Jump to content
MAINOS

Perus-/ tai Lähihoitaja = turha hoitaja???


lähoi83

Recommended Posts

Mitä ylempänä olet, sitä suurempi vastuu ja näinhän se on aina ollut. Lähi-/perushoitaja lähinnä tekee sen työn, mistä sairaanhoitaja on vastuussa. Ja kuka määräsikään hoito-ohjeet? Mitä todennäköisimmin lääkäri. Hoidon laadukkuus ja tulos perustuu koko ketjun toimintaan. joten kuka olikaan se turhin? Jokainen on tärkeä ja tarpeellinen, muita hoitoon liittyviä osapuolia väheksymättä.

(Olishan sekin hauskaa nähtävää, mikäli töitä tekis vain sairaanhoitajat ja vetelis pitkää tikkua siitä, joka ne vessahommat hoitaa  *pyhimys* )

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 57
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: Hoitaja80

Sairaanhoitaja-opiskelijana aikoinaan särähti korvaan aika pahasti  eräällä harjoittelujaksolla kun potilas tuli pyytämään sairaanhoitajalta pyyhettä käytävällä. Sh ei ollut mitenkään erityisen kiireinen sillä hetkellä ja liinavaatevarasto oli sh:n kohdalla mutta sh tokaisi potilaalle että perushoitaja antaa sinulle pyyhkeen. teki mieli konahtaa hoitajalle mutta eihän sitä opiskelijana... *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(Olishan sekin hauskaa nähtävää, mikäli töitä tekis vain sairaanhoitajat ja vetelis pitkää tikkua siitä, joka ne vessahommat hoitaa  *pyhimys* )

No aika monessa erikoissairaanhoidon osastolla ei ole kuin sh:ta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähi-/perushoitaja lähinnä tekee sen työn, mistä sairaanhoitaja on vastuussa.

Jos lähihoitaja tekee sairaanhoitajan työn on hän itse täysin vastuussa tekemästään työstä. Vai tätäkö juuri tarkoititkin..?

Mutta muuten samaa mieltä; toimenkuvat ja työtehtävät vaihtelee koulutuksen, työpaikan ja paikallisen toimintakulttuurin mukaan. Jokaisella ammattiryhmällä on oma paikkansa ja tuskinpa löytyy toimipistettä missä yksi ammattiryhmä tekee työt ja toinen syljeskelee kattoon. Ja jos löytyykin, niin vika ei ole syljeskelijöissä vaan niissä jotka sen hyväksyvät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos löytyykin, niin vika ei ole syljeskelijöissä vaan niissä jotka sen hyväksyvät.

Sh ja lh -koulutukset niin muuttuneet etten enää pysy perässä. Meillä aikoinaan ph:t loukkaantuivat kun eivät saaneet perustippapussia vaihtaa tai insuliinia antaa ohjeen mukaan. Melkein sota syttyi. Mä sanoin että mun puolesta voitte tehdä mitä haluatte mutta silloin vastuu myös siirtyy teille siitä mitä teette.

Mulla ei oo ongelmia työkavereiden kanssa enää paitti 'konsulttien' kanssa niitä piisaa  *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, turhahan tästä aiheesta on vääntää, mutta kovin mielenkiintoista on kuulla muidenkin mielipiteitä ja kokemuksia. Ja tätä "hännänvetoa" tulee olemaan aina. . .

Mutta esimerkki työmaailmasta joka tapahtui tällä viikolla... 2 lh:ta ja 2 sh:ta kentällä, aamuvuoro, potilaita 36, akuuttiosasto (tk:n vos). 1 sh lääkkeissä/papereissa. Ko. sh jakanut lääkkeet ja tehnyt paperihommansa. Irkkaili "salaa" aikansa kuluksi.. PT kaatui kelkan kanssa, kyseinen sh vilkaisi potilasta ja huusi kenttätyöläisille "hei nostakaa toi ylös, se kaatu just" ja hän jatkoi irkkailua....

Että joo.... Kiirusta pukkaa....  ;D

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, turhahan tästä aiheesta on vääntää, mutta kovin mielenkiintoista on kuulla muidenkin mielipiteitä ja kokemuksia. Ja tätä "hännänvetoa" tulee olemaan aina. . .

Mutta esimerkki työmaailmasta joka tapahtui tällä viikolla... 2 lh:ta ja 2 sh:ta kentällä, aamuvuoro, potilaita 36, akuuttiosasto (tk:n vos). 1 sh lääkkeissä/papereissa. Ko. sh jakanut lääkkeet ja tehnyt paperihommansa. Irkkaili "salaa" aikansa kuluksi.. PT kaatui kelkan kanssa, kyseinen sh vilkaisi potilasta ja huusi kenttätyöläisille "hei nostakaa toi ylös, se kaatu just" ja hän jatkoi irkkailua....

Että joo.... Kiirusta pukkaa....  :nauraa:

Mä luulen,et salaa gallerian selailu ei oo ammatista kiinni. Nim. saannut lääkärin kiinni ko. hommasta  ;D

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ko. sh jakanut lääkkeet ja tehnyt paperihommansa. Irkkaili "salaa" aikansa kuluksi.. PT kaatui kelkan kanssa, kyseinen sh vilkaisi potilasta ja huusi kenttätyöläisille "hei nostakaa toi ylös, se kaatu just" ja hän jatkoi irkkailua....

Että joo.... Kiirusta pukkaa....  >:D

Mä luulen,et salaa gallerian selailu ei oo ammatista kiinni. Nim. saannut lääkärin kiinni ko. hommasta  ;D

Meillä on just hiljattain saanut koko henkilökunta ATK: koulutuksen, joka sisälsi myös alkeet netin käyttöön. Löysinpä sitten osaston kaksi vanhempaa työntekijää (ikää 50+) konttorista, suljetun oven takaa etsimässä netistä deittiseuraa.  ;D Ne oli vähän naamat punaisena kun meitsi kailotti käytävällä mitä ne on tekemässä. 

. 2 lh:ta ja 2 sh:ta kentällä, aamuvuoro, potilaita 36, akuuttiosasto (tk:n vos). 1 sh lääkkeissä/papereissa. Ko. sh jakanut lääkkeet ja tehnyt paperihommansa. Irkkaili "salaa" aikansa kuluksi..

Seuraava työvuoro tulee tosiaankin kiittämään oikein sydämmellisesti ja lämpimästi tätä hoitajatarta kun työt on tekemättä, mulla on näitä ollut useampi työkaverina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, mulle on ihan sama, mikä nimike on. Vaan jos työt ei kiinnosta, sopii jäädä kotiin irkkailemaan. Mulle on yks lysti, mitä kukin tekee, KUNHAN TYÖT ON TEHTYNÄ.

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten teidän työpaikoilla suhtaudutaan perus- ja lähihoitajien ammattitaitoon? Eli vähätelläänkö, vai onko kaikki "saman arvoisia" ? Monelta kaveriltani olen kuullut, jotka ovat lähihoitajia, että heidän työpanostaan ja ammattinimikettään aliarvostetaan tyyliin "lähihoitajat pesevät ja syöttävät, sairaanhoitajat tekevät vaativaa työtä" jne jne..

Meidän työpaikalla (TK:n VO:lla) olen itse törmännyt samaan joidenkin vanhempien sairaanhoitajien kohdalla. Meillä lähihoitajatkin jakavat lääkkeitä, pistävät, hoitavat haavoja jne. Eli ei ole pelkästään sitä "perseen pesua ja syöttelemistä", niinkuin usein olen saanut nahoissani tuntea.

Ei voi tajuu miks näitä pitää väkisin tänne väntää väännettäväks kun tääl on monta ketjua missä tätä sairaanhoitaja-lähihoitaja vääntöä on käyty.

En minäkään aina ymmärrä. Eikä oikein jaksa näihin enää sen takia osallistuakkaan. Nää etenee aina saman kaavan mukaan. Aiheen aloittaa yleensä ph/lh itse, jossa mietitään sitä kuinka heitä ei arvosteta ja väheksytään tms. Koskaan en ole nähnyt sh:n aloittavan ketjua tästä aiheesta.

Okei, seuraava vaihe on kun joku toinen lh/ph selostaa kuinka heillä ei hommat eroa mitenkään muuten kuin että sh hoitaa iv-lääkkeet, muuten hommat on ihan prikulleen samat. Kohta toinen ph/lh peesaa. jne jne. Näin nää keskustelut yleensä on menneet. Enkä ymmärrä miksi ph/lh:t itse aina aloittaa tästä messuamisen, mistä lie sekin kertoo, en tiedä. Joskus vaan tuntuu että lh:t ei itse osaa arvostaa omaa työpanostaan tai koe työtehtäviään 'arvokkaina' jolloin tämmösiä aiheita kumpuaa. Voi olla että olen väärässäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei voi tajuu miks näitä pitää väkisin tänne väntää väännettäväks kun tääl on monta ketjua missä tätä sairaanhoitaja-lähihoitaja vääntöä on käyty.

En minäkään aina ymmärrä. Eikä oikein jaksa näihin enää sen takia osallistuakkaan. Nää etenee aina saman kaavan mukaan. Aiheen aloittaa yleensä ph/lh itse, jossa mietitään sitä kuinka heitä ei arvosteta ja väheksytään tms. Koskaan en ole nähnyt sh:n aloittavan ketjua tästä aiheesta.

Okei, seuraava vaihe on kun joku toinen lh/ph selostaa kuinka heillä ei hommat eroa mitenkään muuten kuin että sh hoitaa iv-lääkkeet, muuten hommat on ihan prikulleen samat. Kohta toinen ph/lh peesaa. jne jne. Näin nää keskustelut yleensä on menneet. Enkä ymmärrä miksi ph/lh:t itse aina aloittaa tästä messuamisen, mistä lie sekin kertoo, en tiedä. Joskus vaan tuntuu että lh:t ei itse osaa arvostaa omaa työpanostaan tai koe työtehtäviään 'arvokkaina' jolloin tämmösiä aiheita kumpuaa. Voi olla että olen väärässäkin.

Mun mielestä kyse on ammattikunnan eloonjäämistaistelusta ja perustellusta pelosta että ph:t/lh:t ajetaan ammattikuntana alas sairaaloista. Aivan samanlaiset reaktiot löytyisi sairaanhoitajista jos asetelmat olisivat päinvastaiset - tällainen tuntuma asiasta minulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä kyse on ammattikunnan eloonjäämistaistelusta ja perustellusta pelosta että ph:t/lh:t ajetaan ammattikuntana alas sairaaloista.

Voipi olla, mutta turha siitä on sairaanhoitajia syyttää? :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä kyse on ammattikunnan eloonjäämistaistelusta ja perustellusta pelosta että ph:t/lh:t ajetaan ammattikuntana alas sairaaloista.

Voipi olla, mutta turha siitä on sairaanhoitajia syyttää? :)

Itse en ole juurikaan tuollaiseen kiinnittänyt huomiota mutta varmaan sh:t noteeraa tuollaiset paremmin.

Joskus olen kyllä huomannut että kun jollakin työmaalla paska valuu alaspäin niin foorumia käytetään terapointivälineenä ja käännetään täällä paskan valumissuunta... Ymmärrettävää sekin jollakin tasolla, vaikka ei tietenkään suotavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä kyse on ammattikunnan eloonjäämistaistelusta ja perustellusta pelosta että ph:t/lh:t ajetaan ammattikuntana alas sairaaloista.

Voipi olla, mutta turha siitä on sairaanhoitajia syyttää? :)

Itse en ole juurikaan tuollaiseen kiinnittänyt huomiota mutta varmaan sh:t noteeraa tuollaiset paremmin.

Kuinka yleistä on, että lh/ph -virkoja/toimia muutetaan sh:n viroiksi/toimiksi, kun edellinen tekijä on poistunut muonavahvuudesta? Voisiko tämä selittää tavallaan kollektiivisen defenssimekanismin käytön? Tavallaan on kysy tosiaan "kuolevan" ammattikunnan taistelusta - ei välttämättä siitä, etteikö kollegiaalista arvostusta löytyisi puolin ja toisin.

Toinen pointti on sitten se, että mitä koulussa ollessa annetaan ymmärtää. Meille kerrottiin toimialajohtajan suulla aivan sirkein silmin, että AMK-tutkinto on sama asia kuin tiedekorkeakoulussa suoritettu kandidaatintutkinto ja ylempi AMK on ihan sama asia kuin tiedekorkeakoulussa suoritettu maisterin tutkinto. Paska juttu vain on, että kumpikaan ei pidä paikkansa. Ainakaan omassa yliopistossani ei yksikään AMK-tutkinnon suorittanut SH kävele sisään suorittamaan maisterin tutkintoa tuosta noin, vaikka lähiaine talosta löytyy.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyse onkin asenteista. Tai sitä pointtia tässä olen hakenut, kun keskustelun olen aloittanut. Ja ehkä työmoraalistakin. Itse pystyn puhumaan omasta puolestani ns. puolueettomasti. Arvostan ammattia, kaikkia hoitoketjuun osallistuvia. Itselleni ko. ammatti ei ole kutsumus, enkä aio jäädä alalle. Syy miksi opiskelin alalle, on mielenkiinto ammattia kohtaan. Minulle itselle on siis ihan sama, mitä ph/lh tai sh minusta ajattelee - arvostaako hän minua. Teen työni niin hyvin kuin voin, ja käyttäydyn työtovereitani kohtaan, niinkuin toivon heidän käyttäytyvän minua kohtaan.

Tuo eka lause pitäisi ottaa pois... Kyse on HIERARKIASTA, joka vallitsee sairaaloissa, vanhainkodissa... Ja sossualalla tämä hierarkia on edelleen pop. Ei toki joka paikassa. Vähän ympäri pyöreetä sepustusta, mutta pikkusen valaistusta, mikä pointtini on.

Ja työmoraali v*tuttaa.. Jos ei oikeesti huvita tehä hommia, kannattanee jäädä kotio irkkaamaan/pyörimään deittipalstoilla. Työt on tehtävä. On kurjaa, jos joku lusmuaa ja hänelle maksetaan jopa enemmän palkkaa.

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä kyse on ammattikunnan eloonjäämistaistelusta ja perustellusta pelosta että ph:t/lh:t ajetaan ammattikuntana alas sairaaloista.

Voipi olla, mutta turha siitä on sairaanhoitajia syyttää? :)

Itse en ole juurikaan tuollaiseen kiinnittänyt huomiota mutta varmaan sh:t noteeraa tuollaiset paremmin.

Kuinka yleistä on, että lh/ph -virkoja/toimia muutetaan sh:n viroiksi/toimiksi, kun edellinen tekijä on poistunut muonavahvuudesta? Voisiko tämä selittää tavallaan kollektiivisen defenssimekanismin käytön? Tavallaan on kysy tosiaan "kuolevan" ammattikunnan taistelusta - ei välttämättä siitä, etteikö kollegiaalista arvostusta löytyisi puolin ja toisin.

Kyllä sitä edelleen tapahtuu, ehkä suurin buumi kuitenkin jo ohitse ainakin terveyskeskustasolla. Näppituntumalla sanisin että 15 vuotta sitten vuodeosastojen ja poliklinikoiden hoitajista n. 2/3 oli perushoitajia, tänä päivänä tilanne on keikahtanut päälaelleen ja perus/lähihoitajia on alle puolet muonavahvuudesta - keskussairaaloissa ilmeisesti muutos ollut vielä rajumpi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:)

Olen sairaanhoitaja ja itse henkilökohtaisesti pidän lähi-ja perushoitajia samanvertaisina sairaanhoitajien kanssa. Mutta se ehkä laittaa eri hoitajat omiin lokeroihinsa, kun kuulee usein työssä mm. seuraavanlaista: En tee tuota, tuo kuuluu sairaanhoitajille...jne jne. Vaikka lh ja ph voisikin tehdä jonkun homman. Anyway, loppupeleissä jokaisen oma luonne määrää sen miten käyttäytyy toista kohtaan ja miten arvostaa toista. Korostan yhä edelleen, että lähi- ja perushoitajat ovat arvokkaita työntekijöitä. Itse en ole koskaan heitä halventanut vaan päinvastoin. En ole tittelin mukaan arvosteleva. Pitäkää puolianne!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

;D

Olen sairaanhoitaja ja itse henkilökohtaisesti pidän lähi-ja perushoitajia samanvertaisina sairaanhoitajien kanssa. Mutta se ehkä laittaa eri hoitajat omiin lokeroihinsa, kun kuulee usein työssä mm. seuraavanlaista: En tee tuota, tuo kuuluu sairaanhoitajille...jne jne. Vaikka lh ja ph voisikin tehdä jonkun homman. Anyway, loppupeleissä jokaisen oma luonne määrää sen miten käyttäytyy toista kohtaan ja miten arvostaa toista. Korostan yhä edelleen, että lähi- ja perushoitajat ovat arvokkaita työntekijöitä. Itse en ole koskaan heitä halventanut vaan päinvastoin. En ole tittelin mukaan arvosteleva. Pitäkää puolianne!

Joo, ton asian allekirjoitan aivan täysin, että aika moni ph/lh vetoaa siihen, ettei tee jotain hommaa, mikä kuuluu sh:lle. Mikä on kanssa ihan naurettavaa, ja taas osoitan sormella sitä työmoraalia.. Jos kerta ammattitaito ja osaaminen riittää jonkin "sh:n" homman tekoon, niin samalla sen tekee, kun ne ns. "ph:n/lh:n" hommat.. Itse olen sellainen, että jeesaan ja teen sh:n hommia, mikäli vaan ehdin. Ja kun näin teen, tiedän saavani apua vastaisuudessa sh:lta.

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ton asian allekirjoitan aivan täysin, että aika moni ph/lh vetoaa siihen, ettei tee jotain hommaa, mikä kuuluu sh:lle. Mikä on kanssa ihan naurettavaa, ja taas osoitan sormella sitä työmoraalia.. Jos kerta ammattitaito ja osaaminen riittää jonkin "sh:n" homman tekoon, niin samalla sen tekee, kun ne ns. "ph:n/lh:n" hommat.. Itse olen sellainen, että jeesaan ja teen sh:n hommia, mikäli vaan ehdin. Ja kun näin teen, tiedän saavani apua vastaisuudessa sh:lta.

Ei kai toimenkuva ja työtehtävien valinta ole duunarin tehtävä; työnantajahan se kertoo mitä työmaalla kunkin  ammatin edustaja tekee... kait..??
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ton asian allekirjoitan aivan täysin, että aika moni ph/lh vetoaa siihen, ettei tee jotain hommaa, mikä kuuluu sh:lle. Mikä on kanssa ihan naurettavaa, ja taas osoitan sormella sitä työmoraalia.. Jos kerta ammattitaito ja osaaminen riittää jonkin "sh:n" homman tekoon, niin samalla sen tekee, kun ne ns. "ph:n/lh:n" hommat.. Itse olen sellainen, että jeesaan ja teen sh:n hommia, mikäli vaan ehdin. Ja kun näin teen, tiedän saavani apua vastaisuudessa sh:lta.

Ei kai toimenkuva ja työtehtävien valinta ole duunarin tehtävä; työnantajahan se kertoo mitä työmaalla kunkin  ammatin edustaja tekee... kait..??

Kyllä, mutta kyse onkin avunannosta ja työmoraalista. Löytyy ph:ta ja lh:ta, jotka eivät v*ttumaisuuttaankaan tee sh:lle kuuluvia hommia, vaikka aikaa olisi. Ja myös toisinpäin. Toki on yksiköstä kiinni, miten työtehtävät on jaettu. Meillä kaikki tekee kaikkea. -Ainakin melkein. Mutta painottaisin sanaa avunanto tässä jutussa, ja mitä nyt tarkoitetaan.

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyy ph:ta ja lh:ta, jotka eivät v*ttumaisuuttaankaan tee sh:lle kuuluvia hommia, vaikka aikaa olisi.

Se on väärin jos eivät vittumaisuuttaan auta.

Mutta jos kyse on siittä että työtehtävät on jaettu epätasaisesti, sairaanhoitajat tekevät hitaasti omia hommiansa tai perushoitajat ovat poikkeuksellisen ripeitä, niin silloin heillä on oikeus huilata siinä vaiheessa kun heidän työnsä on tehty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:D

Noh, onneks aika harvassa paikassa missä hoitotyötä tehdään hommat loppuu tekemällä, niin ei tarvi murehtia kuka saa huilia ja kuka ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä jäi yks perushoitaja eläkkeelle ja sen toimea oltiin muuttamassa SH:n toimeksi, mutta KOKO osaston henkilökunta halusi pysyvän PERUShoitajan toimena. BTW. AOH virka muutettiin rivisairaanhoitajan toimeksi :D

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyy ph:ta ja lh:ta, jotka eivät v*ttumaisuuttaankaan tee sh:lle kuuluvia hommia, vaikka aikaa olisi.

Se on väärin jos eivät vittumaisuuttaan auta.

Mutta jos kyse on siittä että työtehtävät on jaettu epätasaisesti, sairaanhoitajat tekevät hitaasti omia hommiansa tai perushoitajat ovat poikkeuksellisen ripeitä, niin silloin heillä on oikeus huilata siinä vaiheessa kun heidän työnsä on tehty.

Hmm, tota on aika vaikea sivusta katsojana sanoa tekeekö toinen hitaasti vaiko nopeasti töitä ja varsinkin jos yleinen käsitys on että sh:n ja lh/ph:n työtehtävät on ihan samat, sh antaa vaan i.v:t. Tässä  voi ihan silkasta tietämättömyydestä lh/ph:den kesken siitä mitä potilaan ympärillä eri ammattikkunnissa tapahtuu syntyä sh:lle painajaismainen työyhteisö ja potilaalle hengenvaarallinen. Tälläiset nokkimiset "kuka istuu ja tekee töitä" -täytyy aikuisten ammattilaisten osata ratkaista jotenkin muuten kuin potilasturvallisuutta vaarantamatta. 

Muokattu kummallista lausetta ymmärrettävämäksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...