Jump to content
MAINOS

Injektioneulan valinta


sk2011

Recommended Posts

Minkä kokoista neulaa työpaikallanne käytetään lääkelaimennoksissa ja lääkkeen ruiskuun vetämisessä? Jos vielä osaisit perustella, miksi ko. neula?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No vedän sillä isoimmalla neulalla joka sattuu siinä lähinnä olemaan. Perustella en sen enempää osaa kun että nopeammin menee isolla neulalla kun pienellä.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No vedän sillä isoimmalla neulalla joka sattuu siinä lähinnä olemaan. Perustella en sen enempää osaa kun että nopeammin menee isolla neulalla kun pienellä.

Täällä sama. Tosin jossain lääkekoulutuksessa oli kuulemma kerrottu, ettei keltaisella tai sitä isommalla saisi vetää kun siitä menee lasinsiruja suoneen. Käytännössä olen tehnyt kuten isommat tytöt ja pojat -> punaisella.

Ja, http://hoitajat.net/foorumi/topic/6706-laakkeen-veto-ruiskuun/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä käytän yleisimmin mustaa neulaa. Joskus käteen eksyy vaaleanpunainen.

Suodantinneula olis jees, mutta ei mun duunipaikalla taida olla semmosia.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä vedän suodatinneulalla lasiampulleista ja yleensä myös muuten, kun niitä sattuu siinä olemaan. Jos muuten niin varmaan pinkki osuu aina käteen. Meillä on suodatinneuloja, mutta huomaa, että ei niitä ihan hirveesti kulu..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon käsittänyt, että noi opc-ampullit pitäis olla melko idioottivarmoja. Tosin on itselläkin yksi hajonnut ihan pirstaleiksi ja sormet täynnä haavoja.

Toissapäivänä just avasin propofol-ampullan se meni kans kanssa aika p****n päreiksi. ärsyttävää!

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suodatinneulalla, paitsi muutamat paksummat litkut joiden kanssa menee ikä ja terveys jos niitä alkaa suodattimen läpi kiskomaan. Ativan yksi pahimmista, mutta se onkin kumitulpalla joten ei siruja tarvi miettiä. Litalgin on aika sitkeetä, samoin stessu ja propo noista päivittäin käytettävistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikki muut suodatinneulalla, paitsi noi valkoiset rasvamönjät (propofoli, stesolid), hepariini ja amiodaroni.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos CV:n menevä infuusio kyseessä niin silloin käytetään suodatinneulaa lasiampulleissa. Muutoin vedetään ruiskuun vaaleanpunaisella. Jos kyseessä lihakseen menevä pistos, saatetaan vetää ampullista sinisellä ja pistää sitten suoraan sillä samalla neulalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos CV:n menevä infuusio kyseessä niin silloin käytetään suodatinneulaa lasiampulleissa. Muutoin vedetään ruiskuun vaaleanpunaisella. Jos kyseessä lihakseen menevä pistos, saatetaan vetää ampullista sinisellä ja pistää sitten suoraan sillä samalla neulalla.

Ei ole käytännön kokemusta aiheesta, olen aina vaihtanut neulan, mutta koulussa ainakin sanottiin että ihmiset jotka pistää vetoneulalla, ovat antikristuksia. Aiheuttaa kai lääkeaineesta riippuen erilaisia reaktioita iholle.

Mutta tosiaan, en tiedä onko tämä samanlainen sääntö kuin esim. se, että letkutettaessa pitää nesteen antaa valua tositosi hitaasti sinne ihan päähän ja yhtään ei saa tulla yli. Käytännössä lyön rullan auki ja odotan että letkun päästä alkaa tiputtaa -> valmis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos CV:n menevä infuusio kyseessä niin silloin käytetään suodatinneulaa lasiampulleissa. Muutoin vedetään ruiskuun vaaleanpunaisella. Jos kyseessä lihakseen menevä pistos, saatetaan vetää ampullista sinisellä ja pistää sitten suoraan sillä samalla neulalla.

Ei ole käytännön kokemusta aiheesta, olen aina vaihtanut neulan, mutta koulussa ainakin sanottiin että ihmiset jotka pistää vetoneulalla, ovat antikristuksia. Aiheuttaa kai lääkeaineesta riippuen erilaisia reaktioita iholle.

Meillekin kyllä koulussa opetettiin, että ei samalla neulalla pistetä millä vedetään. Mutta esimerkiksi nyt nykyisessä työpaikassa tätä harrastetaan. Eikä vissiin ole tullut sitten mitään reaktioita potilaille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos CV:n menevä infuusio kyseessä niin silloin käytetään suodatinneulaa lasiampulleissa. Muutoin vedetään ruiskuun vaaleanpunaisella. Jos kyseessä lihakseen menevä pistos, saatetaan vetää ampullista sinisellä ja pistää sitten suoraan sillä samalla neulalla.

Voin sanoa et tippuu pää siltä hoitajalta joka koskaan pistää mulle Ketorinit samalla neulalla millä on vetänyt.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tosiaan, en tiedä onko tämä samanlainen sääntö kuin esim. se, että letkutettaessa pitää nesteen antaa valua tositosi hitaasti sinne ihan päähän ja yhtään ei saa tulla yli. Käytännössä lyön rullan auki ja odotan että letkun päästä alkaa tiputtaa -> valmis.

Mihin tämä perustuu? En oo aikasemmin kuullukkaan että pitäis jotenkin hissuksiin letkutella... Mä vedän kanssa hanan auko ja kun rinkulaa rupeaa tipsuttamaan päästä ni hana kiinni.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä vedän kanssa hanan auko ja kun rinkulaa rupeaa tipsuttamaan päästä ni hana kiinni.

Entäs jos pussissa onkin vaikka keittistä, sokkeria, geloa tai jotain ihan muuta? Suattaapi kulua tovi ennenko rinkulaa rupeaa tipsuttamaan... *saivar saivar* :w00t:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pYlipäätään suodatinneulojen käyttämättömyys perustuu pitkälti yönantajan säästötoimiin, suodatinneula maksaa about 5 centtii, kun normineula jotain 2 c, onhan siinä vissi ero!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pYlipäätään suodatinneulojen käyttämättömyys perustuu pitkälti yönantajan säästötoimiin, suodatinneula maksaa about 5 centtii, kun normineula jotain 2 c, onhan siinä vissi ero!

Et saa uutta läppäriä.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos CV:n menevä infuusio kyseessä niin silloin käytetään suodatinneulaa lasiampulleissa. Muutoin vedetään ruiskuun vaaleanpunaisella. Jos kyseessä lihakseen menevä pistos, saatetaan vetää ampullista sinisellä ja pistää sitten suoraan sillä samalla neulalla.

Voin sanoa et tippuu pää siltä hoitajalta joka koskaan pistää mulle Ketorinit samalla neulalla millä on vetänyt.

Valitettavasti sitä tuntuu kohtuu moni harrastavan että eiköhän osu sunkin kohdalle niitä.

En tiedä onko syynä kustannukset vaiko laiskuus vai mikä. Ja jos erehtyy sanomaan että niin kun meille kyllä koulussa opetettiin ettei samaa neulaa käytettäisi, niin sitten vaan pyöritellään silmiä. Mahtaa se olla joillekin näemmä todella suuri vaiva tehdä se yksi ylimääräinen sormiliike :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaaleanpunaisella, paitsi jos tulee lasiampuleista i.v:sti niin sitten suodatinneulaa.. Ja kaikilla osastoilla tosin ei suodattimellisia ole lainkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mihin tämä perustuu? En oo aikasemmin kuullukkaan että pitäis jotenkin hissuksiin letkutella... Mä vedän kanssa hanan auko ja kun rinkulaa rupeaa tipsuttamaan päästä ni hana kiinni.

Joo ei välttämättä kaikki olekkaan kuulleet, meidän hoitotyön opettaja nyt vaan oli sellanen...erilainen. Em. sääntö perustui siihen, että kun sen letkuttaa nopeasti niin sinne jää muutama niitä pieniä ilmakuplia.

Ja jos erehtyy sanomaan että niin kun meille kyllä koulussa opetettiin ettei samaa neulaa käytettäisi, niin sitten vaan pyöritellään silmiä.

Mielestäni sosiaalinen paine on huono tekosyy tehdä asioita, jotka tietää virheeksi. Se vanha: "Jos kaveris lyö päänsä seinään niin teetkö perässä" jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mihin tämä perustuu? En oo aikasemmin kuullukkaan että pitäis jotenkin hissuksiin letkutella... Mä vedän kanssa hanan auko ja kun rinkulaa rupeaa tipsuttamaan päästä ni hana kiinni.

Joo ei välttämättä kaikki olekkaan kuulleet, meidän hoitotyön opettaja nyt vaan oli sellanen...erilainen. Em. sääntö perustui siihen, että kun sen letkuttaa nopeasti niin sinne jää muutama niitä pieniä ilmakuplia.

Siellä letkussa saa olla, jos siis periferiaan menee, noin 60cm ilmaa ja silloinkin riski embolialle on hyvin pieni.

Ehkä syynä voi olla se, että ei alettaisi sytostaatteja tms roiskimaan pitkin lattioita, mutta perusnesteillä yms ei paljoa riskiä ole haitallisten aineiden pisaroiden levittämiämiseen...

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni sosiaalinen paine on huono tekosyy tehdä asioita, jotka tietää virheeksi. Se vanha: "Jos kaveris lyö päänsä seinään niin teetkö perässä" jne.

No shit Sherlock. Mene kysymään niiltä jotka pyörittelevät silmiään että miksi niin tekevät, mulla ei ole aavistustakaan. Mä kerroin mitä olen omalla työpaikalla havainnut, en siitä mitä itse teen.

Mitä tulee tuohon letkuttamiseen, niin meillekin koulussa opetettiin että se pitää tehdä hitaasti jottei ilmaa mene letkuun. Ja jos ilmaa kuitenkin meni sinne, niin sitten ne kuplat piti sieltä näpsytellä pois. Syyksi sanottiin se ettei vaan potilaaseen pääse sitä ilmaa - mieluiten yhtään jottei vaan tule embolioita.... Kentällä sitten kumottiin sekin että ei noin tartte nysvätä kun paniikissa siellä ensimmäisiä kertoja nysväsi letkuttamisien kanssa :P Oh well.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...