Jump to content
MAINOS

sairaankuljettajaksi


Vieras: motti

Recommended Posts

Suoran koulunpenkiltä hoitotasonyksikköön? ei missään nimessä ja miten? itsellä aikoinaan meinasi koulutus hoitotasolle jäädä kiinni siitä, että koulutusohjelman alkaessa oli työ kokemusta 1v 11kk tarvittavan 2v. sijaan. toki koulutusta on järjestetty tämänkin jälkeen, mutta onneksi keskustelu vastaavan lääkärinkanssa avasi tie opiskelemaan, sillä samalla sain varmistettua vakituisen työsuhteen. koulutus kesti yhden vuoden työn ohella opiskellen, muuten mielestäni on aivan sama mikä terv. huollon perustutkinto on takana jos kentällä pärjää ja toimii yksikössä johon "valtuudet" riittävät.

Hoitotasolle päästäkseen pitäisi silti olla jokin ennalta säädetty aika perustasolla ja hankkia sitä kokemusta.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 129
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Hetkonen! Aikalisä, please...

Ei todellakaan pidä paikkaansa se, etteikö lähihoitaja olisi pätevä hoitotason sairaankuljetuksssa työskentelemään. Itse olen juuri nyt keväällä valmistunut lähihoitajaksi (vieläpä sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta, enkä ensihoidosta!) ja työskentelen hoitotason sairaankuljetusyksikössä (paikkaan oli n. 10 hakijaa, 4 kutsuttiin haastatteluihin ja vain yksi valittiin ja se olin minä) ja suoritan samalla hoitotason sairaankuljettajan "koulutusta" työpaikkakoulutuksena. Annan myös säännöllisesti _näytöt_ (kirjallisia tehtäviä ei meillä päin tunneta) terveyskeskuslääkärille ja 1-3 muulle sairaankuljettajalle. Ja tähän asti on mennyt enemmän kuin hyvin! Hyvää palautetta olen saanut niin työkavereilta, lääkäreiltä kuin myös potilailta. Eli eipäs aleta yleistämään sitä, ettei lh sopisi hoitotason sairaankuljettajaksi!

ei muuta kuin HUH, HUH....! ja APUA huh.gif näyttää koulutuksen lisäksi olevan ikää jo korttiinkin  ;D! Elä FIU suutu, mutta tuolla koulutuksella ja kokemuksella ei ole asiaa ihan OIKEESEEN HOITOTASON yksikköön, ei ainakaan tänne etelä-suomeen. Hoitotason koulutusta työpaikkakoulutuksena, kerroppa hieman lisää asiasta...?testaajina omat työkaverit ja paikallinen tk-lekuri  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun hoitotasoisesta yksiköstä keskustellaan ja kerrotaan sellaisessa työskentelevän,niin eikö kannattaisi tehdä selvä jako: jos on hoitotasolla sitä ollaan 24h/ vrk ja seitsemän päivää viikossa, ja molempien ko. työvuorossa olevalla on oltava kyseinen testaus suoritettuna. jos tämä ei toteudu ja esim, vain toinen on hota luvallinen on myös yksikkö luokiteltava perustasoiseksi.  huh.gif

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun hoitotasoisesta yksiköstä keskustellaan ja kerrotaan sellaisessa työskentelevän,niin eikö kannattaisi tehdä selvä jako: jos on hoitotasolla sitä ollaan 24h/ vrk ja seitsemän päivää viikossa, ja molempien ko. työvuorossa olevalla on oltava kyseinen testaus suoritettuna. jos tämä ei toteudu ja esim, vain toinen on hota luvallinen on myös yksikkö luokiteltava perustasoiseksi.  huh.gif

Oliko tämä sinun itsesi laatima sääntö vai ihan toimiva ohjeistus jossakin päin suomenmaata? Susirajan takana sovelletaan ainakin Kuopion ohjeistusta: "Sairaankuljetusyksikkö on hoitoyksikkö; mikäli vähintään kaksi sen miehistön jäsenistä on hyväksytty sairaanhoitopiirin järjestämässä hoitotason ammattitaidon testauksessa." ( http://www.kuh.fi/~eap-web/ensihoito/P-S_shp_ensihoito-ohje.htm ) Sinänsä kyllä naurettavaa jos pelastuslaitos jossa työskentelee 60 pelastajaa saa tuolla verukkeella "hoitotason" statuksen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni satakunnassa on näin, toki sielläki useissa ajoneuvoissa on hoitoyksikön teipit, mutta ne yritykset/laitokset jotka pystyvät pitämään molemmat sakut hoitotasolla 24h on harvassa. Myös suunnitelmissa on ollut sshp:n puolesta "myönnettävä" 0 tunnus hoitoyksikölle, eli 191 olisikin 190. tosin ei ole tainnut saada suurta kannatusta, kun ei ole vastaan tullut kuin yksi ja sekin alueen toisen laitoksen käyttämänä, jolla on ongelmana saada joka vuoroon edes hota luvallinen L4. eli pelastajilla todella taitaa riittää, jos kaksi koko laitokselta läpäisee tentit. yksityisellä se taas tarkoittaa, että koko hekilökunnan on oltava hoitotasolla, jos aikoo virallisesti kantaa tuota 190 tunnusta. [iurl]http://www.satshp.fi/portal/page?_pageid=88,1,88_49945&_dad=wportal&_schema=WPORTAL[/iurl]

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hetkonen! Aikalisä, please...

Ei todellakaan pidä paikkaansa se, etteikö lähihoitaja olisi pätevä hoitotason sairaankuljetuksssa työskentelemään. Itse olen juuri nyt keväällä valmistunut lähihoitajaksi (vieläpä sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta, enkä ensihoidosta!) ja työskentelen hoitotason sairaankuljetusyksikössä (paikkaan oli n. 10 hakijaa, 4 kutsuttiin haastatteluihin ja vain yksi valittiin ja se olin minä) ja suoritan samalla hoitotason sairaankuljettajan "koulutusta" työpaikkakoulutuksena. Annan myös säännöllisesti _näytöt_ (kirjallisia tehtäviä ei meillä päin tunneta) terveyskeskuslääkärille ja 1-3 muulle sairaankuljettajalle. Ja tähän asti on mennyt enemmän kuin hyvin! Hyvää palautetta olen saanut niin työkavereilta, lääkäreiltä kuin myös potilailta. Eli eipäs aleta yleistämään sitä, ettei lh sopisi hoitotason sairaankuljettajaksi!

ei muuta kuin HUH, HUH....! ja APUA huh.gif näyttää koulutuksen lisäksi olevan ikää jo korttiinkin  :)! Elä FIU suutu, mutta tuolla koulutuksella ja kokemuksella ei ole asiaa ihan OIKEESEEN HOITOTASON yksikköön, ei ainakaan tänne etelä-suomeen. Hoitotason koulutusta työpaikkakoulutuksena, kerroppa hieman lisää asiasta...?testaajina omat työkaverit ja paikallinen tk-lekuri  huh.gif

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeksi nyt vaan jos joku ottaa tästä herneen nenään

Hoitajat.net:in kesän hittituota pusillinen nenäherneitä. vois tehdä kauppansa?

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onnistuu ne liuotushoidot lähihoitaja koulun suorittaneeltakin

No se ei varmaankaan mikään osaamisen mittari ole. Apinakin osaa painaa männän pohjaan. Lääkäriltä käsky sen pohjaan painamiseen aina kuitenkin tulee. Kiistely tästä aiheesta alkaa olla aika kulunutta ja moneen kertaan läpi käytyä...  :-

Osaan kyllä mäntää käyttää... Ehkä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko kauhoa tätä hernekeittoa, kun ihan naurettavaa vääntöä on taas päällänsä. Itse ihmettelen vaan että miksi tätä pilkkua pitää viilata aina ja uudestaan ja uudestaan? Onko kysymys taas siitä mitä kukin saa tehdä vain enemmänkin yhden kivan sanan pyörittelemisestä? Hauskaa tästä tekee myös se, että nimenomaan täällä Etelä-Suomen alueella, näiden tarkkojen määritysten mukaan, ihan perustasoiset yksiköt pystyvät tarjoamaan tehostettua ensihoitoa.

Toista asiaa pohdin myös: Miten ihmeessä niitä hoitotason tyyppejä sitten olisi tarkoitus saada, jos ei heitä voida ns. työpaikka kouluttaa???  Kuten täälläkin on jo moni ehtinyt painottamaan sitä, ettei hoitotasolle pääse kuin kokemuksella ja sitä ettei hoitotasolla voi toimia, kuin yksiköt, jotka saavat riittävästi Aarnea ja Bertaa. Niin kysynpä vain, että mikä sen mahdollisen työkokemuksen määrä tulisi sitten olla? Jos kerran kokemusta pitäisi olla hoitotason tehtävistä ja samalla toimia perustasolla, niin kuinka kauan mahdollisesti perustasolla pitäisi toimia, jotta hoitotason saavuttaisi. Aivan sama, ehkä näitä Hermanneja tulee sitten vain AMK tasolta. Tuskin kukaan nyt sitä ihan näin mustavalkoisesti ajatteli? Luulenpa kuitenkin, että pienemmissä kunnissa ja kaupungeissa ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin kouluttaa perustorsi itse. Joo virallisesti ei toimita hoitotasolla ja epävirallisesti toimitaan tai jotain. Pienemmissä paikoissa on joskus hiukan ongelmallista ammattitaitoisen sakin saanti, ainakin pidemmäksi aikaa, jos viereisestä citystä tarjolla olisi ihan OIKEAA hoitotason hommaa.

Kyllä ja tästä ei ollut mitään hyötyä, mutta sen kyllä sanon, että jos jossain, niin täällä etelässä periaatteessa vaikka hammas- tai jalkahoitaja voi saada hoitotason luvat. Ja mun puolestani saa vetäistä vaikka koko padallisen rokkaa nenään jos tykkää, mut meijän polille ei sit ole asiaa.

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toista asiaa pohdin myös: Miten ihmeessä niitä hoitotason tyyppejä sitten olisi tarkoitus saada, jos ei heitä voida ns. työpaikka kouluttaa???  Kuten täälläkin on jo moni ehtinyt painottamaan sitä, ettei hoitotasolle pääse kuin kokemuksella ja sitä ettei hoitotasolla voi toimia, kuin yksiköt, jotka saavat riittävästi Aarnea ja Bertaa. Niin kysynpä vain, että mikä sen mahdollisen työkokemuksen määrä tulisi sitten olla? Jos kerran kokemusta pitäisi olla hoitotason tehtävistä ja samalla toimia perustasolla, niin kuinka kauan mahdollisesti perustasolla pitäisi toimia, jotta hoitotason saavuttaisi.

Kuten jo tässä keskustelussa mainitsin, tuo kaksi vuotta voisi olla ehdoton minimi perustasolla, jonka jälkeen voisi päästä sairaanhoitopiirin hyväksymään hoitotason koulutukseen. Tämän koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saisivat tietenkin ne luvat. Mitä taas tulee kyytimääriin ja niiden kiireellisyysluokitusten prosentuaalisiin osuuksiin, isoimmissa taajamissa voidaan pitää tätä A-B kyydin määrää kriteerinä hoitotasolla toimimiseen, mutta silloinhan pitäisi kyytimäärän tarkkailu liittää tasokokeisiin, mikä sitten vaikka laajempana testauksena ilmenisi niille, jotka eivät saa määrättyä kyytimäärää täyteen. Pienemmissä taajamissa taas ne hoitotasoiset yksiköt ajavat kaiken, ja ainahan se kiireellisten ja kiireettömien kyytien määrä on suurin piirtein sama kokonaiskyytimäärään nähden, mutta lisäksi tulevat "mummokyydit", joita ei juurikaan nämä suurten keskusten hoitoyksiköt aja. Tuon em. kahdenvuoden perustasojakson aikana tulisi tietenkin saada työpaikkakoulutusta ja  osallistua muihin alueen koulutuksiin mahdollisuuksien mukaan. Työpaikkakoulutus sinällään ei voi antaa virallista lupaa toimia hoitotasolla.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on duunissa tällä hetkellä sellainen tilanne, että joka ikinen sairaankuljettaja on perustason sairaankuljettaja. Mutta auto on hoitotason yksikkö (liuotus, yms. valmiuksilla varustettu). Tästä "erosta" johtuen työnanataja on päättänyt kouluttaa työntekijät hoitotasolle. Osan näytöistä vastaanottaa oman tk:n lääkärimme (alueen ensihoidon vastuulääkäri), osan taas naapurikunnan lekuri. I.v. luvat saa (jotka vaaditaan toki jo perustasolla), kun antaa näytön kahdelle hoitajalle (sama onko hoitajat työkavereita, vaiko tk:n ensiavun hoitajia) + lääkärille.

Ja vaikka kuulostaakin niin koomiselta, että voi suoraan lh -koulun penkiltä päästä hoitotasoon ilman kokemusta. Tietääkseni en maininnut missään, ettei minulla olisi kokemusta edes vähääkään? 5-vuotta olen toiminut ensiapupäivystäjänä suurissa ja pienissä tapahtumissa, koko lh-koulun ajan tehnyt keikkalaisena hommia hoitolaitoksissa (kolmen terveyskeskuksen vuodeosastot ja ensiavut, vanhainkodit (2kpl), kirurgian osasto (gastro-enterologia), akuutin neurologian osasto, sekä suljetulla osastolla, jne.) sekä olen tehnyt parin vuoden ajan keikkaa perustason lanssissa (yksityinen ja aluepelastuslaitos). Omasta (ja kaiketi myös työnantajan mielestä, kun minut töihin 10 hakijan joukosta otti) mielestäni kokemusta kyllä riittää.

Ja tiedoksi vain: en ole vetänyt herneitä nekkuun kenenkään kommenteista  ;)

Juu, ja en ole etelä-suomessa töissä, vaan työpaikka löytyy keski-suomesta.  :)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ja tuo työpaikkakoulutus tullaan tekemään töiden ohella ja työnantajan kustantamana. Kyseinen koulutus ei vielä ole alkanut, vaan (tietääkseni) se olisi tarkoitus aloittaa vuodenvaihteessa. Tarkempaa infoa ei olla vielä koulutuksesta saatu, mutta sitä on luvattu meille toimitella ihan lähiaikoina (toki kirjallisuus, yms. jutut on jo saatu lääkärin kautta tietoon).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5-vuotta olen toiminut ensiapupäivystäjänä suurissa ja pienissä tapahtumissa, koko lh-koulun ajan tehnyt keikkalaisena hommia hoitolaitoksissa (kolmen terveyskeskuksen vuodeosastot ja ensiavut, vanhainkodit (2kpl), kirurgian osasto (gastro-enterologia), akuutin neurologian osasto, sekä suljetulla osastolla, jne.) sekä olen tehnyt parin vuoden ajan keikkaa perustason lanssissa (yksityinen ja aluepelastuslaitos). Omasta (ja kaiketi myös työnantajan mielestä, kun minut töihin 10 hakijan joukosta otti) mielestäni kokemusta kyllä riittää.

Ja tiedoksi vain: en ole vetänyt herneitä nekkuun kenenkään kommenteista  ;)

Juu, ja en ole etelä-suomessa töissä, vaan työpaikka löytyy keski-suomesta.  :)

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on duunissa tällä hetkellä sellainen tilanne, että joka ikinen sairaankuljettaja on perustason sairaankuljettaja. Mutta auto on hoitotason yksikkö (liuotus, yms. valmiuksilla varustettu).

Ja vaikka kuulostaakin niin koomiselta, että voi suoraan lh -koulun penkiltä päästä hoitotasoon ilman kokemusta. Tietääkseni en maininnut missään, ettei minulla olisi kokemusta edes vähääkään? 5-vuotta olen toiminut ensiapupäivystäjänä suurissa ja pienissä tapahtumissa, koko lh-koulun ajan tehnyt keikkalaisena hommia hoitolaitoksissa (kolmen terveyskeskuksen vuodeosastot ja ensiavut, vanhainkodit (2kpl), kirurgian osasto (gastro-enterologia), akuutin neurologian osasto, sekä suljetulla osastolla, jne.) sekä olen tehnyt parin vuoden ajan keikkaa perustason lanssissa (yksityinen ja aluepelastuslaitos). Omasta (ja kaiketi myös työnantajan mielestä, kun minut töihin 10 hakijan joukosta otti) mielestäni kokemusta kyllä riittää.

Ja tiedoksi vain: en ole vetänyt herneitä nekkuun kenenkään kommenteista  :)

Juu, ja en ole etelä-suomessa töissä, vaan työpaikka löytyy keski-suomesta.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

talla: ei pidä aivan paikkaansa... 14-v. aloitin päivystykset ja 17-v. perustason lanssissa. Täytän nimittäin pian 19  ;)

iituntiltu: En sitten tiedä millä perusteella tuo lanssimme on hoitotasoksi määritelty, kun kukaan meistä ei ole vielä hoitotason koulutusta saanut. Varmaankin luokitus perustuu lääkkeisiin ja välineisiin ja siihen, että auto on ainut lanssi useinden kymmenien kilometrien säteellä, eikä helikopteriakaan saada paikalle ihan heti (lentoaika muistaakseni tilastojen mukaan keskimäärin 40min). Olen valmistunut nyt 27.5.2004 Hyvinkään Terveydenhuolto-oppilaitoksesta Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta. Ja ei todellakaan ole mitään surkeaa opetusta: anatomiaa opetti T.L. joka opettaa lähäreiden lisäksi, sairaanhoitajia ja lääkäreitä , yleisimmät sairaudet ja niiden hoito opetti lääkäri J.A. , kirurgista hoitotyötä opetti B.V. ,  sisätauteja T.N. , polikliinistahoitotyötä opetti B.V. , tehohoitoa opetti opo , korva-,nenä-,kurkku-,silmä- ja ihotauteja opetti reksi ja edellä mainittujen kurssien lisäksi oli lukuisia muita pienempiä kokonaisuuksia. Lisäksi meillä kuului ensimmäisen vuoden perusopintoihin jo mm. intubaatio, i.v.-jutut, defibrillointi, jne. joita sitten kerran kuussa kertailtiin.

Ja ei ole ollut pelkoa sellaisesta tilanteesta, ettei jotain osaisi ja näin aiheuttaisi hoitovirhettä: työkaverit heti kättelyssä sanoivat, että hoidat sen minkä osaat, kysyt neuvoa ja apua, etkä yritä liikaa. Onkin kuulemma poikkeustilanne, että meikäläinen otettiin töihin. Hakijoita oli ollut joka lähtöön (aina vakseista ensihoitaja amk:hon asti), mutta työhaastattelun, työkokemuksen ja "tentin" (CPAP, yms.) perusteella minä kuulemma olin hommaan soveltuvin. Nyt olen hommia tehnyt kuukauden (berttaa ja celcius keikkoja "vaan") ja hyvää palautetta saanut kaikilta osapuolilta. :)

Mutta onhan meissä lähäreissäkin eroja... Omaan uravalintaani ja opiskelumotivaatioon on varmaankin vaikuttanut se, että koko elämäni olen lanssien parissa ollut (sukuvika: isäni on ajanut lanssia, tosin jäi "eläkkeelle" muutama vuosi sitten ja tällä hetkellä 4 sukulaista on lanssissa hommissa).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

talla: ei pidä aivan paikkaansa... 14-v. aloitin päivystykset ja 17-v. perustason lanssissa. Täytän nimittäin pian 19  ;)

Olen valmistunut nyt 27.5.2004 Hyvinkään Terveydenhuolto-oppilaitoksesta Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta. Ja ei todellakaan ole mitään surkeaa opetusta: anatomiaa opetti T.L. joka opettaa lähäreiden lisäksi, sairaanhoitajia ja lääkäreitä , yleisimmät sairaudet ja niiden hoito opetti lääkäri J.A. , kirurgista hoitotyötä opetti B.V. ,  sisätauteja T.N. , polikliinistahoitotyötä opetti B.V. , tehohoitoa opetti opo , korva-,nenä-,kurkku-,silmä- ja ihotauteja opetti reksi ja edellä mainittujen kurssien lisäksi oli lukuisia muita pienempiä kokonaisuuksia. Lisäksi meillä kuului ensimmäisen vuoden perusopintoihin jo mm. intubaatio, i.v.-jutut, defibrillointi, jne. joita sitten kerran kuussa kertailtiin.

Niinpä, tätä vähän ajattelinkin. Tuttuja ovat ja enpä menis kyllä edelleenkään kehuskelemaan että näillä opetuksilla mennään ambulanssiin töihin...ei todellakaan. Mainitsemasi T.L on kyllä erittäinkin hyvä ja pätevä opettamaan, mutta mutta,???ei pelkkä anatomian opetus valitettavasti riitä, tarvitaan paljon lisäksi. Hyviä ja mukaviahan kaikki olivat, mutta ei riitä kuitenkaan nuihin hommiin. Usko pois...Koulun antama oppi esim. lääkehoidosta rajoittui per os. lääkityksiin lähinnä ja nekin pintaraapaisuna. Ekg:n tulkintaa ei lainkaan(hyvä että edes rr-mittaus tai ekg:n otto), ei edes puhetta infarktin oireista ja hoidosta, rytmihäiiriöistä, intoksikaatioista, tajuttomista, murtumista, yt-laskupotilaista, neurologisista potilaista ym. ym. hyvä jos laastarin laitto ja sidokset opittiin. Rehtori lähellä eläkeikää ja muidenkin kenttätyöstä pitkä aika...Kyseinen k.o kyllä valmensi opiskelijoita vanhainkoteihin sekä pitkäaikaisvuodeosastoille lähinnä. Mutta, on hyvä jos tunnet tällä pärjäävän ja itseluottamusta tuntuu riittävän.... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ihotauteja opetti reksi ja edellä mainittujen kurssien lisäksi oli lukuisia muita pienempiä kokonaisuuksia. Lisäksi meillä kuului ensimmäisen vuoden perusopintoihin jo mm. intubaatio, i.v.-jutut, defibrillointi, jne. joita sitten kerran kuussa kertailtiin.

Aika mainio koulutus saa olla jos vuodessa ehtii opetella miten ja mihin elimistössä vaikutetaan kun puhutaan esimerkiksi mekaanisesta ventilaatiosta (intubaation seuraus), elektrolyytteihin ja nestetasapainoon kajoamisesta (iv.-yhteyden avaamisen seuraus) tai vaikka sydämen sähköiseen toimintaan puuttumisesta (defibrillointi). Edellä mainittujen pikku kikkojen opettelu on hyvin helppoa, mutta voisin melkein väittää että vuoden opiskelun perusteella *kukaan* ei voi väittää ymmärtävänsä edes pintapuolisesti mitä elimistössä kunkin tempun kohdalla tapahtuu, ja erityisesti mitä sitten jos tapaus ei seuraakaan pilkuntarkasti jossain keittokirjassa mainittua skeemaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

talla: ei pidä aivan paikkaansa... 14-v. aloitin päivystykset ja 17-v. perustason lanssissa. Täytän nimittäin pian 19  ;)

iituntiltu: En sitten tiedä millä perusteella tuo lanssimme on hoitotasoksi määritelty, kun kukaan meistä ei ole vielä hoitotason koulutusta saanut. Varmaankin luokitus perustuu lääkkeisiin ja välineisiin ja siihen, että auto on ainut lanssi useinden kymmenien kilometrien säteellä, eikä helikopteriakaan saada paikalle ihan heti (lentoaika muistaakseni tilastojen mukaan keskimäärin 40min). Olen valmistunut nyt 27.5.2004 Hyvinkään Terveydenhuolto-oppilaitoksesta Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta. Ja ei todellakaan ole mitään surkeaa opetusta: anatomiaa opetti T.L. joka opettaa lähäreiden lisäksi, sairaanhoitajia ja lääkäreitä , yleisimmät sairaudet ja niiden hoito opetti lääkäri J.A. , kirurgista hoitotyötä opetti B.V. ,  sisätauteja T.N. , polikliinistahoitotyötä opetti B.V. , tehohoitoa opetti opo , korva-,nenä-,kurkku-,silmä- ja ihotauteja opetti reksi ja edellä mainittujen kurssien lisäksi oli lukuisia muita pienempiä kokonaisuuksia. Lisäksi meillä kuului ensimmäisen vuoden perusopintoihin jo mm. intubaatio, i.v.-jutut, defibrillointi, jne. joita sitten kerran kuussa kertailtiin.

Ja ei ole ollut pelkoa sellaisesta tilanteesta, ettei jotain osaisi ja näin aiheuttaisi hoitovirhettä: työkaverit heti kättelyssä sanoivat, että hoidat sen minkä osaat, kysyt neuvoa ja apua, etkä yritä liikaa. Onkin kuulemma poikkeustilanne, että meikäläinen otettiin töihin. Hakijoita oli ollut joka lähtöön (aina vakseista ensihoitaja amk:hon asti), mutta työhaastattelun, työkokemuksen ja "tentin" (CPAP, yms.) perusteella minä kuulemma olin hommaan soveltuvin. Nyt olen hommia tehnyt kuukauden (berttaa ja celcius keikkoja "vaan") ja hyvää palautetta saanut kaikilta osapuolilta. :)

Mutta onhan meissä lähäreissäkin eroja... Omaan uravalintaani ja opiskelumotivaatioon on varmaankin vaikuttanut se, että koko elämäni olen lanssien parissa ollut (sukuvika: isäni on ajanut lanssia, tosin jäi "eläkkeelle" muutama vuosi sitten ja tällä hetkellä 4 sukulaista on lanssissa hommissa).

olet ollut siis lapsityövoimaa, jos oot jo 14-v aloittanut...muutenkin heität aika uskomatonta läppää. mites lääkitys on tullu otettua??? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missäpäin sairaankuljetukseen pääsee töihin 17 v? Ainakin työpaikkailmoituksissa on aina vaatimuksena ajokortti? Eihän työtä voi tehdä ilman ajokorttia, kun kerta työmaata pitää raahata pyörien päällä, eikä taaksekkaan voi ottaa, jos ei ole koulutusta.

Niin ja hoitotason määritelmä on jotain seuraavaa:

Yksikössä on välineiden ja miehistön osalta valmius toteuttaa hoitotason toimenpiteitä. Eli teillä EI VOI OLLA hoitoyksikköä. Auto on sitä, eli hoitoyksikkönä se voi toimia tilanteessa, jossa esim. tk lääkäri lähtee mukaanne keikalle, jolloin miehitys on hoitotasolla, mutta vakimiehityksen ollessa kyydissä auto on perustasolla, koska teillä ei ole hoitotason velvoitteita. Niin se ainakin muualla menee eli auto on varusteiltaan hoitotasoinen ja jostain syystä henkilökunta ei niin ilmoitus häkelle ja sen jälkeen ollaan perustasolla vaikka autosta löytyy mitä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Auto on sitä, eli hoitoyksikkönä se voi toimia tilanteessa, jossa esim. tk lääkäri lähtee mukaanne keikalle, jolloin miehitys on hoitotasolla, mutta vakimiehityksen ollessa kyydissä auto on perustasolla, koska teillä ei ole hoitotason velvoitteita. Niin se ainakin muualla menee eli auto on varusteiltaan hoitotasoinen ja jostain syystä henkilökunta ei niin ilmoitus häkelle ja sen jälkeen ollaan perustasolla vaikka autosta löytyy mitä.

Kuinka monessa paikassa ilmoittavat AHK/HÄKElle jos ja kun miehitys vaihtuu puolin tai toisin..?  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

iituntiltu: Ei kyllä pitänyt ainakaan meitin kohdalla tuollainen paikkaansa! Lääkehoito käytiin hyvin perusteellisesti läpi, samoin ekg:t ja niiden tulkinta, jne. Intoksikaatiot, tajuttomat, rytmihäiriöpotilaat, yt-laskut, neurologiset, jne. käytiin oikein hienosti polikliinisessa ht:ssä läpi ja vieläpä ensihoidon näkökulmasta! Tällä hetkellä koulun jokainen opettaja (joka siis käytännön hoitotyötä opettaa), on töissä kentällä opetustyön ohessa (neurologisella, ensiavussa, teholla ja kirurgisella suurin osa). Mutta rehtori kyllä on lähellä eläkeikää, mutta kyllähän se opetus häneltäkin hyvin sujuu  :nauraa: (ei tosin opeta kamalasti käytännön ht:tä). Ja tuo opettajiemme joukkoon mahtunut lääkärihän tekee myös lääkärin hommia sekä kunnallisella, että yksityisellä sektorilla. Opetuksen taso lieneen parantunut, koska lähes kaikki koulutusohjelmien opettajat olivat talossa uusia.

Karvanalle: Juu, eihän kukaan (onneksi) ole täydellinen. Mutta kyllä meilläkin noita asioita päähän päntättiin (lähinnä polikliinisen ht:n kurssilla, jonkin verran myös sis.-kir. ja anatomiassakin).

Marsalkka: Vapaaehtoistyötä olen tehnyt. Ja 16wee valvoin vanhainkodissa pari yövuoroakin, mutta siitä sekä minä että työnanataja saatiin kyllä satikutia  :) Lääkitys on jäänyt satunnaisen aspiriinin tasolle, olisikohan sitä aika tarkistaa  ;D

Ensihoitaja: Suhteilla ja jatkuvalla tivaamisella pääsee. Ei vaiskaan... Tuurilla ja taidoilla ja aktiivisuudella kaikki on mahdollista. Tietenkään auton rattiin ei ole koskemista, eikä taaksekkaan asiaa ilman koulutusta. Sehän on selvä juttu. Välillä pyörinkin vain "kolmantena pyöränä" jengissä, jos oli jokin siirtoa pahempi keissi. Mutta tuohon nykyisen auton tasoon ja varusteluun en puutu. Työnantaja + vastuulääkäri sanoi että kyseessä on hoitoyksikkö, mutta minulle se nyt on aika yksi ja sama missä yksikössä sitä töissä ollaan.

Sorge hieman epämääräiset vastaukset, mutta viime öisen kuolemantapauksen johdosta ei juttu oikein nyt luista  cry.png...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

joo, ite leikin vielä varmaan 16-vuotiaana legoilla.....kai se on ihan normaalia???...vai onko? huh.gif  jokainen toimii ja tekee kehitystasonsa mukaan.... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Marsalkka: Aivan. Ja kunhan vielä muistaa olla realistinen eikä luule itsestään liikoja. Minä alennun vieläkin joskus leegojen tasolle, tosin vain silloin kun serkkupojat tulevat käymään (tai on jäänyt tuo lääkitys väliin tai kun kukaan muu ei ole näkemässä )  :)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...