Jump to content
MAINOS

Onkohan ihan laillinen työvuoron pakko vaihto.


kukkis

Recommended Posts

Paikassa jossa olen töissä on ihan yleinen tapa, että välivuoro (12-20) vaihdetaan tarvittaessa aamuvuoroksi jos aamuvuorosta puuttuu porukkaa. Eli käytännössä saat odottaa puhelua klo 6. Ja tätä tehdään eletyllä listalla  :( Tai voihan se vaihtua  iltavuoroksikin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hieman asian vierestä, mutta kukaan ei velvoita sinua olemaan puhelimitse tavoitettavissa 24/7. Pistä puhelin kiinni jos olet menossa välivuoroon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo ei kenenkään tarvii vapaalla olla puhelin kädessä odottamassa soittoa että vaihtuuko mun vuoroni joka listaa merkitty alkaneeksi kello 12 että se alkaakin jo tarvittaessa klo 08.00... *pyhimys*

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sovittiin myös, että kun lauantaina olisit työvuorossa 15-21 pitää olla varalla 6.30-7.00 jos on omalta alueeltasi työkaveri sairastunut. Illaksi sitten ehtii kyselemään toista, ja jos ei onnistu teet pitkän vuoron. Tämä koskee ainoastaan viikonloppua kun on vähän porukkaa ja pomot vapaapäivllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sovittiin myös, että kun lauantaina olisit työvuorossa 15-21 pitää olla varalla 6.30-7.00 jos on omalta alueeltasi työkaveri sairastunut. Illaksi sitten ehtii kyselemään toista, ja jos ei onnistu teet pitkän vuoron. Tämä koskee ainoastaan viikonloppua kun on vähän porukkaa ja pomot vapaapäivllä.

Hiukan pistää silmään tuo sana "sovittiin" Eli mitä saitte tuollaisesta myöntymisestä korvaukseksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äkkiä tulee kyllä sellanen olo että teitä on kusetettu, vaikka saisi täyden palkankin tuolta puolen tunnin ajalta. Ei paljon tartte perjantaina mennä mihinkään jos pitää aamusti olla virkeä ja jopa ilman krapulaa 5,5 h ennen töitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman asian vierestä, mutta kukaan ei velvoita sinua olemaan puhelimitse tavoitettavissa 24/7. Pistä puhelin kiinni jos olet menossa välivuoroon.

Samaa mieltä. Tai sitten olet ns. hälytysvalmiudessa josta saa korvausta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole laillista. Tehtyä listaa ei saa vaihtaa ilman työntekijän suostumusta sen jälkeen kun valmis lista on jaettu työntekijöille, ellei kyseessä ole hätätapaus. Eikä toisen työntekijän sairastuminen ole hätätapaus milloinkaan. Aina voit siis sanoa ei! Mikään asetus ei velvoita sinua tulemaan töihin eri aikaan kuin työvuolistassa sanotaan.

Jos nyt kuitenkin suostut vaihtoon, niin muista ihmeessä vaatia hälytysraha tai korvaus varalla olosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Ei ole laillista. Tehtyä listaa ei saa vaihtaa ilman työntekijän suostumusta sen jälkeen kun valmis lista on jaettu työntekijöille, ellei kyseessä ole hätätapaus. Eikä toisen työntekijän sairastuminen ole hätätapaus milloinkaan. Aina voit siis sanoa ei! Mikään asetus ei velvoita sinua tulemaan töihin eri aikaan kuin työvuolistassa sanotaan.

Jos nyt kuitenkin suostut vaihtoon, niin muista ihmeessä vaatia hälytysraha tai korvaus varalla olosta.

Onko näin ??

TEHY älä veny liikaa kampanjasta saa toisenlaisen käsityksen.

"Työvuoroluettelon muuttaminen

Pähkinänkuoressa:

    * Vahvistettu työvuoroluettelo on sitova.

    * Työvuoroluettelon muuttaminen vaatii aina tapauskohtaisesti harkitun perustellun syyn.

    * Perusteltu syy voi olla esimerkiksi yllättävä poissaolo.

    * Jo aloitettua työvuoroa ei voi muuttaa.

    * Ylityön muodostuminen tai tuntien alittumien ei oikeuta työvuoroluettelon muuttamiseen.

    * Vaikka työvuoroluettelon muuttamiselle olisi peruste, työntekijä voi aina kieltäytyä ylityöstä.

http://www.alavenyliikaa.fi/tyovuoroluettelon_muuttaminen.html

Meidän yksikössä osastonhoitaja on AIVAN SATA VARMA, että HÄN SAA sairaustapauksessa muuttaa YKSIPUOLISESTI työvuorolistaa, onko näin??

Pääasiassa on kyllä kysynyt ensin henkilöltä itseltään, käykö vaihto, mutta jos ei käy niin sitten kuulet kiukuttelua :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän yksikössä osastonhoitaja on AIVAN SATA VARMA, että HÄN SAA sairaustapauksessa muuttaa YKSIPUOLISESTI työvuorolistaa, onko näin??

Sairauspoissaolo ei ole sillä tavalla yllättävä poissaolo, koska työyhteisössä on aina sairauspoissaoloja. Työnantaja siis tietää, että ihmiset sairastelevat silloin tällöin ja siihen pitää varautua.

Jos työnantajan ainoa keino selvitä normaaleista sairauspoissaoloista on yksipuolinen työvuorolistan muuttaminen, niin silloin työnantajan työntekijämiehitys ja sijaisjärjestelyt ovat ala-arvoisia.

Minä en suostuisi vahvistetun työvuorolistan muuttamiseen yhden tai kahden työntekijän sairastumisen vuoksi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uusimmasta Tehy -lehdestä (s. 19)

Työvuoroluettelo

.....

-Työnantajan pitää varautua sairastumisiin, koska se ei ole yllätyksellistä. Varautuminen pätee myös pandemian aikana. Mikäli sijaisia ei saada, eikä toimintaa voida työntekijävajauksen vuoksi pitää yllä, työvuoroluettelun muuttaminen voi olla mahdollista yksittäistapauksissa.

Mutta mun käsittääkseni vaatimuksena on se, että sijaista täytyy todella yrittää löytää (ja sijaiskiellot ei päde tässä). Samoin toiminnan jatkumisen edellytys on vähän tulkinnan varainen eli ainahan voidaan niitä vapaita paikkoja laittaa kiinni tilapäisesti henkilökuntapulan takia tietyissä yksiköissä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sovittiin myös, että kun lauantaina olisit työvuorossa 15-21 pitää olla varalla 6.30-7.00 jos on omalta alueeltasi työkaveri sairastunut. Illaksi sitten ehtii kyselemään toista, ja jos ei onnistu teet pitkän vuoron. Tämä koskee ainoastaan viikonloppua kun on vähän porukkaa ja pomot vapaapäivllä.

Hiukan pistää silmään tuo sana "sovittiin" Eli mitä saitte tuollaisesta myöntymisestä korvaukseksi?

Me saatiin tietenkin "hyvän työntekijän" titteli ;D Sopimus on jo poistunut käytännöstä kun saatiin aamuvuoroon kolmas tekijä.  Oli muuten tosi kiva tehdä viime viikon loppuna aamuvuoroa, kun ei tarvinnut koko ajan katsoa kelloa ja mielessään hoputtaa asiakasta, että kuljehan nyt nopeemmin!

Oikeastaan mun vastaus ei tainnut vastata nyt oikeeseen asiaan:) :) Edellis viikon loppuna olikin ollut yksi kolmesta sairaana ja kaksi oli paiskinut töitä oikein urakalla!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sovittiin myös, että kun lauantaina olisit työvuorossa 15-21 pitää olla varalla 6.30-7.00 jos on omalta alueeltasi työkaveri sairastunut. Illaksi sitten ehtii kyselemään toista, ja jos ei onnistu teet pitkän vuoron. Tämä koskee ainoastaan viikonloppua kun on vähän porukkaa ja pomot vapaapäivllä.

Hiukan pistää silmään tuo sana "sovittiin" Eli mitä saitte tuollaisesta myöntymisestä korvaukseksi?

Me saatiin tietenkin "hyvän työntekijän" titteli ;) Sopimus on jo poistunut käytännöstä kun saatiin aamuvuoroon kolmas tekijä.  Oli muuten tosi kiva tehdä viime viikon loppuna aamuvuoroa, kun ei tarvinnut koko ajan katsoa kelloa ja mielessään hoputtaa asiakasta, että kuljehan nyt nopeemmin!

Oikeastaan mun vastaus ei tainnut vastata nyt oikeeseen asiaan:) ;D Edellis viikon loppuna olikin ollut yksi kolmesta sairaana ja kaksi oli paiskinut töitä oikein urakalla!

Jep. Näin ajattelinkin, että teitä oli hiukan ällyytetty. Ei tuollainen varallaolo ole minkään työjuridiikan mukainen! Eli tuollaiseen ei missään tapauksessa kannata lähteä. Varallaolo määräykset lähtevät siitä, että olet varallaolon aikana työantajan käytössä. Se EI tarkoita sitä, että työantaja voi hälyyttää varallaolon aikana työntekijän joksikin muuksi ajaksi töihin. Eli tuo teidän käytäntö oli aivan laitonta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin kysyin onko meillä tehtävä työvuoron pakko vaihto ihan laillinen. Eli meillä on aina kaksi yötä putkeen ja viimeksi mulla kävi näin että ensimmäinen yö peruuntui lyhyellä varoitusajalla. Olen vuoropäiväkodissa ja vanhemmat voi soittaa että lapsi pääseekin mummolaan hoitoon.

Jos yö peruuntuu niin pitää tulla seuraavana päivänä aikaisimpaan aamuun joka on yleensä noin klo 5.00 ja siitä saa olla 7h töissä eli klo 12 asti. Se on melko rankka vuoro, jos joutuu menemään vielä uudestaan yöksi töihin klo 20.15 ja kaiken lisäksi jää edelleen kolme tuntia miinukselle, koska yöt kestää 10h. Mullakin on nyt kolme tuntia edelleen miinusta, pitää tehdä ne takaisin toisena päivänä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin kysyin onko meillä tehtävä työvuoron pakko vaihto ihan laillinen. Eli meillä on aina kaksi yötä putkeen ja viimeksi mulla kävi näin että ensimmäinen yö peruuntui lyhyellä varoitusajalla. Olen vuoropäiväkodissa ja vanhemmat voi soittaa että lapsi pääseekin mummolaan hoitoon.

Ei kai vahvistettuja työvuorolistoja voi muuttaa siksi, että työnantajalla ei ole töitä tarjolla? Mitä työsopimuksessa lukee?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin kysyin onko meillä tehtävä työvuoron pakko vaihto ihan laillinen. Eli meillä on aina kaksi yötä putkeen ja viimeksi mulla kävi näin että ensimmäinen yö peruuntui lyhyellä varoitusajalla. Olen vuoropäiväkodissa ja vanhemmat voi soittaa että lapsi pääseekin mummolaan hoitoon.

Ei kai vahvistettuja työvuorolistoja voi muuttaa siksi, että työnantajalla ei ole töitä tarjolla? Mitä työsopimuksessa lukee?

Työtuomioistuimen mukaan voi http://www.alavenyliikaa.fi/paivahoidon_tyoaika.html . Kts "Työvuoroluettelon tekeminen ja muuttaminen"
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitää sitten vaan taipua. Harmi vaan kun öitä perutaan usein (monta kertaa kuukaudessa).

Kysyisin vielä sellaista, että voiko työnantaja kysymättä vaihtaa vuoroja. Esim. eilen oli mun pukukaapin ovessa mulle pomolta lappu, jossa luki että kolme seuraavan viikon vuoroa on vaihdettu erivuoroiksi. Vähän vaikea suunnitella mitään menoja kun ei koskaan tiedä onko töissä vai ei. Mun aikaisemmissa työsuhteissa multa on aina kysytty sopiiko työvuoron vaihto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alistua voi, mutta silloin musta on turha valittaa jos vain alistuu. Mä äänestäisin jaloillani. Ja olen niin tehnytkin silloin kun itse olin vielä päivähoidon puolella töissä (oli vielä vuoropäiväkoti joka päivysti).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysyisin vielä sellaista, että voiko työnantaja kysymättä vaihtaa vuoroja. Esim. eilen oli mun pukukaapin ovessa mulle pomolta lappu, jossa luki että kolme seuraavan viikon vuoroa on vaihdettu erivuoroiksi.

Vahvistettua työvuorolistaa ei pääsääntöisesti voi muuttaa: http://www.alavenyliikaa.fi/tyovuoroluettelon_muuttaminen.html

Ota yhteyttä luottamusmieheesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juttelen ensin pomoni kanssa maanantaina. Jos ei yhteisymmärrystä synny niin onhan niitä muitakin työpaikkoja. Harmi vain kun tuolla on niin mukavat työkaverit ja lapset. Mutta en halua olla mikään heittopussi, vähän siltä tuntunut viime aikoina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin kysyin onko meillä tehtävä työvuoron pakko vaihto ihan laillinen. Eli meillä on aina kaksi yötä putkeen ja viimeksi mulla kävi näin että ensimmäinen yö peruuntui lyhyellä varoitusajalla. Olen vuoropäiväkodissa ja vanhemmat voi soittaa että lapsi pääseekin mummolaan hoitoon.

Ei kai vahvistettuja työvuorolistoja voi muuttaa siksi, että työnantajalla ei ole töitä tarjolla? Mitä työsopimuksessa lukee?

Työtuomioistuimen mukaan voi http://www.alavenyliikaa.fi/paivahoidon_tyoaika.html . Kts "Työvuoroluettelon tekeminen ja muuttaminen"

Tuossa puhutaan, että:

Työtuomioistuin katsoi, että ainoan hoitolapsen pois jääminen hoidosta voi yksittäistapauksessa olla KVTES:n tarkoittama perusteltu toiminnallinen syy, joka oikeuttaa työvuoroluettelon muuttamiseen.

Eikö tuo työvuorolistojen muuttaminen ole kuitenkin ihan arkipäivää vuoropäiväkodeissa?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin kysyin onko meillä tehtävä työvuoron pakko vaihto ihan laillinen. Eli meillä on aina kaksi yötä putkeen ja viimeksi mulla kävi näin että ensimmäinen yö peruuntui lyhyellä varoitusajalla. Olen vuoropäiväkodissa ja vanhemmat voi soittaa että lapsi pääseekin mummolaan hoitoon.

Ei kai vahvistettuja työvuorolistoja voi muuttaa siksi, että työnantajalla ei ole töitä tarjolla? Mitä työsopimuksessa lukee?

Työtuomioistuimen mukaan voi http://www.alavenyliikaa.fi/paivahoidon_tyoaika.html . Kts "Työvuoroluettelon tekeminen ja muuttaminen"

Tuossa puhutaan, että:

Työtuomioistuin katsoi, että ainoan hoitolapsen pois jääminen hoidosta voi yksittäistapauksessa olla KVTES:n tarkoittama perusteltu toiminnallinen syy, joka oikeuttaa työvuoroluettelon muuttamiseen.

Heh, me voidaan tietysti saivarrella tästäkin vaikka hautaan saakka, mutta kyse oli siitä voiko työnantaja muuttaa vahvistettua listaa jos hoitoon ei tulekkaan yhtään lasta. Vastaus on työtuomioistuimen mukaan että kyllä voi, se on riittävä perusteltu syy. Yksittäistapauksihan ne nimenomaan onkin. Syvältähän tuo systeemi on, tekisin itse ihan saman kuin Lyrica, äänestäisin jaloillani.

Onko se Mikko ihan oikeasti vaikeaa joskus myöntää että "hei kappas, olin väärässä, en tuota tiennytkään" :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, me voidaan tietysti saivarrella tästäkin vaikka hautaan saakka, mutta kyse oli siitä voiko työnantaja muuttaa vahvistettua listaa jos hoitoon ei tulekkaan yhtään lasta. Vastaus on työtuomioistuimen mukaan että kyllä voi, se on riittävä perusteltu syy. Yksittäistapauksihan ne nimenomaan onkin. Syvältähän tuo systeemi on, tekisin itse ihan saman kuin Lyrica, äänestäisin jaloillani.

Tähän asti olen ajatellut yksittäistapauksen olevan jotenkin poikkeava tilanne joka on ennalta arvaamaton ja joita sattuu todella harvoin. Jos tilanne sattuu usein ja enemmän tai vähemmän säännöllisesti, niin miten sellainen voi olla yksittäistapaus?

Onko se Mikko ihan oikeasti vaikeaa joskus myöntää että "hei kappas, olin väärässä, en tuota tiennytkään" ;D

Ei kai tässä ole kyse siitä, että minun pitää olla aina oikeassa? Se on kyllä totta, että en ikipäivänä olisi uskonut, että tuollaisen syyn takia vahvistettua työvuorolistaa saisi muuttaa. Se kun on ihan yleistä, että lapset sairastuvat tai eivät jonkun muun syyn vuoksi pääse hoitopaikkaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...