Jump to content
MAINOS

Tarkoitukseni ei ole nyt olla Tehy vastainen


sh jemi

Recommended Posts

Työsopimuslain 2.luku 2§ kieltää työnantajalta työntekijän syrjimisen ja eri asemaan asettamisen mm. ammattiyhdistystoiminnan takia. Tämän pykälän mukaan työnantajan on kohdeltava työntekijöitä tasapuolisesti.

Eli kyllä valitettavasti kaikki terveydenhuoltoalan ihmiset saa kaiken sen minkä Tehy taistelee. Henk.koht. mielipide; se on p....stä.

Live Healthy Die Anyway

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei ollut kyse siitä, että minä hankkisin mitään etuja henkilökohtaisesti. Kyse oli siitä, että jos nautin liiton minulle hankkimista eduista, niin silloin minulla ei ole muuta moraalisesti oikeaa vaihtoehtoa kuin kuulua liittoon. Muuten olisin vapaamatkustaja.

Kuulutko liittoon siis sen vuoksi, ettet tunne olevasi oikeutettu toisten neuvottelemaan/sotimaan palkankorotukseen ilman liittymistään heihin? Haluatko tehdä palkankororuksen saamisen itsellesi moraalisesti hyväksyttäväksi liittymällä liittoon, vai eikö sinulle riitä tieto ja tarve palkankorotukseen siitä työstä ja työolosuhteista, missä työtäsi teet? Että tarvitset välikäden palkankorotuksen hyväksymiseen? Tällä ei ole tarkoitus provosoida, itse vaan kovasti ihmettelen taas ammattiliittoja...ja tämähän on ikuisuuskeskustelu.

Ja sitä paremmat neuvotteluvaltit liitolla on mitä enemmän sillä on jäseniä. Jos sairaanhoitajia olisi 100000 joista järjestäytyneitä olisi 100, niin kuinka hyvin luulisit sairaanhoitajien asioiden olevan? Joukkovoima on kova sana.

Oon miettiny, että olis paljo kätevämpää, että kaikki sairaanhoitajat kuuluivat automaattomasti esim. Tehyn "vahvuuteen" ilman sen kummempia liittymisiä. Ne, jotka haluais vaikuttaa ja joilla olis energiaa kaikkeen siihen, vois hakea esimerkiksi jonku alueosaston tai Tehyn valtuustoon. Sillon Tehyllä olis 200000 sh:ta, joista "järjestäytyneitä"/palkankorotuksia haluavia olis 200000. Tämmöistä jossittelua, joka olis vaikka vaihtoehtona nykytilanteeseen.

Sic transit gloria mundi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pointtihan on siinä että ei palkankorotukset ole ainoa asia mitä järjestöt ajavat, siis kaikki ei pelkästään Tehy.

http://www.tehy.fi/jasenyys/ tuolta saa pinnallisen kuvan mitä muuta järjestö tekee ilman liittymistä. Se että joku kokee moraaliseksi velvollisuudekseen kuulua liittoon niin ok. Kaikki ei nykyään sitä tee, mikä minun mielestä heikentää edunvalvonnan mahdollisuuksia. Perinteinen liitto on niin vahva kuin sen jäsenet.

Live Healthy Die Anyway

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulutko liittoon siis sen vuoksi, ettet tunne olevasi oikeutettu toisten neuvottelemaan/sotimaan palkankorotukseen ilman liittymistään heihin? Haluatko tehdä palkankororuksen saamisen itsellesi moraalisesti hyväksyttäväksi liittymällä liittoon,

Ammattiliitot ovat saaneet aikaan merkittäviä muutoksia yhteiskunnassa. Haluan tukea tätä kehitystä sillä, että kuulun ammattiliittoon. En myöskään ole sellainen henkilö joka tieten tahtoen nauttii muiden minulle hankkimista eduista, eli jos liitto on neuvotellut esim. palkankorotuksen minulle, niin koen silloin, että en voi olla kuulumatta liittoon.

vai eikö sinulle riitä tieto ja tarve palkankorotukseen siitä työstä ja työolosuhteista, missä työtäsi teet? Että tarvitset välikäden palkankorotuksen hyväksymiseen? Tällä ei ole tarkoitus provosoida, itse vaan kovasti ihmettelen taas ammattiliittoja...ja tämähän on ikuisuuskeskustelu.

Mielenkiintoinen ajattelumalli. 8)

Kuten jo aikaisemmin on tullut puheeksi, niin joukkovoima on se mikä sanelee. Jos ammattiliittoja ei olisi ja jokainen hoitaja olisi omillaan palkka- ym. neuvotteluissa, niin lopputulos olisi surkea. Jos työnantaja tarjoaa tuhatta euroa kuussa palkkaa 70 tunnin työviikolla, niin aina löytyy joku joka sen ottaa. Siinä ei auta vaikka olisi tietoa ja tarvetta palkankorotuksille jos järjestäytymisprosentti olisi nolla.

Ja kyllä. Varmasti minulla riittäisi tieto ja taito neuvotella itselleni oma palkka ja työehdot, mutta tässä maassa on iso joukko hoitajia jotka eivät siihen pysty. Siksi pitää olla ammattiliitto joka nämä asiat hoitaa jäsenten puolesta. Jäsenten ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin kuulua tähän liittoon ja he saavat valmiit työehtosopimukset ja liiton tuen itselleen.

Yhteiskunnallisen järjestelmän ongelma on siinä, että ammattiliittoon kuulumattomat hyötyvät ammattiliiton neuvottelemista palkoista ja työehdoista, sillä lain mukaan ketään ei saa syrjiä. Eli vaikka et liittoon kuulu, niin saat samat palkankorotukset ja työehdot. No nyt sitten moni ajattelee, että miksi kuulua liittoon jos kerta samat edut koskevat heitäkin. Toki ammattiliitoilla on muitakin etuja jäsenilleen, mutta jokainen voi miettiä mitä käy jos kaikki ajattelisivat tällä tavalla ja eivät kuuluisi ammattiliittoihin. Työntekijät olisivat taas omillaan ja joutuisivat työnantajan mielivaltaisen kohtelun uhreiksi. Eli oltaisiin siinä tilanteessa missä oltiin ennen ammattiliittojen syntyä.

Itse en halua myöskään tällaista tilannetta tulevan enää koskaan.

Oon miettiny, että olis paljo kätevämpää, että kaikki sairaanhoitajat kuuluivat automaattomasti esim. Tehyn "vahvuuteen" ilman sen kummempia liittymisiä. Ne, jotka haluais vaikuttaa ja joilla olis energiaa kaikkeen siihen, vois hakea esimerkiksi jonku alueosaston tai Tehyn valtuustoon. Sillon Tehyllä olis 200000 sh:ta, joista "järjestäytyneitä"/palkankorotuksia haluavia olis 200000. Tämmöistä jossittelua, joka olis vaikka vaihtoehtona nykytilanteeseen.

Monessa maassa on siten, että hoitajat eivät saa ammatinharjoittamisoikeutta elleivät he kuulu ammattiliittoon. Suomessa tämä ei ole mahdollista, koska kaikkien kukkien pitää antaa kukkia ja jokaisella tulee olla oikeus olla kuulumatta mihinkään ammattiliittoon.

Nyt voidaankin sitten tarkastella sellaisia aloja joissa järjestäytymisaste on käytännössä 100 prosenttia. Tällaisia ovat metalli, kemia ja lääkärit. Eipä heillä ole mitään ongelmia neuvottelupöydissä tai työehdoissa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäksi kannattaa muistaa, ettei liittoon kuulumisesta aiheudu minkäänlaista taloudellista menetystä, koska jäsenmaksu on kokonaisuudessaan verovähennyskelpoinen.

Ei nyt ihan noinkaan; verovähennysoikeuden taloudellinen reaalihyöty jäsenelle on noin 1/3 maksetuista maksuista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin aiemmin aika liitto vastainen, enkä oikein ymmärtänyt miksi ihmeessä maksan liiton jäsenmaksuja... Mutta eräänä kauniina päivänä menin töihin sellaiseen paikkaan jossa "unohtui" maksaa lomarahat, kaikki lisät, yms. mukavaa... En tiedä mitä olisin tehnyt ilman liittoa... Asiat hoidettiin kuntoon kerta heitolla ja olin todella tyytyväinen liiton toimintaan 8) ...ja nyt varsinkin olen ylpeä liitostani, kun se lähtee näin rohkeaan työtaisteluun.. Tsemppiä ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulutko liittoon siis sen vuoksi, ettet tunne olevasi oikeutettu toisten neuvottelemaan/sotimaan palkankorotukseen ilman liittymistään heihin? Haluatko tehdä palkankororuksen saamisen itsellesi moraalisesti hyväksyttäväksi liittymällä liittoon,

Ammattiliitot ovat saaneet aikaan merkittäviä muutoksia yhteiskunnassa. Haluan tukea tätä kehitystä sillä, että kuulun ammattiliittoon. En myöskään ole sellainen henkilö joka tieten tahtoen nauttii muiden minulle hankkimista eduista, eli jos liitto on neuvotellut esim. palkankorotuksen minulle, niin koen silloin, että en voi olla kuulumatta liittoon.

Sain. Parannusehdotus Suomeen ;D: liitto neuvottelisi kaikille jäsenilleen palkan ja edut, niin kuin jo kerroit, mutta liittoon kuulumattomat saisivat neuvotella itse palkkansa ja etunsa!  Olisin itse valmis siihen; jos tuntuu ettei jaksa vääntää ja hieroa kättä työnantajan kanssa, niin olisi liiton miehiä, mutta jos tuntuu että jaksaa, niin ei muuta ku palkkaa hieromaan.  8) En tiiä kaatuisko tuo siihen, että työnantajalla olis liian isot voimavarat käytettävissä ja varaa sanella ehdot...

Sic transit gloria mundi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: WayUnderPayd

Selailin tehyn sivuja mutta en saa kaikkia vastauksia hakemiini kysymyksiini ilman että omistan tunnukset. Eli voisiko joku infota, mitä kaikkia vakuutuksia tehyn kautta saa, edunvalvonnan lisäksi. Sivuilla kaikille näkyvänä luki, että opsikelijajäsenet saavat tapaturmavakuutuksen maksutta, mutta jäsenhintaisena saa myös muita vakuutuksia- mitä nämä ovat?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voiko liittoa vaihtaa tällä hetkellä? Eli voiko esim. superista siirtyä Tehyyn?

Tottakai! Jos olet aikeissa niin älä enää viivyttele  ;)

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: WayUnderPayd

Voiko liittoa vaihtaa tällä hetkellä? Eli voiko esim. superista siirtyä Tehyyn?

Voi. Mutta edelleen kiinnostaa noi lisärahalla ostettavat vakuutukset. Osaako joku vastata?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parannusehdotus Suomeen ;): liitto neuvottelisi kaikille jäsenilleen palkan ja edut, niin kuin jo kerroit, mutta liittoon kuulumattomat saisivat neuvotella itse palkkansa ja etunsa! 

Tuosta olen samaa mieltä. Ei tunnu reilulta systeemiltä tämä nykyinen. Tuo joukkoirtisanoutumisen uhka on pelästyttänyt joitakin meidän töissä ja miettivät Tehystä eroamista. Eipä tosin kauan ole aikaa miettiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voiko liittoa vaihtaa tällä hetkellä? Eli voiko esim. superista siirtyä Tehyyn?

Voi. Mutta edelleen kiinnostaa noi lisärahalla ostettavat vakuutukset. Osaako joku vastata?

Löytyiskö täältä jotain.

edit: Itse en päässyt kirjautumaan noille IFin sivuille mutta aikanaan kun pyysin tarjouksen vakuutuksista niin kaikissa vakuutuksissa taisi olla pieni tehy-alennus olemassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo joukkoirtisanoutumisen uhka on pelästyttänyt joitakin meidän töissä ja miettivät Tehystä eroamista.

SItten he eivät ymmärrä mistä edes on kyse.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo joukkoirtisanoutumisen uhka on pelästyttänyt joitakin meidän töissä ja miettivät Tehystä eroamista. Eipä tosin kauan ole aikaa miettiä.

Nämä ihmiset on saatava osalllistumaan Tehyn jäseniltoihin, joista saa asiatietoa tilanteesta. Tässä tapauksessa sanonta tieto lisää tuskaa, ei pidä paikkansa. ;)

Muokkaus:Lainaus korjattu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo joukkoirtisanoutumisen uhka on pelästyttänyt joitakin meidän töissä ja miettivät Tehystä eroamista.

SItten he eivät ymmärrä mistä edes on kyse.

Nimen omaan. Ihmiset ovat valmiita tekemään mitä älyttömimpiä ratkaisuja vain sen takia, etteivät oikeasti tiedä mitä mikäkin asia tarkoittaa. Luulisi, että ihmisillä olisi maltia odottaa mitä tuleman pitää ennen kuin tehdään paniikkiratkaisuja.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta eihän se nyt voi mennä niin, että jos minä nyt eroan tehystä ennen lakkoa niin saan 2 vuoden karenssin. Mutta jos liittoon kuulumaton liittyy tehyyn heti lakon jälkeen niin se on ihan ok. Toisekseen me tehyläiset taistellaan paremmat palkat ja mahdollisesti parannusta työoloihin, mutta liittoon kuulumattomat saavat sillä aikaa tehdä töitä ilman ansiomenetyksiä + saavat vielä meidän hankkimat edut!!! Tämän logiikan mukaanhan liittoon kuulumattomat hyötyvät tästä tilanteesta ja työtaistelusta eniten!

No tarkkaan ottaen jos nyt luet oman viestisi, ja eritoten viimeisen lauseesi, niin siinähän se vastaus kysymykseesi on!

Juuri siksi lakon vuoksi eronnut joutuu karenssiin, ja juuri siksi liittyjä saa edut heti, (ellei ole lakkotoimien vuoksi eronnut alle kaksi vuotta sitten.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selailin tehyn sivuja mutta en saa kaikkia vastauksia hakemiini kysymyksiini ilman että omistan tunnukset. Eli voisiko joku infota, mitä kaikkia vakuutuksia tehyn kautta saa, edunvalvonnan lisäksi. Sivuilla kaikille näkyvänä luki, että opsikelijajäsenet saavat tapaturmavakuutuksen maksutta, mutta jäsenhintaisena saa myös muita vakuutuksia- mitä nämä ovat?

Minusta yksi tärkeimmistä eduista edunvalvonnan lisäksi on TEHY.n tarjoamat vakuutukset: Vastuuvakuutus korvaa puolestasi vahingon, joka on aiheutunut mm. työnantajalle, työtoverille, potilaalle tai sivulliselle. Oikeusturvavakuutus korvaa asianajo-ja oikeudenkäyntikulut, jotka aiheutuvat työsuhdetta koskevan riita-tai rikosasian hoidostajäsenen olessa osapuolena. . Vakuutukseen kuuluva asia voi koskea esim. työsuhteen lakkauttamista, lomauttamista, palkkaa tai eläkettä, työsuhdeasunnon vuokrasopimusta tai jäsenen puolustamista syyteasiassa. Omavastuu on nimellinen verrattuna siihen , mitä ,lakimiehen tuntipalkka on.

Työantajan on otettava vain pakollinen vakuutus, joka korvaa potilasvahinkoja. Se vakuutus ei korvaa työntekijän oikeudenkäyntikuluja eikä paljoa muutakaan.

Jos kysyt vastaavia vakuutuksia yksityisesti(jos et kuulu liittoon), niin häviölle jäät.

Lisäksi järjestövakuutus sisältää tapaturma-, matkustaja-, matkatavara vakuutukset.

Kuulumalla liittoon, saat myös käytöösi juristit, jotka osaa asiansa. Järjestäytyneenä voit myös käyttää luottamusmiehen palveluja. Lisäksi voit saada huomatavat alenukset muista kodin vakuutuksista.

Sitten tulee vuokramökki edut ym. muuta sillisalaattia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten tulee vuokramökki edut ym. muuta sillisalaattia.

Vaikka mitkään alennukset kotivakuutuksista ja bensoista eivät niin hetkauttaisikaan, niin noi liittojen mökit ovat oikeasti hyviä diilejä. Siis jos mökkilomailu kiinnostaa eikä omaa ole. Hinnat ovat minimaalisia ja mökit hyvin varusteluja.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: WayUnderPayd

Selailin tehyn sivuja mutta en saa kaikkia vastauksia hakemiini kysymyksiini ilman että omistan tunnukset. Eli voisiko joku infota, mitä kaikkia vakuutuksia tehyn kautta saa, edunvalvonnan lisäksi. Sivuilla kaikille näkyvänä luki, että opsikelijajäsenet saavat tapaturmavakuutuksen maksutta, mutta jäsenhintaisena saa myös muita vakuutuksia- mitä nämä ovat?

Lisäksi järjestövakuutus sisältää tapaturma-, matkustaja-, matkatavara vakuutukset.

Kuulumalla liittoon, saat myös käytöösi juristit, jotka osaa asiansa. Järjestäytyneenä voit myös käyttää luottamusmiehen palveluja. Lisäksi voit saada huomatavat alenukset muista kodin vakuutuksista.

kiitos näistä. Muut tiesinkin. Mulla oli sama ongelma kuin Dinolla etten jostain syystä päässyt kirjautumaan pankkitunnuksillani IFin sivuille

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...