spärlä Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Miksi oksentelevalle ja huonosti juovalle lapselle laitetaan nenämahaletkulla nesteitä, kun aikuiselle se nenämahaletku laitetaan laskuputkeksi ja nesteet suoneen? Minulle väitettiin enteraalisen nesteytyksen olevan fysiologisempaa, minkä sinänsä ymmärrän, mutta kyllähän se neste silti tulee kaaressa pihalle. Tähän on varmasti olemassa joku hyvä selitys, voisiko joku vääntää sen rautalangasta minullekin. Einstein oli idiootti (poika 6v)
Iipi Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Voihan siitä aikuistakin ruokkia. Poisto putkeksi laitetaan paksumpi ja eihän poistoa tarvita, ellei ole tukosta ruoansulatuskanavassa. Ainahan oksentelevia kehoitetaan juomaan, kyllä siitä aina osa imeltyy. Ehkäistään näin sen kunnon heikentymistä. Tippaa sitten, kun on jo kunto huono tai sokerit meinaa laskea. Ehkäpä se i.v. temppuna on aikuisella helpompi. Suoni löytyy, paremmin potilas hommassa mukana ja nestettä saa lorottaa paljon huolettomammin, kuin kovin pienellä. "Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").
Julma Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Therapia fennicassa ei mainita syitä paremmin, mutta iv-nestehoidon aiheiksi annetaan: Laskimoinfuusio on syytä muutoin ensiavussa käynnistää aina kun se on lääkitystä varten tarpeen (ketoasidoosi, bakteerimeningiitti tai muu vakava infektio) tai oraalisen nestehoidon onnistuminen on kyseenalaista (raju oksentelu ja/tai ripuli). Tutkimuksessa on todettu, että nesteytys on yhtä tehokasta kumpaakin reittiä pitkin, joten ehkä sitä iv-yhteyttä ei vaan avata turhaan lapselle, kuten Iipi vihjailikin. Halvat vitamiinit iHerbistä - Klikkaamalla tästä vielä 10 dollaria alennusta ensitilaajalle!
Kerde Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Therapia fennicassa ei mainita syitä paremmin, mutta iv-nestehoidon aiheiksi annetaan: Laskimoinfuusio on syytä muutoin ensiavussa käynnistää aina kun se on lääkitystä varten tarpeen (ketoasidoosi, bakteerimeningiitti tai muu vakava infektio) taioraalisen nestehoidon onnistuminen on kyseenalaista (raju oksentelu ja/tai ripuli). Tutkimuksessa on todettu, että nesteytys on yhtä tehokasta kumpaakin reittiä pitkin, joten ehkä sitä iv-yhteyttä ei vaan avata turhaan lapselle, kuten Iipi vihjailikin. Mutta eikö kysymys ollutkin nyt oksentelevasta (ja huonosti juovasta) potilaasta? Ei se mun mielestä riitä perusteeksi. Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.
Julma Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Kaipa tuo riippuu siitä kuinka paljon oksentaa ja kuinka paljon on ehtinyt kuivua jo tullessaan polille. (Ks. Kuivumistilan oireet ja arviointi) Halvat vitamiinit iHerbistä - Klikkaamalla tästä vielä 10 dollaria alennusta ensitilaajalle!
selena Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Ja kai lapsilla halutaan välttää iv:tä jos se on muuten mahdollista? Siis ihan jo tulehdusriskin ym takia. Tokihan sitten laitetaan iv-nesteille jos ei nml auta vaan kaikki lentää pihalle ja kuivuma uhkaa. Nimim. esikoiseni kanssa Jorvissa kaksi vuorokautta iv-nesteillä kun sillä oli vauvana noro Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?
Julma Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Tippaa sitten, kun on jo kunto huono tai sokerit meinaa laskea. Ehkäpä se i.v. temppuna on aikuisella helpompi. Suoni löytyy, paremmin potilas hommassa mukana ja nestettä saa lorottaa paljon huolettomammin, kuin kovin pienellä. Omaisen kroppaa kolottaa, mutta teoreettinen perustelu kiinnostaa ihan ammatillisesti. Eli sokerit on jo matalat ja ketoja löytyy, silti NML. Enkä ymmärtänyt perusteita, itse oisin vastaavassa tilanteessa laittanut nesteet iv. Ajattelin että tässä on nyt jotain mitä tällainen vain aikuisia hoitanut immeinen ei ymmärrä. Saatiinko ne sokerit nousemaan p.o. glukoosilla? Tällöinhän iv ei ole aiheellinen. Halvat vitamiinit iHerbistä - Klikkaamalla tästä vielä 10 dollaria alennusta ensitilaajalle!
Kerde Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Tippaa sitten, kun on jo kunto huono tai sokerit meinaa laskea. Ehkäpä se i.v. temppuna on aikuisella helpompi. Suoni löytyy, paremmin potilas hommassa mukana ja nestettä saa lorottaa paljon huolettomammin, kuin kovin pienellä. Omaisen kroppaa kolottaa, mutta teoreettinen perustelu kiinnostaa ihan ammatillisesti. Eli sokerit on jo matalat ja ketoja löytyy, silti NML. Enkä ymmärtänyt perusteita, itse oisin vastaavassa tilanteessa laittanut nesteet iv. Ajattelin että tässä on nyt jotain mitä tällainen vain aikuisia hoitanut immeinen ei ymmärrä. Saatiinko ne sokerit nousemaan p.o. glukoosilla? Tällöinhän iv ei ole aiheellinen. Mä näkisin tän niin, että silloin ei myöskään nesteytys ole kohdillaan, jos sokerit matalat ja ketoaineita löytyy. Ts. mä ymmärsin että on jo nml:lla nesteytetty ja ruokittu ja oksentelee; sokerit vaan laskee ja ketoaineet noussut, joten silloin pitäisi ajatella että myöskin, että nesteytyskään ei riitä tota reittiä. Eikö? Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.
Julma Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Mä näkisin tän niin, että silloin ei myöskään nesteytys ole kohdillaan, jos sokerit matalat ja ketoaineita löytyy. Ts. mä ymmärsin että on jo nml:lla nesteytetty ja ruokittu ja oksentelee; sokerit vaan laskee ja ketoaineet noussut, joten silloin pitäisi ajatella että myöskin, että nesteytyskään ei riitä tota reittiä. Eikö? Eiköhän juu tuossa tapauksessa taida olla niin että tavara ei ehdi imeytyä ennen oksentamista juurikaan, mikäli verensokeria ei saada ylös p.o. glukoosilla -> myöskään se neste ei sitten ehdi imeytyä. Ainakin itelle tulis ekana mieleen antaa suoneen glukoosi, neste ja elektrolyytit ellei niitä ruuansulatuskanavan kautta saada. Halvat vitamiinit iHerbistä - Klikkaamalla tästä vielä 10 dollaria alennusta ensitilaajalle!
_Silja_ Posted February 26, 2010 Posted February 26, 2010 Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti. Siksi esim. rajusti oksentelevalle lapselle Rota-virustaudin yhteydessä aloitetaan Osmosalit nml:n kautta, ellei juominen onnistu. Jos ei kuivuminen korjaannu, aloitetaan lisäksi iv-nesteytys. Nykyäänhän ei suositella rajunkaan vatsataudin yhteydessä paastoamista. Oma lapsi oli sairaalassa viime talvena DM:n puhkeamisen yhteydessä, kylkiäisenä saatiin osastolta oksennustauti. Vaikka pojalla oli ennestään iv-reitti, aloitettiin lisäksi nml:lla Osmosalit. Eli ainakin meidän lastenlääkärit pitävät enteraalista nesteytystä erittäin tärkeänä. Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja
Julma Posted February 26, 2010 Posted February 26, 2010 Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti. Olis hauska tietää mihin tuo perustuu. Ei sillä että epäilisin väitettä, vaan ihan puhtaasti uteliaisuudesta. Varsin huonosti internettikään tiesi asiasta..tai sitten en osannut hakea. Halvat vitamiinit iHerbistä - Klikkaamalla tästä vielä 10 dollaria alennusta ensitilaajalle!
{BS} Posted February 26, 2010 Posted February 26, 2010 Enteraalinen ravintohan on tutkimusten mukaan hyvin tärkeää aineenvaihdunnan ja immuunipuolustuksen kannalta. Esim tehohoitopotilaille tulisi aloittaa enteraalinen ravitsemus, vaikka aivan olemattoman pienellä määrällä heti ensimmäisenä tehohoitopäivänä. En nyt kännykällä kirjoittaessa pysty laittamaan linkkejä, mutta etsi esim sciencedirectistä artikkeleja enteral feeding icu -haulla. "If you ain't part of a solution, you are solid or gas."
Piikkis Posted February 26, 2010 Posted February 26, 2010 Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti. Olis hauska tietää mihin tuo perustuu. Ei sillä että epäilisin väitettä, vaan ihan puhtaasti uteliaisuudesta. Varsin huonosti internettikään tiesi asiasta..tai sitten en osannut hakea. Voisiko perustua ihan vaan siihen, että vatsa ja suolisto "puhdistuu" paremmin kun siellä kulkee nesteitä yms. edes vähän? Ihan villi veikkaus. Mulle on myös sanottu, että vatsataudissa ei siksi saisi ottaa pahoinvointilääkettä.. Mulla ei kyllä tosissaan oo antaa mitään faktaa tähän perusteiksi :D Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa. -Kahlil Gibran
Julma Posted February 26, 2010 Posted February 26, 2010 Kiitti BS, vika oli juuri siinä etten osannut hakea. Löyty ihan suomeksikin kun autoit hakusanojen kanssa: Miksi letkuruokinta ei onnistu? Letkuruokinta mahalaukkuun tai suoleen on fysiologinen ja taloudellisesti edullinen tapa ravita potilasta. Siihen tulisi pyrkiä jokaisen potilaan hoidossa ainakin niin, että parenteraalisen ravitsemuksen rinnalla annettaisiin myös enteraalista. Suolen limakalvon solut saavat oman ravintonsa suoraan suolen sisällöstä, joten enteraalinen ravitsemus estää suolinukan vaurioita. Infektioiden määrä vähenee, ja sairaalajaksot näyttävät jäävän lyhyemmiksi. Halvat vitamiinit iHerbistä - Klikkaamalla tästä vielä 10 dollaria alennusta ensitilaajalle!
Iipi Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti. Olis hauska tietää mihin tuo perustuu. Ei sillä että epäilisin väitettä, vaan ihan puhtaasti uteliaisuudesta. Varsin huonosti internettikään tiesi asiasta..tai sitten en osannut hakea. Voisiko perustua ihan vaan siihen, että vatsa ja suolisto "puhdistuu" paremmin kun siellä kulkee nesteitä yms. edes vähän? Ihan villi veikkaus. Mulle on myös sanottu, että vatsataudissa ei siksi saisi ottaa pahoinvointilääkettä.. Mulla ei kyllä tosissaan oo antaa mitään faktaa tähän perusteiksi ;D Pahoinvointilääkkeistä Primperanhan ainaskin lisää suoliston motiliteettia, eli eiköstä silloin tavara kulje vaan pontevammin kohti lopullista määränpäätä? Eli kun kakka jo lentää, niin kohta lentää varmemmin... :) "Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").
Piikkis Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti. Olis hauska tietää mihin tuo perustuu. Ei sillä että epäilisin väitettä, vaan ihan puhtaasti uteliaisuudesta. Varsin huonosti internettikään tiesi asiasta..tai sitten en osannut hakea. Voisiko perustua ihan vaan siihen, että vatsa ja suolisto "puhdistuu" paremmin kun siellä kulkee nesteitä yms. edes vähän? Ihan villi veikkaus. Mulle on myös sanottu, että vatsataudissa ei siksi saisi ottaa pahoinvointilääkettä.. Mulla ei kyllä tosissaan oo antaa mitään faktaa tähän perusteiksi :nauraa: Pahoinvointilääkkeistä Primperanhan ainaskin lisää suoliston motiliteettia, eli eiköstä silloin tavara kulje vaan pontevammin kohti lopullista määränpäätä? Eli kun kakka jo lentää, niin kohta lentää varmemmin... :nauraa: Joo, se kyllä kuulostais loogiselta. Tosissaan, mun lähde ei oo aukoton :) Mutta miksi sitten Primperania ei anneta yleisemmin pitkittyneessä vatsataudissa, jos se ei kerta hidasta paranemista? Luulis että helpottais potilaan oloa jos mikään ei pysy sisällä moneen päivään? Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa. -Kahlil Gibran
Kerde Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti. Olis hauska tietää mihin tuo perustuu. Ei sillä että epäilisin väitettä, vaan ihan puhtaasti uteliaisuudesta. Varsin huonosti internettikään tiesi asiasta..tai sitten en osannut hakea. Voisiko perustua ihan vaan siihen, että vatsa ja suolisto "puhdistuu" paremmin kun siellä kulkee nesteitä yms. edes vähän? Ihan villi veikkaus. Mulle on myös sanottu, että vatsataudissa ei siksi saisi ottaa pahoinvointilääkettä.. Mulla ei kyllä tosissaan oo antaa mitään faktaa tähän perusteiksi Pahoinvointilääkkeistä Primperanhan ainaskin lisää suoliston motiliteettia, eli eiköstä silloin tavara kulje vaan pontevammin kohti lopullista määränpäätä? Eli kun kakka jo lentää, niin kohta lentää varmemmin... Mä oon ajatellut, että se on oirelääke ja siten hoitaa vain oiretta, ei sen aiheuttajaa ja siksi sitä ei käytetä vatsataudeissa jonka aiheuttaja on virus tai bakteeri. Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.
Piikkis Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Mutta jos yleistila menee huonoksi, niin eikö silloin olisi hyvä hoitaa oiretta, jolloin tässä tapauksessa esimerkiksi nesteet pysyisivät paremmin sisällä, enempi niistä kuitenkin imeytyy jos menevät suoliston läpi kuin että jos tulevat oksentamanlla ulos? Ihan vaan järkeilen tässä. Koska jos kyseessä on virus, ei sairaalassakaan voida kuin nesteyttää, jos jos tämä nesteytys onnistuisi kotona suun kautta niin olishan se parempi niin että potilas saisi olla kotona. Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa. -Kahlil Gibran
Kerde Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Mutta jos yleistila menee huonoksi, niin eikö silloin olisi hyvä hoitaa oiretta, jolloin tässä tapauksessa esimerkiksi nesteet pysyisivät paremmin sisällä, enempi niistä kuitenkin imeytyy jos menevät suoliston läpi kuin että jos tulevat oksentamanlla ulos? Ihan vaan järkeilen tässä. Koska jos kyseessä on virus, ei sairaalassakaan voida kuin nesteyttää, jos jos tämä nesteytys onnistuisi kotona suun kautta niin olishan se parempi niin että potilas saisi olla kotona. Jos ei oksenna, niin se tulee ripulina. Kummasta nyt sit tykkää enemmän? Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.
Piikkis Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Mutta jos yleistila menee huonoksi, niin eikö silloin olisi hyvä hoitaa oiretta, jolloin tässä tapauksessa esimerkiksi nesteet pysyisivät paremmin sisällä, enempi niistä kuitenkin imeytyy jos menevät suoliston läpi kuin että jos tulevat oksentamanlla ulos? Ihan vaan järkeilen tässä. Koska jos kyseessä on virus, ei sairaalassakaan voida kuin nesteyttää, jos jos tämä nesteytys onnistuisi kotona suun kautta niin olishan se parempi niin että potilas saisi olla kotona. Jos ei oksenna, niin se tulee ripulina. Kummasta nyt sit tykkää enemmän? Itse henk koht mieluummin oon oksentamatta, samoin kuvittelisin myös lapsista. Kaikista kurjin tunne on omien lapsien kanssa ollut, kun toisella kauhea jano mutta ei uskalla juoda kun oksentaa sit heti. Ja todellakin tarkoitin tässä nyt pitkittynyttä vatsatautia, en parin kerran oksentamista.. Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa. -Kahlil Gibran
Kerde Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Mutta jos yleistila menee huonoksi, niin eikö silloin olisi hyvä hoitaa oiretta, jolloin tässä tapauksessa esimerkiksi nesteet pysyisivät paremmin sisällä, enempi niistä kuitenkin imeytyy jos menevät suoliston läpi kuin että jos tulevat oksentamanlla ulos? Ihan vaan järkeilen tässä. Koska jos kyseessä on virus, ei sairaalassakaan voida kuin nesteyttää, jos jos tämä nesteytys onnistuisi kotona suun kautta niin olishan se parempi niin että potilas saisi olla kotona. Jos ei oksenna, niin se tulee ripulina. Kummasta nyt sit tykkää enemmän? Itse henk koht mieluummin oon oksentamatta, samoin kuvittelisin myös lapsista. Kaikista kurjin tunne on omien lapsien kanssa ollut, kun toisella kauhea jano mutta ei uskalla juoda kun oksentaa sit heti. Ja todellakin tarkoitin tässä nyt pitkittynyttä vatsatautia, en parin kerran oksentamista.. Mutta hoidollisesti arvioisin, että on parempi oksentaa tauti pois, koska ripuli on pidempikestoisempaa. Itse just päätin meidän perheen oksennustauti-putken oksentamalla itse yöaikaan. Kyllä mä mieluummin oksennan, kuin kestäisin sitä kamalaa mahakipua ripuloinnissa. Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.
Jone Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Kyllä mä mieluummin oksennan, kuin kestäisin sitä kamalaa mahakipua ripuloinnissa. Makunsa kullakin. Musta oksentaminen on maailman kuvottavinta puuhaa.
Julma Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Tässähän on jo aihetta ihan äänestykseen, että kumman vaihtoehdon valitsisi. Itse otan mieluummin ripuloinnin. Halvat vitamiinit iHerbistä - Klikkaamalla tästä vielä 10 dollaria alennusta ensitilaajalle!
selena Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Tässähän on jo aihetta ihan äänestykseen, että kumman vaihtoehdon valitsisi. Itse otan mieluummin ripuloinnin. Peesi. Oksentaminen on hirveintä mitä tiiän. Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?
Piikkis Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 4-1 siis ripulin hyväksi :D . Ja jos vielä aiheesta jatketaan, niin kyllä mä mieluummin vaihdan pienten (siis vaippaikäisten) vaippoja, kun nukun huonosti ja pyykkään kun ei ikinä tiedä milloin tuollainen 1-2 vee oksentaa, kun ei vielä osaa kertoa pahaa oloaan. Isommille taas voi ottaa vaikka potan ihan sängyn viereen.. Oksentaminen on niin kokonaisvaltaista, inhottavaa ja nopeasti yt:aa laskevaa.. :D Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa. -Kahlil Gibran
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.