Jump to content
MAINOS

Kohteessa "viipyminen"


Guest Kätsy

Recommended Posts

Guest Kätsy

Hei, yötyövuoroon orientoituessa ajattelin ehdottaa seuraavanlaista aihetta väännettäväksi:

Voidaanko eri tehtävistä päätellä noin yleisluontoisesti, kuinka kauan kohteessa ollaan? Kauanko sakulla menee elvytyskeikassa? Rytmihäiriöpotilaan kanssa? Kolaripaikalla? Päänsäryssä? C-74:lla?

Meneekö kaikilla sama aika ja onko se hyvä vai huono merkki...

Ihan vaan häken kannalta ajattelin, kun keikkoja jakelee ja yrittää suunnitella muutaman tunnin aina eteenpäin.

-Kätsy kyselyiässä ja jonka olisi syytä tutustua kenttätyöhön?

Link to comment
Share on other sites

MAINOS
  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Kannattaisi varmaankin tutkia tilastoja. Traumapotilaat pitäisi heivata mahdollisimman nopeasti lopulliseen hoitopaikkaan, joten poka autoon ja menoksi. Totuus on kuitenkin usein se, että potilaan tilan stabiloiminen vie aikaa (rintakehävamma) ainakin jos lääkäriyksikkö on mukana. Usein pitää myös irrottaa tai siirtää potilasta hankalasta paikasta ja aikaa tärvääntyy.

C 7-4 vie aikaa tilanteesta, paikasta ja sakuyksikön motivaatiosta riippuen. C 7-4 onkin varsinainen arpakoodi - kaikkennäköistä on tullut vastaan. Itse olen taipuvainen tutkimaan hieman tarkempaan, jotta saadaan karsittua yllätyksiä pois.

PPKL:lla asianmukainen hoito voi viivästyä huonosti tutkitun potilaan kohdalla. Hoitoketjua kun olemme mekin niin ...

Link to comment
Share on other sites

Hei, yötyövuoroon orientoituessa ajattelin ehdottaa seuraavanlaista aihetta väännettäväksi:

Voidaanko eri tehtävistä päätellä noin yleisluontoisesti, kuinka kauan kohteessa ollaan? Kauanko sakulla menee elvytyskeikassa? Rytmihäiriöpotilaan kanssa? Kolaripaikalla? Päänsäryssä? C-74:lla?

Meneekö kaikilla sama aika ja onko se hyvä vai huono merkki...

Ihan vaan häken kannalta ajattelin, kun keikkoja jakelee ja yrittää suunnitella muutaman tunnin aina eteenpäin.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaisi varmaankin tutkia tilastoja. Traumapotilaat pitäisi heivata mahdollisimman nopeasti lopulliseen hoitopaikkaan, joten poka autoon ja menoksi. Totuus on kuitenkin usein se, että potilaan tilan stabiloiminen vie aikaa (rintakehävamma) ainakin jos lääkäriyksikkö on mukana.

Link to comment
Share on other sites

Yhdessä vaiheessa mietittiin sellaistakin tehtävävaiheilmoitusta kuin "kantaa" tai "siirtää autoon".

Tämä olisi kiireisenä aikana vilkkaalla alueella HäKen työtä helpottavaa.

Siitähän lähdetään, että yksikkö voi ottaa toisen tehtävän -ainakin "ensivasteena" tai tarkistusmielessä- lähes aina, paitsi jos kuljettaa A:na.

Mutta jos HäKe tietäisi yksikön olevan kiinni "kantamassa" esim. korkeassa kerrostalossa, voi olla nopeampaa saada tarkistustehtävään yksikkö ehkä kauempaa tai asemalta.

Siinä vaiheessa kun yksikkö jo kuljettaa esim. C:nä, voi sille antaa minkä tahansa tarkistus- tai "ensivastetehtävän".

Vaikkei olisikaan tällaista tehtävävaihetta -"kantaa"- olemassa, kuuluu "hyviin tapoihin" ja ammattitaitoisuuteen ajatella operatiivisesti, ja ilmoittaa HäKeen yksikön olevan hälytettävissä, "mutta me jutellaan täällä kohteessa vielä vähän maailman menosta".

Kohteessaoloajan määritteleminen tehtävätyypin mukaan on aikalailla mahdotonta, mutta tuo operatiivinenäly tulisi ammattimiesten ja -naisten koulia osaksi rutiinia.

Link to comment
Share on other sites

Itse näen ainakin, että koodi ei kerro mitään kohteessa viipymisestä tai ainakaan ajasta minkä auto seisoo kohteen lähietäisyydellä. Esim.hankala kantomatka aika pitenee. Sitten koodi pielessä. Ihminen kohteessa, joka hidas toimissaan, joko hoito tai potilas puolella. Sitten itse ainakin näen, että tuleva kuljetusmatka ja sen kesto vaikuttavat kohteessa viivyttyyn aikaan. Jos keikka hoitolaitoksen kulmalle ja pt. pukeutuneena ovella vastassa ->kyytiin ja hoitolaitokseen. Siellä voidaan sitten ennen luovutusta mittailla ja käyriä piirrellä. Säästää aikaa ja tarvittaessa yksikkö on irrotettavissa. Myös mukavampaa kuin vehdata talvipukeisen ihmisen vaatteita pois autossa tai vaikka siellä kotona. Jos kuljetusmatka pitkä pitää tutkia, ettei tule ainakaan mitään hirveän isoja yllätyksiä matkalla. Tällöin menee hieman enemmän aikaa.

Lisäksi olen kaikista keikan koodeista ja potilaista riippumattomana tekijänä huomannut asian, että joidenkin työparien kanssa vain tuhlautuu enemmän aikaa kohteessa.  ;D

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Jos kuljetusmatka pitkä pitää tutkia, ettei tule ainakaan mitään hirveän isoja yllätyksiä matkalla.

Vaikka lyhytkin matka, pitää potilas aina tutkia.

Mentiin kerran kolmantena tai neljäntenä yksikkönä liikenneonnettomuuspaikalle jossa oli useita potilaita, lähinnä kuljetusyksiköksi.

Lääkäriambulanssi oli paikalla, ja vastaava ambulanssilääkäri oli tehnyt pikaisen triagen, ja kysyessäni mitäs tehdään sanoi tämä lekuri, että ottakaa vaikka toi sääri-/polvivamma.

Jotkut saatanan tiepalvelumiehet tai Punaisen Ristin pöllöt oli oleet ekana paikalla, ja olivat laittaneet pokalle ilmalastan koska valitti jalkaansa.

Ambulanssilekuri ei tutkinut.

Mä en tutkinut, koska luulin että ambulanssilekuri oli tutkinut.

Todellisuudessa oli yhden auton rattijuoppo kuljettaja, joka kuvitteli pääsevänsä livahtamaan valittamalla kovasti jalkaansa.

se saatana tiepalvelu/punainen risti ei tietenkään ymmärtänyt tutkimisesta mitään, eikä siis ollut tutkinut pokaa.

No, me heivattiin poka kyytiin ja sairaalaan.

Siellä kysyivät että mikäs on?

No toi jalka, kuulemma.

Ottivat lastan, ja samalla lastan alla olevan jalkaproteesin pois ja kysyvät että tämäkö jalka?

Oli ihan turha yrittää selittää mitään; en edes yrittäny.

Oma moka.

Yritin kyllä välttää sitä sairaalaa muutaman viikon kun hävetti niin paljon.

Hävettää saatana vieläkin.

Link to comment
Share on other sites

Jos kuljetusmatka pitkä pitää tutkia, ettei tule ainakaan mitään hirveän isoja yllätyksiä matkalla.

Vaikka lyhytkin matka, pitää potilas aina tutkia.

Mentiin kerran kolmantena tai neljäntenä yksikkönä liikenneonnettomuuspaikalle jossa oli useita potilaita, lähinnä kuljetusyksiköksi.

Lääkäriambulanssi oli paikalla, ja vastaava ambulanssilääkäri oli tehnyt pikaisen triagen, ja kysyessäni mitäs tehdään sanoi tämä lekuri, että ottakaa vaikka toi sääri-/polvivamma.

Jotkut saatanan tiepalvelumiehet tai Punaisen Ristin pöllöt oli oleet ekana paikalla, ja olivat laittaneet pokalle ilmalastan koska valitti jalkaansa.

Ambulanssilekuri ei tutkinut.

Mä en tutkinut, koska luulin että ambulanssilekuri oli tutkinut.

Todellisuudessa oli yhden auton rattijuoppo kuljettaja, joka kuvitteli pääsevänsä livahtamaan valittamalla kovasti jalkaansa.

se saatana tiepalvelu/punainen risti ei tietenkään ymmärtänyt tutkimisesta mitään, eikä siis ollut tutkinut pokaa.

No, me heivattiin poka kyytiin ja sairaalaan.

Siellä kysyivät että mikäs on?

No toi jalka, kuulemma.

Ottivat lastan, ja samalla lastan alla olevan jalkaproteesin pois ja kysyvät että tämäkö jalka?

Oli ihan turha yrittää selittää mitään; en edes yrittäny.

Oma moka.

Yritin kyllä välttää sitä sairaalaa muutaman viikon kun hävetti niin paljon.

Hävettää saatana vieläkin.

Mitä, onko medikin joskus erehtynyt?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kätsy

Yhdessä vaiheessa mietittiin sellaistakin tehtävävaiheilmoitusta kuin "kantaa" tai "siirtää autoon".

Tämä olisi kiireisenä aikana vilkkaalla alueella HäKen työtä helpottavaa.

Vaikkei olisikaan tällaista tehtävävaihetta -"kantaa"- olemassa, kuuluu "hyviin tapoihin" ja ammattitaitoisuuteen ajatella operatiivisesti, ja ilmoittaa HäKeen yksikön olevan hälytettävissä, "mutta me jutellaan täällä kohteessa vielä vähän maailman menosta".

Kohteessaoloajan määritteleminen tehtävätyypin mukaan on aikalailla mahdotonta, mutta tuo operatiivinenäly tulisi ammattimiesten ja -naisten koulia osaksi rutiinia.

Hieno sana tuo operatiivinenäly! ;) Sen avulla homma sujuu.. sujuvasti, se on totta. Jos radioliikenne on selkeää, ei tuollaiset "tuleeko kuljetusta?" ja "ollaan hälytettävissä" sitä edes tuki.

Viime aikoina on väläytelty vaihtoehtoa, jossa yksiköt ilmoittaisivat "tila kohteessa"- koodin, joka antaisi välittömän ja suoran palautteen päivystäjälle riskinarviosta ja toisekseen just helpottaisi elämää noiden sakujen ajattamisen suhteen, kun tietäisi vähän, mitä kohteessa on. Joidenkin jermujen mielestä moinen viestintä on turhaa ja ylimääräistä, eikä sellaiseen ole aikaa (?). 

Link to comment
Share on other sites

Viime aikoina on väläytelty vaihtoehtoa, jossa yksiköt ilmoittaisivat "tila kohteessa"- koodin, joka antaisi välittömän ja suoran palautteen päivystäjälle riskinarviosta ja toisekseen just helpottaisi elämää noiden sakujen ajattamisen suhteen, kun tietäisi vähän, mitä kohteessa on. Joidenkin jermujen mielestä moinen viestintä on turhaa ja ylimääräistä, eikä sellaiseen ole aikaa (?). 

Kuulostaa järkevältä.

Sama ajatus, mutta sofistikoituneempi versio.

Link to comment
Share on other sites

Mitä, onko medikin joskus erehtynyt?? ;)

Ei ollu läheskään ensimmäinen, eikä taatusti viimeinen kerta.

Loppua ei näy...

Link to comment
Share on other sites

tekevälle sattuu.itse olen yrittänyt olla vartissa kuljettamassa ,jos ei kohteessa ihmeempiä,mutta joittenkin parien kanssa homma venyy,tai sitten hoitopaikan valinnassa ongelmia ja luurin päähän eksynyt lääkäri tenttaa kaikki perkeleen kaalin ja omenan syönnit.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitin, jos pidempi matka pitää tutkia sitä, että pitää tutkia perustellisemmin. Tottakai perusjutut on aina tehtävä, kuten tarkastettava onko hengitys normaalia, ainakin rannepulssi ja tajunnantaso jne.

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Guest Härveli

Kaikki SAKUt eivät ilmoita AHKlle juuri mitään, "ettei tulisi liikaa radioliikennettä..."  angry.png

Ja statukset laitetaan jos muistetaan/jaksetaan. Läheskään jokapaikassa ei edes ilmoiteta että ollaan vapaina...

Onneksi täällä meillä toimii suht hyvin "vapaana ja missä" ilmoitus, mitä nyt aina joskus pitää muistuttaa...

Mutta, mutta... Olisi ihan hyvä ilmoittaa myös esim. nuo "siirtää autoon"/"kantaa" jne. jos on kiireempää.

Tämä mun mielipide...  :)

Link to comment
Share on other sites

Mutta, mutta... Olisi ihan hyvä ilmoittaa myös esim. nuo "siirtää autoon"/"kantaa" jne. jos on kiireempää.

Siis haluaisit että lanssi huutaisi radioon ' siirtää autoon' ja ' kantaa' jne. Miksi ihmeessä? Sitähän sais jatkuvasti puhua radioon; 'tankkaamassa', 'r-kioskilla', 'kaupassa'. Huuteletko itse sellaisia statuksia kun olet lanssissa? :(  Mun mielestä on täysin turhaa ilmoittaa häkeen kantavansa pokaa autoon. Oikeesti. :)

Link to comment
Share on other sites

Monesti kun on huudellut mikrofoniin minuutin välein kolmasti eikä vastausta kuulu niin tulee olo että "pitäkööt statuksensa" Totta kai kiirettä on ja hommaa on paljon muutakin kuin saku-puoli ja juuri siitä syystä yritämme pitää puheliikenteen minimissä. Nyt kun statuslaitteisto on ollut käytössä reilun vuoden niin eipä voi muuta sanoa kuin että huomattavasti joustavampaa on kentällä toimiminen laitteiston ansiosta. Loistovehje!

Link to comment
Share on other sites

Mutta, mutta... Olisi ihan hyvä ilmoittaa myös esim. nuo "siirtää autoon"/"kantaa" jne. jos on kiireempää.

Siis haluaisit että lanssi huutaisi radioon ' siirtää autoon' ja ' kantaa' jne. Miksi ihmeessä? Sitähän sais jatkuvasti puhua radioon; 'tankkaamassa', 'r-kioskilla', 'kaupassa'. Huuteletko itse sellaisia statuksia kun olet lanssissa? :nauraa:  Mun mielestä on täysin turhaa ilmoittaa häkeen kantavansa pokaa autoon. Oikeesti. :)

Link to comment
Share on other sites

Eikös sen nykyään voi tehdä nappia painamalla, l. ilmoittamalla ststuksen kannettavalla?

Ei ilmeisesti vielä joka paikassa. Ja löytyykö niistä esim status 'kantaa pokaa autoon' ?

Link to comment
Share on other sites

Eikös sen nykyään voi tehdä nappia painamalla, l. ilmoittamalla ststuksen kannettavalla?

Ei ilmeisesti vielä joka paikassa. Ja löytyykö niistä esim status 'kantaa pokaa autoon' ?

Link to comment
Share on other sites

Eikös sen nykyään voi tehdä nappia painamalla, l. ilmoittamalla ststuksen kannettavalla?

Ei ilmeisesti vielä joka paikassa. Ja löytyykö niistä esim status 'kantaa pokaa autoon' ?

Eikös se nykyajan tekniikalla ole vain koneen käyttö asentajalla ja toiminnan lisääminen ATK-järjestelmään?

Link to comment
Share on other sites

Asiahan ei ole kovin oleellinen siirtokuljetuksia suorittavalla organisaatiolla, mutta vilkkaimmissa paikoissa joissa tehtäviä joudutaan priorisoimaan on tilanne toinen.

Silti mun mielestä status 'kantaa' on turha. Mutta se tosiaan on vaan mun mielipide. Jos ahk:lla on autot loppu, niin helppoa se on kysyä onko joku yksikkö irrotettavissa. Jos noita satuksia pitäis lisätä joka toimintoa varten, niin sitähän pitäs olla yks hoitaja lisää hoitamaan statuslaitetta. 'siirtymässä autosta potilaan luo', 'tutkimassa potilasta' 'kantamassa' etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Heh, kuinkakohan ison tilan sellanen tilatietopaneli vaatis, johon mahtuis kaikki mahdolliset statukset  :) (kantaa, kahvitauolla, tankkaamassa, nukkumassa (tuo status olisi ihan käyttökelpoinen -> vois häke miettiä, kannattaako herättää  :)), jne.). Täytyy kyllä myöntää, että kun kerran häke kysäs meiltä että missäs ootte, niin minä fiksuna huusin että paikallisella shellillä kahvilla  :nauraa:....

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Link to comment
Share on other sites

Oleellista on, että kuljettava yksikkö on hälytettävissä tarkistus/EV-tehtävään heti, mutta "kantamassa" oleva yksikkö voi olla viipeen päässä (vrt. 8 kerrosta paarien kanssa, jolloin voi olla nopeampaa hälyttää yksikkö asemalta.

Mutta olkoon, jos ette kerran tajua.....

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...