Jump to content
MAINOS

Vanhempien tupakointi monen korvatulehduskierteen taustalla


OldOne

Recommended Posts

Vanhempien, erityisesti äidin, tupakointi on osoittautunut merkittäväksi riskitekijäksi toistuville lasten välikorvatulehduksille, myös korvien putkituksen jälkeen. Tutkija suositteleekin pienten lasten vanhemmille tupakoinnin lopettamista. Asiasta kertoo MTV3.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/10/576312

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tulipa tuosta mieleen, että mitenkäs se äidin tupakointi siihen lapseen vaikuttaa? Siis jos äiti polttaa sillai, ettei lapsi altistu tupakansavulle (allekirjoittanut). Ymmärrän hyvin asian, mikäli äiti imettää lastaan nortti huulessa tai polttaa sisällä tms. Sama tuli mieleen, kun luin uutisen että autossa ei saa polttaa, ettei lapset kärsi. No itse en muutenkaan autossa polta, mutta ei tulis mieleenkään polttaa jos muksu on kyydissä. Meitä kuitenkin on moneen junaan, joten kai tuollainen uutisointi ja kehoitus on paikallaan. Niin ja pitäisihän se tupakointi lopettaa, kun se on niin vaarallista..

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinhän se on, mutta en vaan jaksa uskoa että se olis sen suurempi "paha" lapselle kuin ulkona kaupungissa liikkuminen, jossa on paljon pakokaasuja ja siellähän vielä enemmän altistuu tupakinsavulle kaiken sen muun lisäksi. Viime vuosina on astma yms lisääntyneet lapsilla paljonkin, mutta "ennen vanhaan" kun itsekin olin lapsi, niin iskä, mummo, ukki, naapuri jne poltti sisällä ja tällä ja edellisellä sukupolella ei niin paljon noita sairauksia ja allergioita ole.

Onhan se tupakka myrkky, etenkin kun lisätään siihen huimasti lisääntyneet ilman saasteet, että tällä tavalla uuutisoimalla saadaan varmasti jotkut lopettamankin ja näin suojelemaan lapsia.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sääliksi käy lapsia, jotka joutuvat sietämään tupakan inhottavaa katkua aina kun äiti tai isä on käväissyt ulkona. Tupakoitsijat eivät voi tietää, kuinka karmealta he löyhkäävät nortin jälkeen. Sitten vielä hiukkaspäästöt päälle...

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskon, että tupakoivat ihmiset kyllä tietävät, mille haisevat sen jälkeen, kun ovat tupakalla käyneet.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskon, että tupakoivat ihmiset kyllä tietävät, mille haisevat sen jälkeen, kun ovat tupakalla käyneet.

Mä en ainakaan tiennyt. Sitä luuli tietävänsä, mutta oikeesti sitä haistaa sen itse ihan eri tavalla kuin röökittömät. Nyt vasta kun itse on lopettanut tietää mille se haisee. Kävin tossa taannoin optikolla ja se oli just käyny kessulla ennen tapaamistamme. Se tuli kattelemaan mun silmiä siihen 15cm päähän ja täytyy sanoa että se ei ollu kauhean miellyttävää. Laatan lento ei ollut kaukana. Nojoo, jeesusteluksi menee, mutta tunkiolle se haisee. :(
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mä tiedän, olen itse ollut kaksikin kertaa kolmisen vuotta polttamatta ja siinä ajassa kyllä jo oppii miltä rööki haisee. Häiritsee se itseäänkin kun tupakilla käy. Mä vaan olen niin kiinni siinä aineessa sekä fyysisesti että psyykkisesti et lopettaminen tulee olemaan hankalaa ja tässä stressissä mahdotonta. Onneksi en ole ikinä kokeillu huumeita, tiedä häntä miten siin olis käyny  :(

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eri aine joten koukutus potentiaalia ei voi kuin arvailla, toivottavasti.  ::) Kukaan ihminen ei voi ennalta tietää kuinka tehokkaasti/nopeasti, jokin riippuvuutta tuottava aine aiheuttaa riippuvuuden ennen kuin sitä kokeillee, joten yleistys ei toimi asiassa. Tosin kaikkea ei todellakaan kannata kokeilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipa tuosta mieleen, että mitenkäs se äidin tupakointi siihen lapseen vaikuttaa? Siis jos äiti polttaa sillai, ettei lapsi altistu tupakansavulle (allekirjoittanut). Ymmärrän hyvin asian, mikäli äiti imettää lastaan nortti huulessa tai polttaa sisällä tms. Sama tuli mieleen, kun luin uutisen että autossa ei saa polttaa, ettei lapset kärsi. No itse en muutenkaan autossa polta, mutta ei tulis mieleenkään polttaa jos muksu on kyydissä. Meitä kuitenkin on moneen junaan, joten kai tuollainen uutisointi ja kehoitus on paikallaan. Niin ja pitäisihän se tupakointi lopettaa, kun se on niin vaarallista..

Astma- ja allergialiiton lehdestä tai jostain luin joskus, että lapsi "tupakoi passiivisesti" vaikka vanhempi käy vain ulkona tupakalla. Siinä oli laskettu määriäkin minkä verran sitä pölyä ja mitä lie tupakasta kulkeutuu kotiin ja pintoihin. Ihan järkyttävät määrät ja sitten kun miettii, että etenkin vauva nuohoo lattiat läpi ja pistää suuhunsa kaiken minkä keksii.

Mä en tupakoi ja lasten isäkin lopetti ennen kuin esikoinen sai alkunsa edes. Eipä ole korvatulehduksia ollu kertaakaan (antibiooteilla hoidettavia ainakaan). Itselläni siis ainakin tutoa MTV3:n juttua tukeva kokemus, mutta kyllähän korvatulehduksia tietty muutenkin voi tulla. (Mut helposti uskon, että tupakointi lisää sitä.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en tupakoi ja lasten isäkin lopetti ennen kuin esikoinen sai alkunsa edes. Eipä ole korvatulehduksia ollu kertaakaan (antibiooteilla hoidettavia ainakaan). Itselläni siis ainakin tutoa MTV3:n juttua tukeva kokemus, mutta kyllähän korvatulehduksia tietty muutenkin voi tulla. (Mut helposti uskon, että tupakointi lisää sitä.)

Kolme lasta, ei yhtään korvatulehdusta. Kerran ollaan syöty antibioottia (ihotulehdukseen), sekin meni varmaan turhaan. Mutta enpä tiedä johtuuko se siitä että me ei enää polteta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalla lapsellani ollut viisi korvatulehdusta, silloin en vielä polttanut kun ne oli. Itselläni ei ole ikinä ollut, lapsen isä ollut ns korvalapsi. En sitte tiedä mistä oman lapseni tulehdukset johtuivat...

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selvis sitten syy omiin korvatulehduskierteisiin  :nauraa: Täytyykin muistaa kertoo vanhemmille  ::)

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esikoisella oli paljon korvatulehduksia ensimmäisenä elinvuotena, silloin en polttanut. Toisella pojalla on ollut yhden korvatulehduksen, ja molemmat minä ja ukko polttaa.

Mut sitä mä en käsittänyt, miten ne lattiat liittyy lapsen korvatulehduksiin? (Kerttuliinin kirjoittama kommentti) Mut toisaalta, olen väsynyt ja kello on jo puoli kuusi aamulla  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: satakieli

Voisiko tupakoivien perheiden lasten korvatulehduskierre johtua siitä, että jatkuvasti rampataan parvekkeella tai auotaan ikkunaa ja sitä myöten kylmä ilmavirta pyyhkii lattioita pitkin aina kun ovea avataan tai pidetään raollaan? Siis talvella tuo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites anatomia, fysiologia ja paska tuuri? Saiko lapset korvatulehduksia, ennenkuin Kolumbus toi Marlboron eurooppaan?

Näitä hassuja tutkimuksia aina piisaa...

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mut sitä mä en käsittänyt, miten ne lattiat liittyy lapsen korvatulehduksiin? (Kerttuliinin kirjoittama kommentti) Mut toisaalta, olen väsynyt ja kello on jo puoli kuusi aamulla  :D

Tupakoivan vaatteista, hiuksista yms tulee sitä tupakanjäämää mitä on ulkona käyny päällensä polttelemassa. Tippuu lattialle ja lapsethan siellä (pienet) lattialla nuohoo.

Mut kuten sanoin, onhan niitä muitakin syitä, mut varmasti lisää todennäköisyyttä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanomattakin selvää, että rakenteella on osuutensa.

Kuun asennolla ja muutamalla muullakin. Kuten sillä, että se aika, minkä olin ilman koiraa(kuopuksen syntymä->vajaa 2v), lapsi oli korvakierteessä, ½vuoden täysimetyksestä huolimatta.

Koiran kanssa kasvaneet sairasti vähemmän, vaikka saivat kamalia bakteereja milloin koiran kielestä ja milloin lattiasta.

Tai juuri siksi.

Koska en ole koskaan polttanut röökiä, ei ole tarvinnut kantaa syyllisyydestä muruakaan.

Lasten isä on polttanut, ulkona, pois kotoa, töissään, mutta en silti osannut häntäkään syyllistää.

Ja 70-luvun kakarana ihmettelen olevani enää edes hengissä, huomioiden sen, että vanhempani polttivat sisällä...mikä kyllä antoi loistavan pohjan sille, että en ole koskaan voinut sietää röökin katkua, missään muodossa.

Elämä on silti kompromissejä, eikö? >:D

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistan penskana,kun korvatulehdus jylläsi,niin äiti puhalteli tupakansavua korvaan.Kipua se lievitti,muttei ihmeparantumista tapahtunut. :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä porukat kessutteli penskana ollessani sisällä ja ikinä en ole korvatulehdusta sairastanut.

Ala-aste luokkakaverin vanhemmat eivät polttaneet ja hällä oli jatkuvasti korvissa tulehduksia, putkia sun muita.

Nyt hyvän ystäväni lapsista 2/3 ovat korvakierteessä. Kumpikaan vanhemmista ei ole kokeillutkaan kessuttelua.

Omilla lapsilla on toisella ollut pari kertaa märkää korvissa. Ja mainittakoon, että en polta. Ukko kylläkin.

Joten. En allekirjoita väittämää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Joten. En allekirjoita väittämää.

Eli kun appeni on tupakoinut 50 vuotta eikä ole sairastunut keuhkosyöpään, niin tästä voin vetää johtopäätöksen, että tupakointi ei aiheuta syöpää ja kaikki tutkimukset, jotka väittävät muuta, voin dissata ihan huoleti?

Hiekkalaatikko-otannat on aivan eri asia kuin tieteellinen tutkimus. Vaikka kannustankin kaikkia tiukkaan lähdekritiikkiin, niin ennenkuin menee torppaamaan jonkun tutkimuksen tulokset, kannattaa ensin tutustua ko. tutkimukseen, sen tekotapaan, otantamäärään ja johtopäätöksiin, ennenkuin oman tai naapurin lasten perusteella menee väittämään, että asiassa ei ole mitään perää.

Sitäpaitsi tuossa otsikossakin sanottiin, että monen ei kaikkien korvatulehduskierteiden takana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun tekstillä ei ollut tarkoitus dissata ko. tutkimusta, korkeintaan pohtia yleisellä tasolla kaiken maailman tutkimuksia, jotka eivät silti anna vastauksia esim. juuri korvatulehduskierteessä olevalle lapselle/perheelle.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Mun tekstillä ei ollut tarkoitus dissata ko. tutkimusta, korkeintaan pohtia yleisellä tasolla kaiken maailman tutkimuksia, jotka eivät silti anna vastauksia esim. juuri korvatulehduskierteessä olevalle lapselle/perheelle.

Lähinnä purkaukseni oli osoitettu Diastolen viestille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin 60-luvulla, siis minun lapsuudessani (apuaaa, onko siitä niin kauan), vedettiin norttia ja colttia sisällä, eikä puhuttukaan mistään parvekeelle menosta. Muistan, joskus, kun oli vieraita, koko olkkari ihan savun peitossa. Veljeni kanssa nuuhkittiin, kun haisi mukamas niin hyvältä. Eikä silloin ollut yhtään enempää k-tulehduskierteisiä mukuloita, väittäisin. Kotidosentin päättelyllä syynä on liika "kodin desinfiointi", turhien ab-kuurien syöminen yms.

Maalla lapset ovat terveempiä, sanoi meidän lapsen allergialääkäri, kun ympäristö ei ole niin turhan puhdas.

Tiedä häntä, meillä ei korvatulehduksia, allergiaa kylläkin. Molemmat vanhemmat nortti huulessa....ulkona.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotidosentin päättelyllä syynä on liika "kodin desinfiointi", turhien ab-kuurien syöminen yms.

Maalla lapset ovat terveempiä, sanoi meidän lapsen allergialääkäri, kun ympäristö ei ole niin turhan puhdas.

Näinhän se on, antibakteeriset siivousaineet pitäis lailla kieltää kotitalouksien siivouskomeroista. Sopiva altistus ympäristön epähygieenisyydelle ja mikrobeille kun tarkoittaa keskimäärin terveempää aikuisuutta.

http://www.ktl.fi/sytty/press.htm#L16

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun teoria on se, että nykylasten ongelma ei ole heidän kotiensa siisteys tai muu vaan heidän vanhempien lapsuuskotien puunatut nurkat ja valtavat määrät antibiootteja. Ja tämäkin taas hiekkalaatikko-tutkimuksella!  ;D Meiän äiti oli (on) aivan MAHDOTON siivoushullu ja se uskoo, että nuha lähtee vain antibiootilla. (Hmm... ja silloin kun mä olin pieni niin lääkäritkin hekemmin heitti antibioottia varmuudeksi mukaan.)

Mut jokseenkin musta tuntuu, että nää korvatulehdus-tupakka-allergia+lapset on aina näitä joihin jokaisella vanhemmalla on se oma näkemys sano tutkimukset mitä sanoi... 8)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...