Jump to content
MAINOS

Ihana harjoittelujakso!


Vieras: Tiikeri

Recommended Posts

Aloitin sairaanhoitaja-opiskelut viime syksyllä(pohjalla LH-tutkinto...Koulutusohjelmana ensihoito ja työkokemusta sairaankuljetuksesta jne.)Viime viikolla aloitin työharjoittelun pitkäaikaissairaanhoito-osastolla,jossa olen huomannut olevani tervetullut ylimääräinen työntekijä.Perushoito-taidot ovat tallella ja mielellään olisin jättänyt ensimmäisen harjoittelujakson väliin kokonaan ja tehnyt vaikka palkallista työtä, MUTTA EI!AMK vetää tiukkaa linjaa,enkä heidän mielestä ole riittävän pätevä pepun hinkkaaja,koska valmistumisen jälkeen olen ollut vain sakuhommissa.Vapautuksen saaminen ekasta harjoittelusta vaati 3kk:n yhtäjaksoisen hoivasairaanhoidon/perushoidon työkokemuksen valmistumisen jälkeen.Minulle sanottiin,että vapautusta on turha edes hakea!

Noniin,olen alistunut kohtalooni pitkin hampain,mutta päivittäin ihmettelen sitä,että mitä minun pitäisi saada irti tältä jaksolta???Minun ohjaajani on lähihoitaja(loistava sellainen),mutta olen itsekkin sellainen.Osastolla työskentelevät sairaanhoitajat ovat iäkkäitä ammattitaidottomia kyttääjäfossiileja,jotka tuntevat peräsuolen toiminnan läpikotaisin ja tuntuu kuin olisin tullut kynnysmatoksi(johon voi kengän pohjat kuluttaa puhki)

Toilaxit ja Klyxit rektaaliputken kera ovat kova sana ja kaiken A ja O!  angry.png

Ainakin on varma,että osaston henkilökunta ottaa kaiken irti hyvistä opiskelijoista(saavat sitten itse istua kahvilla),kun opiskelijat painavat niskalimassa duracelpupuina ympäri osastoa,jotta arvosana jaksolta olisi edes siedettävä. Motivaatio ei ole huipussaan,kun jakson kohokohta on lääkkeiden jako-pvä!Eikö ole kohtuutonta,että joudumme painamaan hommia ilmaiseksi, kun kuitenkin kaikilla lähihoitajilla (ainakin pitäisi) olla perushoidon taidot jo hanskassa???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 67
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

No joo...ihan ymmärrettävää, että sulla on tylsää. Mutta se on silti vain muutama viikko! Ajattele positiivisesti ja näytä kaikille, että osaat hommasi. Muista, että olet siellä itseäsi varten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoilla linjoilla mennään Tiikerin kanssa! Sika kiukulla meitä käytetään hyväks, kuin vanhan mummon kukkaroa, noilla harjoittelupaikoilla. Mitä me saadaan??? hmmm.... Turvonneet jalat ja hervottoman jöötin ottaan. Ei hemmetti, mitä höpöilyä ja kyyläilemistä sitä tässä AMMATTI ihmisenä joutuu sietämään. Teillä alan opiskelijoilla joilla ei ole aijempaa kokemusta hoitoalalta, ei myöskään ole asioille vastaavaa näkökantaa, kuin meillä lähäreillä ym. tyypeillä. kun menen omiin hommiini niin siellä minua arvostetaan ja tietämystäni kunnioitetaan, mutta KUN olen harjoittelussa vastaavassa GAGAN pyöritys paikassa NIIN olen niiiiiiiiiin perskeleen tyhmä, että ihan kuin en ennen happipulloakaan olisi avanut. Hoh hoh ja sitten kun sitä sanoo, että "kuules hoitsu oon näitä hommia jo paiskinut PALJON enemmän kuin sinä." (mieti kuinka usein yksi hoitaja pitkäaikas sairaanhoidossa joutuu avaamaan tai edes näkemään em. happipulloa) niin mulkoilevat silmät sieltä tulee vastaukseksi, olkapäiden kohautuksen kera, sekä mieletön selostus siitä miten happipullo tulee avata...

Jonkin muotoista lakiehdotusta tässä varmaan pitää ryhtyä tekemään...

Onko jollain henk. koht. yhteyksiä Sinikka Mönkäreeseen??? Pikaviestinä puh. nro. mulle, kiitos!

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[me=Osku]nauraa kippurassa.[/me]

Oikeesti, koita kestää Tiikeri. Tota sun kirjoitusta ei pysty lukemaan nauramatta. Kyllä se harjoittelu vielä loppuu. Johonkinhan ne kyttääjäfossiilit pitää säilöä  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, eikös ne aivot yleensä lähäreillä jää ulkopuolelle kun astuu TKn tai sairaalan ovesta sisään? Ainakin jos oot lähteny jatko-opiskelemaan sh:ksi tm.?  8)

Koita kestää!!!

T:lh, joka ei kyseisen syyn takia aio lukea sh:ksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloitin sairaanhoitaja-opiskelut viime syksyllä(pohjalla LH-tutkinto...Koulutusohjelmana ensihoito ja työkokemusta sairaankuljetuksesta jne.) ...hanskassa???

Relaa vähän, ensimmäinen vuosi on vaikein! Itse meinasin pari kertaa tosissaan lopettaa, mutta nyt on jo suunilleen puoliväli ja homma alkaa olemaan hyvällä mallilla eli kyllä se siitä paranee...

Älä jätä ensimmäisestä vuodesta mitään roikkumaan, koska niiden kiinni saaminen on myöhemmin hankalaa, stemiä!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloitin sairaanhoitaja-opiskelut viime syksyllä(pohjalla LH-tutkinto...Koulutusohjelmana ensihoito ja työkokemusta sairaankuljetuksesta jne.)Viime viikolla aloitin työharjoittelun pitkäaikaissairaanhoito-osastolla,jossa olen huomannut olevani tervetullut ylimääräinen työntekijä.Perushoito-taidot ovat tallella ja mielellään olisin jättänyt ensimmäisen harjoittelujakson väliin kokonaan ja tehnyt vaikka palkallista työtä.

Tätä olen kyllä itsekkin pelännyt. Eli, kun on aikaisempi tutkinto, niin olet kyllä haluttua työvoimaa osastoilla, vaikka oletkin siellä opiskelijan roolissa.  Näytä tiikeri vaan kyntes ja pidä puoliasi...Onko muilla kokemuksia asiasta? angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen alottanu nyt tammikuussa SH opiskelun LH pohjalta, ja ensimmäinen työharjoittelu ois edessä ens syksynä ilmeisesti. Mutta meille ainakin sanottiin että jos olet LH tai PH (suurin osa näistä on YO-pohjalta) ja sinulla on 3 kk:n yhtäjaksoinen työkokemus alalta, siis ymmärtääkseni mistä vaan alan kokemusta niin saa sen hyväksluettua.

Ei meille mitään erityis vaatimuksia ollut siihen mistä se kokemus on.

Meillä kyllä on täällä vissiin 4 LH:ta n. 30 joukossa, kun yksi perushoitaja jätti homman kesken jo ensimmäisen päivän jälkeen 8) ..

Katotaan nyt miten pää kestää..

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heipä hei ystävät. Olen itsekin lukenut lh:sta sh:ksi ja nykyään toimin aktiivisena opiskelija ohjaajana. Kannattaa siellä työharjoittelupaikassa nyt sitten yrittää keskittyä niiden asioiden opettelemiseen, mitkä eivät ole vielä niin tuttuja. Uskokaas mua, niitäkin asioita on =)

Jos omaa vahvan ammattitaidon perusjutuissa, niin nehän "menevät omalla painollaan" eikä niistä tarvitse stressata. Olen aivan varma, että työharjoittelupaikalla ohjaajasi opettaa mielellään sinulle niitä asioita joita et vielä tiedä ja voitte aloittaa "sairaanhoitajan roolin omaksumista", sitä ainakin opettajat kovasti toivovat...

Mutta kärsivällisyyttä ystävät, tie on kivinen ja mutkainen, vaan kyllä se kannattaa! Onnea siis opiskeluun ja roppakaupalla kärsivällisyyttä.

PS. muistakaas että mitään kentältä saatua palautetta ei tarvitse niellä pureskelematta, vaan jos olette ohjaajan kanssa erimieltä - niin on teillä oikeus myös antaa palautetta ohjaajille.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SH-opiskeluaikana sain ekan TH:n vapaaksi, kun oli pohjalla LH-tutkinto (suunt. ensihoito) eikä kyllä ollu mammuttimaisia työkokemuksia pitkäaikaisvuodeosastoista...koulukohtainen juttu joo...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SH-opiskeluaikana sain ekan TH:n vapaaksi, kun oli pohjalla LH-tutkinto (suunt. ensihoito) eikä kyllä ollu mammuttimaisia työkokemuksia pitkäaikaisvuodeosastoista...koulukohtainen juttu joo...

Juu,meillä siihen vaadittiin vuos. työkomusta luokkakaverillani oli 11kk, ei riittänyt 8)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

saiskos jotain hyväksiluettua 17 vuoden työkokemuksella? :)

Voisi olla mielenkiintoinen experimentti. Voi olla pistäisivät varhaiseläkkeelle.  8)

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

saiskos jotain hyväksiluettua 17 vuoden työkokemuksella? :)

Voisi olla mielenkiintoinen experimentti. Voi olla pistäisivät varhaiseläkkeelle.  8)

johan tässä kyllä joutas... cry.png

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

saiskos jotain hyväksiluettua 17 vuoden työkokemuksella? :)

Sanoisivat varmaakin oot liian vanhaa tietoa oppinut :) ja eikun harjoitteluun....

Toinen hauska juttu oli, kun rinnakkaisluokalta yhellä on mielurin paperit ja tehnyt duunia 2 vuotta akuuttipsykan puolella ja toiset 2 vuotta Englannissa suljetulla, mutta se ei kuulemma riittänyt 5ov harjoitteluun! Teki valituksen koulun johtoportaaseen(siis koko Laurean) ja sillä vasta sai oikeutta itsellensä 8)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

korrrroosstan vielä kaikillle oman mielipiteeni joka on:koulu antaa vain lähtökohdat ja loppu opitaan töissä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meille ainakin sanottiin että jos olet LH tai PH (suurin osa näistä on YO-pohjalta) ja sinulla on 3 kk:n yhtäjaksoinen työkokemus alalta, siis ymmärtääkseni mistä vaan alan kokemusta niin saa sen hyväksluettua.

Ei meille mitään erityis vaatimuksia ollut siihen mistä se kokemus on.

Tosiaan taitaa olla aika koulukohtainen juttu,mutta eikös amk:en pitäisi tässä asiassa olla samoilla linjoilla?!Mulla harjottelu on kohta ohi,mut tulevia reppanoita kun ajattelee...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hahhah.. koulukohtaista -juu- koulukohtaista..

Jyväskylässä ei anneta kenellekään anteeksi yhtään ovaria tai harjoittelua - vaikka mullakin monipuolinen työkokemus perushoitotyöstä - koska ne eivät ole korkeakoulutasoisia kun ne on suoritettu perustutkinnon pätevöittämänä! Ainoastaan erillisanomuksella saa vaihtaa kieliopintoihin yhteensä 4 ovaria joista yksi on hoitotyön perusteiden harjoittelusta ja senkin vain siinä tapauksessa, ettei ole yo.

Kyllä muuten kyrsii. Jos erehtyy kertomaan olevansa jo lähäri, saat varmasti naamalles kaikki mitä et vielä osaa niitten mielestä. Ja auta armias jos et jotain osaa ja erehdyt siitä kertomaan! Jos et kerro olevas jo lähäri, joudut kuuntelemaan ohjeita a:sta alkaen etkä saa mitään tehdä ilman että joku on tarkistanut sinun osaavan sen varmasti... Käy muuten pikkusen ammatillisen itsetunnon päälle välillä!

Ja "opiskelijana oleminen": kun on ehtinyt jo kehittää ammatillisen itsetunnon ja jonkunlaisen ammattiylpeyden ja ammattitaidon ja sitten oletkin opiskelija, jonka jokainen jalkaterän asentokin pyritään arvioimaan.. Ja omassa työssä on tasaveroinen ammattilainen työryhmässä, ehkä nuorempi kollega mutta sinun olemassaolosi oikeutusta siinä paikassa ei koko ajan kyseenalaisteta - niin, vaikea yrittää liukua näiden erilaisten roolien ja ympäristöjen välillä.. Tässähän kehittyy kohta semmoinen multipersoona! Lähihoitaja Jekyll ja opiskelija Hyde ??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jyväskylässä ei anneta kenellekään anteeksi yhtään ovaria tai harjoittelua - vaikka mullakin monipuolinen työkokemus perushoitotyöstä - koska ne eivät ole korkeakoulutasoisia kun ne on suoritettu perustutkinnon pätevöittämänä!

Opiskellessani lähihoitajasta sairaanhoitajaksi törmäsin samaan asiaan. Onhan se toisaalta perusteltuakin, että sisäänpääsyvaatimuksiin kuuluva tutkinto ei oikeuta hyväksilukemiseen. Meillä se meni niin, että jos oli tehnyt töitä sairaanhoitajan vakanssilla, sai hakea vastaavaa opiskelujaksoa hyväksiluettavaksi. Muuten ei.

Toisaalta meillä (opiskelin siis aikuislinjalla) joustettiin siinä, että omassa työpaikassaan sai oppimispäiväkirjaa, jonkunnäköisiä tavoitteita ja työtoverin arviointia vastaan kuitata vastaavan harjoittelujakson. Siis kotisairaanhoidossa työskentelevien ei tarvinnut mennä sille kentälle jne.

Kyllähän se opiskelijan rooliin asettuminen välillä kyrsikin, mutta ohjaajan roolissa ollessani (eikä niistä omista opiskelija-ajoistani todellakaan ole kovin kauan 8)) olen havahtunut miettimään miten opiskelijalta jää ihan oikeasti paljon oppimatta, jos energiaa kuluu suuria määriä opiskelijanstatuksen vastustamiseen.

Työpaikat kun ovat kovin erilaisia ja joka paikasta varmasti löytyy jotain oppimista tai jo opitun syventämistä. Varmaan ne alapesumetodit eivät kauheasti toisistaan poikkea eri paikoissakaan, mutta kokonaisvaltainen hoitotyö käsittää mielestäni huomattavasti muitakin nyansseja kuin erilaisten toimenpiteiden ja rutiinien hallinnan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SH-opiskeluaikana sain ekan TH:n vapaaksi, kun oli pohjalla LH-tutkinto (suunt. ensihoito) eikä kyllä ollu mammuttimaisia työkokemuksia pitkäaikaisvuodeosastoista...koulukohtainen juttu joo...

Juu, melkoisesti tuntuu olevan koulukohtainen juttu! Missäpäin näin helpolla saa vapautuksen?!Itsellä  työkokemusta n. 1 1/2 vuotta sekä pitkäaikaisosastolta että akuuttiosastolta, SAKU:sta sekä päivystyksestä( eipä tosin tämäkään mitään mammuttimaista kokemusta vielä ole, mutta pitäisi kyllä ollajo riittävä tietämys peruhoidosta). Joudummepa korvaamaan sairaspoissaolotkin joka ikisen päivän, eli pysykööt pöpöt kaukana periferiassa silloin, kun on tiedossa työharjoittelua!! ymmärrän kyllä, että tässä pitäisi harjoitella myös kasvua lähihoitajasta ensihoitajaksi näissä harjoitteluissa, mutta mutta....kyllä se tästä varmaan iloksi muuttuu kun itse ottaa toisen asenteen (hope so...) ja odottelen innolla UUSIA kokemuksia tulevissa harjoitteluissa (leikkuri, tehot, valvonnat ym!) jaksaapahan taas motivoida itseään eteenpäin kun niitä ajattelee! Jaksamisia kaikille pakertajille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hahhah.. koulukohtaista -juu- koulukohtaista..

Jyväskylässä ei anneta kenellekään anteeksi yhtään ovaria tai harjoittelua - vaikka mullakin monipuolinen työkokemus perushoitotyöstä - koska ne eivät ole korkeakoulutasoisia

Jossain siis asiat voi olla vielä huonommin!!On kyllä aika syvältä toi teidän systeemi...Puhut muutenki pulu asiaa ja ihan samat fiilikset mäkin olen saanut.On se kumma,kun perushoitoakin voi tehdä opisto- ja korkeakoulutasoisesti!!Kyllä se vaan on yksilöllinen juttu,että miten se työnteko sujuu ja siihen ei mitkään tittelit vaikuta!Mutta yritähän säkin zemppailla!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän kenttäharjoittelut antaa paljon ja sieltä voi oppia uutta ja kivaa et seteraa. Aikoinaan kun itse luin saikkuriksi niin täytyy sanoa mulla oli hyvät ja antoisat harjoittelupaikat, ohjaajat loistavia joiten kanssa oli kiva viedä kentät läpi, siitä kiitos heille  8).

Vaikka joskun otti pannuun mennä harjoittelemaan vaikka tiesi asioita tutuiksi ja sillee, mut ajattelin eihän tätä ole kuin kuusi viikkoa ja ensiviikolla enään sitten viisi loistavaa.  :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SH-óle koulun harjoitteluissa ei tosiaankaan saanut pahemmin anteeksi.

Itse olin ollut about 3vuotta psykiatrisena saikkarin määräyskirjoilla psyk.sairaalassa ja sain hetken mielihäiriön että erikoistun vielä sis.kir lisäksi psyki-puoleen.

Noh, mitään työkokemuksia ei luettu hyväksi (vaikka oli SH-óle valmis) vaan tein ensin 8 tuntia omalla osastollani ja sitten perään 6-7 tuntia toisella osastolla ilmaisena työvoimana. 6 ov harjoittelun jälkeen tuntui että kohta itselläkin tuulee nupissa.

eli järjen käyttö olisi sallittua saikkarikouluissa mutta näköjään siellä ei ole mikään muuttunut vuosien saatossa. (paitsi hoitotiedettä lisätty).

TSEMPPIÄ kultaisen lapion hommiin, myötätunto on puolellasi, ei muuta kuin [glow=blue,2,300]KLYX[/glow]:it panosvyöksi olalle ja keinosiementäjän hanskat kyynärpäihin asti, stetsoni päähän (myssy) ja perätuuppareita puhdistamaan. Mieti positiivisesti, kaikki loppuu aikanaan.

terv. Hiski

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...