Jump to content
MAINOS

Hoiva-avustajat


nellustiina

Recommended Posts

Meillä oli edellisessä kesätyöpaikassa hoiva-avustajia töissä, ja mulle jäi ihan positiivinen kuva heistä. Meillä heidän työtehtävät oli siis tarkkaan rajattu, eikä he saaneet esimerkiksi osallistua lääkehoitoon (paitsi joskus hoitajan luvalla saattoi antaa suun kautta lääkkeitä samalla kun syötti jonkun). Myöskään itse en saanut epäpätevänä (opiskelen sairaanhoitajaksi, en lähihoitajaksi, jota olin sijaistamassa) hoitajana en saanut jakaa lääkkeitä tai pistää insuliineja. Muuten sain kyllä antaa lääkkeitä (tosin eipä meillä ollut kuin laastareita, inhaloitavia ja per os annettavia). Muutenkin hoiva-avustajan tehtävä oli lähinnä olla apuna, mut toki jos oli sellasia kenen kanssa pärjäs yksinkin, niin ok.

Nykyisessä kesätyöpaikassa olen myös nimikkeellä hoiva-avustaja. Mut tosiaan opiskelen ihan sairaanhoitajaksi, nimike vaan on tuo kaikilla meillä kesätyöläisillä. Joihin kuuluu myös muutama sosionomi. Ja me tehdään kaikki ihan samoja hommia, tosin sillä erotuksella, että me hoitajat pystytään antamaan näytöt lääkeosaamisesta, jonka jälkeen voidaan alkaa antamaan potilaille lääkkeitä (tähän mennessä olen saanut antaa vain per os ohjattuna), sosionomit tai muutkaan taas ei lääkehoitoon saa osallistua ollenkaan. Mikä on mun mielestäni ihan loogista: ei joku perehdytyskaavake todellakaan ole riittävä siihen, että osaa antaa lääkkeitä oikein. Se ei valmista esimerkiksi niihin tilanteisiin, jossa joku menee pieleen. Potilas ei suostu nielemään jotain (-> mistä tietää katsoa, voiko lääkkeen esim. jauhaa), potilas saa väärät lääkkeet, tulee jotain sivuvaikutuksia lääkkeistä (toki kaikkia sivuvaikutuksia on mahdotonta muistaa, ja usein se on ehkä vasta lääkäri joka tajuaa sen yhteyden, mut esim. Dinit) tms. Toki aina on kollegat käytettävissä, mut olis tietenkin hyvä, jos itselläkin olis joku haju niistä annettavista lääkkeistä.

Muokattu - Opiskelija93
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
Vieras: peruslähäri

Itse olen ollut kymmenisen vuotta töissä kunnallisessa vanhainkodissa, jossa on useampia epäpäteviä eli kouluttamattomia hoitajia. Työskentelevät yleensä hoitaja-nimikkellä, vaikka kyllähän työvuorolistassa (kuulemma teknisistä syistä, työvuorolistaohjelma..) heidän nimensä edessä on "lähihoitaja". Palkka on -10% pätevien palkasta, mutta lisien tuoman vaihtelun takia keskikuukausiansiot pyörii aikalailla pätevien kanssa. Tekevät samaa perushoitoa kuin koulutetutkin, eivät kuitenkaan mittauksia, katetrointeja yms. hoitotoimia eivätkä toteuta lääkehoitoa muuten kuin antamalla lääkkeet asukkaille suuhun. Nämä epäpätevät ovat ihan listavahvuudessa tekemässä lähihoitajan paikkaa. Pääasiassa on käytetty samoja hoitajia, ovat tehneet määräaikaisissa työsuhteissa talossa hommia 2-6v, osa saa jo kokemuslisääkin. Yleensä ovat tulleet taloon jonkun te-keskuksen työharjoittelujakson jälkeen. Osa on tullut ihan pystymetsästä. Yksi oli hakemassa lähihoitajaopintoihin ja tuli taloon kyseleen harjottelumahdollisuuksia ennen koulun alkua, palkattiin siltä istumalta tekemään kahta sairaslomaa ja niiden jälkeen jatkoa löytyi lomittajana. Oli toki nopea oppimaan ja hyvä tekijä, ei kuitenkaan korvannut oikeaa hoitajaa jota siinä olisi tarvittu. Ei tämä raukka itsekkään tainnu tajuta mihin ryhtyi, luuli ekoina päivinä olevansa ylimääräinen. Olin itse tällöin yhden iltavuoron hänen kanssa parina ja huhuh, se oli aika kova. Kaikki piti opettaa ja kertoa mitä ja miten tehdään. Lopulta kävi niin ettei hän mennytkään kouluun kun kerran töitä sai ilmankin. 

 

Takavuosina talossamme oli laikkarit hoitotyössä, tekivät siivoustyötä ja osallistuivat aamu ja iltakierrolle. Sitten tuli organisaatiomuutos jossa laikkarit poistuivat hoitotyöstä. Yksi halusi jatkaa hoitotyössä joten irtisanoutui ja jatkoi epäpätevänä hoitajana määräaikaisuuksilla osastolla. 

 

On se aika pelottavaa ja outoa että tälläiset kouluttamattomat henkilöt voivat tehdä hoitotyötä. Meilläkin talossa on kuitenkin useampi kosketuseristyksessä marsun ja esbl:n takia, on toisto- ja kestokatetreja, peg-ruokintaa, kystofixia, tarkkoja ja erilaisia ruokavalioita. Monet hyvin tarkat ja vaativat omaisetkin sekoittaa soppaa. Ollaan ihan terkkarin vuodeosaston jatke, sillä erotuksella että potilailla on pitkäaikaispäätös. Omallakin lh-koulutuksella ja kokemuksella tuntuu välillä että vaaditaan hirveesti, on paljon kiinni siitä että ympärillä on muita joilta voi kysyä mielipidettä. Juuri kyselin kollegalta mielipidettä olisko aika pistää robinulia, eipä tätä olis voinu varmistaa keltään osaston epäpätevältä. Totta kai valmiillekin hoitajalle voi monet asiat olla outoja, joihin pitää sitten perehtyä. Joulunpyhinä perehdytin yhden pätevän sijaisen peg-ruokintaan, ei ollut ennen moista nähnyt. Voisihan sen myös epäpätevälle opettaa, mutta lähtökohdat ovat erilaiset. Lähihoitajan odottaa tietävän paremmin anatomiasta ja ruuansulatuksen toiminnasta, aseptiikasta jne.. Noh, joka tapauksessa, meillä näemmä epäpätevätkin huolehtivat näistä peg-ruokittavista. 

 

Meillä vuoron lääkevastaava jakaa lääkkeet asukkaiden pöydille ennen ruokailua. Epäpätevät osallistuvat syöttelyihin ja antavat lääkkeet samalla. Aamukierrolla epäpätevä saattaa olla se joka liimaa huume- tai nitrolaastarin potilaaseen. Lääkevastaava kyllä kirjaa sen huumekortille.. Viimeisimmän lääkekoulutukseni perusteella kumpikin toimintatapa on väärin, mutta eipä se meillä menoa haittaa. Insuliineja tai muitakaan injektioita he eivät onneksi anna, mutta jos kehityssuunta pysyy samana, tulee joku päivä joku epäpätevä joka on pistänyt insuliineja jossain (itseensä, lapselleen tms.) ja näin ollen "hanskaa homman" ja saa luvan pistellä. Mutta tällä hetkellä heidän lääkehoitonsa rajoittuu vain näihin luonnollisiin teihin annettaviin lääkkeisiin. Mutta pitäisihän sitä sitten seurata lääkkeiden vaikutuksiakin tai arvioida tarviiko joku lääkettä. Jos epäpätevä tulee sanomaan että tuo Maija varmaan tarvis nyt sitä morkkua, annatko vain morkkua luottaen epäpätevän havaintoihin? Jos olen lääkevastaavana ja koulutettu lähihoitaja sanoo saman, ei minulla ole aihetta epäillä asiaa. 

 

Koska epäpätevä ei voi kaikkea tehdä, joutuu joku koulutettu tekemään sen. Jos aamuvuorossa on kahden lähihoitajan tilalla kaksi epäpätevää, tuo se jo jäljelle jääville kivasti lisätöitä. Saat itse kulkea näiden perässä tai edellä huuhtomassa katetreja, ottamassa verensokeria, paineita, cerppejä, hoitamassa haavoja yms. Iltavuoro kahden epäpätevän kanssa on jo todella uuvuttava (kolme vuorossa). Varsinkin jos joku on vähä huonommassa kunnossa ja tarvii enempi hoivaa. Tai tulee jotain asioiden hoitoa omaisten kanssa tms. Kaiken kruunaa se että epäpätevät eivät voi kirjata, saat kirjata heidänkin tekemisensä. Joskus kommentoin etten kirjaa sellaista mitä MINÄ en ole tehnyt ja nähnyt, niin sain ohjeen että koska epäpätevät eivät voi kirjata, he voivat kirjata muiden tunnuksilla ja lisätä oman nimensä kirjauksen perään. Just.. 

 

Ja kuka heistä ottaa vastuun? Jos epäpätevä tekee hoitovirheen, kuka vastaa? Esimies toki, joka tämän on sallinut, mutta kyllä käytäntö on osoittanut sen että itse saat virheen paikata ja selittää miksi näin kävi. Ainakin omaisille. Muutenkin saat olla koko ajan korvakuulolla jos joku omainen tulee jutskaileen epäpätevälle, että kertooko se ihan täyttä tietoa potilaan tilasta ja sairaudesta ja tietääkö toinen että keskustelee äitinsä kuolinvuoteella 6kk hoitajakokemuksen omaavan postinkantajan kanssa. 

 

Koska vanhainkodit eivät enään ole mitään kiikkustuolipaikkoja, ei siellä ole paikkaa epäpäteville. Ainakaan itse en ole tehnyt yhtäkään sellaista vuoroa jossa en olisi tarvinnut lähihoitajan ammattitaitoani, joka on muutakin kuin vaipan vaihtoa. Nämä koulutetutkin hoiva-avustajat ovat mielestäni tervetulleita vanhainkotiin, mutta vain jos tulevat listavahvuuden päälle, eikä korvaamaan jo olemassa olevaa henkilöstöä, kuten nyt tulee käymään. Aina välillä näistä nousee kohua joka loppuu siihen että ylempää tulee viestiä ettei enää epäpäteviä. Yleensä menee yksi työvuorolista ilman heitä, sitten tulee lomia tms. ja heidät soitetaan takaisin. Menee hetki ja heille tehdään jo täydet työvuorolistat. 

 

Muutamat näistä epäpätevistä on ollut todella loistavaa hoitaja-ainesta ja olen heitä kehoittanutkin hakemaan kouluun tai kysymään edes oppisopimusmahdollisuuksia. He ovat suoraan sanoneet että ovat tyytyväisiä nykytilanteeseen. Koulun jälkeen työmäärä lisääntyis, mutta palkka ei niin paljoa että kannattaisi lähteä kouluun. Eikä vakipaikkojakaan ole enää niin paljoa auki, ainakaan meillä. Samaa itsekin olen miettinyt, sillä 200e isompi palkka ei ole niin paljoa isompi että se oikeidenmukaisesti korvaisi sen kaiken mitä minulta vaaditaan ja odotetaan koulutettuna hoitajana. 

 

Tässä tälläistä vuodatusta alkuun, jatkan ehkä tästä vielä. Tämä on loputon aihe. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tässäpä vaikuttais olevan tulevaisuuden ala sulle, mulle ja naapurin Erkille. Foorumilla oli mielipidettä muutama päivä sitten siihen suuntaan, ettei sairaanhoitajan lääkeosaaminen olisi sen kummoisempaa kuin lähihoitajan. Noh, lähihoitajan taas voi korvata hoiva-avustajalla. Hoiva-avustaja nimikkeellä voi työskennellä kuka tahansa.

Onkohan mikään muu ala näin järjetön kuin sos. ja terveysala. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässäpä vaikuttais olevan tulevaisuuden ala sulle, mulle ja naapurin Erkille. Foorumilla oli mielipidettä muutama päivä sitten siihen suuntaan, ettei sairaanhoitajan lääkeosaaminen olisi sen kummoisempaa kuin lähihoitajan. Noh, lähihoitajan taas voi korvata hoiva-avustajalla. Hoiva-avustaja nimikkeellä voi työskennellä kuka tahansa.

Onkohan mikään muu ala näin järjetön kuin sos. ja terveysala. 

 

Järjetöntä siinä mielessä että EA -koulutusta nykyisin vaaditaan vähä joka paikassa. Puoliso kävi omalla ajalla ja rahalla kun yhteen hänen havittelemaan paikkaan toivottiin sitä, tai olisivat kouluttaneet ea1:n jos olisi palkattu. Kyseessä oli teollisuuden alan toimihenkilön paikka... Bussikuskit ja muut ammattiautoilijat ovat joutuneet jo pitempään käymään ea-kursseja ja huviveneenkuljettajaltakin vaadittiin ea-pätevyys vuoteen 2010 asti. 

 

Meidän tämän kesän kesäsijaisissa on kaksi juuri täysikäistä lukiolaista jotka tulevat sijaistamaan lähihoitajia hoiva-avustaja nimellä. Ja tosiaan, heillä ei ole edes ensiapukoulutusta.. Onneksi jotkut tajus vaatia heidän perehdyttämistä, joten ovat pari ekaa päivää ylimääräisinä (ellei tule saikkuja..). 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hei,

Törmäsin aikaisemmin tilanteeseen että yksityisessä vanhainkodissa on noin puolet työntekijöistä epäpäteviä. Eivät ole edes opiskelijoita, vaan ihan pystymetsästä palkattuja tekemässä lähihoitajien tehtäviä. Listoilla ovat hoiva-avustajia. Ohjeistuksen mukaan omaisille tai muille ulkopuolisille ei saa kertoa heidän koulutustaan (tai sitä ettei sitä ole..). Mikäli joku kysyy titteliä, pitää kertoa olevansa tehtävään koulutettu hoiva-avustaja. Sen sijaan meiltä päteviltä toivotaan että rinnassa olisi nimilaatta jossa lukee lähihoitaja..

Ohjeistus tuli kun eräs omainen hoksasi että hänen äitinsä omahoitaja ei ole lähihoitaja, eikä edes opiskelija.

 

Hauskaa oli myös se että näihin koulutusta koskeviin ohjeistuksiin nähtiin enemmän vaivaa kuin esim. lääkehoitosuunnitelmaan, joka oli suoraan kopioitu toisesta laitoksesta, niin että toisen laitoksen nimi vilahti mukana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kunnalliset virkamiehemme ovat nyt suunnittelemassa että kaksi seuraavaa vanhainkodista vapautuvaa lähihoitajan toimea muutetaan hoiva-avustajiksi. Edellisessä muistiossa pohdittiin voisiko vanhainkodilla toteuttaa iv-nestehoitoa. Hauskaa, työtehtävät ja sen vaatimukset kasvavat, mutta kelpoisuusehdot pienenevät. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Minä toimin hoiva-avustajana ennen lh-koulutuksen aloittamista ja luin jo silloin tätä ketjua ja tuli itku silmään, koska vailla koulutusta ja ammattitaitoa kuitenkin tein kaikkeni ja opin kaiken aikaa. Töissä olin "toi" tai "mikä sun nimi nyt olikaan". Oli tosi vaikeaa kestää niitä juttuja saati työssään osallistua yhtään mihinkään vaikka halua oli paljon. Tupakkapaikalle kun menin niin muut meni kulman taakse. Olin muistisairaiden palvelutalossa ja käytin asukkaita suihkussa, vein syömään ja tarvittaessa avustin ruokailussa, autoin liikunnassa vaikkapa tukien rollaattoria, ulkoilutin jne. Toisinaan myös "sain" antaa lääkkeet aamupalan yhteydessä. Mutta kaikenkaikkiaan jäi niin paska kuva koko paikasta, koska työtäni ei arvostettu millään tavalla. No nyt jo valmistunut, mutta ei toi katkeruus ole lähtenyt mihinkään. Nykyisin kun meille tulee uusia opiskelijoita ja hoiva-avustajia, niin arvostan suuresti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5. heinäkuuta 2016 klo 00.58, ninnu80 kirjoitti:

Minä toimin hoiva-avustajana ennen lh-koulutuksen aloittamista ja luin jo silloin tätä ketjua ja tuli itku silmään, koska vailla koulutusta ja ammattitaitoa kuitenkin tein kaikkeni ja opin kaiken aikaa. Töissä olin "toi" tai "mikä sun nimi nyt olikaan". Oli tosi vaikeaa kestää niitä juttuja saati työssään osallistua yhtään mihinkään vaikka halua oli paljon. Tupakkapaikalle kun menin niin muut meni kulman taakse. Olin muistisairaiden palvelutalossa ja käytin asukkaita suihkussa, vein syömään ja tarvittaessa avustin ruokailussa, autoin liikunnassa vaikkapa tukien rollaattoria, ulkoilutin jne. Toisinaan myös "sain" antaa lääkkeet aamupalan yhteydessä. Mutta kaikenkaikkiaan jäi niin paska kuva koko paikasta, koska työtäni ei arvostettu millään tavalla. No nyt jo valmistunut, mutta ei toi katkeruus ole lähtenyt mihinkään. Nykyisin kun meille tulee uusia opiskelijoita ja hoiva-avustajia, niin arvostan suuresti.

Pahoittelen jos minun kirjoitukseni aiheutti mielipahaa. Omat mielipiteeni epäpätevien ja hoiva-avustajien käytöstä koskevat lähinnä niitä palkkaavia, ei itse tekijöitä kohtaan. Hoitoalalla on aika hierarkinen suhtautuminen, ja kyllä monet katsovat kovasti alaspäin kouluttamatonta henkilöä vaikka se tekisi samaa työtä ja suoriutuisi hänelle annetuista tehtävistä kiitettävästi. Nykyisessä työpaikassani huomaan usein että laikkareita katsotaan ja jopa kohdellaan ala-arvoisesti, vaikka tekevät kiitettävää jälkeä todella pienellä resurssilla tehtävien kasvaessa.

Hoiva-avustajat ja kouluttamattomat henkilöt kelpaavat kyllä moneen paikkaan vallan hyvin. Kun taas jossain nykyajan vanhainkotilaitoksessa asukasaines alkaa olla todella huonokuntoista, osaamista ja ammattitaitoa vaativaa ettei kouluttamaton henkilö pysty paikkaamaan koulun käynyttä. Ja mitä enemmän tulee työtehtäviä joissa vaaditaan koulutusta, tarkoittaa se sitä että jos vuorossa on kouluttamatonta henkilöstöä, tekee koulutettu henkilö enemmän töitä. Esimerkiksi tänäkin kesänä olen viettänyt lääkevälikössä tuplasti enemmän aikaa, sillä listalla on useampi epäpätevä. Muutenkin on turvallisempaa kun ympärilläni on kollegiaalista tukea, voin kysyä paremmin neuvoa tai mielipidettä miten toinen tekisi. On myös vastuukysymys mikä meillä täällä pyörii puheissa. Jos kouluttamaton henkilö on tekemässä yksin jotain, voinko luottaa että lopputulos on samanlainen kuin lähihoitajalla, entä jos tulee jotain ongelmia?

Näissä koulutetuissa hoiva-avustajissa on ehkä jotain ideaa, mutta kun moneen paikkaan otetaan väkeä ihan ilman mitään koulutusta tai kokemusta hoitotyöstä. Ajatuksella että kyllä ne töissä oppii. Rahastahan tässä on kyse, epäpätevä on halvempi ja usein joustavempikin kun työsuhteet ovat lyhyitä. Asia olisi toinen jos epäpätevät ja hoiva-avustajat olisivat varsinaisen hoitohenkilökunnan lisänä, eikä korvaamassa heitä.

Tuntuuhan se hölmöltä että itse käytän suuresti työssäni koulussa opittua tietoa sairauksista, lääkehoidosta, ihmiskehon toiminnasta, hoitotyöstä yms. päivittäin, eikä sekään aina riitä. Silti jossain jollain on ajatus että joku voi tehdä tätä samaa ilman noita tietoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 tuntia sitten, nor kirjoitti:

Asia olisi toinen jos epäpätevät ja hoiva-avustajat olisivat varsinaisen hoitohenkilökunnan lisänä, eikä korvaamassa heitä.

Tässähän tämä koko keskustelun ydin hoiva-avustijista.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Itse opiskelen hoiva-avustajaksi ja ihmettelen suuresti miksi hoiva-avustajia mollataan niin paljon? Käymme koulua ja opiskelemme

alaa siinä missä muutkin omaa alaansa.  Toimenkuvamme on koulutuksemme mukainen (ainakin minun paikkakunnallani) ja harkkapaikassani

on muutama vakkari hoiva-avustaja ja heitä arvostetaan työntekijänä.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Vieras: krista kirjoitti:

Itse opiskelen hoiva-avustajaksi ja ihmettelen suuresti miksi hoiva-avustajia mollataan niin paljon? Käymme koulua ja opiskelemme

alaa siinä missä muutkin omaa alaansa.  Toimenkuvamme on koulutuksemme mukainen (ainakin minun paikkakunnallani) ja harkkapaikassani

on muutama vakkari hoiva-avustaja ja heitä arvostetaan työntekijänä.

 

Koska hoiva-avustajan koulutus ei ole mikään pakollinen, on monessa paikassa avustajina täysin kouluttamatonta väkeä. 

Ja kuten yllä sanoin, monessa paikassa eripuraa aiheuttaa se että hoiva-avustajat, koulutetut ja kouluttamattomat sijaistavat lähihoitajia mutta heidän tietotaito ja osaaminen ei kuitenkaan vastaa lähihoitajan toimenkuvaa. Lisäksi vastuukysymykset ovat usein auki. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Welcommen tai jotain
10 tuntia sitten, Vieras: krista kirjoitti:

ihmettelen suuresti miksi hoiva-avustajia mollataan niin paljon?

 

Koska naisvaltainen ala.

Tervetuloa alalle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Eiköhän hoiva-avustajien määrä kasva räjähdysmäisesti kohta. Ulkomaalaisia taitaa olla hoiva-avustajista yli puolet.

Joillakin työpaikoilla hoiva-avustajilla on aika vapaat kädet, toisilla työpaikoilla taas he ei saa tehdä käytännössä kuin jutella ja ulkoiluttaa vanhuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Ihmettelen

Nämä kirjoitukset antavat hyvin ikävän kuvan hoitajista toisia ihmisiä kohtaan. Alalle pyrkivänä aloin miettimään pystynkö sittenkään työskentelemään näin epäinhimillisessä yhteisössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitsu vain

Meillä vanhusten asumispalveluyksikössä (yksityinen) hoiva-avustajat on otettu kesäksi töihin. He ovat työvuorossa apuna syöttämisissä, työparina perushoidossa (eivät saa tehdä yksin), ja auttavat pyykkihuollossa ja muissa avustavissa tehtävissä. He eivät osallistu mitenkään lääkehoitoon, vaan lääkeluvalliet lääkehoitajat antavat asukastarjottimille lääkkeet heille valmiiksi.

Koen hoiva-avustajien läsnäolon yksikössämme rikkaudeksi ja he tekevät työnsä sydämellä ❤️

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: No huhhuh
26.6.2019 klo 10.50, Vieras: Ihmettelen kirjoitti:

Nämä kirjoitukset antavat hyvin ikävän kuvan hoitajista toisia ihmisiä kohtaan. Alalle pyrkivänä aloin miettimään pystynkö sittenkään työskentelemään näin epäinhimillisessä yhteisössä.

Mikä tässä nyt on ikävää toisia ihmisiä kohtaan? Ehkä yksi kirjoitus kymmenestä. On keskusteltu pääasiassa hoiva-avustajien käytöstä osittain koulutetun hoitohenkilökunnan korvaajana tai lähes kouluttamattomien työntekijöiden käyttämisesssä hoitotyössä siten, että esim. omaisille väitetään kyseessä olevan vaikka lähihoitaja. Eikö tästä saisi keskustella? Sehän on määräysten kiertämistä.

Kukaan ei ole kyseenalaistanut hoiva-avustajien ihmisarvoa tai heidän mahdollista tarpeellisuuttaan hoitotyötä tekevien lisänä työyhteisöissä. 

Kun tässä nyt jo ehdittiin vetää esiin tuo iki-ihana naiset sitä ja tätä-kortti, niin jatketaan samalla linjalla. Miksi ihmiset, ehkä erityisesti naiset, ovat niin tavattoman herkkänahkaisia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hyvähyvä

Jos valitsee hoiva-avustajan ammatin niin voin sanoa, että moni lähihoitaja ja sairaanhoitaja koittaa "päteä" hoiva-avustajille.

Mutta tottahan se on, että hoiva-avustajalla ei ole monissa paikoissa käytännössä mitään oikeuksia/vastuita.

Ulkomaalaisia koulutetaan liukuhihnalta hoiva-avustajiksi. Tietyt isot "roskafirmat" yrittää jatkossa saada vahvuuksiin lähihoitajien ja sh sijaan hoiva-avustajia. Hoiva-avustajille ei tarvi käytännössä maksaa mitään ja sopimukset voi olla epämääräisiä.

Hoiva-avustajissa on monia todella päteviä osaajia joukossa. Jos yhtään motivaatiota niin kannattaa lukea suoraan lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi.

Käykää ennen opintoja vaikka tutustumassa muutama viikko hoivakodin tai vanhainkodin arkeen niin näette mitä se on.

Monella on turhan ruusuinen kuva vanhankotien arjesta :D

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma tuttuni on hoiva-avustustana ilman koulutusta vanhustyössä, työkokemusta hänellä on kuitenkin henkilökohtaisena avustajanakin. Hänen työnkuvaansa kuuluu myös lähes kaikki ruoanvalmistus/tiskaus ym keittiöhommat, joten on varmasti hyvä apu kun ei tarvitse erillistä keittiötyöntekijää palkata ;). Itse hän kertoo, että päivät ovat täyttä työtä (pesuja, syöttämistä jne) ja hiljaista ei ole. Jos on tyhjää, hän esim järjestää liinavaatevarastoa. Päätyi näihin töihin, kun on alan vaihtaja, mutta ei vielä varma mitä haluaisi opiskella, pohjalla kokin koulutus. 

 

Itse sairaanhoitajana toimivana voin sanoa, että kyllä niitä seinään nojailijoita on meilläkin ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Avustettavat työtehtävät
1 tunti sitten, Vieras: einäin kirjoitti:

Mielestäni hoiva-avustajia ei pitäisi laskea vahvuuksiin.

Monella työpaikalla näin tehdään.

Samaa mieltä.On rankkaa olla vuoron ainut esim lääkeluvallinen jne

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...