Jump to content
MAINOS

Kohteessa "viipyminen"


Vieras: Kätsy

Recommended Posts

Seurailin vähän tilastoja...Viikon aikana kolmessa liikenneonnettomuudessa (potilaita 1-6) sakuyksiköt viipyivät kohteessa 30 minuuttia.

Ei tainnut olla leikkuria vaativia traumapotilaita?

Mistäs sen kohteessa tietää? Kyllähän suurienergisessä mällissä olleet potilaat pitää sairaalaan viedä ja hoitaa leikkausta tarvitsevina niin kauan kuin toisin todistetaan. Elleivät tietysti ole sitten kuolleet.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 72
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eihän sitä tietysti tiedäkkään, mutta jos ei päivänselvä celsius-tason tehtävä niin puoli tuntia kohteessa on melkoisen pitkä aika. Jos epäillään että kolaripotilas vaatii leikkuria ja on vakavasti loukkaantunut (eikä ole puristuksissa) niin kymmenen - viisitoista minuuttia on mielestäni maksimi kohteessa. Siinä ajassa tutkii, aloittaa nesteytyksen ja siirtää potilaan mainiosti.

Tottakai pitää pyrkiä pois sieltä kohteesta ASAP -> kohti sairaalaa (ja mahd. leikkuria). Mutta en kyllä ole varm allekirjoitanko, dino, täysin kommenttisi koskien sitä että 10-15 minuutissa ehtii mainiosti tutkia, nesteyttää ja siirtää... Usein se kolaripaikka kuitenkin saattaa olla sen verran "kaottinen". (Ehkä hiukan liian dramaattinen sanavalinta, mutta luulen että ymmärrätte pointtini)

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta en kyllä ole varm allekirjoitanko, dino, täysin kommenttisi koskien sitä että 10-15 minuutissa ehtii mainiosti tutkia, nesteyttää ja siirtää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta en kyllä ole varm allekirjoitanko, dino, täysin kommenttisi koskien sitä että 10-15 minuutissa ehtii mainiosti tutkia, nesteyttää ja siirtää...

Minulla on vähän sellainen motto että jos on suurienerginen kolari ja perustellusti voidaan epäillä vakavaa traumaa potilaalla niin ei sitä potilasta tarvitse minuuttitolkulla tutkia. Kentällä kun ei edes kovin luotettavasti pysty traumapotilasta tutkimaan ja hoitaminenkin on melko suoraviivaista; potilas tyhjiöpatjalle, nesteytyksen aloitus, hengityksen turvaaminen ja siirto sairaalaan. Se että meneekö tähän 10 vai 20 minuuttia on sivuseikka - olosuhteet vaikuttaa tähän aikaan hyvinkin paljon. Pääasia että ei tutkita tai hoideta yli, eli tehdään vain välttämätön. Näin minä asian näen.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän sitä tietysti tiedäkkään, mutta jos ei päivänselvä celsius-tason tehtävä niin puoli tuntia kohteessa on melkoisen pitkä aika. Jos epäillään että kolaripotilas vaatii leikkuria ja on vakavasti loukkaantunut (eikä ole puristuksissa) niin kymmenen - viisitoista minuuttia on mielestäni maksimi kohteessa. Siinä ajassa tutkii, aloittaa nesteytyksen ja siirtää potilaan mainiosti.

Juu, tätä juuri tarkoitin. Kun ei tiedä ihan varmaksi, pitää olettaa että leikkuria tarvitaan kunnes toisin todistetaan. Jos ei traumapotilaan kanssa pääse liikkeelle vartissa niin keikassa pitää olla jotain tosi outoa... Puristuksissa olevista potilaista aina puhutaan, mutta kuinka usein niitä oikeasti on? Todella harvoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai pitää pyrkiä pois sieltä kohteesta ASAP -> kohti sairaalaa (ja mahd. leikkuria). Mutta en kyllä ole varm allekirjoitanko, dino, täysin kommenttisi koskien sitä että 10-15 minuutissa ehtii mainiosti tutkia, nesteyttää ja siirtää... Usein se kolaripaikka kuitenkin saattaa olla sen verran "kaottinen". (Ehkä hiukan liian dramaattinen sanavalinta, mutta luulen että ymmärrätte pointtini)

Juu, mutta kaoottisuus kielii harjoituksen puutteesta. Kolarikeikkaa on niin vähän, että rutiinia ei pääse syntymään vaan yhteistoimintaa pitää säännöllisesti harjoitella. Toisaalta vain lahjattomat harjoittelee...  ;D

Tutkimisesta: Mitä suurienergisesti vammautuneesta tarvitsee oikeasti katsoa? Primaaritriagessa hengitystie auki, liikkuuko ilma, tuntuuko radialis, tajunta AVPU. Tähän meni enintään 20 s.

Seuraavaksi kehon palpointi rintakehä - vatsa - lantio - raajat - niska & ruoto, löytyykö aristuksia, hetkuvia paikkoja tai reikiä nahassa. Jos jotain kummallista löytyy niin saksilla vaatteet auki, vamman arvio & peittäminen. Pikainen hengitysäänten kuuntelu jos meteli antaa myöten, tarkoituksena lähinnä hengitysäänten symmetrisyyden tarkistus. Traumapotilaan tsekkaukseen menee minuutti-pari kun rutiinin viitsii opetella kunnolla.

Sitten tyhjärille, autoon, jos mahdollista hoitotilaan 2 henkeä ja auto liikkeelle. Ainoastaan neulatorakosenteesi ja intubaatio saavat viivyttää kuljetuksen alkamista. Matkalla on sitten aikaa pistellä lisää suoniyhtyeksiä, mittailla verenpainetta yms. puuhaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä zombinol, näin juuri tulee toimia !!! On paljon pienempi häpeä viedä potilas ilman tippaa sairaalaan kuin hieroa kohteessa. Äärimmäisen harvoin tipasta on vammapotilaalle yhtään mitään hyötyä ! Usein tilanne on päinvastainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Jos tulee päällekkäisiä kyytejä pitää priorisoida. Minä toimin näin -> häkeltä puh.nro kohteeseen, josta keikka tulee päällekkäin ed.kanssa. Soitto ja tiedustellaan tilaa. Jos ed. kuulostaa pahalta pyydetään hälyttämään lähikunnasta auto (maalla se valitettavasti on aina aika kaukana). Jos itse pystytään irtoamaan niin itse kohteeseen vaikka ed.poka kyydissä. Evy myös käytössä. Tehty joskus niin, että evystä kuski omaan lanssiin ja oman kuski hoitajaksi taakse. Hoitajana ollut sisään uuteen kohteeseen välineiden kanssa ja hoitamaan. Tarvittaessa toiseksi omaan autoon tai odotetaan naapurikunnasta kuljetusyksikköä. Hoitaja voi jäädä hätätilassa evyläisten kanssa kohteeseen.

Sitä kun pitäis muistaa että AHK on AHK ja amppari on amppari. Kyllä AHK/HÄKE ottaa hälytykset vastaan ja tekee riskinarvion. Ei SAKUlle tartte antaa moneen kohteeseen numeroita, että soitelkaa itse ja päättkää minne menette, miten teette ja soittakaa sitten meille että mekin täällä AHKssa tiedetään.

Vai onko hoitajat SAKUssa jotenkin parempia miettimään/arvioimaan tilanteen..?  huh.gif

Kyllä meillä arvioidaan täällä AHKssa tilanteet, ja jos tulee päällekkäisiä kyytejä tmv. niin lähimmästä kunnasta toinen SAKU kohteeseen.

Mikä hätäkeskus se semmoinen keskus on joka poimii "kyytejä" SAKUjen arvioitavaksi, ja ottaa SAKUlta ilmoituksia vastaan kuka menee ja mihin..?

Se tahtoo unohtua, etenkin pienillä paikoilla hyvin usein, sairaankuljettajilta että hätäkeskus on se minkä kautta kyydit menee... Ja sitten kun on vielä aikoinaan jaeltu numeroita paikallisille niin ne soittelee SAKU firman omistajalle jonnekin kesämökille, että rinnasta ottaa ja pitäis saada lanssi paikalle. Sit ollaan HÄKEssa ihmeissään että missä kaikki yksiköt on, ja kuka menee ja mihin... Kun ei oikein tahdota statuksiakaan muistaa laittaa.

Onneksi touhu loppuu kun muuttuu valtion HÄKEksi!!!  ;D

P.S. Kun oiskin kunnissa EVYt, saatika SAKU joka päivä ja koko ajan saatavilla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitä kun pitäis muistaa että AHK on AHK ja amppari on amppari. Kyllä AHK/HÄKE ottaa hälytykset vastaan ja tekee riskinarvion. Ei SAKUlle tartte antaa moneen kohteeseen numeroita, että soitelkaa itse ja päättkää minne menette, miten teette ja soittakaa sitten meille että mekin täällä AHKssa tiedetään. Vai onko hoitajat SAKUssa jotenkin parempia miettimään/arvioimaan tilanteen..? 

Väittäisin että sairaankuljettajilla ei ole suurta tarvetta kyseenalaistaa hätäkeskuspäivystäjien ammattitaitoa ja riskinarviointikykyä. Ylilyöntejä ja arviointivirheitä sattuu joskus, mutta niin sattuu myös kentällä.

Mutta toisinaan kyllä on tilanteita jolloin kyydin tilannut potilas ja hänen sairautensa on hyvin tuttuja sairaankuljetukselle, niin silloin saattaa sairaankuljettajien tilannearviointi osua oikeampaan. Mutta kyllä pallo on pääsääntöisesti hätäkeskuksella kyytien järjestelemisessä - siinä olet oikeassa.

Kun ei oikein tahdota statuksiakaan muistaa laittaa.

Olet usein ottanut tuon status-ongelman puheeksi. Koskeeko tuo ongelma jotain tiettyä aluetta, tiettyä saku-porukkaa vai onko ongelma teknisellä puolella? Oma tuntuma on että statukset menevät 99 prosenttisesti perille statuslaitteiston kautta. Unohduksia tietysti joskus sattuu, mutta kyllähän päivystäjä osaa laskea edellisestä tilatiedosta että missä mennään. Ei ole vaan tullut ennemmin palautetta että statuksissa olisi suurempia ongelmia, sillä kyselin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Mutta toisinaan kyllä on tilanteita jolloin kyydin tilannut potilas ja hänen sairautensa on hyvin tuttuja sairaankuljetukselle, niin silloin saattaa sairaankuljettajien tilannearviointi osua oikeampaan. Mutta kyllä pallo on pääsääntöisesti hätäkeskuksella kyytien järjestelemisessä - siinä olet oikeassa

Itse oon toiminu niin että otan yhteyttä SAKUn, ja neuvotellaan yhdessä miten tehdään ja sovitaan yhdessä että soittavat kohteeseen JOS potilas on ennestään tuttu, ja sitten taas ilmoittavat meille kummalle kyydille menevät.

Tämä vain tapauksessa JOS jommassa kummassa kohteessa potilas on SAKUlle ennestään tuttu. Muutoin riskinarvion tekee AHK/HÄKE, ja täällä laitetaan toinen SAKU toiselle kyydille ja lähimmästä kunnasta toinen (jos ei voi odottaa).

Edellisessä kirjoituksessani tarkoitin keikkoja noin yleensä, ei silloin tupsahtanutkaan mieleeni kirjoittaa myös esim. jos potilas tuttu ennestään. Silloinhan se on selvä että SAKUlle annetaan nro kohteeseen, ja selvittävät tilanteen ja kertovat meillekin. Ja jos käy niin että menevätkin eri keikalle mihin heidät on alunperin laitettu niin siitä neuvotellaan yhdessä, ja täältä laitetaan automaattisesti lähimmästä kunnasta toinen SAKU toiseen kohteeseen. Eli yhteistyön pitää pelata, ja molemmissa päissä porukan pysyä ajan tasalla kuka menee mihin ja milloin. Ei niin että SAKU "pompottaa" hätäkeskusta, ja pyörittää päivystäjiä miten tykkää. Eli SAKU ei pyydä meiltä että laitetaan johonkin toinen SAKU, vaan osataan se itsekin tehdä tarpeen vaatiessa.

En mäkään SAKUssa ollessani ala ottamaan kyytejä vastaan muualta kuin AHKn kautta, ja kaiken pitää pelata yhteistyössä. SAKUssa ollaan SAKUssa ja AHKssa ollaan AHKssa!!  ;D

Jos joku potilas/potilaan omainen soittaa firman GSMn kun tarttee lanssia niin ei muuta kuin sanoo että soita 112 ja pyydä sieltä. Kannattaa ihan senkin takia jos tulee myöhemmin selvittelyjä niin on kaikki nauhalla.

Kyllä sitä semmoistakin tapahtuu että kun yhteen kuntaan laittaa kyydin niin toisen kunnan auto huutaa "me mennään sinne, me mennään sinne", vaikka tämän omankin kunnan SAKU ois ihan yhtä nopeasti kohteessa (vaikka ei sillä hetkellä ois oman kunnan puolella - mut ei ole se toinenkaan SAKU). Ja jotkut päivystäjät antavat "pyörittää"...

Oon kerran semmoistakin nähnyt, että ambulanssin sijaan taxi tuli paikalle (olin vapaalla ja tarkkailemassa loukkaantunutta, kun ekana paikalla). Soitin AHKn että mitä ihmeen touhua tää on!? Vastaus kuului: No, se on tämän kunnan SAKUn järjestämä kyyti, se taxikuski on entinen sairaankuljettaja. Totesin vaan että mä oon ihan tälläkin hetkellä töissä SAKUssa, mut ei tullut mieleen lähteä siirtämään potilasta (en omaa RTG-katsetta) omaan autoon ja sillä sairaalaan - siitäkään huolimatta...  :o

No, tästä on jonkun aikaa. Mutta ihan oikeasti tämmöistä tapahtuu...

Äch, on tämä vaikeasti selitettävissä näin kirjoittamalla. Kysykää jos (kun) epäselvää... 

Olet usein ottanut tuon status-ongelman puheeksi. Koskeeko tuo ongelma jotain tiettyä aluetta, tiettyä saku-porukkaa vai onko ongelma teknisellä puolella? Oma tuntuma on että statukset menevät 99 prosenttisesti perille statuslaitteiston kautta. Unohduksia tietysti joskus sattuu, mutta kyllähän päivystäjä osaa laskea edellisestä tilatiedosta että missä mennään. Ei ole vaan tullut ennemmin palautetta että statuksissa olisi suurempia ongelmia, sillä kyselin.

Sekä että, eli kyllä koskee tiettyjä alueita tuo ettei statuksia laiteta. Ja valitettavan paljon sitä tapahtuu (riippuu myös paljon siitä kuka/ketkä töissä). Ei vaan voi käsittää miten se on joillekin niin vaikeata...  huh.gif Ja jos nätisti pyytää niin vastaukseksi saattaa saada "mä mitään matopelejä ala pelaamaan..." No, turha kysellä meiltäkään myöhemmin aikoja. SAKUn tehtävä on laittaa statukset, ei meidän täällä koneella. Mitenhän kuvittelevat voivansa jatkaa samaa rataa kun muuttuu valtion HÄKEksi..? Esim. Oulun HÄKEn kuuluu tulevaisuudessa 53 kuntaa, ei siinä kukaan ala kenellekään aikoja laittamaan jos niitä ei itse suostu laittamaan!

En mä nyt hermojani menetä jos unohduksia sattuu. Ja esim. status "potilas kohdattu" tulee HYVIN HARVOIN, eikä se häiritse jos tietää yksikön olevan kuitenkin kohteessa. Sille ei aina voi mitään jos jonkun statuksen unohtaa, mut se ärsyttää että se on joillain oikein tapa. Ja luulevat ettei statuksia tartte laittaa jos VIRVEn kautta ilmoittavat missä menevät... Eihän se niin kirjaudu meille koneelle.

Jonkun verran on ollut myös teknisiä ongelmia. Esim. just 30min sitten yhdellä EV-porukalla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sekä että, eli kyllä koskee tiettyjä alueita tuo ettei statuksia laiteta. Ja valitettavan paljon sitä tapahtuu (riippuu myös paljon siitä kuka/ketkä töissä). Ei vaan voi käsittää miten se on joillekin niin vaikeata...  huh.gif Ja jos nätisti pyytää niin vastaukseksi saattaa saada "mä mitään matopelejä ala pelaamaan..."

Asennevaikeuksia näemmä... Olisiko pienen ohjeistuksen paikka?

Omalla alueellani hätäkeskusuudistuksen myötä oli kovastikkin epätietoisuutta toimintamalleista; eri vuoroissa saatiin erilaista informaatiota riippuen päivystäjän mielipiteistä. Eli yhteinen linja puolin ja toisin niin homma pelaa parhaiten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tulee päällekkäisiä kyytejä pitää priorisoida. Minä toimin näin -> häkeltä puh.nro kohteeseen, josta keikka tulee päällekkäin ed.kanssa. Soitto ja tiedustellaan tilaa. Jos ed. kuulostaa pahalta pyydetään hälyttämään lähikunnasta auto (maalla se valitettavasti on aina aika kaukana). Jos itse pystytään irtoamaan niin itse kohteeseen vaikka ed.poka kyydissä. Evy myös käytössä. Tehty joskus niin, että evystä kuski omaan lanssiin ja oman kuski hoitajaksi taakse. Hoitajana ollut sisään uuteen kohteeseen välineiden kanssa ja hoitamaan. Tarvittaessa toiseksi omaan autoon tai odotetaan naapurikunnasta kuljetusyksikköä. Hoitaja voi jäädä hätätilassa evyläisten kanssa kohteeseen.

Sitä kun pitäis muistaa että AHK on AHK ja amppari on amppari. Kyllä AHK/HÄKE ottaa hälytykset vastaan ja tekee riskinarvion. Ei SAKUlle tartte antaa moneen kohteeseen numeroita, että soitelkaa itse ja päättkää minne menette, miten teette ja soittakaa sitten meille että mekin täällä AHKssa tiedetään.

Vai onko hoitajat SAKUssa jotenkin parempia miettimään/arvioimaan tilanteen..?  huh.gif

Kyllä meillä arvioidaan täällä AHKssa tilanteet, ja jos tulee päällekkäisiä kyytejä tmv. niin lähimmästä kunnasta toinen SAKU kohteeseen.

Mikä hätäkeskus se semmoinen keskus on joka poimii "kyytejä" SAKUjen arvioitavaksi, ja ottaa SAKUlta ilmoituksia vastaan kuka menee ja mihin..?

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai pitää pyrkiä pois sieltä kohteesta ASAP -> kohti sairaalaa (ja mahd. leikkuria). Mutta en kyllä ole varm allekirjoitanko, dino, täysin kommenttisi koskien sitä että 10-15 minuutissa ehtii mainiosti tutkia, nesteyttää ja siirtää... Usein se kolaripaikka kuitenkin saattaa olla sen verran "kaottinen". (Ehkä hiukan liian dramaattinen sanavalinta, mutta luulen että ymmärrätte pointtini)

Juu, mutta kaoottisuus kielii harjoituksen puutteesta. Kolarikeikkaa on niin vähän, että rutiinia ei pääse syntymään vaan yhteistoimintaa pitää säännöllisesti harjoitella. Toisaalta vain lahjattomat harjoittelee...  :)

Kaaoksella en tarkoittanut sitä sairaankuljettajan päänsisäistä kaaosta  :D vaan viittasin kaikkiin muihin asioihin, jotka kolaripaikalla voivat vaikeuttaa sitä mahdollisimman tehokasta/nopeaa hoitoa (auto jossain ojan pohjalla - ties miten vääntyneenä ja kääntyneenä (onneksi kuitenkin harvoin näin), pimeys, kylmyys, lumi, ympärillä hääräävä muu pelastushenkilökunta, muu liikenne jne). Ja älkää nyt sanoko ettei minun tarvitse siitä ohittavasta liikenteestä välittää (että sen ohjaaminen ei sairaankuljettajana kuulu minulle) tai että minunhan pitää osata hyödyntää esim. ympärillä pyöriviä palomiehiä ja ohjata sitä pelastusta hoidon näkökulmasta - kyllä minä sen tiedän. Mutta tekin varmasti tiedätte ettei kaikki aina (valitettavasti) mene protokollan mukaan.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No en tiedä meneekö tämä jo asian vierestä, mutta itse olen työni puolesta joutunut olemaan mukana elvyttämässä pari kuukautista vauvaa (todellakin päihdetyössä...) ja aivan upeasti hoitivat avun saapumisen hälytyskeskuksesta!!!!  :-* Supermahtavia olivat myös lanssi-porukka ja palomiehet, jotka paikalle saapuivat!  :-* Oli meinaan hieman hämmentävä tilanne näillä suuntaavilla ja sillä välineistöllä toimia... (aikuisille löytyy kyllä välineitä, mutta ei näin pienille ja käyttökokemuskin aika vähänlaista, lääkäriä ei päivystysaikana "käytettävissä" fyysisesti). Lisäksi lanssi-porukka jäi neuvomaan, (vaikka mitään ei ollutkaan enää tehtävissä  cry.png ) miten edetään siitä eteenpäin. Sellaisia juttuja, kun ei meidän työssä jouduta yleensä ikinä hoitamaan... Onneksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No joo, voipi olla että varavalmiussopimuksissa ja muiden yksiköiden käytössä on alueellisia eroja.

Silti tuo kerta/vko kuullostaa isolta määrältä. Tedän kyytimäärissähän tuo tarkoittaa että n. 15-20% kyydeistä tulee päällekkäisinä...?

Asiasta on kuulemma tehty jotain tutkimusta Kaakkois-Suomen häken alueella. Tuommoisessa yhden auton ja muutaman tuhannen asukkaan kunnassa hieman reilu 10% keikoista ajaa jonkun muun kunnan auto. En tiedä onko juttua julkaistu vielä missään.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Sekä että, eli kyllä koskee tiettyjä alueita tuo ettei statuksia laiteta. Ja valitettavan paljon sitä tapahtuu (riippuu myös paljon siitä kuka/ketkä töissä). Ei vaan voi käsittää miten se on joillekin niin vaikeata...  Ja jos nätisti pyytää niin vastaukseksi saattaa saada "mä mitään matopelejä ala pelaamaan..."

Asennevaikeuksia näemmä... Olisiko pienen ohjeistuksen paikka?

Omalla alueellani hätäkeskusuudistuksen myötä oli kovastikkin epätietoisuutta toimintamalleista; eri vuoroissa saatiin erilaista informaatiota riippuen päivystäjän mielipiteistä. Eli yhteinen linja puolin ja toisin niin homma pelaa parhaiten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 2 kuukautta myöhemmin...

tarkastettava onko hengitys normaalia,

Toivottavasti et kuitenkaan opettajan roolissa päästä suustasi tuollaista sammakkoa kuin " hengitys on normaalia"?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tarkastettava onko hengitys normaalia,

Toivottavasti et kuitenkaan opettajan roolissa päästä suustasi tuollaista sammakkoa kuin " hengitys on normaalia"?

Kiitos vaan pilkun viilaamisesta. En opeta ensihoitoa ja vaikka opettaisinkin niin tällä palstalla kirjoittaessani olen vapaalla. Sitäpaitsi luulisi sinun ymmärtävän mitä tuolla tarkoitin. Sehän oli vain edelliseen komenttiini jatkettu heitto. Ei mikään irtonainen lause. Oli vain tarkotus kuvata mitä asioita tutkitaan. Siis tutkin onko hengitys normaalia, johon sisältyy kaikki hengitysäänet, taajuuden, sisään/uloshengityssuhteet, ihonvärin, saturaation, hengityslihakset... jne, mutta kun se ei siinä yhteydessä ollut ollenkaan oleellista. Toiseksi toivotan sinut muutamaksi viikoksi tervetulleeksi opettamaan niin huomaat, että lauot vieläkin suurempia sammakoita opettaessasi, se ei aina ole niin helppoa. Ei vaikka olisi kymmenien vuosien kokemus niin hoitamisesta kuin opettamisestakin.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ensimmäisen kerran opettanut alan oppilaitoksessa jo 80-luvulla, puhumattakaan muista luennoista.

Ja listasi oli edelleen hieman puutteellinen:

Siis: "Taajuus, laajuus, tasaisuus, ihon/sklerojen väri ja apuhengityslihasten käyttö" on se oikea mantra.

Alat jo kuulostaa alan opettajalta: pienikin kritiikki kolahtaa heti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ensimmäisen kerran opettanut alan oppilaitoksessa jo 80-luvulla, puhumattakaan muista luennoista.

Ja listasi oli edelleen hieman puutteellinen:

Siis: "Taajuus, laajuus, tasaisuus, ihon/sklerojen väri ja apuhengityslihasten käyttö" on se oikea mantra.

Alat jo kuulostaa alan opettajalta: pienikin kritiikki kolahtaa heti.

Jaa, että mikä niistä puuttui? Kritiikkiiä saat antaa, silloin kun se on asiaallista. Tuo edellinen ei sitä mielestäni ollut. Yhä edelleen tiedoksesi, en opeta hoitotyötä!!!

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...