Jump to content
MAINOS

Ambulanssin väistäminen


Vieras: Eristyshoitaja

Recommended Posts

Vieras: Eristyshoitaja

Kertokaas mulle te jotka ajatte ambulanssia työksenne että miksi jotkut hälytysajossa olevat ambulanssit (siis tarkemmin niiden kuljettajat :nauraa:) ajavat hälyajossa pelkät vilkut päällä ja käyttävät pillejä vain risteysalueella. itselläni on ollut muutaman kerran tilanne autolla liikkuessa että olen huomannut ambulanssin vasta kun on pistäneet pillit päälle kun ovat jo  lähes takana. siinä sitten hiki hatussa mietit että minne sitä väistäisi kun autoa ei välttämättä nää ennenkuin se on aivan takana. tuntuisi turvallisemmalta kaikin puolin et pillit ois koko ajan päällä niin ampparin tulon kuulis jo kaukaa ja ois aikaa väistää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 86
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Yleensä kyseessä on sellanen hallinnassa oleva tilanne... Kiireinen kyyti, mutta ehtii odottelemaan jotta väki väistää.... Toisekseen yö aikaan ei viitti pillejä huudattaa, jottei kansa herää ansaituilta uniltaan ja saa sydäriä.... Jos on oikein hätä-hätä, niin sitten kyllä huudatetaan pillejä minkä torvista lähtee...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuisi turvallisemmalta kaikin puolin et pillit ois koko ajan päällä niin ampparin tulon kuulis jo kaukaa ja ois aikaa väistää

Vaan kun se sireeni ei kuulu. Tähän hätään ei ole antaa viitettä mutta nykyisissä autoissa sireeni kuuluu sisälle vasta aika lähellä. Jos autossa on esim. radio päällä, voi olla että mökä kuuluu vasta muutaman metrin päästä.

Sireeni on jalankulkijoiden pelottelua varten, muut autoilijat näkevät hälytysajoneuvon lähinnä vilkuista. Vilkkuvat lisäpitkät ovat tehokkain konsti kiinnittää edellä ajavan huomio. Lisäksi auton keulalla pitäisi olla taustapeilin korkeudella massiivisin vilkkupatteri, ei se sieltä katolta peileistä näy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuisi turvallisemmalta kaikin puolin et pillit ois koko ajan päällä niin ampparin tulon kuulis jo kaukaa ja ois aikaa väistää

Vaan kun se sireeni ei kuulu. Tähän hätään ei ole antaa viitettä mutta nykyisissä autoissa sireeni kuuluu sisälle vasta aika lähellä. Jos autossa on esim. radio päällä, voi olla että mökä kuuluu vasta muutaman metrin päästä.

Sireeni on jalankulkijoiden pelottelua varten, muut autoilijat näkevät hälytysajoneuvon lähinnä vilkuista. Vilkkuvat lisäpitkät ovat tehokkain konsti kiinnittää edellä ajavan huomio. Lisäksi auton keulalla pitäisi olla taustapeilin korkeudella massiivisin vilkkupatteri, ei se sieltä katolta peileistä näy.

Oon samaa mieltä, vilkut ei kyllä näy välttämättä varsinkaan päiväsaikaan henkilöautoon sisälle.  angry.png

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yöllä tulee vähän säästeltyä pilleissä (vaikka ei lain mukaan tietysti pitäisi) Pillien huudattaminen aiheuttaa myös potilaalle stressiä ja saattaa sitä kautta pahentaa tilannetta, näin ainakin koulussa opetettiin. Sireenin käyttö satasen nopeudessa on siinä mielessä turhaa, että ohitettavan auton kuljettaja kuulee sireenin vasta kohdalla jolloin siitä ei ole enää mitään apua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Hallinnassa oleva tilanne" on yksi typerimmistä syistä olla käyttämättä pilliä mitä äkkiseltään tulee mieleen...

Kyllä. Mitään pikkuberttaa ei ole olemassakaan. Jos pelkillä vilkuilla ajelet ja kolisee, maksajasta ei ole epäselvyyttä (jos siitä muutenkaan on).

Varsinkaan pitkällä matkalla ja yöaikaan ei niitä torvia tule aina huudatettua, mutta jos useampaa autoa lähden ohittamaan, torvet  menee päälle. Samoin taajama-alueella. Lisäksi tietyssä kohtaa Isolle Kirkolle tullessa lyön räikät päälle aina, oli vrkaika mikä tahansa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

niin pitäshän niitä pillejä käyttää.. Mut käsi ylös joka jaksaa kuunnella sirran ääntä koko matkan JNS-HKI..

Tai edes Pihtipudas-> K-Sks 142km... On totta ettei pelkät vilkut päällä ole hälytysajoa.

Päivällä on ihan eri juttu, mutta kun ne äänet ei sinne kabiiniin kuulu kuin vasta ihan takapuskurin kohdalla!

Jalankulkijat ovatkin sitten jo toinen juttu.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on sirroissa kolme eri ääntä, joista yks on sellanen "natsitorvi" eli tuuuuuu-taaaaaaaa-tuuuuuuu-taaaaaaa. Sitä tohtii huudattaa pidemmänkin matkan kun se ei juurikaan kuulu autoon sisälle. Tosin se tarkoittaa sitä että se ei kuulu sitäkään vähää muihin tien päällä oleviin autoihin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tuntuisi turvallisemmalta kaikin puolin et pillit ois koko ajan päällä niin ampparin tulon kuulis jo kaukaa ja ois aikaa väistää

Joo. Johan tuo tulikin tuossa, että pilli ei kuulu kuin todella läheltä. Ite käytän erityisesti päiväaikaan vilkkuvia lisäpitkiä _varhain_ ennen lähestyvää risteystä. Muutoinkin sellainen vahva ennakointi antaa sujuvuutta hommaan ja aikaa muille reagoida turvallisesti.

Sellainen miljoonaa takaluukkuun roikkumaan ja ihmisten säikyttely ei ole mistään kotosin - tai ainakaan tuo mitenkään hyvää mielikuvaa.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tuntuisi turvallisemmalta kaikin puolin et pillit ois koko ajan päällä niin ampparin tulon kuulis jo kaukaa ja ois aikaa väistää

Joo. Johan tuo tulikin tuossa, että pilli ei kuulu kuin todella läheltä. Ite käytän erityisesti päiväaikaan vilkkuvia lisäpitkiä _varhain_ ennen lähestyvää risteystä. Muutoinkin sellainen vahva ennakointi antaa sujuvuutta hommaan ja aikaa muille reagoida turvallisesti.

Sellainen miljoonaa takaluukkuun roikkumaan ja ihmisten säikyttely ei ole mistään kotosin - tai ainakaan tuo mitenkään hyvää mielikuvaa.

Päiväsaikaan aina kiirekyydeillä vilkut ja pillit päällä, yöllä taajamassa ja pitkillä matkoilla yleensä pelkillä vilkuilla, mut isolle kirkolle tullessa sirrat päälle hyvissä ajoin, ettei heti ensimmäisissä valoissa rysähdä.

Tosta perässä roikkumisesta sen verran et toisinaan pakko kytätä perässä sirrat päällä kun edellämenevä ei seuraa takanatulevaa liikenettä eikä suostu antamaan tilaa, meno sujuisi paljon helpommin jos autoilijat seuraisivat taustapeilistä takaa tulevaa liikennettä, mut eivät yleensä viitsi vilkuilla taustapeiliin, sirrat kuuluu todella huonosti edellä ajavaan autoon silsälle vallankin kun poppikone huutaa täysillä tai puhutaan ajaessa kännykkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten on jo sanottukin, niin ne pillit eivät juuri sinne edellä menevään autoon kuulu. Ovat lähinnä kevytliikennettä varten. Risteysalueella tai jonossa hiljaa ajettaessa niistä vasta on hyötyä autojen suhteen. Kaupunkialueella talot estävät ja sotkevat pillien kuuluvuuden, ja on vaikea hahmottaa mistäpäin hälytysajoneuvo on tulossa. Siellä tietenkin pillit oltava päällä jo kevyenliikenteenkin takia. Yöaikaan en itse käytä.

Parhaimman huomion saa järkevillä vilkku asennuksilla, lisäpitkien vilkuttelulla ja oikeilla ajolinjoilla. Eikä sitä varovaisuutta pidä tietenkään unohtaa, se on se mikä ne kolahdukset estää!

Ja jos kolahtaa, niin se on aina hälytysajoneuvon kuljettajan "vika", jos hän on rikkonut liikennesääntöjä, oli sitten kuinka monta pilliä hyvänsä päällä ollut... Rikkomuksesta koituvat sanktiot ovat taasen aina tapauskohtaisia.

Erittäin vaihtelevasti ihmiset reagoivat hälytysajoneuvoon, ovat sitten edessä tai tulevat vastaan. Edestäpäin tulijat kun kaikki väistäisivät myös oikeaan reunaan, niin välistä mahtuu pienemmälläkin tiellä kyllä sujuvasti ja edessä olijat kun eivät sitä jarrua painaisi niin ahkerasti.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite käytän erityisesti päiväaikaan vilkkuvia lisäpitkiä _varhain_ ennen lähestyvää risteystä. Muutoinkin sellainen vahva ennakointi antaa sujuvuutta hommaan ja aikaa muille reagoida turvallisesti.

Juuri näin! Jos haluaa tulla huomatuksi niin vilkkuvat lisäpitkät on ehdottomat; teho pilleihin verrattuna moninkertainen.

Muuten olen sitä mieltä että pillien ja vilkkujen käyttämistä sekä koko hälytysajokulttuuria pitäisi tarkastella entistä kriittisemmin. Jotain merkittävää heikennystä on tapahtunut Suomen sairaankuljetusrintamalla viime vuosina jos kahdeksassa vuodessa ambulanssien onnettomuudet on lisääntyneet yli 600% (Aalborg Universitet 2006) Jos (ja kun) pillien ja vilkkujen käyttäminen lisää onnettomuusriskiä merkittävästi niin sairaankuljettajan pitää pystyä tehtäväkoodin, matkan, ruuhkatilanteen ja mahdollisesti saavutettavan ajallisen hyödyn perusteella arvioimaan hälylaitteiden käytön hyöty; puolen minuutin hyödyn takia ei kannata nostaa kolaririskiä monikymmenkertaiseksi oli kyydin koodi mikä tahansa.

Hälytysajokoulutusta pätevien opettajien toimesta ja asennekasvatusta - sitä minä kaipaisin suomalaisille sairaankuljettajille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei ambulanssikuskit olettako useasti päässeet todistamaan onnettomuutta jonka on aiheuttanut paniikkiin mennyt autoilija kun on ruvennut törttöilemään liikenteessä säikähdettyään hälytysajossa olevaa ambulanssia tms? Itse monesti oon huomannu että autoilijat menee ihan paniikkiin kun ambulanssille tms pitäis antaa liikenteessä tilaa?

- Satu L.

p.s jos menee ot:ks niin voisko joku siirtää? :)

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei ambulanssikuskit olettako useasti päässeet todistamaan onnettomuutta jonka on aiheuttanut paniikkiin mennyt autoilija kun on ruvennut törttöilemään liikenteessä säikähdettyään hälytysajossa olevaa ambulanssia tms?

Yhden kolarin olen nähnyt, useamman tiedän kollegoiden ja median kautta. Monet näistä keisseistä ei kyllä kestä kovin tarkkaa ruotimista sairaankuljettajien kantilta ajateltuna.

Koska kaikkia suomalaisia ei voi kouluttaa hälytysajoneuvon kohtaamiseen on päävastuu näistä tilanteista sairaankuljettajilla. Tietysti valistusta kansalaistenkin suuntaan pitää jatkaa/lisätä, mutta sen varaan ei voi valitettavasti laskea yhtään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jonka on aiheuttanut paniikkiin mennyt autoilija kun on ruvennut törttöilemään liikenteessä säikähdettyään hälytysajossa olevaa ambulanssia tms?

Ennakointi auttaa - ei ole tarvinnu kolaria asti kattella, mutta monasti olen nähnyt sen että kaheksankympin vauhissa tehdään sellaisia metri sivuun ja jarrupoljin etupyöriin kiinni tempauksia. Siinäkohtaa hirvittää kyllä kovastikin, kun tietää mitä siinä voi käydä. AB tehtävä jonnekin muualle voi muuttua äkkiä AB202 tehtäväksi kohdala. Kun tietää, ettei tavallinen autoilija ajele niin normaalisti. Tuo menee vielä kun keli on kesä. Mustan jään aikana asia on toinen.  Akuuttihoitoalan lehdessä oli justiinsa juttu mm. tästä.

Kun ehtii ajattelemaan pilliautosssa, mitä edellä ajavassa ajatellaan ja tehdään kohta on lienee ennakointiaika kohdallaan. Risteysajossa kun ehtii sanomaan "anteeksi" ja "kiitos" niille joiden päivärytmiä olemme sotkeneet "oikeudellamme", niin vauhti on kohdallaan. Suoralla voi sitten vähän ottaa sitä aikaa kiinni. Tolkku siinäkin kuitenkin.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jonka on aiheuttanut paniikkiin mennyt autoilija kun on ruvennut törttöilemään liikenteessä säikähdettyään hälytysajossa olevaa ambulanssia tms?

Toisinaan ei edes tarvita hälytysajoa että ihmiset pelästyy. Joskus väistelevät ihan muuten vaan, joskus jopa ihan niin että meinaa rytistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu. Noitakin on näkynyt. Ja varmasti olen ajanut vaan sitä sallittua... ;D

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koska kaikkia suomalaisia ei voi kouluttaa hälytysajoneuvon kohtaamiseen on päävastuu näistä tilanteista sairaankuljettajilla. Tietysti valistusta kansalaistenkin suuntaan pitää jatkaa/lisätä, mutta sen varaan ei voi valitettavasti laskea yhtään.

Mitenköhän paljon nykypäivän ajo-opetuksessa asiaan panostetaan? Itse en muista alkuunkaan mitä autokoulussa on opetettu aiheesta, kyllä se oppi on tullut siinä apukuskin puolella istuessa kun on isännältä katsonut mallia..

Samalla kun opetettaisi hälytysajoneuvon kohtaamista, voisi opettaa myös ryhmittymistä, sujuvaa risteysajoa, ohittamista ja vaikka mitä, kun tuntuu toisille ihmisille olevan NIIN vaikeeta..  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaas mulle te jotka ajatte ambulanssia työksenne että miksi jotkut hälytysajossa olevat ambulanssit (siis tarkemmin niiden kuljettajat ;D) ajavat hälyajossa pelkät vilkut päällä ja käyttävät pillejä vain risteysalueella. itselläni on ollut muutaman kerran tilanne autolla liikkuessa että olen huomannut ambulanssin vasta kun on pistäneet pillit päälle kun ovat jo  lähes takana. siinä sitten hiki hatussa mietit että minne sitä väistäisi kun autoa ei välttämättä nää ennenkuin se on aivan takana. tuntuisi turvallisemmalta kaikin puolin et pillit ois koko ajan päällä niin ampparin tulon kuulis jo kaukaa ja ois aikaa väistää

Oisko samat asenne vaikeudet kuten ajamisissa muutenkin liian monilla koskien siis ihan mitään erityistä ryhmää katsomatta. Suuntavilkkua, hälytyslaitteita, ajovaloja yms, käytetään vain omaksi iloksi. Voisi joskus mietti mihin edellä mainitut on tarkoitettu. Jos ei asiaa ymmärrä niin toimisi sitten niin kuin laki edellyttää, tosin siellä ei lue suuntavilkusta paljoakaan. Hälytyslaitteista taasen lukee että ei ole toista ilman toista. Saahan järkeä käyttää että turha on turhaa mutta silloin kun tarvii niin pitäisi käyttää.

Hälytysvaloihin saisi kyllä monikin lanssi"pulju" panostaa enemmän. PArempaan suuntaan on kyllä menty mutta silti ihan väärässä paikassa säästetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenköhän paljon nykypäivän ajo-opetuksessa asiaan panostetaan? Itse en muista alkuunkaan mitä autokoulussa on opetettu aiheesta, kyllä se oppi on tullut siinä apukuskin puolella istuessa kun on isännältä katsonut mallia..

Hämärän rajamailla mullakin, mutta jokin hiipuva käsitys on, että

-jos olet kapealla tiellä tai muutoin niin, ettet pääse sivuun: paina lusikka niin pohjaan kuin se turvallisesti on mahd. ja aja seur.mahd. väistöpaikkaan

-jos on tilaa väistää, väistä.

Mun kaksi  ed.kokemustani on muutaman viikon välein: toisessa Käpylässä, Koskelantien risteys, nokka kohti Intiankatua. Käpylästä tulee paloauto, olen oik.kaistalla toisena, liikennevalo pun.

Paloauto lähestyy peruutuspeilissä, mun edessä oleva eukko ei reagoi yhtään. Panin torven soimaan, koska meillä oli täysin tyhjä jalkakäytävä oikealla, jonne mahduimme kumpikin niin että mitään vaaraa kelleen olisi ollut.

Eukko hiilaa autoa vähän matkaa jalkakäytävälle, ei riittävästi. Mä tulen ihan imussa, soitan torvea, huidon kädellä että "mene nyt sinne, kerpele".

Kesti ja kesti, ainakin mun omasta mielestä. Vihdoin vas.kaista sai ryömitettyä niin paljon eteenpäin, että palouto pääsi kahden kaistan välistä jatkamaan sinne, minne nyt ikinä oli menossa.

Mutta ei se väistö osu aina kohalleen, iteltäkään.

Juur männä viikolla kouluni läheisyydessä näin ja kuulin taas takaa lähestyvän ambulanssin.

Tyylikäs(?) väistö oik.puolelle pientareelle, tilaa oli, joskin oli märkää mutaa. Ambulanssi käänty vas. tulematta kohdalleni ollenkaan ja minä sieltä pientareelta taas takasin kohti kotia....ylireagointia, ehkä. Mun takana olevat kaksi autoa jatkoivat vaan mun ohi, ne ymmärsi tai tsäkällä tiesivät, että ei se tule edes meitä kohti loppuun asti.

Tyylikästä ja taitavaa lienee se väistäminen, missä ei vaaranna itseään, muita tai häl.ajoneuvoa.

Käyttää suuntavilkkua ja osaa reagoida oikein, säntäilemättä sinne tänne tai paniikissa iskemättä jarruja pohjaan, häl.ajoneuvon eteen.

Väistäminen vaikeaa Kantakaupungissa monet kadut ovat niin kapeita, että siviiliautojen on mahdotonta väistää hälytysajoneuvoja.

- En usko, etteivät ihmiset haluaisi antaa tietä. Mutta monet ajavat omissa ajatuksissaan. Stereot saattavat soida ja samalla puhutaan kännykkään, silloin ei hälytysvalot tai -äänet kiinnitä ajoissa huomiota. Monet hätääntyvät ja väistävät huonosti sivuun. Säännön mukaan pitää väistää oikealle, mutta siinäkin voi käyttää omaa järkeään.

Wikbergin kokemusten mukaan naiset osaavat usein huonommin antaa tietä hälytysajoneuvoille, mikä saattaa johtua vähäisemmästä ajokokemuksesta.

Hätääntyneet kuljettajat tekevät helposti arvaamattomia liikkeitä ja saattavat kolhia muitten autoja.

Raskas liikenne antaa Wikbergin mukaan tietä kiitettävästi, sikäli kuin vain voi: tausta- ja sivupeilejä seurataan jatkuvasti.

Koko teksti täältä: http://www.pelastustieto.com/2002/pt102-4.html

Samaa juttua?

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2006-11-03,104:2:416366,1:0:0:0:0:0:

Löytyykö muita samoin ajattelevia, että naiset väistää huonommin?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kieltämättä ihmisten reaktiot on mielenkiintoisia kun hälytysajossa oleva ajoneuvo lähestyy. Sitä on metkaa katsella sieltä sisältä päin. Itse aina ajelen sivuun jos mahdollista tai ryhmityn muiden kanssa samalle kaistalle. Tarvittaessa olen myös heittänyt tallan pohjaan ja väistänyt sopivan paikan tullen.Täytyy myös sanoa, että näissä pillikyytikuskeissakin on eroavaisuuksia sen suhteen kuinka paljon ennakoivat.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...