Jump to content
MAINOS

Lapsen nesteytys


spärlä

Recommended Posts

Miksi oksentelevalle ja huonosti juovalle lapselle laitetaan nenämahaletkulla nesteitä, kun aikuiselle se nenämahaletku laitetaan laskuputkeksi ja nesteet suoneen? Minulle väitettiin enteraalisen nesteytyksen olevan fysiologisempaa, minkä sinänsä ymmärrän, mutta kyllähän se neste silti tulee kaaressa pihalle. Tähän on varmasti olemassa joku hyvä selitys, voisiko joku vääntää sen rautalangasta minullekin.

Einstein oli idiootti (poika 6v)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Voihan siitä aikuistakin ruokkia. Poisto putkeksi laitetaan paksumpi ja eihän poistoa tarvita, ellei ole tukosta ruoansulatuskanavassa. Ainahan oksentelevia kehoitetaan juomaan, kyllä siitä aina osa imeltyy. Ehkäistään näin sen kunnon heikentymistä.

Tippaa sitten, kun on jo kunto huono tai sokerit meinaa laskea. Ehkäpä se i.v. temppuna on aikuisella helpompi. Suoni löytyy, paremmin potilas hommassa mukana ja nestettä saa lorottaa paljon huolettomammin, kuin kovin pienellä.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Therapia fennicassa ei mainita syitä paremmin, mutta iv-nestehoidon aiheiksi annetaan:

Laskimoinfuusio on syytä muutoin ensiavussa käynnistää aina kun

  1. se on lääkitystä varten tarpeen (ketoasidoosi, bakteerimeningiitti tai muu vakava infektio) tai
  2. oraalisen nestehoidon onnistuminen on kyseenalaista (raju oksentelu ja/tai ripuli).

Tutkimuksessa on todettu, että nesteytys on yhtä tehokasta kumpaakin reittiä pitkin, joten ehkä sitä iv-yhteyttä ei vaan avata turhaan lapselle, kuten Iipi vihjailikin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Therapia fennicassa ei mainita syitä paremmin, mutta iv-nestehoidon aiheiksi annetaan:

Laskimoinfuusio on syytä muutoin ensiavussa käynnistää aina kun

  1. se on lääkitystä varten tarpeen (ketoasidoosi, bakteerimeningiitti tai muu vakava infektio) tai
  2. oraalisen nestehoidon onnistuminen on kyseenalaista (raju oksentelu ja/tai ripuli).

Tutkimuksessa on todettu, että nesteytys on yhtä tehokasta kumpaakin reittiä pitkin, joten ehkä sitä iv-yhteyttä ei vaan avata turhaan lapselle, kuten Iipi vihjailikin.

Mutta eikö kysymys ollutkin nyt oksentelevasta (ja huonosti juovasta) potilaasta? Ei se mun mielestä riitä perusteeksi.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kai lapsilla halutaan välttää iv:tä jos se on muuten mahdollista? Siis ihan jo tulehdusriskin ym takia. Tokihan sitten laitetaan iv-nesteille jos ei nml auta vaan kaikki lentää pihalle ja kuivuma uhkaa.

Nimim. esikoiseni kanssa Jorvissa kaksi vuorokautta iv-nesteillä kun sillä oli vauvana noro

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tippaa sitten, kun on jo kunto huono tai sokerit meinaa laskea. Ehkäpä se i.v. temppuna on aikuisella helpompi. Suoni löytyy, paremmin potilas hommassa mukana ja nestettä saa lorottaa paljon huolettomammin, kuin kovin pienellä.

Omaisen kroppaa kolottaa, mutta teoreettinen perustelu kiinnostaa ihan ammatillisesti. Eli sokerit on jo matalat ja ketoja löytyy, silti NML. Enkä ymmärtänyt perusteita, itse oisin vastaavassa tilanteessa laittanut nesteet iv. Ajattelin että tässä on nyt jotain mitä tällainen vain aikuisia hoitanut immeinen ei ymmärrä.

Saatiinko ne sokerit nousemaan p.o. glukoosilla? Tällöinhän iv ei ole aiheellinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tippaa sitten, kun on jo kunto huono tai sokerit meinaa laskea. Ehkäpä se i.v. temppuna on aikuisella helpompi. Suoni löytyy, paremmin potilas hommassa mukana ja nestettä saa lorottaa paljon huolettomammin, kuin kovin pienellä.

Omaisen kroppaa kolottaa, mutta teoreettinen perustelu kiinnostaa ihan ammatillisesti. Eli sokerit on jo matalat ja ketoja löytyy, silti NML. Enkä ymmärtänyt perusteita, itse oisin vastaavassa tilanteessa laittanut nesteet iv. Ajattelin että tässä on nyt jotain mitä tällainen vain aikuisia hoitanut immeinen ei ymmärrä.

Saatiinko ne sokerit nousemaan p.o. glukoosilla? Tällöinhän iv ei ole aiheellinen.

Mä näkisin tän niin, että silloin ei myöskään nesteytys ole kohdillaan, jos sokerit matalat ja ketoaineita löytyy. Ts. mä ymmärsin että on jo nml:lla nesteytetty ja ruokittu ja oksentelee; sokerit vaan laskee ja ketoaineet noussut, joten silloin pitäisi ajatella että myöskin, että nesteytyskään ei riitä tota reittiä. Eikö?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä näkisin tän niin, että silloin ei myöskään nesteytys ole kohdillaan, jos sokerit matalat ja ketoaineita löytyy. Ts. mä ymmärsin että on jo nml:lla nesteytetty ja ruokittu ja oksentelee; sokerit vaan laskee ja ketoaineet noussut, joten silloin pitäisi ajatella että myöskin, että nesteytyskään ei riitä tota reittiä. Eikö?

Eiköhän juu tuossa tapauksessa taida olla niin että tavara ei ehdi imeytyä ennen oksentamista juurikaan, mikäli verensokeria ei saada ylös p.o. glukoosilla -> myöskään se neste ei sitten ehdi imeytyä.

Ainakin itelle tulis ekana mieleen antaa suoneen glukoosi, neste ja elektrolyytit ellei niitä ruuansulatuskanavan kautta saada.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti. Siksi esim. rajusti oksentelevalle lapselle Rota-virustaudin yhteydessä aloitetaan Osmosalit nml:n kautta, ellei juominen onnistu. Jos ei kuivuminen korjaannu, aloitetaan lisäksi iv-nesteytys. Nykyäänhän ei suositella rajunkaan vatsataudin yhteydessä paastoamista. Oma lapsi oli sairaalassa viime talvena DM:n puhkeamisen yhteydessä, kylkiäisenä saatiin osastolta oksennustauti. Vaikka pojalla oli ennestään iv-reitti, aloitettiin lisäksi nml:lla Osmosalit. Eli ainakin meidän lastenlääkärit pitävät enteraalista nesteytystä erittäin tärkeänä.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti.

Olis hauska tietää mihin tuo perustuu. Ei sillä että epäilisin väitettä, vaan ihan puhtaasti uteliaisuudesta. Varsin huonosti internettikään tiesi asiasta..tai sitten en osannut hakea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enteraalinen ravintohan on tutkimusten mukaan hyvin tärkeää aineenvaihdunnan ja immuunipuolustuksen kannalta. Esim tehohoitopotilaille tulisi aloittaa enteraalinen ravitsemus, vaikka aivan olemattoman pienellä määrällä heti ensimmäisenä tehohoitopäivänä. En nyt kännykällä kirjoittaessa pysty laittamaan linkkejä, mutta etsi esim sciencedirectistä artikkeleja enteral feeding icu -haulla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti.

Olis hauska tietää mihin tuo perustuu. Ei sillä että epäilisin väitettä, vaan ihan puhtaasti uteliaisuudesta. Varsin huonosti internettikään tiesi asiasta..tai sitten en osannut hakea.

Voisiko perustua ihan vaan siihen, että vatsa ja suolisto "puhdistuu" paremmin kun siellä kulkee nesteitä yms. edes vähän? Ihan villi veikkaus. Mulle on myös sanottu, että vatsataudissa ei siksi saisi ottaa pahoinvointilääkettä.. Mulla ei kyllä tosissaan oo antaa mitään faktaa tähän perusteiksi :D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitti BS, vika oli juuri siinä etten osannut hakea. Löyty ihan suomeksikin kun autoit hakusanojen kanssa:

Miksi letkuruokinta ei onnistu?

Letkuruokinta mahalaukkuun tai suoleen on fysiologinen ja taloudellisesti edullinen tapa ravita potilasta. Siihen tulisi pyrkiä jokaisen potilaan hoidossa ainakin niin, että parenteraalisen ravitsemuksen rinnalla annettaisiin myös enteraalista. Suolen limakalvon solut saavat oman ravintonsa suoraan suolen sisällöstä, joten enteraalinen ravitsemus estää suolinukan vaurioita. Infektioiden määrä vähenee, ja sairaalajaksot näyttävät jäävän lyhyemmiksi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti.

Olis hauska tietää mihin tuo perustuu. Ei sillä että epäilisin väitettä, vaan ihan puhtaasti uteliaisuudesta. Varsin huonosti internettikään tiesi asiasta..tai sitten en osannut hakea.

Voisiko perustua ihan vaan siihen, että vatsa ja suolisto "puhdistuu" paremmin kun siellä kulkee nesteitä yms. edes vähän? Ihan villi veikkaus. Mulle on myös sanottu, että vatsataudissa ei siksi saisi ottaa pahoinvointilääkettä.. Mulla ei kyllä tosissaan oo antaa mitään faktaa tähän perusteiksi ;D

Pahoinvointilääkkeistä Primperanhan ainaskin lisää suoliston motiliteettia, eli eiköstä silloin tavara kulje vaan pontevammin kohti lopullista määränpäätä? Eli kun kakka jo lentää, niin kohta lentää varmemmin... :)

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti.

Olis hauska tietää mihin tuo perustuu. Ei sillä että epäilisin väitettä, vaan ihan puhtaasti uteliaisuudesta. Varsin huonosti internettikään tiesi asiasta..tai sitten en osannut hakea.

Voisiko perustua ihan vaan siihen, että vatsa ja suolisto "puhdistuu" paremmin kun siellä kulkee nesteitä yms. edes vähän? Ihan villi veikkaus. Mulle on myös sanottu, että vatsataudissa ei siksi saisi ottaa pahoinvointilääkettä.. Mulla ei kyllä tosissaan oo antaa mitään faktaa tähän perusteiksi :nauraa:

Pahoinvointilääkkeistä Primperanhan ainaskin lisää suoliston motiliteettia, eli eiköstä silloin tavara kulje vaan pontevammin kohti lopullista määränpäätä? Eli kun kakka jo lentää, niin kohta lentää varmemmin... :nauraa:

Joo, se kyllä kuulostais loogiselta. Tosissaan, mun lähde ei oo aukoton :) Mutta miksi sitten Primperania ei anneta yleisemmin pitkittyneessä vatsataudissa, jos se ei kerta hidasta paranemista? Luulis että helpottais potilaan oloa jos mikään ei pysy sisällä moneen päivään?

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti.

Olis hauska tietää mihin tuo perustuu. Ei sillä että epäilisin väitettä, vaan ihan puhtaasti uteliaisuudesta. Varsin huonosti internettikään tiesi asiasta..tai sitten en osannut hakea.

Voisiko perustua ihan vaan siihen, että vatsa ja suolisto "puhdistuu" paremmin kun siellä kulkee nesteitä yms. edes vähän? Ihan villi veikkaus. Mulle on myös sanottu, että vatsataudissa ei siksi saisi ottaa pahoinvointilääkettä.. Mulla ei kyllä tosissaan oo antaa mitään faktaa tähän perusteiksi biggrin.png

Pahoinvointilääkkeistä Primperanhan ainaskin lisää suoliston motiliteettia, eli eiköstä silloin tavara kulje vaan pontevammin kohti lopullista määränpäätä? Eli kun kakka jo lentää, niin kohta lentää varmemmin... smile.png

Mä oon ajatellut, että se on oirelääke ja siten hoitaa vain oiretta, ei sen aiheuttajaa ja siksi sitä ei käytetä vatsataudeissa jonka aiheuttaja on virus tai bakteeri.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jos yleistila menee huonoksi, niin eikö silloin olisi hyvä hoitaa oiretta, jolloin tässä tapauksessa esimerkiksi nesteet pysyisivät paremmin sisällä, enempi niistä kuitenkin imeytyy jos menevät suoliston läpi kuin että jos tulevat oksentamanlla ulos?

Ihan vaan järkeilen tässä. Koska jos kyseessä on virus, ei sairaalassakaan voida kuin nesteyttää, jos jos tämä nesteytys onnistuisi kotona suun kautta niin olishan se parempi niin että potilas saisi olla kotona.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jos yleistila menee huonoksi, niin eikö silloin olisi hyvä hoitaa oiretta, jolloin tässä tapauksessa esimerkiksi nesteet pysyisivät paremmin sisällä, enempi niistä kuitenkin imeytyy jos menevät suoliston läpi kuin että jos tulevat oksentamanlla ulos?

Ihan vaan järkeilen tässä. Koska jos kyseessä on virus, ei sairaalassakaan voida kuin nesteyttää, jos jos tämä nesteytys onnistuisi kotona suun kautta niin olishan se parempi niin että potilas saisi olla kotona.

Jos ei oksenna, niin se tulee ripulina. Kummasta nyt sit tykkää enemmän?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jos yleistila menee huonoksi, niin eikö silloin olisi hyvä hoitaa oiretta, jolloin tässä tapauksessa esimerkiksi nesteet pysyisivät paremmin sisällä, enempi niistä kuitenkin imeytyy jos menevät suoliston läpi kuin että jos tulevat oksentamanlla ulos?

Ihan vaan järkeilen tässä. Koska jos kyseessä on virus, ei sairaalassakaan voida kuin nesteyttää, jos jos tämä nesteytys onnistuisi kotona suun kautta niin olishan se parempi niin että potilas saisi olla kotona.

Jos ei oksenna, niin se tulee ripulina. Kummasta nyt sit tykkää enemmän?

Itse henk koht mieluummin oon oksentamatta, samoin kuvittelisin myös lapsista. Kaikista kurjin tunne on omien lapsien kanssa ollut, kun toisella kauhea jano mutta ei uskalla juoda kun oksentaa sit heti. Ja todellakin tarkoitin tässä nyt pitkittynyttä vatsatautia, en parin kerran oksentamista..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jos yleistila menee huonoksi, niin eikö silloin olisi hyvä hoitaa oiretta, jolloin tässä tapauksessa esimerkiksi nesteet pysyisivät paremmin sisällä, enempi niistä kuitenkin imeytyy jos menevät suoliston läpi kuin että jos tulevat oksentamanlla ulos?

Ihan vaan järkeilen tässä. Koska jos kyseessä on virus, ei sairaalassakaan voida kuin nesteyttää, jos jos tämä nesteytys onnistuisi kotona suun kautta niin olishan se parempi niin että potilas saisi olla kotona.

Jos ei oksenna, niin se tulee ripulina. Kummasta nyt sit tykkää enemmän?

Itse henk koht mieluummin oon oksentamatta, samoin kuvittelisin myös lapsista. Kaikista kurjin tunne on omien lapsien kanssa ollut, kun toisella kauhea jano mutta ei uskalla juoda kun oksentaa sit heti. Ja todellakin tarkoitin tässä nyt pitkittynyttä vatsatautia, en parin kerran oksentamista..

Mutta hoidollisesti arvioisin, että on parempi oksentaa tauti pois, koska ripuli on pidempikestoisempaa.

Itse just päätin meidän perheen oksennustauti-putken oksentamalla itse yöaikaan. Kyllä mä mieluummin oksennan, kuin kestäisin sitä kamalaa mahakipua ripuloinnissa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä mieluummin oksennan, kuin kestäisin sitä kamalaa mahakipua ripuloinnissa.

Makunsa kullakin. Musta oksentaminen on maailman kuvottavinta puuhaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässähän on jo aihetta ihan äänestykseen, että kumman vaihtoehdon valitsisi.

Itse otan mieluummin ripuloinnin.

Peesi. Oksentaminen on hirveintä mitä tiiän.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4-1 siis ripulin hyväksi :D .

Ja jos vielä aiheesta jatketaan, niin kyllä mä mieluummin vaihdan pienten (siis vaippaikäisten) vaippoja, kun nukun huonosti ja pyykkään kun ei ikinä tiedä milloin tuollainen 1-2 vee oksentaa, kun ei vielä osaa kertoa pahaa oloaan. Isommille taas voi ottaa vaikka potan ihan sängyn viereen..

Oksentaminen on niin kokonaisvaltaista, inhottavaa ja nopeasti yt:aa laskevaa.. :D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...