Jump to content
MAINOS

Miten varallaolo saadaan loppumaan?


Ensihoitaja

Recommended Posts

Palaanpa täällä aiemminkin esittämääni probelmatiikkaan varallaolon poistamisen osalta. Rahaa kyllä on, jos sitä vain haluttaisiin kohdentaa tähänkin ongelmaan. Mutta hoitajapula on todellisuutta. Mistä saadaan kaikkiin tämän maan ambulansseihin hoitajia niin, että autot voivat olla 24/7 välittömässä valmiudessa? Se tarkoittaa sitä, että jokaiseen pikkukylään tarvittaisiin 8 koulutettua hoitoalan ammattilaista pyörittämään sitä yhtä autoa, jolla on lähtöjä vajaa 500 kpl/v. Nyt tällaiset autot yleisesti pyörivät 3 työntekijän voimin ja niitäkin on todella vaikea saada vaikka palkkaedut olisivat kohtuullisen hyvät. Perusteluna on yleensä keikan vähäisyys, kun työväki vaihtuu.

Olisiko siis ratkaisu se, että pieniltä paikkakunnilta loppuisi sairaankuljetustoiminta kokonaan? Näin työntekijöitä riittäisi isojen paikkakuntien autoihin ja ne saataisiin lähteämään välittömästi sinne maalle? Itse tällaista en kyllä pitäisi ratkaisuna, koska tavoittamisviiveet maaseudulla kasvaisivat edelleen, jopa täysin kohtuuttomiin mittoihin. Ambulanssien lopettaminen pieniltä paikoilta taas vähentäisi koko maassa ambulanssien määrä ja näin yksiköt olisivat enemmän sidottuina ja kyytejä pitäisi entistä enemmän jonottaa. Joskin kyytiä piisaisi, mutta millä hinnalla, kun kyytimatkat pidentyisivät (harveneva tk verkosto) ja tavottamisviiveet muuttoisivat minuuteista tunneiksi.

Eli varallaolo pitäisi lakkauttaa tai saada rahallisesti kannattavaksi, mutta millä keinoin sitä pitää vielä miettiä.

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

MAINOS
  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Olisiko siis ratkaisu se, että pieniltä paikkakunnilta loppuisi sairaankuljetustoiminta kokonaan?

Eli varallaolo pitäisi lakkauttaa tai saada rahallisesti kannattavaksi, mutta millä keinoin sitä pitää vielä miettiä.

Joidenkin pikkupaikkakuntien ambulanssit pitäisi todellakin lakkauttaa. Tilalle panostusta ensivastetoimintaan. Joillakin alueilla henkilökuntaa voisi käyttää muussa terveydenhuoltotoiminnassa, josta sitten lähtisivät niille harvoille tehtäville.

Link to comment
Share on other sites

Olisiko siis ratkaisu se, että pieniltä paikkakunnilta loppuisi sairaankuljetustoiminta kokonaan?

Joidenkin pikkupaikkakuntien ambulanssit pitäisi todellakin lakkauttaa. Tilalle panostusta ensivastetoimintaan.

Tuossa vois olla jollakin tapaa ajatusta, olin jokin muutama vuos sitten sijaisena eräässä yksityisessä sairaankuljetuksessa kesän ja oli pitkiä aikoja jolloin ei tullut keikkaa (viikko)  ja vain juoksi varallaolo korvaus ajasta. Mutta alueella oli ihan hyvä palokunnan evy jolla hyvät välineet ja auto joten miksei evy paikalle ensin ja ambulanssi vois tulla vaikka viiveella lähimmästä kylästä tukemaan  ja mahdollinen kuljetus..

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Link to comment
Share on other sites

Olisiko siis ratkaisu se, että pieniltä paikkakunnilta loppuisi sairaankuljetustoiminta kokonaan?

Joidenkin pikkupaikkakuntien ambulanssit pitäisi todellakin lakkauttaa. Tilalle panostusta ensivastetoimintaan.

Juuri näin, pienillä paikkakunnilla saku-toiminnan lopetus tai esim. virka-aikana toimiva sairaankuljetus ja ilta/yö/vkl mennään sitten ensivasteen ja isomman naapurikunnan varassa joka on siis siirtynyt 24h aktiivityöhön.

Enemmän kuin varallaoloa valittelisinkin sitä ettei siihen uskalleta ja osata vaatia korjauliikettä.
Yksityisellä sektorilla sairaankuljettajina työskentelevillä tämä pallo nyt ensisijaisesti on. Nostamalla järjestäytymisastetta ja aktivoitumalla asian suhteen heilläkin olisi mahdollisuus saada työajat ja tuntipalkat inhimilliselle tasolle.

Uskokaa pois; ei tämä duuni niin ihanaa ole että tähän kannattaa rupupalkoilla elämänsä uhrata.. >:D

Link to comment
Share on other sites

hmm taisi tulla kalliiksi - vaikka pikkupaikalla vähäsen tosi tehtäviä, tämä tarvitsisi vastapainoksi muutaman lisäyksikön välittömään valmiuteen. Täytyy ottaa huomioon matkat ja niihin kuluvat ajat suuntaan ja toiseen sekä pelastustoimen jatkuvan itkun ensivastetehtävien lisääntymisestä. Suorittava porras on varmasti innoissaan, mutta isompi porras ei.

Mikäli siihen isoon kaupunkiin ei saada lisäajoneuvoja ja autot hurruuttelevat pienemmän kunnan tehtäviä jää taas isompi kunta ilman valmiutta -> no onhan ensivaste.... juu ja paaritaksit.  Miksi ei siis ensivasteheppu mene paaritaksin kyytiin ja ole henkisenä turvana.

Ei ehkä asia ole niin yksiselitteinen kuin M.Kuisman raporttiin pohjautuvat Andyn ja Esan ajatukset menevät.

Asia on ehkä taas hairahtunut alunperäisen palveluntuottajan moollaamisesta laajempiin kokonaisuuksiin, mutta autoja tarvitaan - se on selvä. Eikä tehtävän kestot vähene jatkuvassa päivystyspisteiden keskittämisessä. Ja se taas sitoo yksiköitä enemmän pois omalta alueeltaan.

Lopulta painoarvoon jäänee tarvitaanko ambulanssia kunnassa peruspalveluna ja jos niin pienemmissä tulee aina olemaan hieman halvempaa kuin välittömän lähtövalmiuden pitäminen -> se meinaa varallaoloa ja taas hammasten kiristelyä.

Palvelun tuotannossa on menossa pienten alasajo suurten firmojen ostoksilla ja yleensä näyttää siltä, että halvin tuppaa voittamaan kilpailutuslainsäädännön nojalla - riittääpä ainakin markkinaoikeudelle hommia.

Link to comment
Share on other sites

Näinpä mikä olis  oikea ratkaisu...raha ja kapasetiitti ongelmat ovat selvät siitä ei päästä yli eikä ympäri. ??

Kunnilla/ Shp  ei ole rahaa panostaa sakutoimintaa ja ylläpitää kallista lanssia ja miehistöä päivystämässä pienessä kunnassa 24/7  ja tosia-asia aina kun lanssi vie apua toiseen kuntaan se pois omasta kylästä antamasta tarvittavaa apua.

Eli aikamoinen  oravanpyörä ja ongelma..

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Link to comment
Share on other sites

Saku korvaaminen ensivasteella on jo tänäpävänäkin ongelma. Pienten palokuntie lähdöistä saataa olla 75% ensivastetta. Päivälähdöt ovat hankalia, tulipaloaluelaitos joutuu palkkaamaan päivämiehiä pikkukuntien asemalle varmistamaan lähtöä, sama se olisi maksaa palkkaa sakullekkin.  Pikkukunnitien veparit käyvät omissa töissään ja vappa-aikanakin on omaa perhettä ja omia menoja. Kyllä se syö miestä kun samalla viikolla viidetä kertaa hommat jää kesken ja lähdetään ensivasteelle. Mikä lääkkeeksi? Rahalla saadaan motivaatiota. Samalla rahalla mitä maksetaa kun koko palokunta säntää asemalle tai varallaolijoiden varallaolosta, voidaan maksaa ambulanssille.

Ensihoito on kyllä kansalaisen perusoikeuksia. En kovin helposti lähtisi lansseja lakkauttamaan ja korvaamaan niitä vielä pidemmilä viiveillä.

Jos me haluamme että "kaikki lanssi aktiiviajalle aina" on myös miettiävät mistä ne rahat otetaan. Talous ei sitä kestä, ei kunnan, kuntayhtymän, SHP piirin eikä valtion. Kustannuksia on pikemminkin karsitava tai kohta eletään lainarahalla.

On kaksi aika mielenkiintoista ratkaisua mitkä nyt heitän että saadaan keskustelua aikaan.

A) Koulutusta lyhennetään ja luodaan vapaaehtoisia ambulansseja. Malli suoraan Jenkeistä.

- Viikonloppuisin ja iltoina käytävä koulutus, samantyyppinen kuin vepari evy-kurssi mutta pidempi.

- Ei tippaa, vaihtoehtoinen ilmatie, ei lääkkeitä. Saa kuljettaa potilaan kun isosta kylästä lähtee heroistinen hoitoyksikkö vastaan.

- Päivystys kotoa tyyliin VPK:t.

- Vaatii lain muutoksen mutta TEHY:n lakko osoitti kuinka helposti niitä muutellaan.

cool.png Monipalvelu ambulanssi. Hoitaa KSH:n lääkkeiden jaon illalla, päivällä auttaa ruuanjakelussa kylällä ja samalla ottaa verikokeet, turvapuhelimet, kunnan lippujen nostot ja laskut, tulle auttamaan VOS:n syötöissä ja käännöissä sun muuta. Porukkaa voi olla vaikea saada työhön kun se onkin sitten työtä koko 8h vuoro eikä pelkästää pillikyytiä.

Ja tuon alhaisen järjestäytymisasteen ja sen tuomat ongelmat allekirjoitan. Itse en kuulu TEHYn, eli kai minä siihen keskelle käy kun suurin syyllinen olen itse.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Link to comment
Share on other sites

Ensihoito on kyllä kansalaisen perusoikeuksia. En kovin helposti lähtisi lansseja lakkauttamaan ja korvaamaan niitä vielä pidemmilä viiveillä.

Suomi on niin iso ja monimuotoinen valtio että milloinkaan ei saada täydellistä tasapuolisuutta ensihoidon palveluiden osalta. Tasa-arvoisuus muodostuukin valinnan vapaudesta; asunko Iniössä vai Helsingin keskustassa - se on jokaisen yksilön itse päätettävä kohdallaan.

Jos me haluamme että "kaikki lanssi aktiiviajalle aina" on myös miettiävät mistä ne rahat otetaan. Talous ei sitä kestä, ei kunnan, kuntayhtymän, SHP piirin eikä valtion.

Ei pitänyt kestää hoitajien palkankorotuksiakaan...

Jos EU määräisi varallaolon laittomaksi niin suomessa muutettaisiin saku-systeemit ilman mutinoita ja rahakin löytyisi hyvin helposti. Nyt kun on vaihtoehtona mennä sieltä missä aita on matalin niin sehän tehdään; työntekijöiden tai kansalaisten eduilla ei ole pienintäkään merkitystä näitä päätöksiä tehdessä jos ei isoa painetta tule jostakin suunnasta.

On kaksi aika mielenkiintoista ratkaisua mitkä nyt heitän että saadaan keskustelua aikaan.

A) Koulutusta lyhennetään ja luodaan vapaaehtoisia ambulansseja.

Näistä epäpätevistä kouluttamattomista kun on kerran (lähes) päästy eroon niin takaisin ei ole enää kaipuuta. Tämä työ ei ole enää samaa kuin 70-luvulla, eli itse näen että tällaiset epäpätevät harrastuspohjalta toimivat yksiköt eivät vie millään tasolla ensihoitoa ja ensihoidon arvostusta eteen päin.

Eli mieluummin kylä ilman lanssia kuin yli-innokkaiden harrastelijapalopoikien miehittämä yksikkö, jos tällaiselle annetaan lain puitteissa pienikin mahdollisuus niin lopputuloksen voi vain arvailla..

cool.png Monipalvelu ambulanssi.

--

Porukkaa voi olla vaikea saada työhön kun se onkin sitten työtä koko 8h vuoro eikä pelkästää pillikyytiä.

Hyvä idea, tosin joissakin paikoissa jo käytössäkin ainakin pienessä mittakaavassa.

Ja tuohon työvoiman rekrytoimisen vaikeuteen en oikein jaksa uskoa; jos vaihtoehtona on perinteinen yksityisen työaikamalli (ja palkka) muutamalla keikalla/päivä tai sitten periodityö monipuolisella toimenkuvalla ja kolme kertaa pienemällä työaikasidonnaisuudella niin ainakaan itselläni ei olisi vaikea valita näiden välillä. Jos tällaisella muutoksella saadaan pienelle kylälle 24h aktiivissa työskentelevä ambulanssi niin tervetuloa vaan minun puolesta, vaikka tiedänkin kokemuksesta että jos lanssi eksyy työskentelemään oman perinteisen roolinsa ulkopuolelle niin ongelmia on aina edessä..

Link to comment
Share on other sites

Olisiko siis ratkaisu se, että pieniltä paikkakunnilta loppuisi sairaankuljetustoiminta kokonaan?

Eli varallaolo pitäisi lakkauttaa tai saada rahallisesti kannattavaksi, mutta millä keinoin sitä pitää vielä miettiä.

Joidenkin pikkupaikkakuntien ambulanssit pitäisi todellakin lakkauttaa. Tilalle panostusta ensivastetoimintaan. Joillakin alueilla henkilökuntaa voisi käyttää muussa terveydenhuoltotoiminnassa, josta sitten lähtisivät niille harvoille tehtäville.

Näin voi sanoa ainoastaan ne henkilöt, jotka asuvat isommissa paikoissa. En jaksa uskoa, että kukaan pienemmällä paikkakunnalla asuva saattaisi oikeasti olla lopettamassa sitä ainoaa "kylän" ambulanssia?

Olen samaa mieltä siinä, että varallaolokorvaus on surkea. Ja että vartin varallaolo on väärin potilasta, mutta myös (lue etenkin  :) ) työntekijää kohtaan. Ratkaisu pitäisi jollain lailla asiaan löytää.

Mutta se, että evy "korvaa" sairaankuljetuksen, ei voi olla ratkaisu. Se vaatisi terveydenhuoltoalan ihmisiä evyyn, varustuksen parantelua, lääkkeitä, yms... Vaikka ei siis kuljettavana yksikkönä olisikaan.

Olkoonkin vartin varallolo, mutta usein niihin kiireellisiin joustetaan lähtemällä nopeammin, vaikka ei pitäisi. Ajatelkaapa kolareita. Tai kouristelua tms. Uskokaa vaan, maaseudulla sairastutaan ja vammaudutaan samanlailla kuin kaupungissakin. Odotappa siinä sitten ambulanssia jostain kymmenien kilometrien päästä.

Ensivasteella ei ole resursseja ensihoitoon. Eikä se ole sen tarkoituskaan. Ainakaan vielä. Jos näin halutaan, niin sekin maksaa. Siitä teboilin työntekijästä kun nyt ei vaan "ammattilaista" voi saada. Ja uskokaa pois, minä arvostan ensivastetta ja pidän sitä tärkeänä osana ensihoitojärjestelmää.

Muistetaanpa kuitenkin realiteettejakin, ennenkuin aletaan surutta lopettaa näitä maaseutujemme ambulansseja. Tai sitten, tervemenoa katkomaan jalkasi maalle ja odottamaan sitä autoa. Tai sitä paaritaksia.

Link to comment
Share on other sites

Olisiko siis ratkaisu se, että pieniltä paikkakunnilta loppuisi sairaankuljetustoiminta kokonaan?

Eli varallaolo pitäisi lakkauttaa tai saada rahallisesti kannattavaksi, mutta millä keinoin sitä pitää vielä miettiä.

Joidenkin pikkupaikkakuntien ambulanssit pitäisi todellakin lakkauttaa. Tilalle panostusta ensivastetoimintaan. Joillakin alueilla henkilökuntaa voisi käyttää muussa terveydenhuoltotoiminnassa, josta sitten lähtisivät niille harvoille tehtäville.

Näin voi sanoa ainoastaan ne henkilöt, jotka asuvat isommissa paikoissa. En jaksa uskoa, että kukaan pienemmällä paikkakunnalla asuva saattaisi oikeasti olla lopettamassa sitä ainoaa "kylän" ambulanssia?

Siitähän olisi yleensä vain hyötyä asukkaille; luopumalla varallaoloon perustuvasta firmasta kansalaiset saisivat vaihdossa virkeitä, kokeneita sairaankuljettajia ja ehkä syrjäseutuja lukuunottamatta kyytikin saapuisi välittömän lähtövalmiuden ansiosta lähes yhtä nopeasti kuin ennenkin.

Itse asun tällaisella "pienellä kylällä" ja jos osittain epäpätevin voimin (varallaolo >> huono palkka >> pätevät ei hakeudu) ja vartin lähtövalmiudella toimiva firma vaihtuisi naapurikylän välittömässä toimivaan sakuyksikköön niin ei minulla olisi mitään vaihdosta vastaan.

Mutta se, että evy "korvaa" sairaankuljetuksen, ei voi olla ratkaisu.

Ei tietenkään EVY ole ratkaisu, ratkaisu on 24h valmiudessa toimivat saku-yksiköt. Mutta kieltämättä hyvänä apuna EVYt ovat vaikka eivät näillä pikkukylillä aina ehdikkään kohteeseen ennen naapurikylän välitöntä sakuyksikköä..

Olkoonkin vartin varallolo, mutta usein niihin kiireellisiin joustetaan lähtemällä nopeammin, vaikka ei pitäisi.

Hyvä että tiedät syntisi, tähän ei tarvinne enempää kommentoida.. :)

Muistetaanpa kuitenkin realiteettejakin, ennenkuin aletaan surutta lopettaa näitä maaseutujemme ambulansseja.

Reaaliteetit ovat ne että hyväuskoisia sairaankuljettajia käytetään törkeästi hyväksi vuosikausia ja uskotellaan että varallaolo olisi jotenkin normaali työaikamalli. Varallaolohan on tarkoitettu vain satunnaisiin tilanteisiin jossa työantaja haluaa että työntekijä on hätä/vika tms. tilanteen tms. sattuessa kutsuttavissa töihin kotoa. Varallaolo ei saa haitata kohtuuttomasti työntekijän vapaa-aikaa eikä se saa olla säännöllistä ja toistuvaa. Näin ei nyt asian laita taida valitettavasti olla..

Tai sitten, tervemenoa katkomaan jalkasi maalle ja odottamaan sitä autoa. Tai sitä paaritaksia.

Tuolla logiikalla ei sitten kannata mökkeillä, eikä matkustella lappiin tai etelään...

Jos tällaiset asiat ihan oikeasti jotain ihmistä mietityttää niin sitten vaan muuttamaan suurkaupunkiin saku-yksikön ja sairaalan lähistölle..

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän meistä jokainen täällä tiedä tämän varallaolon "autuuden". Kitinä siitä näillä jo fraasien muodossa olevilla mantroilla ei auta. Ilmeiseti lainsäätäjät ovat tästä vo:sta täysin erimieltä, koska tulevan lain esitys ei tule tätä ongelmaa poistamaan, vaan muuttaa sen muotoon; palvelutasopäätös, joka tulisi yleisesti nähtäväksi jokaiselle kunnan asukille, että millaista ja minkätasoista palvelua tästä kunnasta saa ja miten se käytännössä toimii. Se missä sitten asuu on täysin vapaaehtoista ja tiedostaen tehtyä. Ensivaste voi toimia avustavana, mutta ensihoitoa ja sairaankuljetusta se ei tule korvaamaan.

Link to comment
Share on other sites

No no..

Kyllä sieltä kentältä löytyy pätevää, kokenutta ja virkeää väkeä nykyisenkin varallaolojärjestelmän piiristä. Ei se suuri ole aina niin kaunista, niinkuin dino antaa ymmärtää.

On totta, että maaseudulle alkaa olla vaikea saada kokeneita sairaankuljettajia. Mutta niin se on kaupungeissakin. Ainakin minun kuuleman mukaan. Kokeneet tuuraajat ovat kortilla.

Valitettavasti on niin, että jos kuvitellaan lähiympäristöstä lopetettavan vaikkapa kolmen pikkukunnan autot, niin totuus on se, ettei sinne isompaan kuntaan tule kolmea autoa lisää välittömään valmiuteen. Ehkäpä lisäys olisi yksi auto ympäri vuorokauden ja toinen vaikkapa virka-ajalle.

Tällä saadaan aikaan se, että autot ajaa jatkuvalla syötöllä pitkien etäisyyksien päähän, koska autoja on alueella entistä vähemmän. Kyytimäärähän tuskin kauheasti putoaa. Syntyy tyhjiöitä, jätkät on väsyneitä, kun koko vuorokausi menee ajaessa yms. Jokainen meistä tietää tämän todeksi, kun oikeasti ajattelee.

Nykyinen säästöpolitiikka on sellainen. Lakkautetaan, muttei korvata täysimääräisesti. Hyvä esimerkki on yhteispäivystykset. Lähikunnista lakkautetaan lääkäripäivystyksiä, potilaat ohjataan sinne kaupungin päivystykseen. Muttei lisätä resursseja tarpeeksi vastaamaan aiempaa. Ei toimi.

Varallaoloon pitää saada muutos. Tuleva sairaanhoitopiirimalli kaavailee esim. virka-ajaksi välitöntä valmiutta. No, lisää liksaa sekin tuo, mutta pelkäänpä, että se vaan lisää työntekijöiden väsymystä. Jälleen yrittäjät repivät voiton. Samalla 3-4 hengen miehityksellä vaan pyöritetään. Kun pitäisi panostaa myös lisävapaisiin, jos aktiivitunnit lisääntyvät. Ja ottaa lisää ukkoja töihin.

Ja siitä synnistä.. No, olen jättäytynyt kyllä pois tästä synninpiiristä jonkin aikaa sitten. Tosin keikkaa teen sakuun vieläkin. Ei sitä nyt vartin varalta juosten keikalle enää lähdetä, mutta jos ei muuta tärkeää ole menossa ja kiirekeikka pärähtää, niin tarviiko sitä nenää kaivaa välttämättä se vartti? Kun ei se sen potilaan vika ole tää järjestelmä. Eikä tää systeemi valitettavasti siitä muutu, vaikka sen vartin siinä nenää kaivaisin.

Vartin systeemin mahd. muutos ja ihmisten oikeasti tietoon saattaminen vaatisi koko maan laajuisen, yhteisesti sovitun "vartin lakon." Ja tarpeeksi pitkäjaksoisen lakon, jotta alkaa ihmiset ymmärtämään.

Jos saatte sellaisen oikeasti järjestymään, niin olen 100% mukana. Valitettavasti ei taida meidän porukasta löytyä niin paljon tahtoa.

Link to comment
Share on other sites

Täälä tulkitaan tessiä aivan oman pään mukaan, aivan kun se olisi laitonta se varallaolo. Kyllä nämä päättäjät joutuisivat vastuuseen jos näin olisi. Se ei yksittäisen sakun rutinoista poistu, ei vaikka yhtenä rintamana rutistais. Kyllä se lähtee hieman ylemmältä tasolta. Ei voi kun äänestää jaloillaan...

Link to comment
Share on other sites

Tietysti yksi vaihtoehto tälle varalleololle olisi että kunta ja saku yrittäjä tekevät sopparin jossa saku miehistö tekee aktiivitunteja vanhainkodin osastolla tahi paikalisen tk päivystystyksessä/ tk osastolla potilastyötä ja hälyn tullessa lähtee keikalle ja hoidettuaan sen palaa takaisin osastotyöhon.

Mutta miten tämä sitten onnistuu ja moniko saku kuskit tähän suostuu on ihan eri asia mutta varteen otettava vaihtoehto siinä kunta hyötyy ja miehistö hyötyy palkka juoksee ja saa kokemusta potilastyöstä sen sijaa että makaa asemalla jouten... :)

Tälläistä on tietääkseni joissakin kunnissa harjoitettu...

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Link to comment
Share on other sites

Tätähän se on ollut jo vuosia useilla maalaiskunnan sakuilla, osastotyötä ja poliklinikka työtä virka-aika. Siinä on vaan se ongelma, että jossain kohtaa se tulkitaan niin, että siitä tuleekin se päätyö ja ensihoitohommat hoidetaan sitten jos keritään. Eli hyvää hyvyyttään tehdyt asiat muodostuvat ajansaatossa käytännöiksi. Työtehtävät lisääntyvät alkuperäisestä sovitusta pikkuhiljaa.

Jos sairaankuljetushenkilöstö työskentelee päivän osastolla, polilla, jakaa ruuat vanhuksille kotiin yms. minkä esimerkiksi taksit hoitavat tällä hetkellä omalla asuinpaikkakunnallani niin koskas niitä sakuhommia sitten tehdään? Minkälainen on varajärjestelmä esimerkiksi ruuanjaon suhteen jos saku onkin keikalla vai ovat vanhukset sitten kotonaan syömättä?

Itse koen ainakin omalta osaltani, että sairaanhoitajan ammattitaitoani väheksytään melko kovalla kädellä siinä vaiheessa kun joutuisin ruokaa jakamaan ovelta ovelle, korjaamaan tk:n sänkyjä tai nostelemaan lippuja salkoon. Sitäkö se hoitotyö sitten on.

Itse mielelläni myös paneudun työaikana harjoittelemalla sekä lukemalla alan kirjallisuutta jotta "touch" pysyisi yllä senkin verran mitä se nyt on. Se, että sairaankuljetushenkilöstöstä otetaan kaikki irti tulevaisuudessa tulee vääjäämättä vaikuttamaan tehtävien hoitamiseen. Hyvästi liikenneonnettomuus harjoitukset palokunnan kanssa ja kaikki muukin, mehut on loppu ei jaksa enää. Mutta mitäs sitten, jos asiat on kerran koulussa luettu niin tartteeko niitä nyt sitten enää myöhemmin opiskella....Jaa niin kun on kuiteski niitä hoitotason tenttejä mistä pitäisi päästä läpi.....Ja sitte vielä se ISO 9001....laadunvalvontaa.....jotta se laatu pysyisi yllä niin tarttis varmaan keskittyä ihan vaan niihin sakuhommiin

Niin pitkään kun päättäjät ei tajua että kolaripaikalla toimiminen silloin kun sataa lunta, on yö ja -25 astetta pakkasta ja potilas on puristuksissa, on eri asia kun poliklinikalla tai vuodeosastolla IV-yhteyden avaaminen, voidaan odottaa just niin hyviä päätöksiä kun nytkin on tehty.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sieltä kentältä löytyy pätevää, kokenutta ja virkeää väkeä nykyisenkin varallaolojärjestelmän piiristä. Ei se suuri ole aina niin kaunista, niinkuin dino antaa ymmärtää.

Ei sakuyksikkö muutu suureksi jos se alkaa ajamaan välittömässä valmiudessa ympäri vuorokauden; pinien yksiköiden kannalla aina olen jos minun juttujani olet joskus foorumilla lukenut..

Ja en halunnut mitenkään mollata varallaolosysteemissä leipäänsä hankkivia, totesin vain sen reaaliteetin että kolme vuorokautta töitä tehtyään sakukuski ei virkeimmillään voi olla.

Tällä saadaan aikaan se, että autot ajaa jatkuvalla syötöllä pitkien etäisyyksien päähän, koska autoja on alueella entistä vähemmän. Kyytimäärähän tuskin kauheasti putoaa. Syntyy tyhjiöitä, jätkät on väsyneitä, kun koko vuorokausi menee ajaessa yms. Jokainen meistä tietää tämän todeksi, kun oikeasti ajattelee.

Ei tiedä, vaikka kokemusta juuri tuosta systeemistä on.

Viittaan edelliseen vastaukseen; jos tekee töitä 8h vuoroissa tai max 24 h on taatusti virkeämpi mies kuin vuorokausikaupalla yhteen putkeen tehnyt varallaolija. Työsidonnaisuus on se mikä rasittaa, ei yksittäiset ruuhkahuiput jos työvuoron jälkeen on aina tiedossa pitkä toipumisaika.

Vartin systeemin mahd. muutos ja ihmisten oikeasti tietoon saattaminen vaatisi koko maan laajuisen, yhteisesti sovitun "vartin lakon." Ja tarpeeksi pitkäjaksoisen lakon, jotta alkaa ihmiset ymmärtämään.

Jos saatte sellaisen oikeasti järjestymään, niin olen 100% mukana. Valitettavasti ei taida meidän porukasta löytyä niin paljon tahtoa.

En jaksa ymmärtää miksi ei löytyisi.. Vai onko se varallaolo oikeasti niin mukavaa että ei haluta työrasitetta pienemmäksi ja palkkaa suuremmaksi..?? :)

Itse koen ainakin omalta osaltani, että sairaanhoitajan ammattitaitoani väheksytään melko kovalla kädellä siinä vaiheessa kun joutuisin ruokaa jakamaan ovelta ovelle, korjaamaan tk:n sänkyjä tai nostelemaan lippuja salkoon. Sitäkö se hoitotyö sitten on.
Sitten tuo ei ole sinun paikkasi. Mutta joissakin tapauksissa tuollainenkin toimenkuva voi olla perusteltu siinä vaiheessa kun mietitään yksikön lopettamista kylältä.
Link to comment
Share on other sites

Tätähän se on ollut jo vuosia useilla maalaiskunnan sakuilla, osastotyötä ja poliklinikka työtä virka-aika. Siinä on vaan se ongelma, että jossain kohtaa se tulkitaan niin, että siitä tuleekin se päätyö ja ensihoitohommat hoidetaan sitten jos keritään. Eli hyvää hyvyyttään tehdyt asiat muodostuvat ajansaatossa käytännöiksi. Työtehtävät lisääntyvät alkuperäisestä sovitusta pikkuhiljaa.

Meillä oli edellisessä työpaikassa se käytäntö, että aamuisin auteltiin labrassa,osastolla,päivystyksessä,ajanvarauksessa,toimenpiteissä,otettiin filmiä ja niin edespäin. Niinä aamuina kun ajettiin keikkaa tai levättiin yöllä ajettujen keikkojen takia, niin johan sieltä soiteltiin vihaisina että missä viivytään.Edes se että ollaan hei keikalla ei riittänyt.Olivat laskeneet niin paljon meidän varaan että "oikea" henkilökunta oli aivan helisemässä ilman meitä.Jotkut sakut tekivät myös melkein kaiken mitä pyydettiin ja tämäkin aiheutti ongelmia kun toinen järjestää arkiston ja toinen kieltäytyy..mitään paperilla olevaa faktaa sakun hommista ei ollut.

Kierreltiin myös ksh puolesta antamassa influenssa rokotteita ja lämmittämässä kunnan saunaa.Myöskin auteltiin laitosmiehiä...muuta hommaa oli niin paljon että saku-hommat jäivät tekemättä.Mm varastotilaukset ja autonpesut/huollot kärsivät jo ylimääräisistä hommista.Aktiivituntien jälkeen oltiin usein niin loppu että suoraan nukkumaan...

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Link to comment
Share on other sites

On taas Kepan aika ryömiä kolostaan avautumaan varallaolosta

Varallaolo on sallittu lainsäädännössä ja työehtosopimuksissa. Valitettavasti on vain niin, että varallaoloa voidaan toteuttaa sairaalassa tai laitosmiehillä tai työssä jossa joku muu aloittaa potilaan henkeäpelastavan hoidon ennen kuin varallaolossa oleva leikkaustiimi saapuu paikalle. Ambulanssin pitäisi kuitenkin singahtaa samantien antamaan apuaan, jos kiireellinen keikka pärähtää. Jos ei kiirekeikoille lähdetä välittömästi on oikeastaan sama ajetaanko koko keikka C:nä. Jos mietitään elvytystä, anafylaksia tai jotain muuta harvinaisempaa äkillistä tilannetta, niin vartin varalta on aivan turha edes lähteä kiireellä. Toisaalta myös kansalaiset odottavat että kun on hätä, niin apu lähtee heti.

Ambulanssi jolla ei viikkoon ole keikkaa olllenkaan on turha !!! Kylmä taloudellinen fakta on että ambulanssia ei kannata pitää yllä, jos se sattuu kerran kahdessa vuodessa pelastamaan jonkun eläkkeellä olevan avh potilaan.

Ambulanssihenkilökunnan käytötä vuodeosastoilla on varmasti paljon kokemusta. Valitettavaa vain on että ihmiset hakeutuvat itseään kiinnöstavaan työhön. Akuuttti hoidosta kiinnostuneet ihmiset menee ambulanssiin ja vanhustyöstä kiinnostuvat ihmiset taas vanhainkoteihin. Ei hyvää seuraa, kun vanhankotiin tai tk:n vuodeosastolle "pakotetaan"ambulanssi ukko. Ajatusmaailmat eivät kohtaa ja vuodeosastopalvelua suoritetaan vasemmalla kädellä. Tästä kärsivät työntekijöiden lisäksi myös potilaat, joiden takia työtä kai edelleen tehdään.

Muiden työpaikoilla tehtävästä työstä tulee helposti "ykköstyö" ja ambulanssi työstä tulee se työ jota laiminlyödään. Ei kuulosta kovinkaan mukavalta. Näin valitettavan usein käy. Muut antavat työtä suoritettavaksi etteivät vaan ambulanssin henkilökunta vaan istu ja nosta palkkaa ilman jatkuvaa työtä. Toisaalta ambulanssissa pitäisi harjoitella harvinaisia tilanteita. Tätäkään ei ulkopuoliset, muut työntekijät näe hyvänä, sillä eihän me vuodeosastollakaan saada harjoitella.

Toisaalta ambulansseihinkin pitäisi oikeasti käyttää tarveharkintaa. Varallaolon tilalle saattaisi sopia esimerkiksi sama malli kuin tk päivystyksiin. Eli mini kuntien silmäterä lanssit jatkaisivat päivä autoina ja päivystäisivät  muiden lähikuntien kanssa vuorotellen illat täydellä valmiudella. Viiveet eivät siitä kovinkaan paljon kasvaisi. Vartissa kerkiää pitkälle. Esimerkiksi 120 km/h kulkeva auto ajaa vartissa 30 kilometriä!!! Näin ei myöskään rasitettaisi liikaa vapaaehtois pohjalla toimivaa ensivastetta ja malli olisi taloudellisempi. Työntekijälle olisi varmasti mielekkäämpää, kun saa tehdystä työstä oikeaa palkkaa ja keikkoja olisi enemmän, jolloin myös ammattitaito säilyisi parempana ja motivaatio korkeammalla.

Varallaolo on edelleen vain ja ainoastaan työntekijöiden riistoa. Työnantaja ei suostu tai hänen ei ole mahdollista maksamaan palkaa tehdystä työstä tai ajasta, jolloin olet käytännössä pakotettu olemaan jatkuvasti valmiina lähtemään töihin hetkenä minä hyvänsä, vaan työntekijä saa noin kolmanneksen tuntipalkastaan. Varallaolosta ei kerry myöskään haittalisiä, joten oikea tuntipalkka lähenee 10%:ia oikeasta palkasta. Minusta tuo on riistoa, jos mikä... Ne kenelle on ensihoito henki ja elämä voivat olla toista mieltä.

No oli niin tai näin Kepa lataa kovat odotukset asiantuntijoiden laatimille asetuksille ensihoidon ohjauksen tulevaisuudesta. On väläytetty että kiireellisiä keikkoja ajavat yksiköiden varallaolo ei olisi mahdollista... Tätä odotellen... Varallaolosta totaali kietäytyjänä täyttä liksaa nostellen...

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Link to comment
Share on other sites

Meillä alpe laskuttaa kuntayhtymää lähes 50% enemmän ev keikasta mitä maksaa lanssin käyttö lähtörahoineen.

Toisaalta vaikka hyvin varusteltu ja koulutettu ensivaste on käytettävissä on matkat silti pitkiä ja en mielellään luopuisi  periferian yksiköstä vaikkei taida sille aina kymmentä lähtöä viikossa  tulla

Laadukkaan työväen saaminen on jo nyt  ongelma varsinkin hoitotason osalta vaikka palkka ja työaika on kohdallaan.. Lisäksi täytyy laskea henkilökuntaa mitoitettaessa se 8+1 siihen 24/7 yksikköön koska lomat ym. alkaessa pyörimään tuo sen tekijä tarpeen väistämättä eteen.

Meilläkin alue vain suurenee, mutta palvelun ostaja ei tahdo nähdä tarvetta sairaankujetuskapasiteetin nostamiselle. Nytkin jo joudutaan viikottain turvaamaan "naapuriapuun" kun oma kapasiteetti ei riitä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

Vartissa kerkiää pitkälle. Esimerkiksi 120 km/h kulkeva auto ajaa vartissa 30 kilometriä!!!

Ropleema vaan tulee siitä, että yksiköiden käyttöasteet = sidonnaisuus keikoille ei muutu 1:1 keikkamäärän suhteessa. Eli jos haja-asutusalueella yksi auto saa lisäkeikkaa 500 kpl vuodessa kun naapurikunnan varallaoleva yksikkö lopetetaan, se saattaa vastata käyttöasteessa 1000 kpl "omaa" keikkaa => kapasiteetti ei enää riitäkään. Pelkkää keikkamäärää tuijottamalla ei oikein voi tämmöisiä suunnitella.

Perusasiasta olen kyllä ihan samaa mieltä, varallaolon vähentäminen on välttämätöntä.

Link to comment
Share on other sites

Vartissa kerkiää pitkälle. Esimerkiksi 120 km/h kulkeva auto ajaa vartissa 30 kilometriä!!!

Ongelma tahtoo vaan olla se että maaseudun pikkuteillä, missä vartin yksiköitä eniten on, ei pystytä millään ajamaan 120km/h keskinopeudella. Tuohon keskinopeuteen pystyy ehkä vain valtateillä. Todellinen keskinopeus voisi olla 80km/h, eli kolmanneksen vähemmän. Tämä lisää viivettä heti viidellä minutilla. Ja tuskinpa se paikallistuntemuskaan naapurikylän autolla ihan parasta a-luokkaa on, joten tästäkin tulee helposti viivettä.

Ja sitten se suurin ongelma : Kansa tuskin olisi tästä ratkaisusta kovinkaan mielissään vaikka se olisikin oikea. Jotenkin se oman kylän ambulanssi on vaan niin tärkeä.

Henk.koht. en usko että varallaolo loppuu ennen lakimuutosta. Sitten voidaankin miettiä keinoja jouduttaa tälläistä lakia. Lähtökohtana pitäisi olla varallaolon poistaminen tai 15min yksiköiden siirtyminen 5 minutin varallaoloon. Tämä koskisi kaikkia kansalaistehtäviä ensisijaisesti suorittavia yksiköitä. 5min työntekijöille palkka voisi olla 50-75% kantturoissa varallaolon aikana. Tämä voisi olla realistinen ratkaisu. Tällä saavutettaisiin huomattavasti nopeampi palvelu kustannuksien karkaamatta käsistä. 5min varallaolevan yksikkö kannattaa jo lähettää elvyttämään, koska se voi saada jotain aikaankin. Vartissa peli on jo menetetty.

Joku fiksu ensihoitolääkäri totesi että hätätilapotilas tulisi tavoittaa alle kahdeksassa minutissa hälytyksestä mikä kuulostaa ihan järkevältä tavoitteelta. 5min valmiudessa olevalta yksiköltä se voi jo onnistuakkin.

Link to comment
Share on other sites

Ongelma tahtoo vaan olla se että maaseudun pikkuteillä, missä vartin yksiköitä eniten on, ei pystytä millään ajamaan 120km/h keskinopeudella. Tuohon keskinopeuteen pystyy ehkä vain valtateillä. Todellinen keskinopeus voisi olla 80km/h, eli kolmanneksen vähemmän. Tämä lisää viivettä heti viidellä minutilla. Ja tuskinpa se paikallistuntemuskaan naapurikylän autolla ihan parasta a-luokkaa on, joten tästäkin tulee helposti viivettä.

Kun kylältä löytyy koulutettu EVY niin on lähes sama tuleeko naapurikunnan lanssi vartin vai puolen tunnin kuluttua; ei sillä ole kokonaisuuden kannalta juurikaan merkitystä.

Ja sitten se suurin ongelma : Kansa tuskin olisi tästä ratkaisusta kovinkaan mielissään vaikka se olisikin oikea. Jotenkin se oman kylän ambulanssi on vaan niin tärkeä.

On, varsinkin mielikuvissa. Samankokoisissa naapurikylissä on usein tilanne ettei lanssia ole toisessa kunnassa ollut ikinä ja silti kuntalaiset ovat terveydenhuollon palveluihin aivan yhtä tyytyväisiä. Kuolleisuuteen tai faktapohjaiseen turvallisuuteen ei näillä muutoksilla yleensä ole vaikutusta - ehkä joitakin lapin ja saariston kuntia lukuunottamatta.

Lähtökohtana pitäisi olla varallaolon poistaminen tai 15min yksiköiden siirtyminen 5 minutin varallaoloon. Tämä koskisi kaikkia kansalaistehtäviä ensisijaisesti suorittavia yksiköitä. 5min työntekijöille palkka voisi olla 50-75% kantturoissa varallaolon aikana.

Eikö olis kohtuullista nämä kompromissit ja työntekijöiden etujen polkemiset alkas jo oleman historiaa - mun mielestä yksityisten kyytimiehet/naiset olis sen jo ansainnut..

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se ois ihan mukavaa saada ton kunnallisen puolenkin varallaolot pois... Mutta faktum (o. rectum) on se, että valmisteleva ministeriön mies esittää jotta varallaolot ei poistu, kuten tuolla em. skrivailin. Siinä pikkukunnat kuralle jos kyydit välittömään.  Jotka ovat saleissa istuneet kuuntelemassa ovat tämänkin kuulleet. Lisää mausteisuutta taitaa vielä tuoda tämä orastava talouden notkahdus; sattuu nämä valmistelut ja notkut olemaan samalla ajanjaksolla. Viime notkussakin hommelit muuttu lähes yhdessäyössä. Työmarkkinapoliittinen tilanne on täysin peilikuvassaan juuri nyt; työntekijän markkinat vaihtui työnantajan markkinoiksi  eikä vakituinenkaan työpaikka tahtonut pysyä kankkujen alla. Taitaa pyöriä muailma vaan akselinsa ympärillä. ::)

Link to comment
Share on other sites

Ongelma tahtoo vaan olla se että maaseudun pikkuteillä, missä vartin yksiköitä eniten on, ei pystytä millään ajamaan 120km/h keskinopeudella. Tuohon keskinopeuteen pystyy ehkä vain valtateillä. Todellinen keskinopeus voisi olla 80km/h, eli kolmanneksen vähemmän. Tämä lisää viivettä heti viidellä minutilla. Ja tuskinpa se paikallistuntemuskaan naapurikylän autolla ihan parasta a-luokkaa on, joten tästäkin tulee helposti viivettä.

Kun kylältä löytyy koulutettu EVY niin on lähes sama tuleeko naapurikunnan lanssi vartin vai puolen tunnin kuluttua; ei sillä ole kokonaisuuden kannalta juurikaan merkitystä.

Pitkälti vapaaehtoisuuteen perustuvaa ensivastejärjestelmää ei voi määrättömästi kuormittaa. Vapaaehtoisten voimin ei myöskään pidä pysyvästi paikata puutteita erikoissairaanhoitoa edustavassa ensihoitopalvelussa. Vpk:n ensivasteen liikkeelle saamisessa on jo nyt kyllin vaikeuksia, ihmiset käyvät töissä ja ehkä se ensivastekeikalle lähteminen ei muutenkaan aina kiinnosta. 

Ja sitten se suurin ongelma : Kansa tuskin olisi tästä ratkaisusta kovinkaan mielissään vaikka se olisikin oikea. Jotenkin se oman kylän ambulanssi on vaan niin tärkeä.

On, varsinkin mielikuvissa. Samankokoisissa naapurikylissä on usein tilanne ettei lanssia ole toisessa kunnassa ollut ikinä ja silti kuntalaiset ovat terveydenhuollon palveluihin aivan yhtä tyytyväisiä. Kuolleisuuteen tai faktapohjaiseen turvallisuuteen ei näillä muutoksilla yleensä ole vaikutusta - ehkä joitakin lapin ja saariston kuntia lukuunottamatta.

Uskon että yksikkömäärät ei vähene järkiperustein, vaan se oma kylän pirssi mielletään jatkossakin tarpeelliseksi.

Lähtökohtana pitäisi olla varallaolon poistaminen tai 15min yksiköiden siirtyminen 5 minutin varallaoloon. Tämä koskisi kaikkia kansalaistehtäviä ensisijaisesti suorittavia yksiköitä. 5min työntekijöille palkka voisi olla 50-75% kantturoissa varallaolon aikana.

Eikö olis kohtuullista nämä kompromissit ja työntekijöiden etujen polkemiset alkas jo oleman historiaa - mun mielestä yksityisten kyytimiehet/naiset olis sen jo ansainnut..

Asian markkinoinnissa kannattaa painottaa että potilaat ovat ansainneet välittömän lähtövalmiuden. Uppoaa kansaan kuin kuuma veitsi voihin.

15min yksiköiden siirtäminen 5 minuuttiin on ehdottomasti kompromissi turvallisuuden ja talouden välillä. Valitettavasti nyky-yhteiskunnassa ja vallitsevissa kilpailutusmalleissa raha painaa liikaa. Siksi pitäisin jo tätäkin parannusta oikeanlaisena kehityksenä, vaikka tavoitetasona täytyy olla välitön lähtövalmius.

Kansalainen Matti Meikäläinen on kiinnostunut siitä kuinka kauan ambulanssin tulo voi kestää. Mattia ei voisi vähempää kiinnostaa mitä mieltä ensihoitajat on lähtövalmiudesta. Mutta nimenomaan nämä Matit ja Maijat täytyy saada vaatimaan välitöntä lähtövalmiutta ja se onnistuu parhaiten kun he ymmärtävät sen olevan heidän oma etu. Omaa etuaan tavoittelevat on uskollisimpia asialleen. Koitetaan siis tehdä lähtövalmiudesta jokaisen kansalaisen asia, sitähän se oikeasti on!

Lupaan tarjota oluen sille joka antaa seuraavan juttuvinkin joka johtaa näkyvyyteen mediassa!

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...