Jump to content
MAINOS

Perus-/ tai Lähihoitaja = turha hoitaja???


lähoi83

Recommended Posts

Aika monessa paikassa on kyllä valitettavasti tätä jakoa sh/lh..

JOissain paikoissa on ihan selvä jako lh/ph ei oo mitään- raataa koko osaston ja sh istuu kansliassa tärkeenä koneella.  :-X

Sitten on onneksi paikkoja, joissa ei ole näin räikeää jakoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 57
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Hmm, tota on aika vaikea sivusta katsojana sanoa tekeekö toinen hitaasti vaiko nopeasti töitä ja varsinkin jos yleinen käsitys on että sh:n ja lh/ph:n työtehtävät on ihan samat, sh antaa vaan i.v:t. Tässä  voi ihan silkasta tietämättömyydestä lh/ph:den kesken siitä mitä potilaan ympärillä eri ammattikkunnissa tapahtuu syntyä sh:lle painajaismainen työyhteisö ja potilaalle hengenvaarallinen. Tälläiset nokkimiset "kuka istuu ja tekee töitä" -täytyy aikuisten ammattilaisten osata ratkaista jotenkin muuten kuin potilasturvallisuutta vaarantamatta. 

Samaa mieltä. Meillä upeat ph:t mutta aina joskus tulee ristiriita siitä että kuka oikein tekee 'töitä'? Sh:t kun joskus joutuvat paljon soittelemaan ottaakseen yhteyttä eri tahoihin ja koneella töitä tekemään (hoitosuunnitelmia, labratilauksia, sisään- ja uloskirjauksia - huom! päivystysaikoina)

Joskus olen ajatellut että helpompaa olisi olla perus/lähihoitaja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm, tota on aika vaikea sivusta katsojana sanoa tekeekö toinen hitaasti vaiko nopeasti töitä ja varsinkin jos yleinen käsitys on että sh:n ja lh/ph:n työtehtävät on ihan samat, sh antaa vaan i.v:t. Tässä  voi ihan silkasta tietämättömyydestä lh/ph:den kesken siitä mitä potilaan ympärillä eri ammattikkunnissa tapahtuu syntyä sh:lle painajaismainen työyhteisö ja potilaalle hengenvaarallinen. Tälläiset nokkimiset "kuka istuu ja tekee töitä" -täytyy aikuisten ammattilaisten osata ratkaista jotenkin muuten kuin potilasturvallisuutta vaarantamatta. 

Samaa mieltä. Meillä upeat ph:t mutta aina joskus tulee ristiriita siitä että kuka oikein tekee 'töitä'? Sh:t kun joskus joutuvat paljon soittelemaan ottaakseen yhteyttä eri tahoihin ja koneella töitä tekemään (hoitosuunnitelmia, labratilauksia, sisään- ja uloskirjauksia - huom! päivystysaikoina)

Joskus olen ajatellut että helpompaa olisi olla perus/lähihoitaja.

Hassua huomata, miten nämä "kirjallisetkin" työt jakautuvat työpaikasta riippuen.. Meillä myös ph:t sekä lh:t tekee hoitosuunnitelmia, tilaa labroja, sisään ja uloskirjaus.. Soittelemaan eri tahoille -> esim. sossu, coxa, tays, kotipalvelu, ksh jne... Osallistuu lääketilauksiin, lääkkeidenjakoon, pistokset, haavanhoidot jne jne...

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensinäkään en ole varma, kuuluuko tämä aihe ko. kategoriaan, mutta kumminkin...

Miten teidän työpaikoilla suhtaudutaan perus- ja lähihoitajien ammattitaitoon? Eli vähätelläänkö, vai onko kaikki "saman arvoisia" ? Monelta kaveriltani olen kuullut, jotka ovat lähihoitajia, että heidän työpanostaan ja ammattinimikettään aliarvostetaan tyyliin "lähihoitajat pesevät ja syöttävät, sairaanhoitajat tekevät vaativaa työtä" jne jne..

Meidän työpaikalla (TK:n VO:lla) olen itse törmännyt samaan joidenkin vanhempien sairaanhoitajien kohdalla. Meillä lähihoitajatkin jakavat lääkkeitä, pistävät, hoitavat haavoja jne. Eli ei ole pelkästään sitä "perseen pesua ja syöttelemistä", niinkuin usein olen saanut nahoissani tuntea.

Sanokaa nyt jotain  :D Vai onkohan minulla asennevamma vain....  ::)

Mitä jos käännetään asia toisinpäin, onko sairaanhoitajille tarvetta?

Ei kukaan juuri uskalla tosissaan sanoa ääneen noita mitä mainitsit. Kun asia on niin helppo kääntää päinvastaiseksikin.

Lähihoitajakurssissa on se paskahomma että monille se perusta eli perusjako on aika turha. Ei hammashoitajaksi aikova tee tee monillakaan kurssien aiheilla yhtään mitään. Varsinainen koulutus työhänsä alkaa vasta 1,5 vuoden koulun jälkeen erikoistumisessa! Samoin on hieman ensihoidon suhteen, ensihoidot on "yksinkertaisia" henkeä pelastavia- ja ylläpitäviä  toiminpiteitä ja itse työssä se mitä kurssin alkupuoli antaa ei tee yhtään mitään.

Lähihoidon koulutus on ihan selkeesti suuntautuu vanhustenhoitoon, sinne moni oppii sopii parhaiten.

Loppujen lopuksi joissakin paikoissa missä työskentelee sh ja lh samassa paikassa niin ei kummallekkaan koulutus ole kovin hyvin räätälöity tehtäviin. Koulutuksia saisi kehittää aika paljon ja saataisiin helpoomin ihmisiä koulutettuakin ja mikä tärkeintä niin parempaa ammattitaitoa lyhyemmässä ajassa. Opiskelet tiettyyn erikoistumiseen ja tunnilla koulussa juuri sinulle sopivat aiheet osa niistä käsitellään hirveän nopeasti läpi. Sitten taas johonkin neuvontaa enemmän sopivaa teoriaa on uskomattoman paljon eli koulutussuuntaus olisi silloin potilasasiamies tjsp.

Mutta aika pieniksi kävisi luokkien koot jos räätälöintiä koulutuksiin olisi enemmän. Sitten joutuisi kyllä varmaan yhdistelemään jo eri paikkakuntien oppilaita samankaton alle? Eli rahasta se on kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähihoitajakurssissa on se paskahomma että monille se perusta eli perusjako on aika turha. Ei hammashoitajaksi aikova tee tee monillakaan kurssien aiheilla yhtään mitään. Varsinainen koulutus työhänsä alkaa vasta 1,5 vuoden koulun jälkeen erikoistumisessa! Samoin on hieman ensihoidon suhteen, ensihoidot on "yksinkertaisia" henkeä pelastavia- ja ylläpitäviä  toiminpiteitä ja itse työssä se mitä kurssin alkupuoli antaa ei tee yhtään mitään.

Lähihoidon koulutus on ihan selkeesti suuntautuu vanhustenhoitoon, sinne moni oppii sopii parhaiten.

Et voi olla tosissasi?! Tulet kyllä työelämässä yllättymään vielä monesti, odotahan vain.  >:D Kyllä perusjakso on ihan paikallaan ja tarpeellinen! Tällä jaksolla opetellaan mm. vuorovaikutustaitoja ja hoitajana olemisen aakkoset, jotta osaat tulevaisuudessa kohdata potilaasi (erittäin tärkeä taito nääs). Perushoito ja -tutkimukset (kuten RR, verensokeri ym. ym.) on hyvä myös kaikkien osata, tulevasta suuntaavasta huolimatta. Ja tuohon ensihoidon kommentiin sanoisin sen verran, että suurin osa siitäkin työstä on ihan perustyötä ihmisen parissa, "yksinkertaisia" henkeä pelastavia- ja ylläpitäviä toimenpiteitä on ensihoidossa todella vähän, vain muutamia prosentteja keikoista, se kannattanee pitää mielessä. Kyllä hyvää perushoitoa tarvitaan sielläkin  ;D!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En nyt lähtisi väittämään perusjaksoa turhaksi...  Edellä mainittiin juuri nämä vuorovaikutustaidot, sekä perushoito (VS, RR...jne) Ns. temppujen tekeminen ei ole se tärkein, vaan hyvät vuorovaikutustaidot, ja hyvä perushoidon hallinta. Erästä SH:ta lainaten "perushoito ensin, sitten vasta tehään temppuja. Minä näen perushoidon tärkeämpänä kun temppujen teon"

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä ei nyt suoranaisesti liity perus/lähihoitajiin vaan sairaanhoitajaan.

Meidän osastolla on töissä yksi omasta mielestään erittäin pätevä ihminen. Hän on nyt ollut välillä muualla katsomassa toisenlaista meininkiä ja palannut meille takaisin. Ihmisenä hän on ihan ok, mutta työkaverina täysin p**seestä (anteeksi kollegiaalisuus).

Esimerkkinä ihan tämän aamun aamutyöt. Meillä on todella rauhallista pitkästä aikaa. No, olin hoitanut omat potilaani, tehnyt heidän kanssaan aamupesut, rasvannut ja puunannut, auttanut tukisukat jalkaan ja tarkistanut haavan. Kävin viemässä potilaan leikkuriin ja palasin os:lle niin hän alkoi minulle keuhkoamaan, etten hoida potilaitani vaan hänen on ne hoidettava.

Niinpä hän oli omiensa lisäksi tehnyt kaiken uudelleen minun potilaitteni kanssa. Ja nyt sitten hän valittaa, että on niin kauhea kiire, ettei ehdi syömään. Vaikka meni syömään kaiken lisäksi ennen ketään muuta ja me muut odotamme, että me pääsemme syömään.

Ärsyttää tällainen kolleegan työskentelyn aliarvioiminen ja oikeastaan voisi sanoa, ettei hän arvosta sitä ollenkaan.

Mitä tulee perushoitajiin, niin itse henkilökohtaisesti sanon, ettei meidän osasto pyörisi ilman heidän valtavaa työpanostaan! Heistä on suunnaton apu ja he ovat meillä korvaamattomia!

meillä alettiin ajamaan ph:n paikkojen muuttamista sh:n paikoiksi eläkkeelle jäämisen myötä, mutta se ei mennyt läpi osaston vastustuksen vuoksi! Ja hyvä niin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin osastolla piti keväällä päättää muutetaanko perushoitajan toimi sairaanhoitajan toimeksi. Oli oikein äänestys seinällä asiasta. Kokouksessa sitten se toimi muutettiin sairaanhoitajan toimeksi henkilökunnan vastustuksesta huolimatta  ;)

Äänestyksessä ei kuulemma ollut voinut ilmaista omaa kantaansa, kun oli avoin ja kaikkien nähtävillä...

Ilman perus/lähihoitajien työpanosta ei osasto oikein pyörisi

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...