Jump to content
MAINOS

Onkohan ihan laillinen työvuoron pakko vaihto.


kukkis

Recommended Posts

Heh, me voidaan tietysti saivarrella tästäkin vaikka hautaan saakka, mutta kyse oli siitä voiko työnantaja muuttaa vahvistettua listaa jos hoitoon ei tulekkaan yhtään lasta. Vastaus on työtuomioistuimen mukaan että kyllä voi, se on riittävä perusteltu syy. Yksittäistapauksihan ne nimenomaan onkin. Syvältähän tuo systeemi on, tekisin itse ihan saman kuin Lyrica, äänestäisin jaloillani.

Tähän asti olen ajatellut yksittäistapauksen olevan jotenkin poikkeava tilanne joka on ennalta arvaamaton ja joita sattuu todella harvoin. Jos tilanne sattuu usein ja enemmän tai vähemmän säännöllisesti, niin miten sellainen voi olla yksittäistapaus?

Onko se Mikko ihan oikeasti vaikeaa joskus myöntää että "hei kappas, olin väärässä, en tuota tiennytkään" ;D

Ei kai tässä ole kyse siitä, että minun pitää olla aina oikeassa? Se on kyllä totta, että en ikipäivänä olisi uskonut, että tuollaisen syyn takia vahvistettua työvuorolistaa saisi muuttaa. Se kun on ihan yleistä, että lapset sairastuvat tai eivät jonkun muun syyn vuoksi pääse hoitopaikkaan.

En nyt lähde tekemään käsiteanalyysiä mikä on yksittäistapaus, mutta joka tapauksessa nyt tarkoitetaan tilannetta jolloin kukaan lapsista ei tule hoitoon, ts työmaalla ei ole töitä. Ja edellytys vuoron muuttamiselle on se että työntekijä ei ole vielä  saapunut työpaikalleen.

Tässä alkuperäinen päätös http://www.finlex.fi/fi/oikeus/tt/2007/20070047

KT:n tulkinta

Kyseisessä oikeustapauksessa työtuomioistuin katsoi, että ainoan hoidettavan lapsen jääminen pois päiväkodista tulee kysymykseen laitoksen toiminnan kannalta välttämättömänä, työehtosopimuksessa mainittuna perusteltuna syynä työvuoroluettelon muuttamiseen. Lapsen hoidosta pois jääminen ja siitä aiheutunut työn vähyys voi oikeuttaa työnantajan yksittäisessä tilanteessa muuttamaan työvuoroluetteloa. Perustellun syyn olemassaolo harkitaan aina tapauskohtaisesti.

Kyseessä ei siis ole tilanne että joku lapsista vaan sairastuu, vaan tilanne jossa työmaalle ei tule yhtään hoidettavaa lasta.

Ei kai tässä ole kyse siitä, että minun pitää olla aina oikeassa?

Älä välitä, se on mulle ihan yhtä vaikeeta välillä ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyseisessä oikeustapauksessa työtuomioistuin katsoi, että ainoan hoidettavan lapsen jääminen pois päiväkodista tulee kysymykseen laitoksen toiminnan kannalta välttämättömänä, työehtosopimuksessa mainittuna perusteltuna syynä työvuoroluettelon muuttamiseen. Lapsen hoidosta pois jääminen ja siitä aiheutunut työn vähyys voi oikeuttaa työnantajan yksittäisessä tilanteessa muuttamaan työvuoroluetteloa. Perustellun syyn olemassaolo harkitaan aina tapauskohtaisesti.

Kyseessä ei siis ole tilanne että joku lapsista vaan sairastuu, vaan tilanne jossa työmaalle ei tule yhtään hoidettavaa lasta.

Juu, sen ymmärsin, että kyseessä on tilanteet joissa yhtään lasta ei ole hoidossa. Sitä vaan ajattelin, että onko sellaiset tilanteet ihan oikeasti harvinaisia ja yksittäistapauksia vai ihan arkipäivää vuoropäiväkodeissa? En vain voi sille mitään, että jos tällaista tapahtuu yhteensä satoja - tuhansia(?) kertoja vuodessa, niin on todella vaikea ajatella asioiden olevan yksittäistapauksia. Ja jotenkin epäilyttää, että mitään tapauskohtaista perustellun syyn harkintaa ei tehdä, vaan työntekijälle ilmoitetaan automaattisesti että hänelle ei nyt ole töitä.

Toinen mikä pistää mietityttämään on se, että eikö tällainen asiakkaiden (eli lasten) puuttuminen kuulu ihan yrittämisen riskeihin? Joskus vaan ei niitä asiakkaita ole, mutta ei sen mukaan voi ilmoitella työntekijöille ettei heitä tarvita.

Ei kai tässä ole kyse siitä, että minun pitää olla aina oikeassa?

Älä välitä, se on mulle ihan yhtä vaikeeta välillä ;D

Eniten harmittaa se, että huomaa itse olevansa niin usein väärässä.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En vain voi sille mitään, että jos tällaista tapahtuu yhteensä satoja - tuhansia(?) kertoja vuodessa, niin on todella vaikea ajatella asioiden olevan yksittäistapauksia. Ja jotenkin epäilyttää, että mitään tapauskohtaista perustellun syyn harkintaa ei tehdä, vaan työntekijälle ilmoitetaan automaattisesti että hänelle ei nyt ole töitä.

Pahoin pelkään myös että noin se menee.

Toinen mikä pistää mietityttämään on se, että eikö tällainen asiakkaiden (eli lasten) puuttuminen kuulu ihan yrittämisen riskeihin? Joskus vaan ei niitä asiakkaita ole, mutta ei sen mukaan voi ilmoitella työntekijöille ettei heitä tarvita.
Näinpä, tästä tulkinnasta saamme kiittäää työtuomioistuinta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sain uudet työvuorot kolmeksi viikoksi ja siinä oli semmoinen ongelma että tunteja oli liian vähän. Työsopimuksessa lukee 114h/ kolme viikkoa ja tunteja oli vain 91 listassa. Menin kysymään asiaa pomolta niin hän sanoi, että vuorolisiä ei tarvitse maksaa rahana vaan aikana. En aijo tehdä vuorotyötä, jos se ei palkassa näy yhtään. Muille työntekijöille vuorolisät maksetaan tietenkin rahana.

Soitin tänään myös liittoon ja sieltä sanottiin että työnantaja saa päättää maksaako rahana vai aikana, mutta kaikkia pitäisi kohdella samalla lailla.

Huomenna menen vielä pomon juttusille. En aijo laittaa nimeäni uuteen työsopimukseen, jos en saa vuorolisiä rahana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sain uudet työvuorot kolmeksi viikoksi ja siinä oli semmoinen ongelma että tunteja oli liian vähän. Työsopimuksessa lukee 114h/ kolme viikkoa ja tunteja oli vain 91 listassa. Menin kysymään asiaa pomolta niin hän sanoi, että vuorolisiä ei tarvitse maksaa rahana vaan aikana. En aijo tehdä vuorotyötä, jos se ei palkassa näy yhtään. Muille työntekijöille vuorolisät maksetaan tietenkin rahana.

Soitin tänään myös liittoon ja sieltä sanottiin että työnantaja saa päättää maksaako rahana vai aikana, mutta kaikkia pitäisi kohdella samalla lailla.

Huomenna menen vielä pomon juttusille. En aijo laittaa nimeäni uuteen työsopimukseen, jos en saa vuorolisiä rahana.

Kun on tehty työsopimus, jossa on määritelty työaika, palkkaus jne.niin kyllä sitä työnantajan kuuluu noudattaa...sehän on sitova ja molemminpuolinen sopimus.Tässä vetoaisin tehtyyn työsopimukseen.

En suostuisi tuohon palkka-aleen itsekkään, sillä kaikki vaikuttaa ennenpitkää eläkkeeseen joka karttuu kaiken aikaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä pomo suostunut maksamaan ilta, yö-ja viikonloppulisiä rahana vaan aikana. En laittanut nimeäni uuteen työsopimukseen, joten viimeinen työpäivä on keskiviikkona. Mulla ei oo motivaatiota olla viikonloppuja ym. töissä, jos se ei palkassa näy yhtään.

Yritän löytää nyt vuorotyötä lasten parista, jossa maksetaan lisät tietysti rahana. Maanantaina kun on vapaa niin mulla on yksi haastattelu ja soittelen muutamaan paikkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä pomo suostunut maksamaan ilta, yö-ja viikonloppulisiä rahana vaan aikana. En laittanut nimeäni uuteen työsopimukseen, joten viimeinen työpäivä on keskiviikkona. Mulla ei oo motivaatiota olla viikonloppuja ym. töissä, jos se ei palkassa näy yhtään.

Oikea asenne, että et suostu moiseen. Pelkkä peruspalkka tässä meidän hommassa on kuitenkin niin pieni, että kyllä ne lisät on "kiva" juttu siihen päälle. Siinäpä entinen työnantajasi ettii uutta tekijää, toivottavasti uudetkaan ei suostu lisättömään työhön!

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Oikein Teresa!

Meillä työnantaja käyttää myös tuota aikaisemmin mainittua keinoa hälyttää ihmiset aikaisemmin töihin, työvuorojen pakkovaihtamista, listojen muuttamista ja vapaa päiviä perutaan/siirretään. Liian moni työkaveri suostuu menemään aikaisemmin töihin, siirtää vapaa päivän. Päivystää puhelimen vieressä vapaa-ajallaan, jos työnantaja vaikka soittaa töihin.

Älytöntä. Kyllä sen vapaa-ajan pitäisi saada olla vapaa-aikaa. Eihän sitä jaksa olla kokoajan tavoitettavissa ja oma elämä kärsii jos koska tahansa saat perua omat suunnitelmasi kun pomo soittaa töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on joskus vain "ilmestynyt" omaan listaan ylimääräisiä vuoroja, eikä kukaan ole kysynyt käykö. Yleensä ilmoitan siinä vaiheessa että ei muuten käy, olen sopinut jo muuta. Varsinkin jos vuoro on ihan lähiaikoina... Toki on eri asia jos kysytään sopiiko vuoro.

Kerran koitettiin soittaa töihin samaksi illaksi (joulun aatonaattona), muistaakseni vielä paria tuntia ennen vuoron alkua. Ilmotin ettei käy, olen reilun 200km päässä työpaikalta (viettämässä joulua vanhempieni kanssa). Sain muuten aikamoiset huudot takaisin, kuinka olen huono työntekijä kun en suostu vaihtamaan vuoroja! Kysyjä ei ollut talossa edes missään vastuuhommissa eikä ollut kysynyt pomoltakaan lupaa vuorojen vaihtoon. Taustoja valottaakseni: talossa oli sillä hetkellä töissä kaksi lapsetonta (minä toisena) ja olimme jo toista joulua jakamassa pyhien vuoroja, jotta muut pääsisivät viettämään aattoiltaa ja joulupäivää lastensa kanssa. Itse olin lupautunut sinä jouluna tekemään iltavuorot jouluaattona, joulupäivänä ja tapanina + 1.1. aamuvuoron.

Niin ja miksi minun olisi pitänyt keskeyttää joulunvietto perheeni kanssa ja hurauttaa parin glögilasillisen jälkeen töihin? Koska tämä ah, armas työtoveri tahtoi viedä lapsensa jouluostoksille... Kerroin pyhien jälkeen tapauksesta pomolle ja loppu oli onneksi onnellinen kannaltani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...