Jump to content
MAINOS

Aselajin vaihto


sh_op

Recommended Posts

Itselläni meni noin vajaat parisen vuotta kun tuli kutsu takaisin palvelukseen. ::   

Sä oletkin etulinjan miäs ja taistelun tahto vankkumaton  ;)

Mitäpä sitä ei isäinmaan eteen tekisi.  :pommi: mutta seuraalla kerralla ehdotan sua mukaan kanssa.  ;D

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 64
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ekat kertaukset hieman yli vuosi kun kotiutui. Sen jälkeen nyt lähemmäs 40 krh tai niihin verrattavaa vuorokautta kertynyt.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei yhtään kertausta (koska asun ulkomailla) mutta kv. koulutusta ja työtä on vastaavia kertauspäiviä kertynyt noin 70 päivää.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin, tulihan ne vapaaehtoiset sieltä kun vähän potki - lokakuussa siis leikkimään lääkintämiestä yhdeksi viikonlopuksi. Kolme kertausaamua ja voipi olla, että tuon jälkeen voisi olla paremmat saumat päästä faitteriksikin.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja toivottavasti oli viimeinen kerta.

No mutta, eihän mikään voita ulkoilua ja pv:n mukavaa kenttämuonitusta raittiissa ulkoilmassa.  ::super_cool:: :o

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mites ton sotilas arvon kanssa? Jos on res. vänrikki, nykyään sh-opiskelija ja haluaa lääkinnälliselle puolelle vaihtaa sijoitusta? Eikös nää lääkintäpuolen vänskät ole lääkäreitä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites ton sotilas arvon kanssa? Jos on res. vänrikki, nykyään sh-opiskelija ja haluaa lääkinnälliselle puolelle vaihtaa sijoitusta? Eikös nää lääkintäpuolen vänskät ole lääkäreitä?

Lääkintäjoukkueen johtaja voi olla sairaanhoitaja/vänskä. Mutta ainakin ulkomaantehtävissä lääkintäjoukkueen johtaja on ammattiupseeri. Kyllä sun sijoitus menee tuonne kenttäsairaalan puolelle, kun olet valmis hoitsu.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Taas uutta. Olin mpkry:n kursilla harjoittelemassa sissitaktiikkaa reservin johtajille. Minulle on aina sanottu, että sisseistä potkitaan ulos viimeistään 35 vuotiaana. Nyt tarkistin oman paikan, ja vielä tulee oltua sisseissä. Nykyään PV:n mukaan lihaskuntotesti ja coopperi päättää valinnan. Moiset kokeet tein kahden illan saunomisen päälle ja oli henki lähteä. Mie mitään tiennyt, että mpkry järjestää myös tuollaisia. Petkutusta, haluaa kipinään!

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiiti vinkistä!

Ensi viikonloppuna olisi taas kurssi, onneksi olen huollossa. Täytyy mokailla jos on kuntotesti niin pääsee kallion sisään VSS hommiin.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen myös miettiny tota aselajin vaihtoa, kun alkaa valmistuminen olemaan jo lähellä (tätä kirjottaessa TJ79) Intistä lähtiessä kyllä vihjasivat siihen suuntaan, ettei välttämättä tarvii tulla kertaamaan. :nauraa: Mutta jos kutsu tulisikin, niin joutuisin vetämään piuhaa, ja se taas ei kauheesti motivois. Lääkintäpuolen hommissa ei sentään tarvii ravata vikapartiossa pitkin mettää vuorokauden ympäri, mutta oisko sillon todennäkösempää, että joutusin kertaamaan, jos siis vaihtaisin sitä aselajia?

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkintäpuolen hommissa ei sentään tarvii ravata vikapartiossa pitkin mettää vuorokauden ympäri, mutta oisko sillon todennäkösempää, että joutusin kertaamaan, jos siis vaihtaisin sitä aselajia?

Itse olen kerrannut kahdenkymmenen vuoden aikana kerran (2 viikkoa) En sitten tiedä mikä on muilla lääkintäpuolen porukoilla keskimääräinen tahti mutta käsittääkseni ei tavallinen lääkintämies/aliupseeri kovin usein joudu/pääse kertaamaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni 9 vuoden aikana 3. kertausta. Ensimmäinen napsahti jo vuoden päästä kotiutumisesta ja pari muuta sitten tasaisesti parin vuoden välein. Nyt tosin varattuna tuonne vss:n puolelle  8) . Jututin kuitenkin armeijakaveria, joka on 5. kertaa ollut muistelemassa menneitä, eikä ole  sijoitettuna minkään vss järjestelmän alaisuuteen, vaikka hoituri onkin.

Kumpikin olemme lääk-auk käyneitä.

Miehistöstä en sitten tiedä tarkemmin. Luultavasti kertausharjoitusten määrään vaikuttaa se mihin sodanajan joukkoon kuulut ja miten heidän kertausharjoitus suuntelmansa on laadittu. Eikä tuolla sotilasarvolla ole niin merkitystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miehistöstä en sitten tiedä tarkemmin. Luultavasti kertausharjoitusten määrään vaikuttaa se mihin sodanajan joukkoon kuulut ja miten heidän kertausharjoitus suuntelmansa on laadittu. Eikä tuolla sotilasarvolla ole niin merkitystä.

Luultasvasti näin sillä itse sijoituin johonkin ktr:än xx komppanian kuljetus jaokseen, ja olin sillä hetkellä kuulemma ainoa henkilö koko komppaniassa, joten sain kuulemma olla sillä hetkellä koko komppanian johtaja.

kertoivat myös, että tähän tulee seuraavan saapumiserän myötä varmasti muutos, ja olen sen jälkeen taas tavallinen MT- AU.  :nauraa:

eli intti kaverit on kertaillut 2- 3 kertaa kymmenen vuoden aikana, minä en kertaakaan. vai riittääköhän se, kun näkevät lähes päivittäin lanssin ratissa.  8) toisaalta olisihan se kivaa päästä menneitä muistelemaan.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MPK ry. järjestää ainakin lääkintäkursseja. Puolustusvoimat ovat kurssin tilaajia joten sotilaallista touhu on mutta mukavan rentoa..

Viime keväänä olin kurssilla ja hyvä se oli. Mukana oli lääkäreitä ja eri alan hoitajia. Oppia tuli.

Toukokuussa olisi taas kurssi edessä! Keuruulla.

Huomisen menestys tehdään tänään !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oli aika luxus kurssi viime viikonloppuna. Erään ampuma alueen sairaallassa oltiin. Muut oli lumipyryssä ulkona niin me käytiin saunassa ja tehtiin makkarat uunissa. Pyttykin oli posliinia eikä mikään riuku versio. Ainoa huonpuoli että yksin lääkintäpuolella, huoltojoukkueessa 6 miestä ja noin sata ruokittavaa ja huollettavaa. Ei paljoa nukuttu...

Harva lääk.au. on varmaan tehnyt hernerokkaa ja opetellu kenttäkeitin m.85 purkamisen kenttäolosuhteissa  ;D

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Löyty sattumalta tämä viestiketju ja heitänkin tähän kysymyksen joka on askarruttanut mieltä jo pidempään. Jos on "erikoiskoulutettu" eli lämi-au ja koulutushaara sissi, niin miksi ihmeessä sodanajansijoitus muuttuisi sieltä kuusenperseestä kenttäsairaalaan? Eikö asiansa osaavaa väkeä tarvittaisi juuri siellä korpikuusen alla, minne sirra ei tule ja etappimatkat ovat pitkiä? En näe erityisen mielekkäänä vaihtoehtona sitä että automaationa kautta rantain siirretään kaikki sh:t kenttäsairaalaan, eikös prikaati 2005:n mallin mukaan kenttäsairaanhoidon pitäisi olla ETUpainotteista, miksei siis vihollisen selustaan asti ulottuvaa?  huh.gif

I'll get mi coat

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tuo sodanajansijoitus mielestäni automaattisesti muutu, se on aina tapauskohtaista. Itse olen ainakin vielä ns. etulinjassa. Ikä on tässä myös ratkaiseva tekijä.

Näistä sodanajansijoituksista esikunnat eivät pahemmin huutele. Oman sijoituksen voi tietysti aina tarkistaa. Juuri tuo etupainoitteisuus pitää nuoremman ammattitaitoisen henkilökunnan juuri siellä etulinjassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö asiansa osaavaa väkeä tarvittaisi juuri siellä korpikuusen alla, minne sirra ei tule ja etappimatkat ovat pitkiä?

Ainakin allekirjoittaneella, sijoituspaikka pysyi samana, mutta MASI-kuskista-> lanssikuskiksi/lääkintämieheksi, ei siis kenttäsairaalaan.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kenttäsairaalaan?  :) Valitettavasti vanha kenttäsairaalajärjestelmä on romutettu ja haudattu. Ei siis enää kenttäsairaalasijoituksia.

jos on nuoreehko ja toimintakykyinen niin armeijan käyneet sijoitetaan valmiusyhtymiin ja siellä hoitopaikoille. Sijoitusvaateena kun on terveydenhuoltoalan ammattitutkinto. Näin siis valmiusyhtymissä. Ja kun ikää karttuu ja voimat vähenee niin sitten pääsee sinne maakunnallisten joukkojen puolelle  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma sijoituspaikka jsp ja siellä ryhmäjohtaja/varajoukkueenjohtaja. Eli etulinjassa ollaan ja kun kevyt jsp lähtee liikkeelle niin vielä konkreettisemmin. Kenttäsairaala voi olla esim. jokin julkinen siihen soveltuva rakennus esim. koulu. Sitten on kenttäsairaalan kärki joka on jo toinen juttu.... ;D

Ja aikoinaan kahdesti on laitettu laput vetään joitten perusteella oisin tosi paikan tullen siviilipuolella (en sivari!) mutta niin se vaan pysyy tuo sodanajan sijoituspaikka voimassa kun terveydenhuollon ammattilainen olen. Vasta sain ylik. kers. natsatkin, sotilaallisista ansioista, en kyllä tiedä mitä ne mulla oli. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minneköhän meikäläinen joutuisi tosipaikan tullen? Olen nimittäin lääk.alik. vm -89, mutta aikoja sitten reservin kieltäytyjäksi ilmoittautunut. Rauhan aikana olen vapautettu palveluksesta. Korvaaviakaan kertausharjoituksia ei ole osunut kohdalle. Siviiliammatti on röntgenhoitaja.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pagba: Oma sotilaslääni tietää sa-sijoituksen ja jos kiinnostaa, voi sieltä sitä tiedustella niin saa mielenrauhan :( Jos isoon pilliin puhalletaan, niin luulen silti että jokainen, kenellä vähänkään ritsa käsissä pysyy, lähtee tappeluun mukaan. Tämäkin riippuu voimassaolevasta työsuhteessa ja työpaikan kriisiajan toiminnoista. Tk:ssa duunaavalla sotilaskoulutetulla ph:lla ei välttämättä tarvetta siellä vuodeosastolla juurikaan ole.

lemmy Anteeksi pilkun viilaus, mutta tietääkseni missään puolustusvoimien organisaatiossa ei ole varajoukkuetta.

Eikä terveydenhuoltoalan ammattihenkilölle tutkinto takaa automaattista siviilisijoitusta.

Terveisin: Hetken päästä EH/AMK, res.vänr. Toimiva joukkueenjohtaja.

No one dies a virgin, Life screws us all

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lemmy Anteeksi pilkun viilaus, mutta tietääkseni missään puolustusvoimien organisaatiossa ei ole varajoukkuetta.

Eikä terveydenhuoltoalan ammattihenkilölle tutkinto takaa automaattista siviilisijoitusta.

Terveisin: Hetken päästä EH/AMK, res.vänr. Toimiva joukkueenjohtaja.

Herra vänrikki lopettaa nyt saivareiden liiskaamisen lekalla. Varmaankin tarkoitti joukkueen varajohtaja, mikä ylikersantin sotilasarvolla on varsin mahdollinen.

T: Kjääk (res.)

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Usko sen, mutta ylikessun jämillä luulisi jo organisaation nimien olevan edes jonkin verran hallussa. En jaksa vääntää..hyväksytään.

No one dies a virgin, Life screws us all

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...