Jump to content
MAINOS

DNR


Villapaita

Recommended Posts

9.1.2021 klo 21.22, Giffy kirjoitti:

Minä en oikeastaan tässä ketjussa näkemyseroja näe, kuten konsultti2:kin mainitsi - et elvytä potilasta jolla on elvytyskielto tai toimita tehohoitoon potilasta jolla hoitoa on rajattu sitten että ei kuulu tehohoidon piiriin. En ole huomannut ketjussa yhtään eriävää näkemystä näistä asioista. Voisitko tarkentaa mitä siis tarkoitat näkemyserolla?

Jos työpaikallanne on näin suuria epäselvyyksiä näistä asioista tulisi ne pikimmiten saattaa kuntoon kouluttamalla henkilökuntaa. Kuulostaa aika huolestuttavalta mikäli näissä asioissa on tuossa määrin epäselvyyksiä työntekijöillä.

Mitä ensihoitoon tulee - yleensä soitetaan suoraan PTH-lääkärille, ei mihinkään päivystävän hoitajan numeroon jossa jonotellaan. Onko teillä sitten joku ihan toinen toimintatapa?

Ei nämä oo mun näkemyksiä tai työpaikkani ongelmia 😁 ihan yleisesti vaan kysyin. Ja onhan tässä ollut näkemyseroja; osa soittaisi, osa ei, osa ei erota dnr/palliatiivinen/saattohoito sanojen merkityksiä, eri ohjeistuksia on..yms. ja päivystävään lääkäriin ei saa yhteyttä minuutissa vaan saattaa soitella takaisin vasta Tunnin päästä , tämänkin ketjun perusteella ,niin siksi moni varmaankin sitten soittaisi 112 🤷 saattohoito tai ei

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Tunti sitten, jupet kirjoitti:

Jos on minuutista kiinni niin ei tartte soittaa muuta kuin hauturille :P

Voi soittaa myös Albinonin Adagion.😊

  • Tykkää 2
  • Kiitos 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Sitten onkin nämä asukkaan/potilaan läheiset jotka vaatimalla vaativat että täysin muistisairas ja "viimeisiään vetävä" vanhus "pitää" aina elvyttää ja ehdottomasti lähettää sairaalaan...eikä DNR haluta millään...On olemassa läheisiä jotka toimivat "edunvalvojina" esim.isälleen tai äidilleen...eivät kuuntele hoitajien näkemyksiä tai edes lääkärin...Toki lääkärihän sen hoitolinjauksen viimekädessä päättää mutta hoitajille yleensä se paska palaute läheisiltä sitten.tulee kuinka se lääkäri vain DNR-päätöksen teki vaikka Pirkkoliisa on vielä 'ihan hyvässä kunnossa"... 

Olen ollut tekemisissä kaikenlaisten läheisten/edunvalvojien kanssa. Hoivakodeissa on yleensä kaupungin ohjeistus(myös yksityisissä) jossa lukee päivystysnumerot joihin soittaa eri tilanteissa... sieltä saa kiinni lääkärin akuutissa tilanteessa. Olen itse niitä käyttänyt. Toki varmasti monessa ei siitä infot tarpeeksi usein hätätilanteiden varalle. 

Muokattu - Valkeasisar
  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
23.1.2021 klo 02.24, Valkeasisar kirjoitti:

Sitten onkin nämä asukkaan/potilaan läheiset jotka vaatimalla vaativat että täysin muistisairas ja "viimeisiään vetävä" vanhus "pitää" aina elvyttää ja ehdottomasti lähettää sairaalaan...eikä DNR haluta millään...On olemassa läheisiä jotka toimivat "edunvalvojina" esim.isälleen tai äidilleen...eivät kuuntele hoitajien näkemyksiä tai edes lääkärin...Toki lääkärihän sen hoitolinjauksen viimekädessä päättää mutta hoitajille yleensä se paska palaute läheisiltä sitten.tulee kuinka se lääkäri vain DNR-päätöksen teki vaikka Pirkkoliisa on vielä 'ihan hyvässä kunnossa"... 

Olen ollut tekemisissä kaikenlaisten läheisten/edunvalvojien kanssa. Hoivakodeissa on yleensä kaupungin ohjeistus(myös yksityisissä) jossa lukee päivystysnumerot joihin soittaa eri tilanteissa... sieltä saa kiinni lääkärin akuutissa tilanteessa. Olen itse niitä käyttänyt. Toki varmasti monessa ei siitä infot tarpeeksi usein hätätilanteiden varalle. 

Kyllä, juuri tätä hain tällä keskustelulla...että vaikka periaatteessa on NS. Selvät sävelet ja ohjeistukset , ei se aina mene niin helposti. Erityisesti vanhusten palvelutalossa tulee vastaan näitä juttuja ...mikä on oikein ja paras ASUKKAAN kannalta (sairaalahoito paremmassa voinnissa 2vkoa vai kuolla Tutussa ympäristössä) . Mikä on raja, että ei enään soita apua? Vaikka olisi 100-vuotias, dnr, saattohoitopäätös...ei kenenkään kuulu kuolla kivuissa, etenkään hoitolaitoksessa jossa avun ja turvan tulisi olla...itse soittaisin hätäapua jos ei olisi tarpeeksi jytyä kipulääkettä . Kyllä myös happea .ei saattohoitopäätös tai vanha ikä voi olla esteenä saada kivuton lähtö . Sairaalasiirtoja karsastan jos hoitotahdossa niin lukee .

  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta hitossa apua pitää soittaa, mutta oikeasta paikasta. Eli ensisijassa siltä konsulttilääkäriltä.

Sitten suunnitellusti ja hallitusti eteenpäin JOS johonkin siirtohommaan on tarve lähteä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hoivakodissa jossa minä työskentelen, jos potilaalla on DNR ja hän kuoli arkipäivänä, meidän ei tarvitse kutsua ambulanssia. Soitamme vain omalle lääkärillemme ja kun hän tulee, hän vahvistaa asukkaan kuoleman. Jos DNR-potilas kuolee yöllä tai viikonloppuna, meidän on soitettava ambulanssi, koska heidän on vahvistettava asukkaan kuolema.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mihin sitä ambulanssia tarvitaan potilaan kuolema vahvistamaan? Olen ollut siinä käsityksessä, että Suomessa toistaiseksi ainoastaan lääkäri voi todeta henkilön kuolleeksi. Hoivakodissa, missä olen joskus itse aikanaan ollut, hauturi vei päiväsaikaan vainajan kylmiölle, jossa lääkäri kävi sitten toteamassa kuoleman.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juridisesti ambulanssista ei ole tosiaan mitään hyötyä. Ensihoitaja ei voi kuolemaa todeta sen enempää kuin palvelutalon tms omat hoitajatkaan.

Toki ambulanssissa on kaikenlaista välinettä potilaan tutkimiseen tarvittaessa, mutta ei lääkärikään kuoleman toteamisessa tarvitse muuta kuin kertakäyttöhansikkaat ja stetoskoopin.

Kuulostaa siis kummalliselta.

Muokattu - jupet
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...