Jump to content
MAINOS

Ambulanssin väistäminen


Vieras: Eristyshoitaja

Recommended Posts

Mäki haluan hälyajoneuvokuskiks jos son oikee hätäkeskuksen nojalla luvallista säikytellä muita ihmisiä liikentees.

Oletetaan että lapsesi on kadonnut mökkirannassa istuskeltuaan laiturin nokassa. Haluatko että apu lähtee kiireesti heti kun saat kerrottua asiasi hätäkeskukselle? Uskoisin näin. Minuuttia myöhemmin huomaatkin että lapsi on leikkimässä piharakennuksen takana aivan rauhassa ja ilmoitat siitä hätäkeskukseen joka peruuttaa hälytyksen -> yksiköt kahville.

Harva sitä hälytysajoa ajaa sen vuoksi että muita säikyteltäisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 86
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Riittää ihan vilkaisu silloin tällöin taustapeiliin. Silloin näkee kyllä vilkut aika hyvin.

Kerran kymmenessä sekunnissa vai miten se Enska aikanaan opetti... Harva katsoo edes joka minuutti, toiset ei koskaan...

Ja ammattikuljettajallahan katse kiertää koko ajan; vas peili, eteenpäin, taustapeili,eteenpäin, oikea peili, eteenpäin... tai näin mua aikoinaan opetettiin noilla isommilla ajamaan. Ja jos peilit on tosiaan oikein säädetty, ei juuri tarvitse päätään käännellä kun niistä näkee menneisyyteensä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Eikös aluehälytyskeskuksen kautta saa valot vihreiksi?

Ei saa. Joissain paikoissa pelastuslaitoksen valvomot voivat saada aikaan "vihreän aallon" paloasemalta pois päin, mutta yleensä ei koko kaupungin alueelta. Joillain paloasemilla on asemalla nappi, jota painamalla voidaan toteuttaa tuo sama haluttuun suuntaan parin risteyksen matkalta, joissain tuo ohjaus voidaan tehdä virven statusviestillä. Ainakin Lahdessa ja Tampereella on hälytysajoneuvoissa lähetin, joka muuttaa liikennevalot vihreiksi lähestyvälle, hälytysajossa olevalle ajoneuvolle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko Tampereella tuollaiset lähettimet? Kun mielestäni ne oli vasta suunnitelmissa, vai mikä siellä oli suunnitelmissa?

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko Tampereella tuollaiset lähettimet? Kun mielestäni ne oli vasta suunnitelmissa, vai mikä siellä oli suunnitelmissa?

Keväällä testasivat niitä, ja käyttöön otto oli käsittääkseni kesällä. Joku Tampereen paikallislehti teki jutun tuosta, muuten minulla ei ole niistä hajuakaan, kun ei ihan ole omalla alueella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistan hämärästi uutisen, olikohan Aamulehti. Silläpä kysyinkin, että onko edistys ollut näin nopeata.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Eikös aluehälytyskeskuksen kautta saa valot vihreiksi?

Joo, aluehälytyskeskuksen kautta saa. Ne tosin meni kiinni jo 2000-luvun alkuvuosina. Nykyhätäkeskuksista ei saa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Seinäjoellakin on lansseissa tuollaiset liikennevalojen ohjaimet vaikka eivät pelastuslaitoksen autoja olekaan

Tampereen järjestelmä:

http://www.tampere.fi/liikennejakadut/ajankohtaista/5q0l4Xx3D.html

http://www.tampere.fi/aluepelastuslaitos/ajankohtaista/5q0yiJHlo.html

Lahdessakin on jollekin pääkadulle vihreää linjaa rakennettu. Ennen wanhaan monessa kaupungissa oli asemalta muutamiin suuntiin kytkennät, että asemalta pääsi liikkeelle - samoin saattoi olla risteävälle liikenteelle joksikin aikaa syttyvät punaiset valot. Nykyään liikennevaloja on vain erittäin paljon, ja liikennettäkin tasaisen ruuhkaisesti. Kokonaishyödyn saaminen on haastavaa, kuitenkin katua pitäisi pystyä tyhjentämään ennakoivastikin edestä.

Jo kauan on liikennevaloihin asennettu ajoneuvotunnistimia, jotka voivat hiljaisen liikenteen aikaan ohjata valoja risteykseen saapuvalle autolle vihreäksi. Helsingin joukkoliikenteessä on ratikoilla ja kymmenillä bussilinjoilla käytössä joukkoliikenne-etuus (http://www.hel2.fi/liikenteenohjaus/helmi/nollaviive-etuudet.asp), joka mm. ratikoiden kohdalla pitäisi saada ennakoimaan 300 - 500 m päässä tuleva ratikka. Jokeri-linjalla on muutamissa risteyksissä automatiikka, joka sytyttää risteävälle liikenteelle vilkkuvat punaiset, kunnes bussi on ohittanut risteyksen. Noita joukkoliikenne-etuuksien havaitsemista indikoivia pieniä valkoisia vilkkuvia ledejä näkyy monissa liikennevaloissa.

Kuitenkin esim. Helsingissä liikenteen rytmitys sekoaa herkästi, jos joukkoliikenteellä olisi ns. pakkoetuus. Moni risteys syöttää liikennettä eteenpäin tavalla, joka estää ruuhkautumista edessäpäin. Vilkkaan joukkoliikenteen pakkoetuusoikeus myös voisi ruuhkauttaa liikennettä joko lisäämällä risteyksen käyttämättömyyttä (suoja-aika lisääntyy, kun valonvaihtumiset lisääntyy) sekä estämällä risteävää liikennettä. Tietääkseni hälytysajoneuvot eivät käytä joukkoliikenne-etuisuutta, hälytysvalojen määrä ajoneuvojen keulalla alkaa tosin olemaan kohtuullista. Kotikulmillani on yksi bussipysäkki juuri ennen liikennevaloja, ja siinä huomaa, miten valokiertoon tulee yksi ylimääräinen nopea vihreä joukkoliikennekaistalle, jos pysäkillä on ratikka tai bussi. Tällaisilla keinoilla yritetään nopeuttaa joukkoliikennettä näillä kulmilla.

Sinänsähän paikkaliikennetiedot alkavat olemaan hälytysajoneuvoissa arkipäiväisiä, samoin joukkoliikenteessä (kuljettaja saa reittikartan näytölle ja Helsingissä bussi- ja ratikkareiteillä on tauluja, jotka kertovat minuuttimäärän seuraavan kulkupelin saapumiseen, toimivat miten toimivat).

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Seinäjoellakin on lansseissa tuollaiset liikennevalojen ohjaimet vaikka eivät pelastuslaitoksen autoja olekaan

Tampereen järjestelmä:

http://www.tampere.fi/liikennejakadut/ajankohtaista/5q0l4Xx3D.html

http://www.tampere.fi/aluepelastuslaitos/ajankohtaista/5q0yiJHlo.html

Lahdessakin on jollekin pääkadulle vihreää linjaa rakennettu.

Lahdessa on syksystä 2004 ollut käytössä automaattinen liikennevalojen pakko-ohjausjärjestelmä. Aluksi kokeilussa oli n. kymmenkunta liikennevaloristeystä, mutta nyttemmin kaikki tärkeät risteykset ovat ohjauksen piirissä ja järjestelmää laajennetaan viranomaisten tarpeen mukaan.

Lisää Lahden ja Tampereen järjestelmistä: http://www.hel2.fi/liikenteenohjaus/fits/raportit/fits49_2004.pdf

Käytännössä jossain vaiheessa kaikissa Päijät-Hämeen ensihoitoyksiköissä oli (tai piti olla) tarvittavat laitteet. Lisäksi monissa PH Pelan pelastusajoneuvoissa varusteet on olemassa myös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...