Jump to content
MAINOS

Ihana harjoittelujakso!


Vieras: Tiikeri

Recommended Posts

Mä olen tullut siihen tulokseen omissa harjoittelussani, että en kerro olevani LH. Parempi mulle niin ja paremmin ohjataan kun ei osaston saikkarit tiiä... 8) Tai ainakin siltä tuntuu... Luen nyt siis toistaseksi vielä saikkariksi.

Eikä meikäläisen koulussa saa LH:t mitään hyväksilukuja. Ainoa mikä tais olla, ni oli yhteisestä sopimuksesta. Ja sekin oli ensiavun kurssi. Ne kenellä kortti oli vielä voimassa ja ne jotka oli käyny ensihoidin ko:n lähärikoulussa, ei tarvinnu istua tunneilla. Ainoastaan saapua näyttöön ja helppoon tenttiin.

Toki meillä on onnesta ollu sen verran fiksuja opettajia, et ne on pyrkiny huomioimaan meidän aikasemman koulutuksen tuntien sisällössä-> esim. ei harjoteltu pedattu vuoteita, vuodepesuja. Ja saatiin ite melkosen paljon vaikuttaa mitä labratunneilla tehtiin...  :)

-Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

-Älä vain tee jotain! Seiso siinä!

-Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 67
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: Härveli

Mä olen tullut siihen tulokseen omissa harjoittelussani, että en kerro olevani LH. Parempi mulle niin ja paremmin ohjataan kun ei osaston saikkarit tiiä... 8) Tai ainakin siltä tuntuu... Luen nyt siis toistaseksi vielä saikkariksi.

Elähän nyt. Ootapa kun menet naistentautien polille, sana saattaa kiertää. Se on pieni maa tämä Suomi...  :)

Toki meillä on onnesta ollu sen verran fiksuja opettajia, et ne on pyrkiny huomioimaan meidän aikasemman koulutuksen tuntien sisällössä-> esim. ei harjoteltu pedattu vuoteita, vuodepesuja. Ja saatiin ite melkosen paljon vaikuttaa mitä labratunneilla tehtiin...

Ihanko on nuin!? Enpä ois ihan heti uskonu, enkä tiiä uskoisko vieläkään! Ettei tarvinnu petejä pedata eikä varsinkaan vuodepesuja? Nyt NiXu huijaat!!

Sitähän soattaa Härveli lähteä pian koulun penkille...  :)

Eiköhän ne siellä intissä opeta vuoteet petaamaan... Itseasiassa se pitäis osata jo lapsuuen kodista lähin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Härveli on iha hiljoo vaan...8)

On meitillä muuta harva (todella harvinaisia ovatkin) fiksu opettajan puolikas...=) kun jotkut raukat sitäkin joutuvat vielä opettelemaan koulussa..siis vuoteenpetausta..

ei se niin sanottua ole että menen naistent.polille...sen näkee sit. kyllähän sä tiedät...

-Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

-Älä vain tee jotain! Seiso siinä!

-Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Aloitin vuosi sitten sh-opinnot amkssa 20 vuoden työkokemuksen jälkeen. Sain hyväksiluetuksi kokonaiset 6 viikkoa käytännönharjoittelua!

Osan harjoittelusta onneksi saan jumalattoman väännön jälkeen suoritettua palkallisena!

Ei järjen häivää touhussa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannetaanpa korsi kekoon, itte aloitin sh opiskelut viime vuonna,takana mth tutkinto vuonna miekka ja kilpi.En edes harkinnut hakevani mitään hyväksi lukuja.Lähden positiivisin mielin käytännön jaksoille.(Toivottavasti myös palaan positiivisin mielin).

Tsemppiä kaikille kollegoille,koettakaa jaksaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otan osaa, ja itse olen samassa tilanteessa ja kyllä ottaa päähän! Itse olen Lh ja kaksi vuotta ollut töissä "pyllynpesu osastolla" eikä siltikään vapautuksia heru, motivaatio kyllä on kohdillaan!! Kivaa kun ohjaajana on joskus lähihoitaja, joka on valmistunut vuotta myöhemmin kuin minä, jippii  8) Koita Tiikeri kestää, niin minäkin ja onneksi harjoittelu ei kuitenkaan kauaa kestä!

Ihmettelen vaan kun koko ajan puhutaan rahpulasta ja säästämisestä niin eikö koululle olisi säästöä että kaikkia ei pakotettaisi perushoidon jaksolle!! Meidän luokalla on monia joilla yli 10 vuoden kokemus työstä kyllä sapettaa!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähden positiivisin mielin käytännön jaksoille.(Toivottavasti myös palaan positiivisin mielin).

Ihanaa lukea positiivisiakin kommentteja. Uskonpa, että saat jotain irtikin harjoittelusta kun menet sinne positiivisin mielin. Jos muuten on kiitettävä arviointi tavoitteena, kannattaa unohtaa nyrpistely, koska nyrpeällä naamalla tuskin saa kiitettävää, vaikka osaisi ennestään jo kaikki hommat. Kyseessä on kuitenkin tuleva ammatti ja jos jo ensimmäisessä harjoitelussa vaikuttaa kyllästyneeltä...Siitä ei hyvä seuraa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Avoimin mielin ja positiivisena minäkin opiskelmaan lähdin ja samana on mieli säilynyt edelleen.  Melkoinen motivaatio saakin olla tälläisen urakan aloittaessaan. ..

Tuntuu vaan jotenkin niin kummalliselta ohjata omia opiskelukavereitaan, siis omia kurssilaisia, kun ne tulevat käytännön jaksolle työpaikalleni...

Meillä pääsyvaatimuksena oli aikaisempi tutkinto ja  vähintään 10 vuotta työkokemusta, joten kuvittelisi sen perushoidon jotenkin hoituvan.

Joka jaksolle vain täytyy siis vain itse luoda omat tavoitteensa tarpeidensa mukaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei mä oon aikuisopiskelija ja suoritan lh-vanhustyön näyttööä vanhainkodilla. Tulin juuri sieltä ja itkin koko kotimatkan. En voi ymmärtää sitä miksei asioista voi puhua silloin kun ne ovat ajankohtaisia eikä sitten jos tietämättömänä tekee väärin ja jäljestäpäin saa  halveksuntaa. Aamulla ajoin  autoni vakihenkilön sähkötolpalle ja siitäkös riemu syntyi. Kukaan ei ollut sanonut minulle , että tolpat ovat vain vakihenkilöille. Eihän se asia kummoionen ole mutta se tapa millä asia esitettiin oli kuin olisi hirttotuomiota annettu ja yleinen ilakointi asian suhteen. Onko vanhainkodeissä huono ja kireä ilmapiiri? Vai onko harjoittelija se joka on ei toivottu? Olen ollut muissa laitoksissakin, mutta muualla on ollut kannustavaa ja positiivista ja hauskaa työskennellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En voi ymmärtää sitä miksei asioista voi puhua silloin kun ne ovat ajankohtaisia eikä sitten jos tietämättömänä tekee väärin ja jäljestäpäin saa  halveksuntaa.

Eipä taida olla vain vanhustenhuollon laitosten ongelma tämä. Edellä mainitun kaltaisista syistä aloittelin taannoin toista viestiketjua täällä: http://www.hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=537

Ikävää, mutta totta että alalla ilmiö on hyvinkin yleinen  :P Ehkäpä jokainen meistä voisi omalla asenteellaan vaikuttaa siihen, että muiden ihmisten kunnioittaminen ja ilmapiiri työpaikoilla vielä kohenee. Utopiaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kävin lukemassa ja siellähän oli paljon näitä samoja asioita, joita ihmettelen . Omaltaan osaltaan voi vain yrittää olla toisenlainen. Vaikka jäisikin yksin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei mä oon aikuisopiskelija ja suoritan lh-vanhustyön näyttööä vanhainkodilla. Tulin juuri sieltä ja itkin koko kotimatkan. En voi ymmärtää sitä miksei asioista voi puhua silloin kun ne ovat ajankohtaisia eikä sitten jos tietämättömänä tekee väärin ja jäljestäpäin saa  halveksuntaa.

valitettavaa mutta joskus ihan totta. Oikeastaan haluaisin sinulle eveliina sanoa vain, että kerää rohkeutesi ja puhu aina asioista niiden oikeilla  nimillä. Sano mitä mieltä olet ja muista, että et ole kynnysmatto johon huonolla tuulella olevat hoitajat voivat käydä kuluttamassa kengän pohjiaan (sen vuoksi  kenkäesittelijöitä taitaa hypätä laitoksissa niin useasti?). Varmasti toimii paremmin, kuin se että menee joka päivä kiukkuisena kotiin. Minä ainakin sanon mitä mieltä olen asioista, hiukan voi vaikuttaa arvosteluihin, mutta ei pahemmin ainakaan omalla kohdallani. Ei nykyisin opiskelijan enää kuulu olla hiljainen nyhverö, varmasti näyttää paremmalta jos opiskelija ei hyväksy kaikkea sellaisenaan, vaan vaatii perusteluita. Tosin kannattaa muistaa myös, että kinastelu EI johda yhtään mihinkään.

Odotellen (vielä kauan) haastavia harjoittelujaksoja...

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kolmella vanhalla ohjaamallani opiskelijalla on vakityö osastollani.

Lähes kaikki keikkalaiset on meidän vanhoja opiskelijoita.

Mielestäni suuntautumisvaihtoehdoista riippumatta opiskelijoita tulisi kohdella potentiaalisina tulevina duunikavereina.

Jos on paska harjoittelujakso - pitää ottaa lungisti,kyllä se loppuu aikanaan.

Naistenklinikka -90 ,huh huh.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kolmella vanhalla ohjaamallani opiskelijalla on vakityö osastollani.

Lähes kaikki keikkalaiset on meidän vanhoja opiskelijoita.

Mielestäni suuntautumisvaihtoehdoista riippumatta opiskelijoita tulisi kohdella potentiaalisina tulevina duunikavereina.

Mitäpä tuohon sanois? Olen täysin samaa mieltä. osastollani on nyt 1 ohjauksessani ollut opiskelija (nyt kyllä jo valmis hoitaja) vakituisessa työsuhteessa. Lisäksi useampi "opiskelijoistani" tekee aktiivisesti keikkaa.

Jos on paska harjoittelujakso - pitää ottaa lungisti,kyllä se loppuu aikanaan.

AIVAN NIIN!

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos lähtee asennevammaisena matkaan niin varmasti sellaisena kohdellaan.

Asennevamma tulee kuitenkin erottaa aivovammasta.Vain TYHMÄ suostuu hoitsufossiilien kumipalloksi ja hikisten työpopojen lipittäjäksi.Pelisilmää täytyy olla oman arvioinnin takia,mutta hyvän n umeron saa kyllä ilman ruskeaa kieltäkin!Oma harjoittelu päättyi,eikä se olisi paremmin voinut mennä,vaikka "lievä" asennevamma olikin ja kritiikkiäkin tuli annettua...Loppu hyvin,kaikki hyvin,kun muistaa välillä vähän paineita purkaa,ettei tule patoutumia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulutason tutkinto kun on takana, voipi joku harjoittelupaikan hoitaja luulla, ettei harjoittelu/opiskelu kiinnosta, kun ilmoittaa haluavansa opetella sairaanhoitoa eikä perushoitoa.  :)

Siinä saakin sovitella sanojaan, ettei syntyisi väärinkäsityksiä. Pahinta tuntuu olevan sellainen tilanne, jossa ilmenee, että opiskelija tietää enemmän kuin pitäisi eli ohjaaja tuntee tulleensa nolatuksi. :-

Onneksi kaikki loppuu aikanaan. :) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pahinta tuntuu olevan sellainen tilanne, jossa ilmenee, että opiskelija tietää enemmän kuin pitäisi eli ohjaaja tuntee tulleensa nolatuksi. :-

Onneksi kaikki loppuu aikanaan. :) 

Siis just näin. En olisi itse pystynyt tuota paremmin enää sanomaan. Ihmettelenpä vain, miksi ei voida käyttää opiskelijan tietoja, koska se on potilaan etu?! Toisaalta ei aasikaan voi hevoseksi muuttua, vai voiko?

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pahinta tuntuu olevan sellainen tilanne, jossa ilmenee, että opiskelija tietää enemmän kuin pitäisi eli ohjaaja tuntee tulleensa nolatuksi. :-

Niin. Pitää saada sanottua asiansa (eli tuoda ilmi tietonsa) niin ettei nolaa toista. Eikös se toisen nolaaminen onnistu parhaiten omalla käytöksellä provosoimalla? Minä en ainakaan ohjaajana koe itseäni nolatuksi vaikka opiskelija tietääkin jonkin asian paremmin, tämä ala on kuitenkin niin laaja, että aivan varmasti jokainen meistä tietää jotain mitä toinen ei (huoh, meneepäs vaikeaksi  :))

Mutta opiskelija on kyllä nolannut minut monestikin, silloin kun hän on luullut tietävänsä...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

Toisaaltaan itse muistan, että kyllä keitti kun juuri valmistunut ohjaajani yritti epätoivoisesti tietää mitä ei tiennyt. Arvaa oliko sukset ristissä kun opiskelija tiesi enemmän. Tosin nykyisin ohjaajana olen sanonut, että minun ei kaikkea tarvitse tietää, riittää kun tiedän mistä tiedon saan.... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaaltaan itse muistan, että kyllä keitti kun juuri valmistunut ohjaajani yritti epätoivoisesti tietää mitä ei tiennyt. Arvaa oliko sukset ristissä kun opiskelija tiesi enemmän. Tosin nykyisin ohjaajana olen sanonut, että minun ei kaikkea tarvitse tietää, riittää kun tiedän mistä tiedon saan.... :)

Aivan, ja opiskelijat oppivat varmasti paremmin kun ei aina anna suoraa vastausta. Kehoitan monesti opiskelijaa etsimään tietoa ja kertomaan sitten minullekin mitä on saanut selville, siinä opimme uutta molemmat. Pystyn kyllä myöntämään jos en tiedä jotain, elämähän on jatkuvaa oppimista. Vai?  :)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tollanen valitus menee vähän yli... Itse olen saman kokenut, mutta minkä sille voi... Sellaista se opiskelu on... Eikä kukaan varmasti kaikkea osaa...  Mutta se on tätä nykyaikaa että kaikesta valitetaan ja perinteistä perushoitoa ei arvosteta lainkaan... Sit kannattaa vaihtaa alaa jos ei kiinnosta... Mutta jaksamisia.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Aloitin sairaanhoitaja-opiskelut viime syksyllä(pohjalla LH-tutkinto...Koulutusohjelmana ensihoito ja työkokemusta sairaankuljetuksesta jne.)Viime viikolla aloitin työharjoittelun pitkäaikaissairaanhoito-osastolla,jossa olen huomannut olevani tervetullut ylimääräinen työntekijä.Perushoito-taidot ovat tallella ja mielellään olisin jättänyt ensimmäisen harjoittelujakson väliin kokonaan ja tehnyt vaikka palkallista työtä, MUTTA EI!AMK vetää tiukkaa linjaa,enkä heidän mielestä ole riittävän pätevä pepun hinkkaaja,koska valmistumisen jälkeen olen ollut vain sakuhommissa.Vapautuksen saaminen ekasta harjoittelusta vaati 3kk:n yhtäjaksoisen hoivasairaanhoidon/perushoidon työkokemuksen valmistumisen jälkeen.Minulle sanottiin,että vapautusta on turha edes hakea!

Noniin,olen alistunut kohtalooni pitkin hampain,mutta päivittäin ihmettelen sitä,että mitä minun pitäisi saada irti tältä jaksolta???Minun ohjaajani on lähihoitaja(loistava sellainen),mutta olen itsekkin sellainen.Osastolla työskentelevät sairaanhoitajat ovat iäkkäitä ammattitaidottomia kyttääjäfossiileja,jotka tuntevat peräsuolen toiminnan läpikotaisin ja tuntuu kuin olisin tullut kynnysmatoksi(johon voi kengän pohjat kuluttaa puhki)

Esim. eräs SH ohjasi minua haavanhoidossa käyttämään pesulappua painehaavan pesuun. "ensin kastellaan pesulappu hanan alla ja sitten se rutistetaan kuivaksi haavan päällä, oi kun tuli puhdas".Haavahan ei ole steriili,joten siihen voi heittää vaikka kuravettä.  Sitten annettiin spiiralla 4ml atrovent comppia "Pitää vetää ruiskuun ensin ja vasta sitten spiiran säiliöön ruiskusta" ja paljon muuta...Toilaxit ja Klyxit rektaaliputken kera ovat kova sana ja kaiken A ja O!  angry.png

Ainakin on varma,että osaston henkilökunta ottaa kaiken irti hyvistä opiskelijoista(saavat sitten itse istua kahvilla),kun opiskelijat painavat niskalimassa duracelpupuina ympäri osastoa,jotta arvosana jaksolta olisi edes siedettävä. Motivaatio ei ole huipussaan,kun jakson kohokohta on lääkkeiden jako-pvä!Eikö ole kohtuutonta,että joudumme painamaan hommia ilmaiseksi, kun kuitenkin kaikilla lähihoitajilla (ainakin pitäisi) olla perushoidon taidot jo hanskassa???

Tosiaan...ei pysty nauramatta lukemaan.. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vieläpä heitän lusikkaani tähän soppaan.. Tää on niin hupaisa ilmiö olla valmis ja osittain työkokenut lähäri, ja sitten saa tuta näitä neropatteja:

1)Perushoitotyön harjoittelussa kaikkein "hauskinta" lieni se, että eräänä päivänä minua ohjasi lähihoitajaopiskelija! Hän suoritti oppisopimuksella lähihoitajatutkinnon päivitystä lastenhoitajan tutkinnosta ja sillä perusteella sitten katsottiin, että hän ohjaa kun on työntekijänä listalla!

2)Olen nyt erikoissairaanhoidossa harjoittelussa. Hyvin on mennyt: ohjaajieni mielestä se on niiiiin ihmeellistä että ensimmäisen vuoden opiskelija tietää jo näin paljon ja osaa jo näin paljon! Ja että kun olen vasta alkuvaiheessa opintoja, niin olen erinomaisen edistynyt! - hyvänen aika, yritin selittää, että kun olen jo hoitaja, ja työelämässäkin ollut, niin onhan minun osattavakin, enhän muuten voisi työtäni tehdä! Nämä vaan tuumasivat, että kaikki opiskelijat on laitettava arvioinnissa samalle viivalle eli sekä aikaisemman tutkinnon suorittaneet että ne jotka todella ovat perehtyneet hoitotyöhön vasta tämän vuoden. No, tasa-arvoa sekin..  ;)

3) sisuun ottaa se, että kun ajattelee, että sitä voisi yhtä hyvin olla tässä työporukassa laillisena työtoverina, minä todella voisin olla teidän työkaverinne.. ja sitten kun on opiskeijan lätkä rinnassa saa selityksiä alkaen A:sta ja jatkuvaa tenttausta osaamisesta ja jatkuvaa tarkastusta ja ... äärrrjjyyy ! Onneksi tällä palstalla voi käydä puhisemassa! Tässä harjoittelussa en ensin kertonu lähihoitajuudestani ollenkaan, mutta sitten kun aloin kyllästymään siihen "paapomiseen" niin aloin pikkuhiljaa rajoittaa historiani salaisuuden verhoa.

4) asennevammaiseksi leimaaminen heti, jos vähänkin jotain toiveita esittää tai kritiikkiä tajoilee.. vaikka miten kauniisti enkelten kielillä! Joka paikasta olen jotain oppinut, on turha tulla sanomaan, että "tottakai se menee mönkään jos tolla asenteella.. menet vaan sillä asenteella että opit sieltä jotain uutta" .. totta hemmetissä, jos en muuta niin pirullista peliä kahvihuoneessa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

4) asennevammaiseksi leimaaminen heti, jos vähänkin jotain toiveita esittää tai kritiikkiä tajoilee.. vaikka miten kauniisti enkelten kielillä! Joka paikasta olen jotain oppinut, on turha tulla sanomaan, että "tottakai se menee mönkään jos tolla asenteella.. menet vaan sillä asenteella että opit sieltä jotain uutta" .. totta hemmetissä, jos en muuta niin pirullista peliä kahvihuoneessa!

Hihii, tulin justiinsa arvioinnista ja siellä oli joku vetänyt herneen nenään, kun olin sanonut että en tule ikinä tekemään vuorotyötä (tai siis luulen, että kyse oli tästä... mulle ei tietenkään kerrottu kuka näin oli sanonut). Mulla on diagnoosina unettomuus ja vuorotyö on mahdottomuus tulevaisuudessa. Ja tää tyyppi oli sitten sanonut, että mulla on asennevamma kun on työvuoroista kyse (koulussa sanottu, että pääasiassa aamuvuoroa, mutta koko päivä on nähtävä ts. tehtävä vähintään yksi ilta ja yksi yö <--- yötä ei vanhaiskodissa, koska nukkuvat kaikki). Näin tein ja hyväksytin vielä vuorot ohjaajalla, joka sanoi ok... silti joku otti asiakseen oikein kirjottaa ohjaajalle, että tällä opiskelijalla on asennevamma. Tämän kyttäämisen takia en halua ikinä mennä tavalliseeen osastoduuniin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...