Jump to content
MAINOS

sairaankuljettajaksi


Vieras: motti

Recommended Posts

unohdit suhteet,mikä ainakin täällä stadissa ratkaisee.

Mut ei kai suhteilla kohta ole merkitystä kun kaikki jotka tajuaa soitella pitää ottaa töihin. :) 

Nimittäin alkaa vaan tuo työvoimapula kohta tosissaan jylläämään ainakin keskisuomessa, jossa viimeisen vuoden aikana ollut kymmeniä sairaankuljettajan paikkoja auki. Nytkin on muutama;  http://tinyurl.com/3avhm

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 129
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tuli vaan mieleen... Ainakin SAMK:sta (Porista) valmistuu sairaanhoitajia jotka ovat erikoistuneet ensihoitoon. Eli 3,5vuotta ja sh;n paperit kourassa ja siittäkin 1v pelkää ensihoitoo... Ammattitaitoakin löytyy(muutaman kanssa töitä tehneenä voin sanoa). Ja asiasta sadanteen. Omasta mielestäni tälläisenä koulutus tulisi järjestää joka puolella suomenmaata. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

Tuli vaan mieleen... Ainakin SAMK:sta (Porista) valmistuu sairaanhoitajia jotka ovat erikoistuneet ensihoitoon. Eli 3,5vuotta ja sh;n paperit kourassa ja siittäkin 1v pelkää ensihoitoo... Ammattitaitoakin löytyy(muutaman kanssa töitä tehneenä voin sanoa). Ja asiasta sadanteen. Omasta mielestäni tälläisenä koulutus tulisi järjestää joka puolella suomenmaata. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näinhän se on että kun sais parikymppisen kaverin 10vuoden työkokemuksella töihin... Meillä ei katota papereita töihin tullessa, vaan soveltuvuutta varten on koeaika työsopimuksessa... Jos ei sovi niin terve menoa!!! Sehän tässä vähän on että nuorilla on enemmän intoo kun ammattitaitoo ja silloin on suurempi mahdollisuus sattua virheitä... EHKÄ!!! Jos nyt taas yleistän niin ei auta ottaa heti hernepussia nenäonteloihinsa ja takertua pikkuseikkoihin!!! Mutta onneksi omasta kokemuksesta olen huomannut että tälle haastavalle työnsaralle jää valtaosin vain rautaiset ammattilaiset, joiden on syytä taputtaa itseään olkapäälle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Musta suurin ongelma päästä töihin sairaankuljetukseen on ollut se, ettei olla puhuttu työhönottajan kanssa samaa kieltä. Ne paikat, joissa olen ollut töissä ovat arvostaneet jatkuvaa itsensä kehittämistä, eivät nähneet sitä uhkaksi, kuten muutamat paikat, joihin olen töitä kysellyt. Kun ei tiedetä mitä se työnhakija nyt oikeen tekee niin ei uskalleta suoraan kysyä ja näin jää epäselvyyksiä ja sitten ei uskalleta palkata. Vai onko muista näin?

Sitten yleensä. Koulutus tai paperit eivät juuri kerro ihmisen osaamisesta, eikä ikäkään kaikkea. Tärkeintä on, että ihmisellä on perustietous ja mahdoton halu kehittää itseään alalla. Aikanaan markkinoinnin opettajani sanoi, ettei ottaisi 10 oppilasta töihin, koska sille ei voi enää mitään opettaa eikä taas 4 oppilasta, kun se ei enää mitään opi. Keskiverto sakki on sitä halutuimpaa ja tämä opettaja oli ollut kymmeniä vuosia työhönottajana eräällä vaatetehtaalla.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei unohdeta sitä, että myöskin lähihoitaja on täysin pätevä työskentelemään hoitotason yksikössä, kunhan on suorittanut oman sairaanhoito piirin hoitotason velvoitteet. vastuu keikoilla on ihan eri kuin esim. sairaalassa sairaanhoitajan ja lähihoitajan välillä, kentällä työskennellessä vastuu on molemmilla ja molemmat saavat tehdä hoitotoimenpiteitä, riippumatta siitä onko parina nyt esim. lähihoitaja ja sairaanhoitaja. mutta jos meinaa lähihoitajana päästä läpi hoitotason testaukset, se tarkoittaa kovaa lukemista, ei lähihoitajia kouluteta hoitotason sairaankuljettajiksi kouluissa, itse pitää lukea ja kouluttautua, jos ei sitten lähde tälle amk- ensihoitaja linjalle, mutta kovaa lukemista se on sekin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei unohdeta sitä, että myöskin lähihoitaja on täysin pätevä työskentelemään hoitotason yksikössä, kunhan on suorittanut oman sairaanhoito piirin hoitotason velvoitteet. vastuu keikoilla on ihan eri kuin esim. sairaalassa sairaanhoitajan ja lähihoitajan välillä, kentällä työskennellessä vastuu on molemmilla ja molemmat saavat tehdä hoitotoimenpiteitä, riippumatta siitä onko parina nyt esim. lähihoitaja ja sairaanhoitaja. mutta jos meinaa lähihoitajana päästä läpi hoitotason testaukset, se tarkoittaa kovaa lukemista, ei lähihoitajia kouluteta hoitotason sairaankuljettajiksi kouluissa, itse pitää lukea ja kouluttautua, jos ei sitten lähde tälle amk- ensihoitaja linjalle, mutta kovaa lukemista se on sekin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totuus nyt vaan on se, että kyllä lähihoitajan tietopohjalla alkaa olla aika hankalaa pärjätä koko ajan kasvavien hoitotason vaatimusten kanssa. Vanhat konkarit pysykööt töissään (mikäli pärjäävät tenteissä)

Voi pojat sentään! Jospa olisikin niin, että tenttien suorittaminen ja koulujen käynti korreloisi edes jossakin määrin käytännön tieto-taitotasoon kentällä, niin asiathan olisivat hyvin. Mutta kun se tahtoo olla varsinkin nuorten kollien kohdalla juuri päin vastoin. Ikävä kyllä!

Hoitakoot Sh:t ja EH-AMK:t hoitotason !!!  Näin se taitaa tulevaisuudessa luojan kiitos olla tarkoituskin  :)

Totta kai ymmärrän että "kuka se kissan hännän nostaisi ellei kissa itse" mutta eivät nämä provoilut johda täällä kyllä kovinkaan kehittävään vuoropuheluun.

Ja kannattaa vielä muistaa että suuressa osassa suomenmaata käsitteet "hoitoyksikkö" ja "hoitotaso" aihauttavat hymynkareen suupieleen. Hoitoyksikköhän perustetaan liimaamalla uudet teipit ambulanssin kylkeen ja sairaankuljettaja nostetaan hoitotasolle uusimalla nimineula...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi tosiaan hauska nähdä tieto-taito-testissä juuri valmistunut AMK-medic ja kaksikymmentä vuotta suuressa kaupungissa, vilkkaassa hoitotason yksikössä toiminut lääkintävahtimestari.

Oiskohan vaksilla mitään mahdollisuutta "pärjätä"?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi tosiaan hauska nähdä tieto-taito-testissä juuri valmistunut AMK-medic ja kaksikymmentä vuotta suuressa kaupungissa, vilkkaassa hoitotason yksikössä toiminut lääkintävahtimestari.

Tällaista tosielämään pohjautuvaa testiä olisi ilo olla mukana suunnittelemassa :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älkää nyt hyvät dino ja medi ottako kitrjoitustani loukkauksena lääkinvaksitutkintoanne kohtaan. Siitä ei ole ollenkaan kyse. Taisin muistaakseni mainita, että juuri vanhat konkarit pysykööt töissään, jos läpäisevät tentit. Vain ovatko vanhat vaksit NIIN päteviä ettei hoitotason tenttejäkään tarvitse tehdä ? Ei medi nykyään enää ihan pelkällä työkokemuksellakaan pärjää. Itseään tulee kehittää koko ajan.

Itse olen ollut riittävän pitkään alalla parinkin eri tutkinnon voimin. Työkokemusta löytyy myös medin mainitsemasta "suuren" kaupungin hoitoyksiköstä. Olen myös ajanut keikkaa varmasti useiden sinunkin tuntemiesi vaksien kanssa. En menisi heistä ihan yhtä 100% takuuseen kuin sinä  :nauraa:

Koulutus ei tee kenestäkään muuta kuin muodollisesti pätevän. Ja oikeassa olette, että testit mittaavat enemmän kokemusta kuin oikeaa pätevyyttä.Todellakin näin ! Jonkunlainen testi kai kuitenkin on oltava ja joku muodollinen pätevyys. Ja minusta lähihoitajatutkinto EI riitä hoitotasolle muodolliseksi pätevyydeksi.

Oikeanlaisesta testistä taas voidaan keskustella loputtomiin. Itse jättäisin potilascaset ym. kokonaan pois, sillä ne tuovat toteen vain sen että testattava on ollut joskus kentällä töissä. Yksi hyvä vaihtoehto olisi kirjallinen testi ilman hankalia esseekirjoituksia. Testi mittaisi vain tietyn miniosaamistason saavuttamisen (läpi - ei läpi). Lisäksi hoitotasolle tulisi omata riittävä kokemus perustasolta sekä läpäistä jonkinlainen "näyttökoe". Näyttökoe voisi olla ihan vaan työskentely hoitoyksikössä kokeneemman parina ilman lääkelupia. Miltä kuulostaa ?? Siinä olet dino oikeassa, että perusvaatimus tulee ehdottomasti olla riittävä kokemus ja näkemys alalta. MISTÄÄN koulusta ei todellakaan kuulu valmistua suoraan hoitotasolle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen sitä mieltä, että tasotestit eivät välttämättä ole kovinkaan osaamista testaavia, eivät ainakaan aina, mutta jospa aloittaisi tästä vaikka oman ketjun.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen sitä mieltä, että tasotestit eivät välttämättä ole kovinkaan osaamista testaavia, eivät ainakaan aina, mutta jospa aloittaisi tästä vaikka oman ketjun.

TASOTESTI JA minimiosaamistason määrittäminen ovat eri asoita. Iso vaara piilee juuri siinä jos aletaan "pisteyttää" ihmisiä ja laittamaan heitä sen perusteella järjestykseen. Siksi läpi - ei läpi riittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse jättäisin potilascaset ym. kokonaan pois, sillä ne tuovat toteen vain sen että testattava on ollut joskus kentällä töissä. Yksi hyvä vaihtoehto olisi kirjallinen testi ilman hankalia esseekirjoituksia. Testi mittaisi vain tietyn miniosaamistason saavuttamisen (läpi - ei läpi).

Ymmärrän pointtisi, mutta pelkkä teoriakoe ei mielestäni edelleenkään kerro osaamisesta kentällä. Varsinkin kun perustasonkin testit ovat painottuneet tyystin "ensihoitoon" ja käytännön työ on 90 prosenttisesti jotain aivan muuta.

Näyttökoe voisi olla ihan vaan työskentely hoitoyksikössä kokeneemman parina ilman lääkelupia. Miltä kuulostaa ??

Meillä oli jo vaksikoulussa loppuvaiheessa tuollainen "näyttökoe." Ihan ok juttu.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän huolesi ja kantasi jos (kuten oletan) olet itse juuri lähihoitaja. Totuus nyt vaan on se, että kyllä lähihoitajan tietopohjalla alkaa olla aika hankalaa pärjätä koko ajan kasvavien hoitotason vaatimusten kanssa. Vanhat konkarit pysykööt töissään (mikäli pärjäävät tenteissä) mutta uusien kanssa on toisin. Aika harvassa lähärikoulussa edes nykyään opetetaan hoitotaso asioita. Ja jos opetetaan, niin ei ainakaan riittävästi. Aiheestahan on varmasti jo tapeltu, joten ei aleta taas mutta eikös olisi parasta suunnata ainakin uudet valmistuneet lähärit ihan perustasolle ?? Hoitakoot Sh:t ja EH-AMK:t hoitotason !!!  Näin se taitaa tulevaisuudessa luojan kiitos olla tarkoituskin  :nauraa:

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän huolesi ja kantasi jos (kuten oletan) olet itse juuri lähihoitaja. Totuus nyt vaan on se, että kyllä lähihoitajan tietopohjalla alkaa olla aika hankalaa pärjätä koko ajan kasvavien hoitotason vaatimusten kanssa.

Hyvä SVT, juuri siitä olikin kirjoituksessa kyse, että ei koulussa annetulla tieto/taidolla pärjää hoitotasossa vaan on jaksettava lukea ja opiskella itsenäisesti, kun niin jaksaa tehdä, pääsee lähihoitajakin hyvin pätevänä henkilönä työskentelemään hoitotason yksikössä suoritettuaan edelleen oman piirin hoitotason velvoitteet. Ei ole merkitystä onko amk- ensihoitaja vai sairaanhoitaja, ei nimikkeellä kannata snoppailla, kaikki voivat olla yhtä päteviä sairaankuljettajia tai sitten ei, onnistuu ne liuotushoidot lähihoitaja koulun suorittaneeltakin, ja muutkin hommat yhtä hyvin kuin amk- ensihoitajalta.

päivän jatkoja vaan kaikille=)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ja edelleenkään minulle ei tarvitse kertoa päivänselviä asioita muun muassa siitä, että koulusta ei saa pätevyyttä. Olen tehnyt ensihoitotyötä aika pitkään, hankkimut työn ohessa MUODOLLISTA lisäpätevyyttä ja opettanutkin siinä sivussa kaikentasoisia hoitajia monissa eri kouluissa (myös muutamaa tällä palstalla kirjoittelevaa). Tiedän lähihoitajatutkinnon (kuten monen muunkin tutkinnon) hyvät ja huonot puolet. Muodollinen pätevyys on yksi pieni osa pätevyyttä ja hoitotasolle ei riitä lähihoitajan tutkinto. Sillä ei ole mitään tekemistä titteleillä kikkailun kanssa. Turha tästä on kiistellä enempää. Minun mielipiteeni on tämä ja jos vastuulääkäri kelpuuttaa jossain muualla lähihoitajan hoitotason testiin,niin se on hänen asiansa. Missään HUS-alueella ei taida ainakaan onnistua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole merkitystä onko amk- ensihoitaja vai sairaanhoitaja, ei nimikkeellä kannata snoppailla, kaikki voivat olla yhtä päteviä sairaankuljettajia tai sitten ei, onnistuu ne liuotushoidot lähihoitaja koulun suorittaneeltakin, ja muutkin hommat yhtä hyvin kuin amk- ensihoitajalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hetkonen! Aikalisä, please...

Ei todellakaan pidä paikkaansa se, etteikö lähihoitaja olisi pätevä hoitotason sairaankuljetuksssa työskentelemään. Itse olen juuri nyt keväällä valmistunut lähihoitajaksi (vieläpä sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta, enkä ensihoidosta!) ja työskentelen hoitotason sairaankuljetusyksikössä (paikkaan oli n. 10 hakijaa, 4 kutsuttiin haastatteluihin ja vain yksi valittiin ja se olin minä) ja suoritan samalla hoitotason sairaankuljettajan "koulutusta" työpaikkakoulutuksena. Annan myös säännöllisesti _näytöt_ (kirjallisia tehtäviä ei meillä päin tunneta) terveyskeskuslääkärille ja 1-3 muulle sairaankuljettajalle. Ja tähän asti on mennyt enemmän kuin hyvin! Hyvää palautetta olen saanut niin työkavereilta, lääkäreiltä kuin myös potilailta. Eli eipäs aleta yleistämään sitä, ettei lh sopisi hoitotason sairaankuljettajaksi!

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...