Jump to content
MAINOS

Hoitajapulasta jälleen kerran


-VF-

Recommended Posts

Tulipa tuossa mieleen Tehy-lehdessä osastonhoitajan kirjoitus Sana on vapaa -palstalla, jossa osastonhoitaja peräsi henkilökunnalta moraalia,ettei työnantajaa kiristetä irtisanoutumisilla jos työvuorot eivät ole mieleiset jne. Tulipa vaan mieleen, että työnantaja on se joka henkilökuntaa uhkailee töiden loppumisella jos ei ruodussa pysy ja tee kiltisti niin kuin käsketään.

Moraalia?

Työnantajapuolella alkaa olemaan oikeasti hätä kädessä jos tuollaisia puheita kuuluu. Vai kaivataa meiltä moraalia, mites työnantajan moraali??

Siis mun mielestä moraali ei kuulu tähän keskusteluun alkuunkaan. Vai oletteko joskus kuulleet esim. tehtaasta jossa työntekijäpulan uhatessa aletaan esimiesten puolelta peräänkuuluttamaan työntekijöiden moraalia jotta pysyisivät töissä? Tai mistä muusta tahansa alasta. Kyllä siellä tehtaassa tehdään aika suuria muutoksia juuri johtajuudessa, työilmapiirissä, palkkauksessa etc. mutta en voisi kuvitellakaan että siellä aletaan peräänkuuluttamaan työntekijöiden moraalia.

Lisäksi näyttää siltä että Suomessa on monessa paikassa hoitajia niin vähän että virheet väistämättä kasvavat. Volvon tehtaassa ei tulisi mielenkään ottaa sadasta liukuhihnatyöntekijästä neljääkymmentä pois koska se on ihan tieteellisesti pystytty osoittamaan että virheet tällöin kasvavat ja olisi todellakin riskialtista päästää markkinoille autoja joista puuttuu jarrut. Sama koskee sairaanhoitoa, mokat lisääntyvät ja se ihan oikeesti saattaa tarkoittaa joko vakavia vammautumisia, pidentyneitä hoitoaikoja hoitovirheiden takia ja pahimmassa tapauksessa joku saattaa jopa kuolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 116
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: oppositio

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta... Hoitajapulahan on ratkaistu. Kokoomus pääsee hallitukseen niin ongelma ratkeaa. Hoitajat saavat sen marginaalikorotuksen ja ulkomaisia hoitajia aletaan tuomaan vauhdilla Suomeen. Kansa on puhunut... Näin siinä tulee vaan käymään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta... Hoitajapulahan on ratkaistu. Kokoomus pääsee hallitukseen niin ongelma ratkeaa. Hoitajat saavat sen marginaalikorotuksen ja ulkomaisia hoitajia aletaan tuomaan vauhdilla Suomeen. Kansa on puhunut... Näin siinä tulee vaan käymään.

Toivossa on hyvä elää... :o

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Oulu 11.4.2007

Sairaanhoitajapula sulkee hoitopaikkoja Oulussa

Oulussa on jouduttu sulkemaan erikoissairaanhoidon sairaansijoja hoitohenkilökunnan vuosilomien ja sairaslomien sijaisten saannin vaikeutumisen takia.

Erityisen vaikea tilanne on sisätautien sekä leikkaus- ja tehohoidossa. Tulevat kesäsulut ovat aikaisempaa suuremmat myös muualla erikoissairaanhoidossa.

Poikkeukselliset toimenpiteet aiheuttavat osastoilla ylipaikkojen käyttöä sekä kaupunginsairaalassa että pitkäaikaishoidon laitoksissa.                                                               

                                                                                                          STT

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=650633

Jipika jee. Toi kaupunginsairaala on nyt jo repeemässä liitoksistaan, tekivät siitä alunalkaenkin aivan liian pienen. Mutta ei kai siinä. Ei lopu potilaat, ei. Nyt voi jo päätellä, että kesällä tulee meillekin sitten jatkohoitoon entistä huonokuntoisempia ja huonommin tutkittuja potilaita "kuntoutumaan".

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tämän jo kaikki tietää, mutta hyvä etenkin vastavalmistuville, uusille hoitajille... Kun nyt sitten palkatkin tekisi kunnon hyppäyksen ylöspäin!

http://www.yle.fi/uutiset/24h/id60853.html

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

propagandaa: "Palkkaa tärkeämmiksi houkuttimiksi ovat osoittautuneet työsuhde-edut ja mielekäs työ".

Ai mitkä edut? pinssit ja uimaliput...

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

propagandaa: "Palkkaa tärkeämmiksi houkuttimiksi ovat osoittautuneet työsuhde-edut ja mielekäs työ".

Ai mitkä edut? pinssit ja uimaliput...

Ai mikä mielekkyys? Taitaa olla eri tyypit kun käy markkinoimassa ja eri tyypit kun järjestää työn "mielekkääksi".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

propagandaa: "Palkkaa tärkeämmiksi houkuttimiksi ovat osoittautuneet työsuhde-edut ja mielekäs työ".

Ai mitkä edut? pinssit ja uimaliput...

Jotkut oon saanut sentään pinssin! Me saadaan 2 uimakertaa kuussa. Kerran sain lippiksen. Mahtavaa. Nyt se jököttää eräreissuille päässäni. Koko metsä tietää, että täältä tulee hoitajasetä.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotkut oon saanut sentään pinssin! Me saadaan 2 uimakertaa kuussa. Kerran sain lippiksen. Mahtavaa. Nyt se jököttää eräreissuille päässäni. Koko metsä tietää, että täältä tulee hoitajasetä.

Kaksi uimakertaa kuussa?! Me saatiin viisi liikuntaseteliä viime vuonna, joiden arvo on niin pieni, että yhdellä lipulla ei edes uimaan pääse, vaan pitää maksaa omasta pussista loput.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No perskule. Täällähän menee sitten hyvin! Käytän myös punttisalia samalla reissulla. En tiiä, saisiko, mutta ei ne oo ulos heittäneet ;D

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ite sain hussin palveluksessa ollessani ainakin 3 leffalippua yhteensä....

-Kolme?? Jumankauta, meitä ei muistettu kuin kerran! Viime vuonna tuli liikuntaseteleitä jotta jaksaisi paremmin painaa övereitä, perkele.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iltalehti 25.5.2007

Sairaanhoitajapula saattaa heikentää lääketurvallisuutta

Sairaanhoitajaliitto pelkää sairaanhoitajapulan heikentävän lääketurvallisuutta kesällä.

Sijaisina käytetään runsaasti opiskelijoita, joiden olisi aina toimittava laillistetun ammattihenkilön valvonnassa. Opiskelijoiden valvonnasta onkin liiton mielestä tehtävä selkeät pelisäännöt.....

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200705256155899_uu.shtml

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

huh.gif kysyisin vaan, että kuuluvatko perushoitajat ja lähihoitajat tähän potin jakoon vai ei?

Tuntuu oudolta kun kouluttamaton hoitoapulainen saa vain muutaman kympin vähemmän kun kolmivuotisen lähihoitajakoulun käynyt. Yksi hoitoapulainen sanoi, että ei hänen kannata lähteä kouluun koska palkka ei muutu miksikään.

Minusta Tehyn ja Superin kannattaisi puhaltaa yhteen hiileen tässä palkkaus- ja palkka-asiassa!

Tässä voi käydä niin, että lähihoitajat lähtee sairaanhoitajakouluun jos he jäävät palkkakuoppaan. Siitä kärsii sitten koko ajan lisääntyvä vanhusten joukko.

Täällä itärajalla ei ole tarjolla töitä lähihoitajalle kuin pieniksi pätkiksi kerrallaan.Sairaanhoitajistakaan ei ole pulaa mutta ei heitä liioin ole työttömänäkään.

ja vielä sekin, että täällä ei saa ku lämmintä kättä jos ottaa keikkatyötä vastaan. Pikemminkin ite saa olla onnellinen jos ylipäätään saa töitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tän'än tulee ajankohtaisessa kakkosessa ohjelmaa sijaispulasta. lisäksi palkka-asia kuohuttaa, uudet hoitajat saavat parempaa palkkaa kuin kokeneemmat, kun uusista työntekijöistä kilpaillaan..http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id61290.html

[quote author=inkeri 59

link=topic=9017.msg102776#msg102776 date=1180297175]

Täällä itärajalla ei ole tarjolla töitä lähihoitajalle kuin pieniksi pätkiksi kerrallaan.Sairaanhoitajistakaan ei ole pulaa mutta ei heitä liioin ole työttömänäkään.

ja vielä sekin, että täällä ei saa ku lämmintä kättä jos ottaa keikkatyötä vastaan. Pikemminkin ite saa olla onnellinen jos ylipäätään saa töitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Niin..sinä oletkin sairaanhoitaja. Tiedän miten vaikea heitä on saada dementiapaikkaan joskus missä ei ole sairaanhoidollisia toimenpiteitä(taidot ruostuu). Eräs koti haki sairaanhoitajaa monta kuukautta.

Lähihoitajat taas saavat tehdä enimmäkseen keikkaa. Se ei houkuttelem minua koska tein keikkaa liike-elämässä 10 vuotta tultuani sellaiseen ikään, että töitä ei löytynyt. Haluaisin pitkän sijaisuuden mutta se lienee säkästä kiinni.

Olen nyt keikkatyöläisenä työhänoton kautta. Olen opiskelun ohessa päivän siellä toisen täällä. Ei ole hauskaa kun ei tunne potilaan toimintakykyä ja pitäisi tehdä tehokkaasti töitä.

Olen kaakkois-suomesta..en siis varsinaisesti itä-suomesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tän'än tulee ajankohtaisessa kakkosessa ohjelmaa sijaispulasta. lisäksi palkka-asia kuohuttaa, uudet hoitajat saavat parempaa palkkaa kuin kokeneemmat, kun uusista työntekijöistä kilpaillaan..http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id61290.html

Aika reilu meininki. Tommoset listat mitkä niillä oli, pitäs saada kuka vaan kun vaan palkkatoimistosta pyytää. Kuntapuolella kun ne asiat on käsittääkseni julkisia vaikka esimiehet jotain muuta joskus väittääkin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tän'än tulee ajankohtaisessa kakkosessa ohjelmaa sijaispulasta. lisäksi palkka-asia kuohuttaa, uudet hoitajat saavat parempaa palkkaa kuin kokeneemmat, kun uusista työntekijöistä kilpaillaan..http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id61290.html

Aika reilu meininki. Tommoset listat mitkä niillä oli, pitäs saada kuka vaan kun vaan palkkatoimistosta pyytää. Kuntapuolella kun ne asiat on käsittääkseni julkisia vaikka esimiehet jotain muuta joskus väittääkin.

Mun mielestä toi oli hyvä juttu, katsoiko kukaan?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

kiitos tiedosta...täytyy tsekata!

Ei kai tässä auta ku pakata kamat miehen kanssa ja muuttaa etelämmäs ni eiköhän ala töitä löytyä. Mietin vaan kannattaisko lukea täällä sairaanhoitajaksi, eli onko Helsingin seudulla vaikeampi päästä kouluun?

Ja sitten vielä, kuinka etelään pitäisi muuttaa jotta töitä löytys?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tän'än tulee ajankohtaisessa kakkosessa ohjelmaa sijaispulasta. lisäksi palkka-asia kuohuttaa, uudet hoitajat saavat parempaa palkkaa kuin kokeneemmat, kun uusista työntekijöistä kilpaillaan..http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id61290.html

Aika reilu meininki. Tommoset listat mitkä niillä oli, pitäs saada kuka vaan kun vaan palkkatoimistosta pyytää. Kuntapuolella kun ne asiat on käsittääkseni julkisia vaikka esimiehet jotain muuta joskus väittääkin.

Mun mielestä toi oli hyvä juttu, katsoiko kukaan?

Mä katsoin tuon ohjelman. Ihan hyvä se oli, mutta taas sai nähdä miten työnantaja kohtelee työntekijöitä. Kokeneet ja jo töissä olevat saavat nuolla näppejään ja uudet saavat neuvotella itse palkkansa. Aivan käsittämätöntä touhua. Pitäisiköhän pyytää oman työpaikan palkkalistat ja katsoa kuinka paljon uudet hoitajat tienaa mua enemmän?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäisiköhän pyytää oman työpaikan palkkalistat ja katsoa kuinka paljon uudet hoitajat tienaa mua enemmän?

Toi vois olla kyllä mielenkiintoista luettavaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokeneet ja jo töissä olevat saavat nuolla näppejään ja uudet saavat neuvotella itse palkkansa. Aivan käsittämätöntä touhua.

Kovin vaihtelee tuo palkka klinikan sisälläkin ja varsinkin eri toimialojen.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ruotsin kuumien hoitajapula vuosien jälkeen palkkaerot uuden ja vanhan henkilöstön on pysynyt ennallaan. Rajuimmillaan mitä minä olen kuullut ovat n.5000kr eli n450€ kuukausipalkka eroista wanhan ja uuden sukupolven välillä. Ne jotka nyt eivät ota vakavaa palkkakeskustelua pomon kanssa palkkakehityksensä päivittämisessä jäävät nuolemaan näppejään. Ja se työpaikan vaihto kannattaa aina hoitajalla, max. 5v. per osasto ja on aika vaihtaa vaihtaa maisemaa. Tällä kertaa siitä maksetaan jopa palkkaakin.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id61290.html

"Sairaanhoitajaliitto pelkää että, palkkataistelu ajaa hoitajat toisiaan vastaan"

Tätä "kukaan ei saa olla parempi hoitaja ja kaikille täytyy saada maksaa yhtä pientä palkkaa" -yritettiin läpi Ruotsissakin. Kyllä, sitä oli paljon kahvihuonekeskusteluja, vanhat hoitajat sipisivät ja supisivat seläntakana, kahvihuoneessa tuli painostavia hiljaisuuksia kun uusia tulokkaita alettiin pommittamaan palkkakysymyksissä. Valitettavasti he eivät voi auttaa. Jos sitä palkkaansa ei uskalla ottaa oh:n kanssa esille niin ei se ole sen uudemman sh:n syy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tän'än tulee ajankohtaisessa kakkosessa ohjelmaa sijaispulasta. lisäksi palkka-asia kuohuttaa, uudet hoitajat saavat parempaa palkkaa kuin kokeneemmat, kun uusista työntekijöistä kilpaillaan..http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id61290.html

Aika reilu meininki. Tommoset listat mitkä niillä oli, pitäs saada kuka vaan kun vaan palkkatoimistosta pyytää. Kuntapuolella kun ne asiat on käsittääkseni julkisia vaikka esimiehet jotain muuta joskus väittääkin.

Mun mielestä toi oli hyvä juttu, katsoiko kukaan?

Mä katsoin tuon ohjelman. Ihan hyvä se oli, mutta taas sai nähdä miten työnantaja kohtelee työntekijöitä. Kokeneet ja jo töissä olevat saavat nuolla näppejään ja uudet saavat neuvotella itse palkkansa. Aivan käsittämätöntä touhua. Pitäisiköhän pyytää oman työpaikan palkkalistat ja katsoa kuinka paljon uudet hoitajat tienaa mua enemmän?

Oli ihan asiallinen ohjelma...Jonkun verran vaan oli sellasta sävyä että nuoret on niin vaikeita että vaativat lisää liksaa ja sijaiset samoin...Kyllähän se on tosi asia että tähän sijaisen kadehdittavaan elämään pääsee sanomalla itsensä irti ja lähtemällä näille huippuliksoille. Mutta ymmärrän ja olen sitä mieltä että sama liksahan se on hommista saatava eli älkää nyt kukaan tästä vetäkö herneitä nenään.

Toivottavasti tää ei vaan riko nyt näitä hoitajien jo ennestään huojuvia rivejä palkkatoiveita ajatellen... Tuli vaan mieleen että mitenhän tarkkaa ne on selvittänyt noista palkkalistoista että vertailevat samoja osastoja ja samoja työtehtäviä... Kyllähän ne puhu aika selkeesti työn vaativuuden arvioinnista tuossa jutussa mutta toivottavasti ovat sitten huomioineet tän saman vertailua tehdessä  ;D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vakinaistamisen hyötyjä tutkittu... Vielä vois lisätä sen hyödyn tämän tutkimuksen perään, mitä paikalleen asettuvat ihmiset kotikunnalleen tuovat.

http://www.tyosuojelutietopankki.fi/news/uutta/sairaanhoitajat

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...