaa mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 86
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Julma puhuu asiaa! Sitten löytyy kuskeja kenen on vaan pakko päästä ambulanssista ohi..ehkä ne on niitä keiden on pakko ohittaa muutenkin kaikki tiellä liikkujat :) Ja toinen on ne ketkä alkaavat hidastelemaan ambulanssin edessä, vaikka itse ajaa ihan normaaliajoa..

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jonossa ajettaessa ihmiset tekee mitä typerämpiä väistöliikkeitä kun tahtovat päästää takana tulevan ambulanssin ohitse vaikka sillä ei vilkkuja olisikaan päällä.

Nämä on niitä teiden ritareita joita pitää kunnioittaa ottamalla hattu päästä ja sukat jalasta, koska he tekevät aina kaiken oikein. Yritetään siis olla osumatta heihin. ;)

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä on tullut huomattua että sairaankuljetusajoneuvo on melkeinpä suurempi riski liikenteessä normaaliajossa kuin hälytysajossa. Jonossa ajettaessa ihmiset tekee mitä typerämpiä väistöliikkeitä kun tahtovat päästää takana tulevan ambulanssin ohitse vaikka sillä ei vilkkuja olisikaan päällä.

Lanssikuskin jättämä 100 m:n turvaväli auttaa tähän ongelmaan..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT Siis aivan vilpitön kysymys tyhmältä ihmiseltä: Miksi Tullilla on vilkkukiire? Eikö poliisi hoida salakuljetus tms. caset?

Loistava muuten toi video-oppi, paras kohta on vapaasti lainaten: anna tilaa myös reilulla ylinopeudella kulkevalle siviiliajoneuvolle, se voi olla täysin oikeutetussa erikoistehtävässä oleva poliisi TAI

JOKU HULLU AUTONRATISSA..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT Siis aivan vilpitön kysymys tyhmältä ihmiseltä: Miksi Tullilla on vilkkukiire? Eikö poliisi hoida salakuljetus tms. caset?

Ainakin Lapissa ja Pohjois-Karjalassa oli viime syksynä kokeilu, että Tulli ja Rajavartiolaitos hoitaa osan poliisin hälytystehtävistä. En sitten tiedä mihin tuo kokeilu johti, mutta jostain olin lukevinani, että tullin autot ovat saaneet hälytysajo-oikeuden vasta ihan hiljattain.

Voin toki puhua läpiä päähäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TLL 76§ kertoo kuka saa ajaa ja koska, sekä paljon muuta, joka olisi hyvä tietää kun villkukyytiä ajelee.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyyskö noita ohjeita YKSINKERTAISESTI kirjoitettuna jostain netissä? Videot eivät meitiä kiinnosta ikävä kyllä. Teksti uppois paremmin.

Meillä on välistä todella kapeat kadut kaupungissa, joten hieman hirvittää jo pelkkä ambulanssin näkeminen peileistä. Itselläni on huono kuulo, joten en jo sen takia kuule hälytysääniä kovin äkkiä. Erityisesti liikennevaloristeykset ja liikenneympyrät on pahoja, jostain syystä kaistat "kapenee" kun tulee valoihin. Optinen harha varmaanki.

Ei se ole meillä henkilöautoilla kulkevillakaan kivaa: Takana piipaa-auto, ja edessä kymmenen törppöä jotka hidastavat ja eivät osaa nekään väistää, jarruttavat. Tie on tukossa, ei pääse kääntämään sivuun, ei pääse peruuttamaan eikä eteenpäin. Minkäs muun teet ku rukoolet että ei tuu haaveria.

Mitä rekkoihin ja linja-autoihin tulee, pitää muistaa et ne on raskaita ajoneuvoja. Ne ei pysähdy, nosta nopeutta eivätkä liiku niin ketterästi. Huomatkaa, että en tarkoita heidän olevan erityisasemassa hälytysajoneuvojen väistämisessä. Sanoin tuon vain siksi, että minä ymmärrän myös raskaiden ajoneuvojen kuljettajia. Tuli oltua useampi vuosi dösäkuskin kanssa joten kokemuksesta puhun kun usein kyydissä roikuin. Itsekin kokeilin ajaa dösää ja täysperävaunurekkaa (harkitessani raskaan liikenteen kuljettajan uraa) - ei se ihan yhtä ketterä ollu ku tuo mun nissani, vaikka sekin on jäykkä. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TTL 6. pykälä: Esteetön kulku hälytysajoneuvolle ja kulkueelle Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.

-------------------

Laki ei juuri kerro muuta. Tietty jos tilanne on sellainen että turvallinen ohitus ei onnistu niin että väistävä autoilija ajaa tien reunaan niin hän lähimpään paikkaan jossa ohitus turvallisesti onnistuu ja antaa tietä siellä. Hälytysajoneuvon edessä ajaminen ei anna erityisoikeutta ajaa lujempaa ja harva kylä on rakennettu niin että lähimpään levennykseen (bussipysäkki, toinen kaista, parkkipaikka tienreunassa jne jne.) olisi enempää kuin satoja metrejä, jolloin hälytysajoneuvo menettää korkeintaan sekunteja ajaessaan normaalilla nopeudella.

Lyhyesti, jos tien antaminen ei onnistu kun hälytysajoneuvo näkyy, anna tietä vasta kun se on mahdollista ja turvallista. Hälytysajoneuvon kuljettaja on vastuussa omista töppäilyistään jos hermostuu jonon takana, sinä omistasi jos hermostut edessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En sitten tiedä mihin tuo kokeilu johti, mutta jostain olin lukevinani, että tullin autot ovat saaneet hälytysajo-oikeuden vasta ihan hiljattain.

Mun mielestä se Tullin hälytysajoneuvo on ollut tieliikennelaissa jo 2000-luvun alkuvuosista asti. Finlexistä voisi tarkistaa jos jaksaisi...

Löytyyskö noita ohjeita YKSINKERTAISESTI kirjoitettuna jostain netissä? Videot eivät meitiä kiinnosta ikävä kyllä. Teksti uppois paremmin.

Ei kannata ajatella liian monimutkaisesti... Homma sujuu kyllä, kunhan et jarruta holtittomasti ja näytät vilkulla mihin suuntaan yrität väistää. Hätyytysajoneuvon kuskin murhe on sitten pujotella keilojen välistä.

Sireenin kuuluminen auton sisälle on huonoa vaikka kuulo olisi kunnossa. Kuten aikaisemminkin on sanottu, sireeni on jalankulkijoiden pelotteluun. Autoilijat näkee vilkkuvalot, jos näkee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta ne sireenit saisi olla autoilijoillekin (ja paaaaaljon kovempi ääni). Ehkä joskus tulevaisuudes kehitetää sitäki asiaa. Ymmärrän kyllä ettei tuntikausia niiden kuuntelu ole mukavaa, lähinnä ajattelenkin paikkoja missä enemmän liikennettä - tiedä sitten millaisia olisi jonkunlaiset äänieristykset hälyjen sisällä. Vilkuista on hyötyä hämärässä ja pimeässä, mutta ku aurinko paistaa esmes suoraan seljän takaa niin en minä ainakaa huomaa mitään vilkkuja ellen peilistä ajoissa katto. Näin varsinkin ruuhkassa kun pittää kattoa sivuulle ja eteensäkin.

Kerranpa tapahtui ajellessani tuossa Kokkola-Vaasa-tietä: Vaasaan päin olin tulossa, tiellä oli aika naftit paikat ohittamiselle (toisella puolella korotukset, toisella puolella rinnettä ja ojia, tilaa väistämiselle oli tosi vähän; Sydäri oli tulla kun takana paloauto - ei vilkkuja, mutta perseessä kun oli kiinni niin sehän löi sireenit päälle. Tuossa kohdassa ajonopeus 60 km/h, enkä ajanut tippaakaan alle, sanoisin että oli jopa vähä yli. Noh, tuli leveempi kohta niin pyyhkäsivät ohi. Ja muutaman kilsan ajettuani kattoon että jaaha, oli kiire Tebikselle kahville. Sama paloauto kun oli nätisti parkkeerattuna huoltamon pihassa asiakasparkissa... Tuoko kiireellistä hälytysajoa?

Lanssit ei toistaiseksi ole noita säikytyksiä tehneet, ja toivonkin etteivät tee. Vilkkusireeniyhdistelmä ei ihan mihin vaan oikeuta. :angry:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerranpa tapahtui ajellessani tuossa Kokkola-Vaasa-tietä: Vaasaan päin olin tulossa, tiellä oli aika naftit paikat ohittamiselle (toisella puolella korotukset, toisella puolella rinnettä ja ojia, tilaa väistämiselle oli tosi vähän; Sydäri oli tulla kun takana paloauto - ei vilkkuja, mutta perseessä kun oli kiinni niin sehän löi sireenit päälle. Tuossa kohdassa ajonopeus 60 km/h, enkä ajanut tippaakaan alle, sanoisin että oli jopa vähä yli. Noh, tuli leveempi kohta niin pyyhkäsivät ohi. Ja muutaman kilsan ajettuani kattoon että jaaha, oli kiire Tebikselle kahville. Sama paloauto kun oli nätisti parkkeerattuna huoltamon pihassa asiakasparkissa... Tuoko kiireellistä hälytysajoa?

Ekana tuli mieleen peruuntunut tehtävä, ajaneet ohitsesi ja tullut ilmoitus ettei tartteekaan tulla paikalle niin ovat sitten päättäneet mennä kahville kun oli sopivasti huoltsikka kohdalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyyskö noita ohjeita YKSINKERTAISESTI kirjoitettuna jostain netissä? Videot eivät meitiä kiinnosta ikävä kyllä. Teksti uppois paremmin.

Meillä on välistä todella kapeat kadut kaupungissa, joten hieman hirvittää jo pelkkä ambulanssin näkeminen peileistä. Itselläni on huono kuulo, joten en jo sen takia kuule hälytysääniä kovin äkkiä. Erityisesti liikennevaloristeykset ja liikenneympyrät on pahoja, jostain syystä kaistat "kapenee" kun tulee valoihin. Optinen harha varmaanki.

Juu väistät vain mieluiten oikealle sen minkä turvallisesti pystyt ja jatkat samalla nopeudella eteenpäin. Liikeennevaloissa voi ajaa päin punaista jos sen voi tehdä aiheuttamatta vaaraa muulle liikenteelle väistäessään hälytysajoneuvoa. Muuten on täysin sen hälytysajoneuvonkuljettajan vastuulla ohittaa, kun on löytynyt sopiva paikka.

Oikeastihan ne kerrat, kun on todella kiire sinne sairaalaan ja ajetaan kelloa vastaan on todella harvassa. Perinteiset infarktit ym. voidaan ja kyetään hoitamaan jo siellä autossa niin, että pienet viiveet eivät ennustetta heikennä. Jos potilas ei kestä odottaa mahdollisesti turvallisesta ajamisesta syntyvää muutaman minuutin viivettä, ei se selviä todennäköisesti muutenkaan vaikka sattuisi sairaalaan saakka pääsemään.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta ne sireenit saisi olla autoilijoillekin (ja paaaaaljon kovempi ääni). Ehkä joskus tulevaisuudes kehitetää sitäki asiaa.

Fysiikan lait ja ihmisen kuuloelimet rajoittavat aika tehokkaasti sireenin äänenvoimakkuuden kasvattamista. Ensinnäkin isompi möly vaatii enemmän virtaa. Jotta äänenvoimakkuus kasvaisi 3dB, sireenivahvistimen teho ja käytännössä myös värkin ottama virta pitäisi tuplata. 3dB on pienin äänenvoimakkuuden muutos, jonka korvilla voi havaita, eli siis aika pieni. Kaiuttimien tehonkesto ja auton laturin tarjoama virta on rajallinen, jos johonkin pistetään lisää, jostain pitäisi säästää.

Jos tehoja lisättäisiin, ongelmaksi tulee ambulanssin sisälle kuuluva möly. Runkoa pitkin johtuva ääni voidaan aika hyvin vaimentaa nytkin, mutta ilman kautta kuuluvaa ääntä on vaikea rajoittaa. Esim. tuulilasin läpi tulee ääni nätisti.

Mahdollisia ratkaisuja olisi kehittää esim. radioaaltoihin perustuvia "hälytysajoneuvo lähestyy" hälyttimiä autoihin. Moiset värkit vaatisivat käytännössä autovalmistajien mukaantulon ja kansainvälistä yhteistyötä standardoinnissa. Toinen keino olisi jonkinlaisen aktiivisen vastamelun tekeminen hälytysajoneuvon sisään, jolloin sireenin äänenvoimakkuutta voitaisiin jonkin verran kasvattaa. Hyödyt vaan ovat mielestäni aika olemattomat.

Vilkuista on hyötyä hämärässä ja pimeässä, mutta ku aurinko paistaa esmes suoraan seljän takaa niin en minä ainakaa huomaa mitään vilkkuja ellen peilistä ajoissa katto. Näin varsinkin ruuhkassa kun pittää kattoa sivuulle ja eteensäkin.

Suomessa ei valitettavasti oikein hanskata vilkkutekniikkaa. Ensinnäkin pitäisi ehdottomasti käyttää sinisen vilkun lisäksi jotain muuta väriä, esim. keltaista tai valkoista. Näiden päivänäkyvyys on selkeästi parempi kuin sinisen, koska silmä on herkin kelta-vihreille värisävyille. Toinen on vilkkuvien ajovalojen tai lisäpitkien käyttö, ne näkyvät valoisassa hyvin, ja ovat edellä ajavan autoilijan kannalta peileistä nähtävissä. Takana ajavan korotetun ambulanssin katolla olevat vilkuthan eivät peileistä näy, ja keulaan laitetaan jostain syystä arasti vilkkuja.

Siniset laserit ovat tulleet jo järkeviin hintoihin, ja väitän että seuraavan parin vuoden sisällä nähdään laseriin perustuvat hälytysvalot.

Tulipas vuodatus, mutta hoitovälinehän se ambulanssikin on, kai siitäkin voidaan keskustella :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mahdollisia ratkaisuja olisi kehittää esim. radioaaltoihin perustuvia "hälytysajoneuvo lähestyy" hälyttimiä autoihin. Moiset värkit vaatisivat käytännössä autovalmistajien mukaantulon ja kansainvälistä yhteistyötä standardoinnissa. Toinen keino olisi jonkinlaisen aktiivisen vastamelun tekeminen hälytysajoneuvon sisään, jolloin sireenin äänenvoimakkuutta voitaisiin jonkin verran kasvattaa. Hyödyt vaan ovat mielestäni aika olemattomat.

Vai meneekö hälyajot jossain olosuhteissa jopa haitan puolelle..? Erittäin suuria riskejä saavutettavaan hyötyyn nähden ottavat monet hälyajoneuvokuskit, jussit ja veparit ehkä pahimpina.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei olisi ongelmia, jos ihmiset seuraisivat liikennettä. Usein ollut niin, että itse kun on huomannut hälytysajoneuvon tulevan takaa ja ryhmittynyt tien oikeaan laitaan (pitäen vauhdin), niin takana tuleva auto (joka ei huomaa hälytysajoa ennen kuin se menee ohi) yrittää lähteä ohittelemaan. Jarruvaloja vilkuttelemalla on saanut takana tulevan joskus tajuamaan tilanteen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Öhöm. Joo, seuraat yhtä aikaa taakse, eteen, sivuille ja vielä sitten näitä pyörä- ja jalkakäytäviä kulkevia, sen lisäksi valoja ja tasa-arvoisia risteyksiä. Ja apinoita autokuskeina tietysti. Ei olisi yhtään pahitteeksi jos olisi keino millä tätä asiaa ees helpottaa. Oli se ny sitte radioaalto, kovempi ääni tms.

Että anteeksi vain että olen huonokuuloinen ja asun vilkkaassa kaupungissa. :P

Niin ja kuulolaitetta en saa. Sori siitäki. ;D

Edelleen, se paloauto ei uikutti niitä sireenejä VASTA kun oli mun persuksis kiinni. En sentään täysin kuuro ole. Seuraaval kerral ajan perässä huoltoasemalle ja huitasen käsilaukulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riittää ihan vilkaisu silloin tällöin taustapeiliin. Silloin näkee kyllä vilkut aika hyvin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Öhöm. Joo, seuraat yhtä aikaa taakse, eteen, sivuille ja vielä sitten näitä pyörä- ja jalkakäytäviä kulkevia, sen lisäksi valoja ja tasa-arvoisia risteyksiä. Ja apinoita autokuskeina tietysti. Ei olisi yhtään pahitteeksi jos olisi keino millä tätä asiaa ees helpottaa. Oli se ny sitte radioaalto, kovempi ääni tms.

Sitä se on vaikka ei hälytysajoneuvoja olisikaan. Ja melkein poikkeuksetta kolarit johtuu siitä että mainitsemiasi ole seurattu, osa tietty vaan typerää kaahaamista ja sen kautta hallinnan menettämistä. Itse olen kylmästi sitä mieltä että ellei ympäristön tarkkailu ja muiden tienkäyttäjien havainnointi onnistu olemassaolevilla keinoilla niin pitää jättää auto kotiin ja mennä bussilla. Ei mitään henkilökohtaista siis :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edelleen, se paloauto ei uikutti niitä sireenejä VASTA kun oli mun persuksis kiinni. En sentään täysin kuuro ole. Seuraaval kerral ajan perässä huoltoasemalle ja huitasen käsilaukulla.

Hätäkeskus antaa keikkoja, joskus käy niin kivasti, että se myös peruu niitä. Jos asia vaivaa, niin voithan soittaa paikalliselle pelastuslaitokselle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riittää ihan vilkaisu silloin tällöin taustapeiliin. Silloin näkee kyllä vilkut aika hyvin.

Kerran kymmenessä sekunnissa vai miten se Enska aikanaan opetti... Harva katsoo edes joka minuutti, toiset ei koskaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos se peili on hyvin säädetty niin ääreisnäkö pelastaa kurkkimattakin. Tietty jos siitä on tarkoitus vain ihailla meikkejä niin se ei auta ;D

Monelta naisimmeiseltä on tullut kysyttyä, että onko tää sun autossa vain meikkipeilinä, kun taustapeili on säädetty suoraan omiin kasvoihin. Eihän sitä tosin tartte ollakaan, kuin vas.puolen peili paikallaan, mutta niistä muista näkee tilanteen paremmin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meikällä tosiaan onki naama jota ihailla.. Voi helkkari ku sain hyvät naurut tuosta! Kiitos!! Teki yökkäisitte ku näkisitte mun naamatauluni. Joten vissihi mä sitte käytän niitä peilejä oikeassa tarkoituksessa. ;D Mutta joo, on toki niitä naisia jotka peiliä vain tuohon käyttää..

Sen kattelen peileistä perhana minkä kerkeen kun joka hemmetin tyyppiä pitää varoa ja väistää mutta koittakee vähä ymmärtää pienil autoil kulkijoita. Mun vanha autoni ei ole ohjaustehostimella varustettu maantiehirmu, mutta taatusti isommat lommot on ambulanssissa kuin mun autossa jos perään ajavat enkä alta pois ehi. Meillä sen verran hulluja liikkeel etteivät väistä, anna tietä, ajetaan punasia päin. Just eilen ajoi joku bimbo perässä kiinni ja yritti ohi oikealta puhuen samalla kännykkään. (Vasemmalta ohitetaan ellei edellä ajava ole kääntymässä sinne!!)

Kuskiksi olen varsin hyvä, sanoi tuo autokoulun opekin 10 vuotta sitten että taidot vastaa ammattikuljettajaa jo muutaman ajotunnin jälkeen. Ehdottikin ammattikuljettajan uraa - vaan kun ne p****t ei ota naisia töihin just tollaisen asenteen takia että "ne mitään osaa, eivät osaa ees peruuttaa, ihailevat vaan itteesä peilistä jne". Puhumattakaan siitä ettei me jakseta nostella tavaroita - no onhan niillä miehilläkin niitä vempaimia millä ne nostaa! Käsinkö ne niitä multasäkkejä lavoilla nostaa, näin esimerkiksi.. Pirulauta..

Mäki haluan hälyajoneuvokuskiks jos son oikee hätäkeskuksen nojalla luvallista säikytellä muita ihmisiä liikentees. Sitä ei saa linkal ja rekal tehä. :P

Jopas meni hauskaksi... ei ehkä muiden mielestä mutta mulla ainaki on nyt hauskaa. Sori että rönsyilee puhe, minkäs voi kun vilkas mielikuvitus ja tekstituotto parempaa kuin suullinen verbaalinen puhe.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Soita paikalliselle pelastuslaitokselle, jos asia noin kovasti sinua mietityttää. Se on ainoita oikeita tahoja tuon asian selvittämiseen, kun Karpokin vetäytyi eläkkeelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...