Jump to content
MAINOS

Kohteessa "viipyminen"


Guest Kätsy

Recommended Posts

Yksinkertainen on kaunista, jätetään kaksi nappulaa statuslaitteistoon; vihreä ja punainen - vapaa ja varattu... :)

Kuten Tami sanoisi; keep it simple stupid, sairaankuljetus on yksinkertaisten miesten yksinkertainen laji...

Link to comment
Share on other sites

MAINOS
  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Oleellista on, että kuljettava yksikkö on hälytettävissä tarkistus/EV-tehtävään heti, mutta "kantamassa" oleva yksikkö voi olla viipeen päässä (vrt. 8 kerrosta paarien kanssa, jolloin voi olla nopeampaa hälyttää yksikkö asemalta.

Mutta olkoon, jos ette kerran tajua.....

Miten olis vanha status 'kohteessa' ? Koska kantaa voi vaikka metrin päässä autosta tai siellä 8:ssa kerroksessa. Jos tuollanen staus kuin 'kantaa' olis olemassa, niin olen satavarma että aika harvoin sitä tulis sinne syötettyä.
Link to comment
Share on other sites

Tarkemmin kun ajattelee, niin kyllä tuossa medin "kantaa" statuksessa ideaakin on  :) Varsinkin silloin jos kantomatka on todellakin pitkä (kerrostalon ylimmästä kerroksesta tai jostain metsähallituksen puolelta tielle, tms.). Koska tuolloin kantamiseen tuhraantuu aika reilusti aikaa. Ja toinen yksikkö voisi näin ollen ehtiä nopeammin paikalle.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Link to comment
Share on other sites

Kuinka usein teitä oikein hätyytellään kesken kohteessaolon muualle? Omalle kohdalle se on tullut todella harvoin ja se että olisin kantamassa kymmenennestä kerroksesta mummoa niin sitä ei monesti uralla tule vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Lahti tuli joskus muinoin läpi Hakamäentien sillalla,eli huutivat radioon myös "potilaan luona".muta totta puhuen mua kiinnostaa enemmän nää tulevaisuuden kyytikoodi muutokset ja jussien sakukeikan vastaanottokyky.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Link to comment
Share on other sites

dino: Viimeksi maanantaina... Yleensä noin kerran viikossa tulee päällekkäisiä keikkoja (eli tulee sellainen tunne ettei tiedä mihinkä suuntaan repeäisi  ;D). Näin meillä.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Link to comment
Share on other sites

Guest Kätsy

Lahti tuli joskus muinoin läpi Hakamäentien sillalla,eli huutivat radioon myös "potilaan luona".muta totta puhuen mua kiinnostaa enemmän nää tulevaisuuden kyytikoodi muutokset ja jussien sakukeikan vastaanottokyky.

"Potilaan luona" on myös Virven statuksissa ja meilläkin sitä huudeltiin jo petoverkon aikaan. Erittäin käytännöllinen elottomuuksissa. Tai jos on painanut auton laitteesta "kohteessa" ja sitten onkin vielä ne kahdeksan kerrosta matkaa potilaan luo..

Mitäs kyytikoodimuutoksia Telaketju tarkoitat? Näitä, joita yhteensovitellaan tulevaa ELSiä varten vai että niiden periaatteet muuttuis jotenkin?

Link to comment
Share on other sites

dino: Viimeksi maanantaina... Yleensä noin kerran viikossa tulee päällekkäisiä keikkoja (eli tulee sellainen tunne ettei tiedä mihinkä suuntaan repeäisi  ;D). Näin meillä.

No joo, voipi olla että varavalmiussopimuksissa ja muiden yksiköiden käytössä on alueellisia eroja.

Silti tuo kerta/vko kuullostaa isolta määrältä. Tedän kyytimäärissähän tuo tarkoittaa että n. 15-20% kyydeistä tulee päällekkäisinä...?

Link to comment
Share on other sites

No joo, voipi olla että varavalmiussopimuksissa ja muiden yksiköiden käytössä on alueellisia eroja.

Silti tuo kerta/vko kuullostaa isolta määrältä. Tedän kyytimäärissähän tuo tarkoittaa että n. 15-20% kyydeistä tulee päällekkäisinä...?

Asiasta on kuulemma tehty jotain tutkimusta Kaakkois-Suomen häken alueella. Tuommoisessa yhden auton ja muutaman tuhannen asukkaan kunnassa hieman reilu 10% keikoista ajaa jonkun muun kunnan auto. En tiedä onko juttua julkaistu vielä missään.

Link to comment
Share on other sites

dino: Kyllä vain. Päivässä meitillä on keikkoja 3-4 (yhden keikan pituudeksi tulee yleensä vähintään 82km, koska naapurikuntaan kuskataan) ja päällekkäisyyksiä tulee juuri lähinnä tuon pitkän matkankin takia. Kaikista kamalin tilanne oli kesäkuun puolivälissä, kun oltiin hoitelemassa erään perheriidan jälkiä ja sitten napsahti: kymmenen minuutin päästä meitillä oli jo jonossa B 5-2 ja B 0-4... Ja naapurikuntienkaan autoja ei mailla eikä halmeilla  :o Onneksi tuli poliisit hoitelemaan perheriidan jäljet loppuun, itse siirryimme hoitamaan B 5-2:sta ja suhteellisen pian saatiin naapurista yksikkö hoitamaan B 04:sen... Ah, näitä pienen paikan ihanuuksia  ;D Onneksi on hyvin harvoin kahta berttaa päällekkäin!

Ja tuo "potilaan luona" on kyllä vielä joissain paikoissa ihan yleisenäkin tilatietona käytössä. Ihan hyvä, kun meillä ainakin häke tuppaa huutelemaan että mikäs teitin tilanne on, jos ei ilmoiteta tietyillä keikoilla olevamme pokan luona. Tosin huutelevat senkin takia, että aina ei nuo tilatietoviestit mene perille asti häkeen...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Link to comment
Share on other sites

Guest Härveli

Osku: Kirjoitin ilmoittamisesta, en radioon "huutamisesta"...

Eri asia on se kun haluttais että SAKUt ilmoittaa radion kautta kun ovat vapaina.

Kiirepäivinä ois hyvä jos ois olemassa vaikkapa status "kantaa", mut tiiä sitten...

Aika hyvin täällä pelaa statusten lähettäminen. Ainut mistä pitää muistuttaa välillä on just vapaana ilmoittamisesta. Ja täälläkin käytössä status "potilaan luona". En tiiä mitä hienouksia teillä siellä pk-seudulla...

Koko vkl oon päivystäny lanssissa ja AHKssa (puoli tuntia vapaata, se aika kun siirryn toisen kunnan alueelle), ja lähetetty statukset ajallaan. Radion kautta ilmoitettu mihin ja millä koodilla kuljetetaan sekä vapaana ja missä!!

Link to comment
Share on other sites

Jos tulee päällekkäisiä kyytejä pitää priorisoida. Minä toimin näin -> häkeltä puh.nro kohteeseen, josta keikka tulee päällekkäin ed.kanssa. Soitto ja tiedustellaan tilaa. Jos ed. kuulostaa pahalta pyydetään hälyttämään lähikunnasta auto (maalla se valitettavasti on aina aika kaukana). Jos itse pystytään irtoamaan niin itse kohteeseen vaikka ed.poka kyydissä. Evy myös käytössä. Tehty joskus niin, että evystä kuski omaan lanssiin ja oman kuski hoitajaksi taakse. Hoitajana ollut sisään uuteen kohteeseen välineiden kanssa ja hoitamaan. Tarvittaessa toiseksi omaan autoon tai odotetaan naapurikunnasta kuljetusyksikköä. Hoitaja voi jäädä hätätilassa evyläisten kanssa kohteeseen.

Näin on tehty. Meillä oli kyydissä perusterve nuorimies, joka juuri täytti seulan sairaankuljetukselle ja pamautti päälle kolarikeikan, kaksi tajuttomana, kiinni autoissa ja toinen auto savuaa. Me kohteeseen. Kaksi autoa tulossa lähikunnista. Kun toinen yksiköistä kohteessa meidän auto evy kuskilla matkaan ja minä kohteeseen avuksi toiselle yksikölle. Lopulta poliisi korjasi toisen pt:n, minä kyytiin toisen hoitajan kanssa ja oma yksikkö odotteli perillä. Näin onnistui kahden pt. hoitaminen hyvin tai siis oikeastaan kolmen.

Toinen vastaava tilanne on, missä pt. huonossa hapessa hälytyksen perusteella. Tunnemme pt.-> soitamme kohteeseen ja rauhoittelemme. Ottaa omatoimisesti omia nitroja ja olo helpottaa. Sillä välin viemme ed.pt tk:hon vuodeosastolle odottelemaan, valvonnan alle vaikkei siellä lääkäriä olekaan ja sitten me toiseen kohteeseen. Sieltä palattua kuljetetaan toinen pt lääkärin nähtäväksi eteenpäin. Priorisointia ja pomokin oli tyytyväinen.  ::)

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Guest Kätsy

Jos tulee päällekkäisiä kyytejä pitää priorisoida. Minä toimin näin -> häkeltä puh.nro kohteeseen, josta keikka tulee päällekkäin ed.kanssa. Soitto ja tiedustellaan tilaa. Jos ed. kuulostaa pahalta pyydetään hälyttämään lähikunnasta auto (maalla se valitettavasti on aina aika kaukana). Jos itse pystytään irtoamaan niin itse kohteeseen vaikka ed.poka kyydissä. Evy myös käytössä. Tehty joskus niin, että evystä kuski omaan lanssiin ja oman kuski hoitajaksi taakse. Hoitajana ollut sisään uuteen kohteeseen välineiden kanssa ja hoitamaan. Tarvittaessa toiseksi omaan autoon tai odotetaan naapurikunnasta kuljetusyksikköä. Hoitaja voi jäädä hätätilassa evyläisten kanssa kohteeseen.

Tuota tuota...

Priorisoida pitää, mutta sen pitäisi olla häken tehtävä. Sen määrää hätäkeskuslaki. "Sen lisäksi mitä hätäkeskuslain 4 §:ssä säädetään, hätäkeskuksen tehtävänä on erityisesti:

1) ilmoituksen perusteella arvioida tilanteen edellyttämät käytettävissä olevat voimavarat ja tehtävän kiireellisyys;

2) välittää tehtävä asianomaiselle yksikölle tai jos tilanne ei selvästi edellytä tehtävän välittämistä, tehdä tätä koskeva päätös"

Jos päivystäjä on ensin tehnyt riskinarvion ja hälyttänyt yksikön, joka taas soittaa uudelleen kohteeseen ja pyytää lähettää taas seuraavan sakun, niin jossain mättää. Eikä silläkään voi aina kuitata epäkohtia, että täällä maalla/kaupungissa nyt vaan joudutaan tekemään näin. Mun mielestä pitäis silti tehdä oikein ::)

Link to comment
Share on other sites

leikkaussalia vaativat traumat kyytiin alle 5 minuuttia (ellei puristuksissa). Sitätautiset yms. kohteessa 15-40min riippuen kuinka paljon potilasta voidaan yleensäkään hoitaa kentällä. Esim. trombolyysihoito ensimmäiseen bolukseen saakka liitännäishoitoineen ehkä ~20min?? Elvytyksissä (jälkitila) stabiloidaan potilas siirtokuntoon; tavoite MAP90(?). EtCo2 4-4,5kPa, SaO2 >95% ?? ROSC:ista siirtoon 15-20min?? 20minuutin kohdalla EKG ja tarvittaessa trombolyysi? Riippuu täysin siitä kuinka paljon potilasta hyödyttää hoito sairaalan ulkopuolella.. Mummot ja papat kyytiin perustutkimuksien ja haastattelun jälkeen (mm.. rr,sao2,lämpö,ekg..) ja tämä rivakasti tehtynä 10-15min

Link to comment
Share on other sites

Ihmeellinen kysymys...vaivasta riippumalla  ::)

Suomennos = Väsyneet vanhukset jotka eivät pärjää yksin kotona, paskatautiset sun muut..

Link to comment
Share on other sites

Ihmeellinen kysymys...vaivasta riippumalla :o

Suomennos = Väsyneet vanhukset jotka eivät pärjää yksin kotona, paskatautiset sun muut..

Juuh... En minä ihan tuota ajanut takaa.

Tuli vaan viestiäsi lukiessa mielleyhtymä (kaukaa haettu?) että trauma-, leikkuri-, elvytys-, yms. potilaat ovat toisessa kategoriassa ja mummot/papat toisessa, vähemmän hoitoa (vähemmän aikaa kohteessa)vaativassa ryhmässä.

Et varmaankaan sitä tarkoittanut, vaikka kyllähän se totuus on että ikä vaikuttaa hoitoon varsinkin sairaalassa. Ja sehän ei ole pelkästään negatiivista.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Kätsy

Seurailin vähän tilastoja...Viikon aikana kolmessa liikenneonnettomuudessa (potilaita 1-6) sakuyksiköt viipyivät kohteessa 30 minuuttia. Kukaan ei ollut puristuksissa.

Perus mummo-pappa-keikka vaivasta riippumatta (vai miten se meni) ajat vaihtelivat 3 minuutista 52 minuuttiin, ilman että varausaste tai koodi olisi kuljetettaessa muuttunut.

Link to comment
Share on other sites

Seurailin vähän tilastoja...Viikon aikana kolmessa liikenneonnettomuudessa (potilaita 1-6) sakuyksiköt viipyivät kohteessa 30 minuuttia.

Ei tainnut olla leikkuria vaativia traumapotilaita?
Link to comment
Share on other sites

Seurailin vähän tilastoja...Viikon aikana kolmessa liikenneonnettomuudessa (potilaita 1-6) sakuyksiköt viipyivät kohteessa 30 minuuttia.

Ei tainnut olla leikkuria vaativia traumapotilaita?

Link to comment
Share on other sites

Seurailin vähän tilastoja...Viikon aikana kolmessa liikenneonnettomuudessa (potilaita 1-6) sakuyksiköt viipyivät kohteessa 30 minuuttia.

Ei tainnut olla leikkuria vaativia traumapotilaita?

Link to comment
Share on other sites

dino: Kyllä vain. Päivässä meitillä on keikkoja 3-4

...

Sun jutuissa Fiu ei ole kyllä minkäänlaista logiikkaan ! Tuolla tahdilla ajatte siis luokkaa 1300 kyytiä vuodessa ? Etkös jossain vaiheessa maininnut keikkamääräksi 800-900 ?? Tai ei kai sillä väliä kunhan vaan intoa piisaa.....

Link to comment
Share on other sites

leikkaussalia vaativat traumat kyytiin alle 5 minuuttia (ellei puristuksissa). Sitätautiset yms. kohteessa 15-40min riippuen kuinka paljon potilasta voidaan yleensäkään hoitaa kentällä. Esim. trombolyysihoito ensimmäiseen bolukseen saakka liitännäishoitoineen ehkä ~20min?? Elvytyksissä (jälkitila) stabiloidaan potilas siirtokuntoon; tavoite MAP90(?). EtCo2 4-4,5kPa, SaO2 >95% ?? ROSC:ista siirtoon 15-20min?? 20minuutin kohdalla EKG ja tarvittaessa trombolyysi? Riippuu täysin siitä kuinka paljon potilasta hyödyttää hoito sairaalan ulkopuolella.. Mummot ja papat kyytiin perustutkimuksien ja haastattelun jälkeen (mm.. rr,sao2,lämpö,ekg..) ja tämä rivakasti tehtynä 10-15min

Taitaa olla työn realiteetit vielä HIEMAN hukassa  ::) 

No näitähän riittää...............liikaa liian nopeasti kenties ?  Kumpa ainakin hoitotasolle saataisiin pian EHDOTTOMAKSI PÄÄSYVAATIMUKSEKSI kunnon työkokemus perustasolta !! Olisi asenne ehkä vähän toisella tasolla  :P

Link to comment
Share on other sites

Kumpa ainakin hoitotasolle saataisiin pian EHDOTTOMAKSI PÄÄSYVAATIMUKSEKSI kunnon työkokemus perustasolta !!

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...