Jump to content
MAINOS

Miten varallaolo saadaan loppumaan?


Ensihoitaja

Recommended Posts

mun mielestä meillä maksetaan varat ylitöinä jos menee tuo 114.75 h rikki. jos tulee vajaalista niin sillon maksetaan ilman ylityökorvausta (ei siis täytetä niitä vajaita aktiivejä).. niin ja kerroin taitaapi olla 25%

Link to comment
Share on other sites

MAINOS
  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Tuosta 5 minuutin varallaolostahan on jo olemassa tuomioistuimen päätös, että se on yhtäkuin välitön lähtövalmius. Sitovuus työhön on jo niin suuri, että ei voida puhua enää varallaolosta, vaan tulee maksaa täyttä palkkaa. Muistan näitä tapauksia olevan ainakin kaksi, missä asiaa on käsitelty oikeudessa. Toinen oli koptereiden lentäjien kohdalla ja olikohan toinen jonku Itä-Suomen firman kohdalla. Ei muista tarkkaan, kaivakaa joku esille joka muistaa.

Ennakkopäätöstä 15 minuutin varallaolosta ei taida olla olemassa, mutta sellainenhan olisi hyvä saada. Kuka vaan uskaltaa avata pelin? Siihen tarvittaisiin liiton ja jäsenten panos.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Link to comment
Share on other sites

Eikös ne ylityöt ole tessin mukaan maksettavia tunteja? Jos olet asiasta kirjallisesti sopinut voidaan ne antaa myös vapaana, mutta muistakaa kertoimet myös tässä. 50% ylityö on 1 tunnin osalta 1.5h vapaata ja 100% osalta 2h vapaata.. vapaat ei saa myöskään vähentää tuosta 114.45 jaksosta tunteja, eli on tuollatavoin palkallinen vapaa.

Tuleeko se sitten halvemmaksi antaa vapaana, en tiedä?? jos olet ylityövapaalla ja siihen tulee joku keikkalainen tekemään nuo tunnit (sinulle maksetaan perustunnit kuitenkin) ja keikkalaiselle maksetaan myös lomarahat ym. heti palkanmaksun yhteydessä...

Eikös -teme- varallaolon min. korvaus ole nykyään 28%? Jos suunniteltu lista jää vajaaksi on virhe työnantajan ja sinulle pitää peruspalkka maksaa. Jos taas omilla vuoronvaihdoillasi aiheutat miinustunteja voidaan se vähentää peruspalkasta.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

En todellakaan ala tallilla hengaamaan millään vajaalla palkalla. Jos minä olen työpaikalla niin siitä pitää maksaa täysi palkka. Samasta syystä en tee varallaolokorvauksella minkäänlaisia auton huoltotoimenpiteitä tai muuta työtä. Varallaololla minä vain olen kotona odottamassa kyytiä. Johan tuo on ihmisen aliarvioimista että on muka varallaololla 5 min lähtövalmiudessa tallilla ja saa siitä vähennetyn palkan. Vielä suurempaa kusetusta kuin tämä nykyinen.

Joku sanoi että hoidon laatuun ei voi vaikuttaa se, ollaanko varalla vai aktiiveilla. Jos vähät pennoset on kiinni siitä, kestääkö kyyti puoli tuntia vai tunnin, niin mielellään sen Alman tutkii perinpohjaisesti jo kotona. Voi olla että asiaan liittyy muutakin kuin pelkkä palkan juokseminen, toiset vaan menee siitä mistä aita on matalin. Toisaalta yksityisellä varmaan ainakin on monessakin paikassa käytössä ns. vakiotunnit, eli tietysti kyytistä merkitään aina 2 tuntia, vaikkei se olisi niin pitkään kestänytkään. No, tästä ei sen enempää, jokainen tekee työnsä parhaaksi katsomallaan tavalla, enkä minä ole niin pro, että voisin arvostella mikä tapa on oikein ja mikä väärin. Jokainen voi tarkastella asiaa omalta kohdaltaan.

Joka tapauksessa varallaolosysteemi on perseestä, siitä ei päästä mihinkään. Minäkin tarjoan ratkaisuiksi tuota järjestäytymistä, kansalaisten valistamista ja päättäjien painostamista. Ei taida monikaan kunnanisä tietää kuinka pitkä aika se 15 min on elottoman kohdalla, ei ennenkuin osuu mahdollisesti omalle kohdalle.

Olen myös samaa mieltä siitä, että SEHL:lla olisi nyt oiva paikka nostaa profiiliaan jäsentensä silmissä. Tehy neuvottelee, mutta eikö SEHL:n pitäisi nimenomaan pitää esillä ja nostaa keskusteluihin tällaisia asioita. Nyt taidetaan vaan kipsailla ja järjestää ryyppy- anteeksi opintopäiviä joilla kyllä on ansiokkaita luennoitsijoita ja hyvää ohjelmaa. Väkeä pois huvitoimikunnasta ja nostamaan kissa pöydälle!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoista muuten, että tähän keskusteluun ovat erittäin runsaslukuisesti ottaneet osaa ne, jotka eivät varallaoloa tee

Voisikohan johtua solidaarisuudesta..?

Tai sitten olemme tehneet. Omalta kohdalta voin sanoa, että moni paikka jossa ollaan ilta ja yö varalla ovat mielenkiintoisia ja hyviä paikkoja, jossa voisi työskennellä. Muttana on kuitenkin se että 3,12€ euron tuntipalkalla en halua olla töissä.

Niille on eri, jotka asuvat ihan ambulanssitallin nurkalla.Itse joutuisin joka tapauksessa asumaan asemalla, joten mieluummin teen sitä pienissä pätkissä ja täydellä palkalla. Minusta varallaolo heikentää yleisesti muunmuassa alan palkka kehitystä ja työ ehtoja. Jos toisessa paikassa voidaan maksaa Ambulanssin päivystämisestä 6.24 €:a tunnista ja toisessa joudutaan maksamaan esimerkiksi 26, 97 €, niin kyllä siinä täyden hinnan maksajat saattavat alkaa miettiä, että josko mekin ostettais sellainen halvempi vaihtoehto. Kaikkialla se tosin ei ole mahdollista, sillä keikkaa on niin paljon. Ongelmana on sellaiset paikat, jossa ei välttämättä ole riittävästi keikkaa työllistämään yhtä ambulanssia.

Varallaolon kohtuudesta laki määrää että se ei saa haitata kohtuuttomasti vapaa aikaa. Jos ajatellaan, että normaali työmies on sidottu työhön pyöreät 40 tuntia viikossa. Se tekee viitenä päivänä viikossa työtä 8 tuntia. Ambulanssi ukko jatkaa siitä vielä 16 tuntia varalla, ollen jatkuvasti sidottu työpaikan välittömään läheisyyteen. Eli ambulanssi ukko on sidottu työhön kolminkertaisen määrään normaali työntekijään verrattuna. Minusta tuo alkaa olla jo melko kohtuuton määrä ja haittaa vapaa-aikaakin. Esimerkiksi säännällinen harrastus ei tuolla systeemillä ole mahdollinen. Lisäksi vielä kun viikonloppuisin usein ollaan pelkästään varalla, jää tulee varallaolon määräkisi jo melkoinen nippu tunteja.

Minusta ei kenenkään pidä myydä itseään ilmaiseksi. Varallaolosta pitäisi saada edes kohtuullinen korvaus, jota ei 26% missään tapauksessa ole.

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Link to comment
Share on other sites

Toki paljon riippuu myös työvuorojärjestelyistä ja siitä, paljonko niitä suunniteltuja aktiiveja on. Itse olen siinä "onnellisessa" asemassa että poliorjuutta vastaan meillä on aktiivit 7-22. Töitä tehdään vrk kerrallaan ja välissä 1-3 vapaata. Viikonloppuja on 1-2 /kk ja niistäkin vain su kokonaan varalla. Arki- ja lauantaipyhät samoin varalla. Eli varsin ihmillinen työtahti meillä kuitenkin noissa puitteissa. Pahin varallaolosysteemin seuraus on mielestäni se, että illat ja yöt ollaan varalla ja tehdään useamman päivän putkia, jolloin ollaan väsyneenä ajossa, mikä ei voi olla kenenkään mielestä turvallista. Plus jos sinne polille pitää ilmaantua aamulla nuokkumaan, vaikka yö olisi ajettu kokonaan. Kannattaa muuten muistaa myös ensihoidon vastuulääkärin suunta. Hänhän on yleensä yksi niistä, joka sanoo sanasensa siitä, missä lähtövalmiudessa auto on.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa muuten muistaa myös ensihoidon vastuulääkärin suunta. Hänhän on yleensä yksi niistä, joka sanoo sanasensa siitä, missä lähtövalmiudessa auto on.

Vastuulääkäri voi sanoa jotain siinä vaiheessa kun kilpailutusta valmistellaan, mutta sen jälkeen mennään tarjouspyynnön ja sopimuksen mukaan. Ei sopimuksen yli voi kävellä, nykypäivänä (markkina)oikeudelta ei voi välttyä jos semmoista tekee.

Link to comment
Share on other sites

No eikö se juuri ole se vaikuttamisen paikka: mitä kunta haluaa ja mistä se maksaa? Siinä vaiheessa on turha rutista kun kunta kilpailuttaa ja haluaa auton olevan välittömässä 8-16 arkisin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Vastuulääkäri yleensä on asiantuntija jonka ajatukset otetaan huomioon. Eriasia miten kilpailutus hoidetaan ja miten lopulta vaikuttaa tämä asia..

Isompia alueita katsellessa (kuin oma pieni kunta) voi olla hyviäkin malleja tulossa. Kaikki riippuu vain miten voimakkaasti vastuuhenkilö ajaa asiaa ja kuinka hän poliittiselle taholle/kilpailutuksia tekevälle taholle saa mielipiteensä läpi

Link to comment
Share on other sites

Mutta kaikki keinot kannattaa yrittää, eikö? Monessa kunnassa ensihoidon vastuulääkäri taitaa olla pelkkä kumileimasin, jolla ei ole resursseja eikä mielenkiintoa puuttua sairaankuljetuksen asioihin kuin vetelemällä nimiä papereihin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Mutta kaikki keinot kannattaa yrittää, eikö? Monessa kunnassa ensihoidon vastuulääkäri taitaa olla pelkkä kumileimasin, jolla ei ole resursseja eikä mielenkiintoa puuttua sairaankuljetuksen asioihin kuin vetelemällä nimiä papereihin.

Jep jep. Ja sama ongelma vaivaa sairaanhoitopiirejäkin. Tyypillisesti shp:n vastuulääkäri on ajautunut hommaansa ja hoitaa sitä enemmän tai vähemmän OTO. Harvassa ovat ne vastuulääkärit, jotka on valittu hakuprosessin kautta ja joilla on oikeasti työaikaa käyttää siihen hommaan.

Lisäksi lääkärin asiantuntemus edustaa ensihoidon kokonaisuuden kannalta aika kapeaa siivua. Varsinaisesta ensihoitotyöstä on harvalla vastuulääkärillä kokemusta, henkilöstöhallinnosta, kaluston ylläpitoon liittyvistä ratkaisuista tai näistä valmiuskysymyksistä vielä harvemmalla.

Ensihoito tarvitsee vastuulääkäreiden lisäksi omat asiantuntijat kehittämään toimintaa.  Osaan sairaanhoitopiireistä näitä vastuuhoitajia tms. on jo palkattukin.

Link to comment
Share on other sites

Villi veikkaus on se, että suurin osa suomenmaan ensihoidon vastuulääkäreistä ei ole ikinä astunut jalallaankaan ambulanssiin. Muutama vuoro mukana voisi tehdä ihmeitä. Toki on niitä vastuulääkäreitä, jotka ovat kiinnostuneita ja tietävät mistä on kyse, mutta valitettavasti heidänkin resurssinsa työajalla hoitaa asioita ovat rajalliset. Joskus on jossain työpaikassani ollut vastuulääkäri, joka on omalla ajallaan halunnut osallistua esim. ensihoidon harjoituksiin, mutta eihän voi vaatia että lääkäri sen enempää kuin mekään käyttäisimme asioiden parantamiseen omaa aikaamme. Toisaalta resurssipula taitaa pahiten vaivata juuri tuota vastuulääkärin kehitystyöhön osallistumista, kun pitäisi se leipätyökin hoitaa.

Itse näkisin yhtenä vaihtoehtona laajemman ensihoitoasiantuntijoista koostuvan ryhmän työskentelyn alan hyväksi. Ryhmässä tulisi olla kokenut ensihoitolääkäri ja untuvikko oppimassa. Sen lisäksi eri toimijoilta ja eripuolilta maata ensihoidon kentän ihmisiä, joilla erilainen työhistoria. Esim. Kymmenkunta hoito/pelastusalan tekijää pelastuslaitoksilta, yksityiseltä, spr:ltä, tk:n autoista jne. Lisäksi muutama ensiavun edustaja (sh/lh, ei mitään oh) ja oppilaitosten edustajia, jotka suunnittelevat ja kouluttavat tulevia ensihoitajia (sh/lh). Toki myös liiton edustaja voisi olla mukana ryhmässä ainakin osaa asioita käsiteltäessä. Ksh:kin osallistuminen ryhmään voisi olla suotavaa. Ryhmään ihmisiä ei valittaisi vain nimen/alueen/pärstäkertoimen perusteella vaan siinä olisi tavallisia ensihoidon ammattilaisia, ei niitä, jotka jo kirjoittavat joka kirjaan.

Tällaisen ryhmän tehtävänä olisi laaja-alaisesti pyrkiä vaikuttamaan ja kehittämään ensihoidon asioita, aina koulutuksesta työelämään. Tällöin eri alueella työskentelevien kokemus tukisi kehitystä ja asioita voitaisiin katsoa eri näkökulmista. Nyt päätöksiä tehdään yhden tai muutaman ihmisen porukalla, jolloin asioihin saadaan hyvin suppea näkökulma tai yhtä organisaatiota kohtuuttomasti suosiva ohjeistus, koska laaja-alainen näkemys työstä ja työolosuhteista puuttuu.

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Pahin varallaolosysteemin seuraus on mielestäni se, että illat ja yöt ollaan varalla ja tehdään useamman päivän putkia, jolloin ollaan väsyneenä ajossa, mikä ei voi olla kenenkään mielestä turvallista. Plus jos sinne polille pitää ilmaantua aamulla nuokkumaan, vaikka yö olisi ajettu kokonaan.

Laskettiin että yksityisellä on edelleen systeemejä joka sitoo työntekijän jopa 65 prosenttisesti, kun taas välittömässä tuo työsidonnaisuus on usein noin 25%. Eli varallaololla tehty työmäärä saattaa olla jopa kolmenkertainen ja silti palkkataso ei välttämättä ole merkittävästi suurempi kuin välittömässä työskentelevällä. Ihme ettei näihin 5-10 vuorokauden työskentelyputkiin ei ole mikään instanssi puuttunut, vaikka kolareita yms. vaaratilanteita on viime aikoina ollut aivan riittävästi.
Link to comment
Share on other sites

Tässä vielä lista mun ajatuksista haukuttavaksi :o :

1. Sairaankuljettajien järjestäytymisaste ja osuus liitossa (kaikissa niissä) on niin mitätön ettei sillä varallaoloa todennäköisesti paljoa heiluteta saati kaadeta. Tarvitaan muita keinoja, kuten selkeä laki.

2. Lain saamiseksi meidän on ymmärrettävä se lähtökohta miksi tätä työtä tehdään. Tätä tehdään nimittäin potilaiden hyväksi, ei palkan tai kotivarallaolon. ihan oikeasti, uskokaa ettei ketään kiinnosta meidän sairaankuljettajien (muutama hassu % liitoissa) vikinä kalustohallissa! Jos kiinnostaisi asiaan puututtaisiin ja olisi jo puututtu. Mitä sanoisikaan tehy jos varallaoloa tarjottaisiin seinien sisäpuolelle tyyliin "leimaat ittes aina kun menet osaston puolelle, kahvihuoneessa sulla juoksee se 28% palkka.." Eli ei kiinnosta..

3. On siirryttävä (populismin keinoin :) ) markkinoimaan välitöntä lähtövalmiutta kansalaisille välttämättömänä ja turvallisuutta todellisesti parantavana keinona. On saatava kansa vaatimaan välitöntä lähtöä samaan tapaan kuin se vaati aikanaa pelastushelikoptereita pysymään taivaalla. Usko Mediheliin on niin kova kansalla, koska sen brändi on niin pirun hyvä. "se lääkäri tuo sen avun" Kansa vaatii ja päättäjät uskoi. Nyt kansan pitäisi herättää vaatimaan itselleen riittävän nopeaa ambulanssi palvelua.

4. Yrittääkö joku sanoa että välittömässä lähtövalmiudessa olevia ei enää kiinnosta hoitaminen? Meeppäs sanomaan toi osaston kahvihoneeseen.

5. Kaikki muut, eli myös päättävät tahot (ei suuret ensihoitojumalat...) katsoo ajan kustannuksien suhdetta. 5min on kompromissi ajan ja kustannuksien väliltä ja potilaan kannalta se on parempi. Ketään päättäjistä ei kiinnosta saatko päivystää kotona vai joudutko olemaan asemalla. 50-75% palkalla voisi luulla jo asemalla viihtyvänkin. Ja muistakaa että samassa suhteessa kasvaa myös lisät päivystysajalta. Esim sunnuntaina 10€ tuntipalkalla: 15min 5.6€/h,5min systeemissä 10-15€/h!! Eikö kuulosta jo paljon paremmalta! Samalla tavalla vähennykset tulee tuntimääriin. Jos pitää tehdä 114.45h/vko aktiivia niin jos yhdeltä varallaolotunnilta kertyy 16.8min "aktiivia" 28% systeemissä, niin 50%-75% olisi jo 30-45min aktiivia/h. Siitä on sitten helppo laskea että tuo 114,45h tulee vähän pirusti nopeammin täyteen 50-75% systeemillä. Korjatkaa ihmeessä jos mun sivistyksessä tiedoissa tai laskuissa on vikaa, varallaolon asiantuntija en ole.

6. Välittömään lähtövalmiuteen tähdätään!

7. Korostan että nämä oli vain mun mielipiteitä. Toivottavasti olin väärässä liittojen voiman suhteesssa ja siinä että meille edes tarjottaisiin mitään muuta kuin välitöntä.

1. Meillä on jo laki, jossa on asialle raamit. Työaikalaki. Sen koeponnistamiseen tarvitaan useimmiten ammattiliiton apua.

2. Sairaalan seinien sisäpuolella työskentelevä väki ei usein uskokaan, miten hassusti asiat ovat seinien ulkopuolella. Enkä ihmettele. Sairaalan seinien sisäpuolella työskentelevät eivät moiseen suostuisi ja osaisivat asiaan puuttua.

3. Tätä on jo kiotettu ilman suurempaa menestystä. Populismin ehkä paras saavutus on oikeuskanlerin yskäisy ja sen seuraukset. Niilläkään ei ole suoraa tekemistä varallaolon kanssa. Koittakaa käsittää jo, että se on ihan eri juttu.

5. Missä vielä varallaolon aikana tehtyä työtä käytetään 114,75h / 3vk aikajakson täydentämiseen? Se on laitonta. Listoihin tulee laittaa 114,75h / 3vk ja jos varallaoloa teetetään maksetaan sen korvaus ja sinä aikana tehty työ erikseen. työ ylityönä. Tai jos niin sovitaan voidaan vastaava määrä antaa vapaana seuraavasta 114,75 h / 3vk periodista.

Onko tämä nyt niin vaikeaa?

Link to comment
Share on other sites

jos teillä on huonoja sopimuksia työpaikalla mm. listojen täyttämistä varallaololla. niin irtisanokaa kaikki paikalliset sopimukset ja vaatikaa vaikka 3kk kuluessa, että aletaan noudattamaan työehtosopimuksen ehtoja. Jos on vielä ongelmia niin yhteys liittoon ja uskon, että työnantajan on silloin aika vaikeaa enään asiaa vastustaa. Jos ette ole järjestäynyt niin omapa on ongelmanne, ajakaa keikkaa varallaolosta niin kuin tähän asti...

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Link to comment
Share on other sites

jos teillä on huonoja sopimuksia työpaikalla mm. listojen täyttämistä varallaololla. niin irtisanokaa kaikki paikalliset sopimukset ja vaatikaa vaikka 3kk kuluessa, että aletaan noudattamaan työehtosopimuksen ehtoja. Jos on vielä ongelmia niin yhteys liittoon ja uskon, että työnantajan on silloin aika vaikeaa enään asiaa vastustaa. Jos ette ole järjestäynyt niin omapa on ongelmanne, ajakaa keikkaa varallaolosta niin kuin tähän asti...

mutta kun liitto itse siunasi tämän asian ! Ei ole sieltäkään apua saatavissa - päätökset tehdään ihan jossain muualla. Kunnallispolitiikassa sekä tarjousasiapyynnöissä.

Link to comment
Share on other sites

Vapaamuotoinen varallaolo on todettu käräjäoikeus tasolla ja työoikeudessa laittomaksi työaikamuodoksi sairaankuljetuksen kohdalla. Siis sellaisten yksikköjen kohdalla jotka suorittavat kiireellistä (A,B,C) sairaankuljetusta.

Link to comment
Share on other sites

On kokeiltu vanhassa työpaikassa ja toimi. Lopullinen parannus oli kuitenkin työpaikan vaihto.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Link to comment
Share on other sites

Vapaamuotoinen varallaolo on todettu käräjäoikeus tasolla ja työoikeudessa laittomaksi työaikamuodoksi sairaankuljetuksen kohdalla. Siis sellaisten yksikköjen kohdalla jotka suorittavat kiireellistä (A,B,C) sairaankuljetusta.

Viittaatko tällä siihen Vantaan juttuun, vai onko jotain oikeuden päätöstä jossa todettaisiin nimen omaan _varallaolo_ laittomaksi? Vantaan sk:n jutussahan todettiin että palkka ei voi tulla varallaolosta jos lähtövalmius on kuitenkin välitön. Ei varallaolo sinänsä ollut käräjöinnin kohteena.

Link to comment
Share on other sites

Vantaan käräjäoikeus nimenomaan totesi, että jos sairaankuljettaja tekee työtään VASTUULLISESTI niin varallaolo ei tule kysymykseen. Ts. jos työhön kuuluu kiirekeikkoja niin niitä ei voi hoitaa varallaolosta käsin. Tätä käräjäoikeuden päätöstä ei vaan kukaan ole vienyt eteenpäin. Myös työoikeudessa oli aikoinaan päätös jossa todettiin saku tessin varallaolon määrien haittaavan merkittävästi työntekijän vapaa-aikaa.

Link to comment
Share on other sites

Olen myös samaa mieltä siitä, että SEHL:lla olisi nyt oiva paikka nostaa profiiliaan jäsentensä silmissä. Tehy neuvottelee, mutta eikö SEHL:n pitäisi nimenomaan pitää esillä ja nostaa keskusteluihin tällaisia asioita. Nyt taidetaan vaan kipsailla ja järjestää ryyppy- anteeksi opintopäiviä joilla kyllä on ansiokkaita luennoitsijoita ja hyvää ohjelmaa. Väkeä pois huvitoimikunnasta ja nostamaan kissa pöydälle!

Nyt joutuu avautumaan.

Olen itse katsonut vuoden SEHL:n hallitustoimintaa sisältä päin ja voin vain todeta kuinka helppoa on muuttaa asioita, NOT!

Ensinnäkin toivoisin ihmisiltä aktiivisuutta alueyhdistyksissä, joita taitaa olla 8kpl? Kun siellä toimii, niin oppii ymmärtämään kuinka homma toimii isommissa ja sitäkin isommissa piireissä. Ymmärrän kyllä että kipsaamisen imago on kiinni SEHL:ssä, ehkä hiukan liikaakin, mutta sen muuttamiseen menee hetki jos toinenkin? Oikeasti se vaatii tekijöitä kaikilla osa-alueilla.

Ensi syksynä taas valitaan uutta hallitusta opintopäivien yhteydessä Jyväskylässä, ole(n) paikalla, niin voit vaikuttaa asioihin!

Ai niin; VARALLAOLO on perseestä!

Kiitos.

Link to comment
Share on other sites

Hullu saa olla se joka Riäkkylässä "töissä" on ollut. Tuttuja päätöksiä molemmat. Joka tapauksessa jos ostaja puolella on kunta niin sehän siitä vastaa mitä alueelleen haluaa. Sinne pitää vaikuttaa. Kun vaksiliitto vaihtui sehl:ksi, alkoi usko horjua sen vaikutusmahdollisuuksiin  >:D

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...