Jump to content
MAINOS

Lääkkeen veto ruiskuun


Verticia

Recommended Posts

Minkälainen opetus teille on annettu tästä.

Ampullissa lääke joka vedetään ruiskuun. Onko opetettu minkälaisella neulalla se pitäisi vetää ruiskuun? Entä ilmauksesta, vedetäänkö ruiskuun ilmaa ja tämänjälkeen ilma pulloon vai ei?

Itselleni on opetettu kahta eri tapaa ja haluaisin tietää, että mikä mahtaa olla sitten se oikia tapa..

"Synkältä näyttää, mutta onneksi valopilkkuja on näkyvissä." -Ihaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ampullista olen vetänyt punaisella tai mustalla neulalla - riippuen lääkkeen viskositeetista. Lagenulaan olen aina laittanut ilmaa ennen lääkkeen ottoa.

Tapoja on kyllä monia ja yhtä oikeaa tapaa ei ole.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita, ei hoitotyössäkään. Vaikka varmasti löytyy noita ennen sotia koulunsa käyneitä jääriä, jotka saattavat sanoa päinvastaista...

Neulan valinnalla ei ole merkitystä. Sellaisella vedät millä se aine tulee sieltä. Jotkut paksummat tökötit eivät tule pienellä neulalla, kun taas pienellä on joskus helpompi ottaa pieniä määriä (1ml). Ainoa poikkeus lienee epiduraalisesti tai spinaalitilaan annosteltavat kamat, jossa lienee syytä käyttää suodatinneuloja. Tästäkin on koulukuntaeroja.

Eikä se ilman vetäminen ruiskuun mikään synti ole.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulussa taidetaan opettaa, ettei lagenulaan saa ilmaa työntää kontaminaatio-riskin vuoksi. Käytäntö onkin sitten toinen juttu. Melkeinpä punaisella ja mustalla tulee lääkkeet ruiskuun vetäistyä.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä ihmeen suodatinneula? ;)? Ei täällä periferiassa sellaisi ole... on vaan punasia joulla vedetään ja pienempiä joilla pistetään. Kas kun se säästölinja on niin tiukka että hoitajahan näkee super katseellaan että aine on puhdas kaikista pienistä hiukkasista!  ;D

Hei me heilutaan vaan eikä yhtään väsytä...kolmessa vuorossa vuorotta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa ihmettelin, että mikä ihmeen suodatinneula  ;D. Olen vissiin missannut tosi paljon koulussa joskus  :-

"Synkältä näyttää, mutta onneksi valopilkkuja on näkyvissä." -Ihaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä suodatinneula on vähän punaista neulaa paksumpi, siinä on jonkinlainen filtteri, ettei mahdolliset lasimuruset tule ruiskuun matkaan. Eli ensin ampullista suodatinneulalla lääke ruiskuun ja jos tarvitsee vielä laimentaa, niin eri neulalla lääke ruiskusta nesteeseen, ettei pukkaa niitä mahdollisia murusia sinne nesteeseen.

(Joidenkin sienilääkkeiden kanssa tulee omat suodatinneulat.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suodatinneulaa tulee käytettyä vaan jos tuntuu että ampullan kaula särkyy oikein kunnolla kun sen napsauttaa poikki, eli tuntuu menevän sirpaleiksi (kiva joskus nyppiä niitä omista sormista..)

Pinkki tai harmaa neula muuten käytössä, se mikä nyt kätöseen ekana osuu laatikosta  ;D Raakaa nitroa ja jääkaappikylmää ativania/loratsepaamia on kivempi vetää isolla neulalla, sen verran jäykempää mömmöä ovat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Seuraava topicci sitten tipan letkuttamisesta?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Seuraava topicci sitten tipan letkuttamisesta?

Vois kyllä. Ei meille koulussa ole mistään suodatinneuloista puhuttu, eli ihan hyödyllinen ketju ainakin allekirjoittaneelle.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Seuraava topicci sitten tipan letkuttamisesta?

??

Ainakin tämä suodatinneulahässäkkäketju on mielestäni tärkeä. Mulla ei oo koskaan ampullan kaula särkynyt, mutta

siellä ampullan pohjalla on valitettavasti ollut pikku lasimurunen, jonka on just ja just silmin nähnyt. Ja kun aattelee, että sellanen pikku lapsen verenkierrossa... Niin todella mielelläni vältän sen, kun voin käyttää suodatinneulaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Seuraava topicci sitten tipan letkuttamisesta?

??

Ainakin tämä suodatinneulahässäkkäketju on mielestäni tärkeä. Mulla ei oo koskaan ampullan kaula särkynyt, mutta

siellä ampullan pohjalla on valitettavasti ollut pikku lasimurunen, jonka on just ja just silmin nähnyt. Ja kun aattelee, että sellanen pikku lapsen verenkierrossa... Niin todella mielelläni vältän sen, kun voin käyttää suodatinneulaa.

Itse ainakin pidän turhana aina käyttää suodatinneulaa lääkkeen vetämiseen. Silloin vedän suodatinneulalla jos ampullan kaula hajoaa. Eipä sieltä neulasta kovin helposti sirut läpi mene. Etenkin jos jollain mustalla neulalla vetää. Ja mistähän niitä siruja sinne ampulliin sitten ilmestyy...jos ei kaula hajoa?!?! Ainahan kuuluu tarkistaa, että lääke näyttää "normaalilta"...siis ettei ole mitään ylimääräistä sakkaa etc.

Ja joo...letkutetaan tippaa... se on aika monimutkainen juttu  :D ...etenkin jos joutuu vielä kolmitiehanan laittamaan...

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ainakin pidän turhana aina käyttää suodatinneulaa lääkkeen vetämiseen. Silloin vedän suodatinneulalla jos ampullan kaula hajoaa. Eipä sieltä neulasta kovin helposti sirut läpi mene. Etenkin jos jollain mustalla neulalla vetää. Ja mistähän niitä siruja sinne ampulliin sitten ilmestyy...jos ei kaula hajoa?!?! Ainahan kuuluu tarkistaa, että lääke näyttää "normaalilta"...siis ettei ole mitään ylimääräistä sakkaa etc.

Ja joo...letkutetaan tippaa... se on aika monimutkainen juttu  :D ...etenkin jos joutuu vielä kolmitiehanan laittamaan...

Pyydän jo heti anteeksi ylimääräistä kärkevyyttä, mutta tämän perusteella toivon, että sinun tai foccen kaltaisia ohjaajia ei satu kohdalleni - sellaisia, joiden mielestä itsestäänselvyyksistä ei tarvitse keskustella, koska "ainahan kuuluu..." tai "jokaikisen kerran pitää...". Kevyesti unohtuu se, että mikä on itsestäänselvyys jollekin, voi olla uusi asia toiselle.

Kuten jo aikaisemmin totesin, en ikinä ole kuullut suodatinneulan olemassaolosta ja nyt tiedän sellaista etsiä, kysyä tai peräänkuuluttaa jos onnistun joskus ampullan telomaan sirpalekuntoon. Olisin ilman tätä ketjua todnäk. heittänyt koko ampullan mäkeen tai yrittänyt taiteilla lääkkeen silmämääräisesti puhtaana ruiskuun. Siis kiitos tämän ketjun aloittajalle.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ainakin pidän turhana aina käyttää suodatinneulaa lääkkeen vetämiseen. Silloin vedän suodatinneulalla jos ampullan kaula hajoaa. Eipä sieltä neulasta kovin helposti sirut läpi mene. Etenkin jos jollain mustalla neulalla vetää. Ja mistähän niitä siruja sinne ampulliin sitten ilmestyy...jos ei kaula hajoa?!?! Ainahan kuuluu tarkistaa, että lääke näyttää "normaalilta"...siis ettei ole mitään ylimääräistä sakkaa etc.

Ja joo...letkutetaan tippaa... se on aika monimutkainen juttu  :D ...etenkin jos joutuu vielä kolmitiehanan laittamaan...

Pyydän jo heti anteeksi ylimääräistä kärkevyyttä, mutta tämän perusteella toivon, että sinun tai foccen kaltaisia ohjaajia ei satu kohdalleni - sellaisia, joiden mielestä itsestäänselvyyksistä ei tarvitse keskustella, koska "ainahan kuuluu..." tai "jokaikisen kerran pitää...". Kevyesti unohtuu se, että mikä on itsestäänselvyys jollekin, voi olla uusi asia toiselle.

Kuten jo aikaisemmin totesin, en ikinä ole kuullut suodatinneulan olemassaolosta ja nyt tiedän sellaista etsiä, kysyä tai peräänkuuluttaa jos onnistun joskus ampullan telomaan sirpalekuntoon. Olisin ilman tätä ketjua todnäk. heittänyt koko ampullan mäkeen tai yrittänyt taiteilla lääkkeen silmämääräisesti puhtaana ruiskuun. Siis kiitos tämän ketjun aloittajalle.

Mielenkiintoinen argumentti, ottaen huomioon että se vastauksessani alkuperäiseen kysymykseen ei ole mitään ns. kärkevyyttä vaan on varsin yksiselitteinen mielipiteeni siitä miten hoitotyössä ei kannata kangistua kaavoihin. Ja kukahan tässä ketjussa sen suodatinneulan ylipäätään ekana mainitsi. Mielenkiintoista.

Se, että ei aina itse ole törmännyt johonkin asiaan hoitotyössä ei tarkoita sitä, että pitää menettää oma huumorintajunsa ja ottaa aina kaikki kommentit kritiikkinä omaa minuuttaan kohtaan. Minä en todellakaan tiedä kaikkea enkä aio koskaan kaikkea opetellekaan, silti minä en vedä palkokasveja nenään jos joku viisastelisi pilke silmäkulmassa jostain asiasta mikä minulle on hepreaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoinen argumentti, ottaen huomioon että se vastauksessani alkuperäiseen kysymykseen ei ole mitään ns. kärkevyyttä vaan on varsin yksiselitteinen mielipiteeni siitä miten hoitotyössä ei kannata kangistua kaavoihin. Ja kukahan tässä ketjussa sen suodatinneulan ylipäätään ekana mainitsi. Mielenkiintoista.

Se, että ei aina itse ole törmännyt johonkin asiaan hoitotyössä ei tarkoita sitä, että pitää menettää oma huumorintajunsa ja ottaa aina kaikki kommentit kritiikkinä omaa minuuttaan kohtaan. Minä en todellakaan tiedä kaikkea enkä aio koskaan kaikkea opetellekaan, silti minä en vedä palkokasveja nenään jos joku viisastelisi pilke silmäkulmassa jostain asiasta mikä minulle on hepreaa.

Mä kyllä ymmärsin vastauksesi sarkastisena kommenttina. En mitenkään tajua mitenkä tipan letkuttaminen liittyy muutoin lääkkeen vetämiseen ruiskuun, kuin ilmaisuna "pitääkö muka tämmöisistä aiheista täällä keskustella" -ilmaisuna.

Pahoittelen, jos loukkasin sinua tai lähettämäsi viestin tarkoitusperää - se ei ollut oma tarkoitukseni missään nimessä. Mulla on hoitotyön maailma noin 95% pimeää suota ja mielelläni imen kaiken tiedon mitä tällä foorumilla on tarjota. Kyllä mun puolesta voi olla pilke vaikka molemmissa silmäkulmissa, mutta mielummin niin ettei sitä voi tulkita alentuvaksi suhtautumiseksi tietämättömiä kohtaan. Mulle tuli tuosta viestistäsi sellainen tunne, mutta nyt tiedän ettei se ollut tarkoituksesi.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniin, asia käsitelty loppuun.

Nyt kaikki tietävät mikä on suodatinneula ja milloin sitä voi käyttää. Tipanletkutuksesta voidaan sitten puhua muualla jos siihen koetaan tarvetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pyydän jo heti anteeksi ylimääräistä kärkevyyttä, mutta tämän perusteella toivon, että sinun tai foccen kaltaisia ohjaajia ei satu kohdalleni - sellaisia, joiden mielestä itsestäänselvyyksistä ei tarvitse keskustella, koska "ainahan kuuluu..." tai "jokaikisen kerran pitää...". Kevyesti unohtuu se, että mikä on itsestäänselvyys jollekin, voi olla uusi asia toiselle.

Tämähän menee mielenkiintoiseksi. Aika hankala sinun on varmaan kummankaan meidän ohjaustaitoja arvioida, kun et tietääkseni ole kummankaan meidän ohjauksessa ollut? Omat opiskelijani ovat olleet ihmeen tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja kerrottakoon myös, että olen ohjannut myös toisen vuoden opiskelijoita, eli olen jopa opettanut opiskelijalle miten se lääke sieltä ampullasta saadaan ruiskuun!!! Ja joo...todellakin...tämä on meidän hoitajien tuulettumispaikka. Ehkäpä toiset meistä käyttää tätä huumoria jaksaakseen. Eikä nämä kommentit tarkoita, että itse tietäisi kaikesta kaiken. Ei todellakaan. Siinä vaiheessa kun peiliin katsoessa ajattelet osaavasi, niin menet perse edellä puuhun! Ja kyllä...sinun kommenttisi oli loukkaava.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniin, asia käsitelty loppuun.

Kuten Jone sanoi.

Olkaa ystävällisiä ja jatkakaa keskenäisten erimielisyyksien selvittely privaattiviestein.

*lock*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...