Jump to content
MAINOS

Perus-/ tai Lähihoitaja = turha hoitaja???


lähoi83

Recommended Posts

Ensinäkään en ole varma, kuuluuko tämä aihe ko. kategoriaan, mutta kumminkin...

Miten teidän työpaikoilla suhtaudutaan perus- ja lähihoitajien ammattitaitoon? Eli vähätelläänkö, vai onko kaikki "saman arvoisia" ? Monelta kaveriltani olen kuullut, jotka ovat lähihoitajia, että heidän työpanostaan ja ammattinimikettään aliarvostetaan tyyliin "lähihoitajat pesevät ja syöttävät, sairaanhoitajat tekevät vaativaa työtä" jne jne..

Meidän työpaikalla (TK:n VO:lla) olen itse törmännyt samaan joidenkin vanhempien sairaanhoitajien kohdalla. Meillä lähihoitajatkin jakavat lääkkeitä, pistävät, hoitavat haavoja jne. Eli ei ole pelkästään sitä "perseen pesua ja syöttelemistä", niinkuin usein olen saanut nahoissani tuntea.

Sanokaa nyt jotain  :nauraa: Vai onkohan minulla asennevamma vain....  :nauraa:

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 57
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Samaan olen törmännyt, mutta lähinnä alaa lähemmin tuntemattomien tahoilta. Lähihoitajaa pidetään "leikki-hoitajana", joka ei oikeasti tee eikä myöskään osaa mtn hoidollisia juttuja. Loukkaavaa, kun perse ruvella vääntää töissä ja parhaansa yrittää näillä palkoilla tehdä  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän työpaikalla lähihoitajat ovat todella osaavia ja tarpeellisia, sillä talossa on yksi ainoa sairaanhoitaja (minä) ja olen paikalla ainoastaan 7-15. Olen toitottanut hoitajille että omaa päätäntävaltaa saa ja pitää käyttää jos tulee akuutimpi tilanne eteen. Minä ainakin arvostan työntekijöitäni.  :nauraa:

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tuohon kommentointiin aina välillä törmää, mutta onneksi ei täällä omalla työmaalla nyt mitenkään kamalan usein...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuollaista käytöstä tulee ikävä kyllä aina ajoittain kohdattua... Luulen, että suurinta osaa etenkin sairaanhoitajista vaivaa ns. prinsessa -syndrooma, ja he luulevat, että oma tutkinto on korkein mahdollinen työmarkkinoilla. Ehkä se johtuu epävarmuudesta? Lähihoitajilla kun on omat suuntautumisvaihtoehtonsa, joissa voi edetä yllättävän pitkälle. Huomasin itse aikoinaan ensihoidon jaksolta valmistuneena, että osasin elvyttää ja lukea paremmin EKG:tä kuin samaan aikaan vastavalmistuneet sairaanhoitajat. On muuten jäänyt tuo pikku yksityiskohta mieleen... :)

Ylimielisyyteen ei kannata alistua. Joskus voi ehkä olla syytä valistaa, mitä lähihoitajat tekevät. Luulen, että tieto on jo alkanut mennä perille. Nimittäin silloin, kun itse valmistuin lähihoitajaksi, kohtasin ihan ihmeellistä käytöstä. Perushoitajatkin nokittelivat ja jotkut "maallikot" luulivat joksikin lastenhoitajiksi. Ja ammattialan lehdissä oli melko ikäviä mielipidekirjoituksia perushoitajien ja lähihoitajien eroista. Nykyään olemme kuitenkin samalla viivalla työpaikkojen haun suhteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nojaa,en ole tavannut vielä kertakaan tuollaista.Toisinpäin on kyllä tullut nähtyä/koettua,että lähihoitajat ja perushoitajat pitää sairaanhoitajan koulutusta turhana.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nojaa,en ole tavannut vielä kertakaan tuollaista.Toisinpäin on kyllä tullut nähtyä/koettua,että lähihoitajat ja perushoitajat pitää sairaanhoitajan koulutusta turhana.

Minun ensimmäiset kokemukseni ovat viime vuosikymmeneltä. Kyllä ilmapiiri on parantunut sitten viime hoitorupeamien.

Se on ikävää, jos sairaanhoitajien koulutusta pidetään turhana. Heillä on kuitenkin laaja tuntemus hoitotyöstä. En tosin tarkoita tällä sitä, etteikö myös lähihoitajalla voisi olla - työssä oppii ja kiinnostus hoitotyöhön auttaa omaksumaan lisää asioita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan sairaalamaailma vahvasti hierarkinen.  Toiset on yläpäässä ja toiset alapäässä, ihan konkreettisesti  :) . Eikä tässä ole  kyse ammattinimikkeistä.

Kaikkia meitä kuitenkin tarvitaan.

Lähihoitaja voi olla tositositosi tärkeä ihminen jollekin, joka tarvitsee juuri hänen koulutustaan eikä tarvitse mihinkään jotain proffanplanttua. Ne ei kelpaa edes kipeitä jalkoja rasvaamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jahans. Eipä o taas vähään aikaan tästäkään väännetty. Moneskohan viestiketju tämä on koskien tätä aihetta. Mistäköhän se kertoo. Liekö huonoa ammatillista itsetuntoa vai mitä, en tiedä. Ei millään jaksais enää. Sovitaanko että kukaan ei osaa mitään ja kaikki ammattiryhmät on huonoja ja kaikkia pitää aina neuvoa ja kaikki tekee aina kaikkien hommia?  :) Jatkot mielellään tonne http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=2713.0

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jahans. Eipä o taas vähään aikaan tästäkään väännetty. Moneskohan viestiketju tämä on koskien tätä aihetta. Mistäköhän se kertoo. Liekö huonoa ammatillista itsetuntoa vai mitä, en tiedä. Ei millään jaksais enää. Sovitaanko että kukaan ei osaa mitään ja kaikki ammattiryhmät on huonoja ja kaikkia pitää aina neuvoa ja kaikki tekee aina kaikkien hommia?  :)

Niin... Tai näinä hoitajapula-aikoina mielummin sanoisin, että kaikki hoitajat on hyviä hoitajia ja tarpeellisia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin... Tai näinä hoitajapula-aikoina mielummin sanoisin, että kaikki hoitajat on hyviä hoitajia ja tarpeellisia!

Kyllä vain,tämä kissanhännänveto ei ainakaan auta asiaa millään tavalla.Tällaisena aikana on muutenkin kaikkien hermot piukalla,saati sitten jos tarvitsee tämmösellä asialla alkaa päätä vaivata.En ainakaan viitsi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä vain,tämä kissanhännänveto ei ainakaan auta asiaa millään tavalla.Tällaisena aikana on muutenkin kaikkien hermot piukalla,saati sitten jos tarvitsee tämmösellä asialla alkaa päätä vaivata.

Sama täällä. Lisäksi sattumoisin kaikki saman työyhteisön hoitajat, oli tutkintonimike mikä tahansa, työskentelevät samojen potilaiden hyväksi. Johan siinä pitäisi ymmärtää yhteistyön arvo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus tuntuu, että mieluumin haluaisin tehdä sitä lähi/perushoitajan työtä siinä potilaan kanssa, eikä setviä papereita. ELI hoitaa sitä potilasta eikä papereita. Joskus jopa olen hoitanut "sairaanhoitajana" potilasta, jota en edes ole nähnyt. En tänäkään päivänä tiedä minkä näköinen potilaani on. Mitä "HOITAMISTA" se on. Perus/lähihoitajat olkaa ylpeitä työstänne !!!Aikuisten oikeesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on yks lysti mikä se titteli on, kunhan töissään ymmärtää mitä on tekemässä sekä pystyy sen perustelemaan muullakin kuin tuolla iänikuisella "Näin-on-aina-ennenkin-tehty!".

Se on välistä turhauttavaa kun "vaan" koulutason käynyt hallitsee huomattavasti paremmin ja laadukkaammin asian kuin se jolla on "AMK" tutkinto, jonka pitäisi asia osata. Välistä ihmettelen, että miten niitä titteleitä jaetaan, osaamisen vai arpakuution perusteella. Vielä turhauttavampaa on se, että kun on titteli, ammattitutkintonimike, niin vaaditaan palkkaa duunista jota ei edes osata tehdä.

Se on tämä hoitotyön kulttuuri mennyt sellaiseksi tittelien paukutteluks, että siinä tahtoo valitettavasti jäädä se asiakas kohta jalkoihin kun palkkaneuvottelut aloitetaan äänestämällä jaloilla. Mul on ny anteeks vaan päässy pikkusen karisemaan tuo luotto korkeasti ammattikoulutettuun väkeen. OLEN siis sitä mieltä, että hoitotyön opinnot tulisi aloittaa käytännönläheisestä työskentelystä (=apu-, perus- ja lähihoitajat) ja työskennellä siinä x-vuotta, jotta voi halutessaan hakeutua seuraavaan asteeseen ja syventää osaamistaan tiedollisella että taidollisella puolella. Jälleen x-vuotta minimissään jne.

Perushoitotyöhön perehtyneitä ja sen osaavia ihmisiä EI korvaa mikään, he ovat koko hoitotyön perusta - titteli yksistään ei sitä takaa.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on tämä hoitotyön kulttuuri mennyt sellaiseksi tittelien paukutteluks, että siinä tahtoo valitettavasti jäädä se asiakas kohta jalkoihin kun palkkaneuvottelut aloitetaan äänestämällä jaloilla. Mul on ny anteeks vaan päässy pikkusen karisemaan tuo luotto korkeasti ammattikoulutettuun väkeen.

Perushoitotyöhön perehtyneitä ja sen osaavia ihmisiä EI korvaa mikään, he ovat koko hoitotyön perusta - titteli yksistään ei sitä takaa.

Samaa mäki oon miettiny. Ei pahalla opiskelijoita tai kesäsijaisia vastaan koska eivät voi nykyiselle opetuskäytännölle mitään mutta kyllä ne kaikenmaailman tiedehössötykset menee jo ohi varsinaisen hoitotyön. Jos hoitajat haluaisivat AIKAA potilaille niin ei se onnistu papereita pyörittelemällä ja ongelmien keksimisellä ja niiden ratkaisumalleja miettimällä. Koko homma alko kun hoitamisesta haluttiin tehdä Tiedettä.

Hienoa jos ne paperityöt joskus potilastakin kerkeisivät auttaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on välistä turhauttavaa kun "vaan" koulutason käynyt hallitsee huomattavasti paremmin ja laadukkaammin asian kuin se jolla on "AMK" tutkinto, jonka pitäisi asia osata. Välistä ihmettelen, että miten niitä titteleitä jaetaan, osaamisen vai arpakuution perusteella.

Näinhän se on aina ollut.  Koulutus ei anna juuri muuta kuin valmiuksia oppia asioita - oppimishalusta/kyvystä/asenteesta  on sitten kiinni minkälainen työntekijä paketista kuoriutuu. Eikä tämä osaamisen oppiminen koske pelkästään amk:laisia, vaan tasapuolisesti kaikkia koulutustasoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juueikoske AMKkilaisia pelkästään. Tämä nyt sattui olemaan hyvä karrikoiva esimerkki... Koulutusjärjestelmä tarjoilee sen mitä tarjoilee ja loppu on kiinni siitä irtirepijästä itsestään.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ensinäkään en ole varma, kuuluuko tämä aihe ko. kategoriaan, mutta kumminkin...

Miten teidän työpaikoilla suhtaudutaan perus- ja lähihoitajien ammattitaitoon? Eli vähätelläänkö, vai onko kaikki "saman arvoisia" ? Monelta kaveriltani olen kuullut, jotka ovat lähihoitajia, että heidän työpanostaan ja ammattinimikettään aliarvostetaan tyyliin "lähihoitajat pesevät ja syöttävät, sairaanhoitajat tekevät vaativaa työtä" jne jne..

Meidän työpaikalla (TK:n VO:lla) olen itse törmännyt samaan joidenkin vanhempien sairaanhoitajien kohdalla. Meillä lähihoitajatkin jakavat lääkkeitä, pistävät, hoitavat haavoja jne. Eli ei ole pelkästään sitä "perseen pesua ja syöttelemistä", niinkuin usein olen saanut nahoissani tuntea.

Sanokaa nyt jotain  8) Vai onkohan minulla asennevamma vain....  :nauraa:

Sellainen sairaanhoitaja joka ajattelee näin voi katsoa itseään peilistä ja miettiä omaa asennettaan. Näitä veemäisiä ihmisiä valitettavasti riittää ja on näin ajattelevia sairaanhoitajia myös valitettavasti nuorempienkin hoitajien parissa.

Ykkös vapaat ovat perseestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, kyllä... Toki näitä veemäisiä löytyy myös nuoremmissa. Voi mur mur...

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kovasti tuntuu puhuttavan tuo sairaanhoitaja / lähihoitaja asetelma. Itse kun valistuin lähihoitajaksi -98, niin psykiatrian puolella lähihoitajat joutuivat hiukan puolustuskannalle mielenterveyshoitajien suuntaan. Sairaanhoitajilla oli mielestäni parempi asenne lähihoitajan koulutusta kohtaan kuin mielenterveyshoitajilla.

Nyt itse kun olen sh ja joskus ed. mainittu asetelma muistuttaa olemassa olostaan, niin en puolueettomaksi jää.

Miten lie somatiikan puolella, miten olette lähihoitajat kokeneet perushoitajien suhtautuvan ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotkut vanhemmat perushoitajat pomottivat lähihoitajia, kun eivät uskalla tehdä sitä Sairaanhoitajille. Näin oli joskus vuodeosastolla. Onneks nämä kyseiset hoitajat ovat jo eläkkeellä.

Ykkös vapaat ovat perseestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otsikon kysymykseen vastatakseni: kyllä näin tunnutaan ajattelevan monessa paikassa. Eräskin oh sanoi tämän suoraan. On kuulemma kannattavampaa palkata sh se kun voi tehdä enemmän asioita.

Hieman ot mutta eräs lastenosasto ilmoitti suoraan ettei palkkaa lasten ja nuorten koulutusohjelmasta valmistuneita...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otsikon kysymykseen vastatakseni: kyllä näin tunnutaan ajattelevan monessa paikassa. Eräskin oh sanoi tämän suoraan. On kuulemma kannattavampaa palkata sh se kun voi tehdä enemmän asioita.

Tottakai oh:t ottavat mieluumin sh:n koska sille kuuluu kaikki työt. Vaikka palkka on suurempi mutta kun sh:t hoitavat kaikkien hommat sujuvasti niin mikäs siinä. Yleishandleri.

No oon vähän ärräpäällä tänään kun oli duunipäivä taas yhtä juoksua ja päivystäjät peestä  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oli miten oli sairaanhoitaja saa aina näpeilleen tällasissa topiceissa  *pyhimys* Ei voi tajuu miks näitä pitää väkisin tänne väntää väännettäväks kun tääl on monta ketjua missä tätä sairaanhoitaja-lähihoitaja vääntöä on käyty. Selvää on,että vaikka omaisitkin eriävän mielipiteen asiasta et voi sitä ilmaista koska silloin olet kusipää yms. Eikö se ole itsestään selvää,että kaikki ovat tärkeitä hoitotyössä,mutta se miten työt ja arvostus jaetaan ei aina mene tasan.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...