Jump to content

Töitä ensihoidossa


pasi

Recommended Posts

Tuo "sovelletaan teknisten sopimusta" hiukan sattuu korvaan - kyseessä on kuitenkin selkeästi laillistetun terveydenhoitoalan ammattihenkilön tehtävänkuva ainakin hoitotasolla. Omalta osaltani lopetan aiheesta vinkumisen tähän... ;)

Link to post
Share on other sites

Meilläkin sovellettiin ennen teknistäsopimusta ja vieläpä niin, ettei se ollut kovinkaan eduksi terveydenhuoltoalan tutkinnon suorittanutta kohtaan. Silloin peruspalkka oli palomiehen kanssa sama 1582,50€ ja hoitotasolla toimivat saivat huiman 7,5% hoitotason korotuksen. Mutta tuo, että henkilöille maksetaan tuolta teknisestä sopimuksesta ensihoitajalle kuuluvaa liksaa kuulostaa ihan mielestäni kohtuulliselta ja verrattuna KVTESin hoitajan hommiin kokemuslisätkin tulevat aikaisemmin vastaan. Jos olisin osannut ruotsinkieltä edes kohtalaisesti olisin varmasti hakenut tuonne töihin (vaikken usko, että olisin päässytkään).

Link to post
Share on other sites
Meikäläinen

Eikös Kanta-Hämeen pelastuslaitoksella Hämeenlinnan alueella ole käytössä joku ylläkuvatun kaltainen kierto toimipisteiden välillä ?

Ei

Kierto on suotavaa, mutta perustuu täysin työntekijöiden vapaaehtoisuuteen sekä oma-aloitteisuuteen. Kiertoa asemien välillä jonkin verran on, työntekijät sopivat ne aina keskenään ja etsivät itse niin sanotut "vastakappaleensa" kiertämisen suhteen. Heittovuoroja voi asemalta toiselle olla johtuen äkillisistä sairaslomista tai vastaavista. Tämä on tosin täysin satunnaista. Kierrolla on toki hyviäkin vaikutuksia, mutta sitten on myös toinen puoli.

Henkilö joka haluaa kiertää = motivoiva vaikutus

Henkilö joka ei halua kiertää = ei motivoiva vaikutus

eli toiseen suuntaan kun kumarrat niin toiseen pyllistät tai jotain...

Päiväsakujen henkilökuntaa "nostetaan" aina vuorokautiseen rytmiin kun se vain mahdollista on esimerkiksi kesälomien ajaksi tai pitkien sairaslomien ajaksi.

Link to post
Share on other sites

42h poikkeuslupa ei onnistunut toisella pelastuslaitoksella muussa kuin vrk rytmissä, kun asiaa alettiin selvittämään.

Tätä kysyin Kuikalta, ja hän tiesi naapuri alepan toimintamallit sekä sen, ettei työsuojeluviranomainen ollut myötämielinen poikkeusluvan soveltamisessa päivätabiksessa. Mutta, hyö olikin asiaa selvitellyt ja todenneet, että heilläpä luvat riittävät, ja ovat sen erikseen varmistaneet työsuojelusviranomaiselta sekä johtavilta liitoilta..

Toiset osaa, toiset ei...

Link to post
Share on other sites

42h poikkeuslupa ei onnistunut toisella pelastuslaitoksella muussa kuin vrk rytmissä, kun asiaa alettiin selvittämään.

Tätä kysyin Kuikalta, ja hän tiesi naapuri alepan toimintamallit sekä sen, ettei työsuojeluviranomainen ollut myötämielinen poikkeusluvan soveltamisessa päivätabuksessa. Mutta, hyö olikin asiaa selvitellyt ja todenneet, että heilläpä luvat riittävät, ja ovat sen erikseen varmistaneet työsuojelusviranomaiselta sekä johtavilta liitoilta..

Toiset osaa, toiset ei...

Hyvä se on että nämä ylipitkät työviikot ja 24 h:n työvuorot tulee poistumaan jollakin aikavälillä. Tietysti jossakin elämänvaiheessa ja tietyssä iässä nämä voi tuntua hyviltä systeemeiltä, mutta kokonaisuuden kannalta on parasta että työaikalakeja noudatetaan ilman kikkailuita.
Link to post
Share on other sites

Hyvä se on että nämä ylipitkät työviikot ja 24 h:n työvuorot tulee poistumaan jollakin aikavälillä. Tietysti jossakin elämänvaiheessa ja tietyssä iässä nämä voi tuntua hyviltä systeemeiltä, mutta kokonaisuuden kannalta on parasta että työaikalakeja noudatetaan ilman kikkailuita.

Puolensa ja puolensa. Mitä pienempään kylään mennään, sitä useampi työntekijöistä on ulkopaikkakunnalta ja toisaalta sitä pidempiä on keikat.

Kunnissa, joissa työvoima asuu lähellä asemapaikkaa ja sairaalakin edes puolen tunnin ajomatkan päässä, tuo normaali jaksotyö saattaisi toimia melko kitkatta.

Sitten taas jos työmatkaa on vaikka se 100 kilometriä suuntaan niin sen ajaminen 1-2 kertaa vikossa on aivan eri asia kuin 4-7 kertaa viikossa ja vaikka 80 km päähän jos pitää lähteä kuljettamaan vartti ennen vuoronvaihtoa niin kyllähän siellä aikaa menee taas. Niin menee pidemmilläkin vuoroilla, mutta sekin on taas eri asia oletko 2 tuntia sovittua pidempään töissä kerran viikossa vai kolme kertaa viikossa.

Muuten kyllä itsekin pidän 8-tuntisista. Varsinkin kun on tottunut ssk-laisessa varallaoloautossa päivystämään 3 vrk putkeen niin normaali iltavuoro tuntuu jokseenkin samalta kuin kaupassa käyminen ja virtaa riittää sille päivälle vaikka mihin töiden jälkeenkin.

Ps. Työaikalain mukaisista vuoroista poikkeaminen tulee tapahtua työntekijöiden aloitteesta, eikä ketään voi pakottaa tekemään pitkiä vuoroja, ellei niitä itse halua tehdä. Tietysti käytännön järjestelyt ovat vähintäänkin hankalia jos yksi työntekijöistä haluaa tehdä normaalin jaksotyön mukaan ja 25 vuorokausirytmissä.

Link to post
Share on other sites

Itse olen ainakin huomannut että 12 tunnin vuoro tuntuu pidemmältä kuin 24 tunnnin koska silloin odottaa vähintään puolet päivästä että illalla pääsee pois

Link to post
Share on other sites

Meilläkin sovellettiin ennen teknistäsopimusta ja vieläpä niin, ettei se ollut kovinkaan eduksi terveydenhuoltoalan tutkinnon suorittanutta kohtaan. Silloin peruspalkka oli palomiehen kanssa sama 1582,50€ ja hoitotasolla toimivat saivat huiman 7,5% hoitotason korotuksen. Mutta tuo, että henkilöille maksetaan tuolta teknisestä sopimuksesta ensihoitajalle kuuluvaa liksaa kuulostaa ihan mielestäni kohtuulliselta ja verrattuna KVTESin hoitajan hommiin kokemuslisätkin tulevat aikaisemmin vastaan. Jos olisin osannut ruotsinkieltä edes kohtalaisesti olisin varmasti hakenut tuonne töihin (vaikken usko, että olisin päässytkään).

Tästä on ihan yksinkertainen ennakkotapaus kainuu pelastuslaitokselta. kekkulipalopäällikkö oli kusettanut henkilökuntaa juuri tuolla palomiehen palkalla. mutta kun tessissä on selvä pykälä siihen, että jos työajasta yli puolet tehdään sakuhommia niin palkka kuuluukin olla jo työnvaativuuden kautta tuosta 1600e -> 2200 euron. Laittakaa liitto asialle ni siinäpä kekkulikusetus hoitohenkilökuntaa kohtaan loppuu palokunnanasemilla.

Link to post
Share on other sites

24h vuorot on parasta mitä voi vaan toivoa. Ei paljoa opiskeltais jos olis 12h vuorot. Ja monella tulis varmaan ongelmia lastenhoidon kanssa. Jos ei jaksa olla 24h putkeen niin päivähommia on varmasti tarjolla.

Link to post
Share on other sites

24h vuorot on parasta mitä voi vaan toivoa. Ei paljoa opiskeltais jos olis 12h vuorot. Ja monella tulis varmaan ongelmia lastenhoidon kanssa. Jos ei jaksa olla 24h putkeen niin päivähommia on varmasti tarjolla.

Kyllä sen 24h jaksaa, mutta ykkösvapaat on välillä aika saatanallisia. Välillä työrytmi tuntuu siltä, että on työ -> ykkösvapaa -> vapaa -> valmistautuminen, ei kovin levollista.

Link to post
Share on other sites

24h vuorot on parasta mitä voi vaan toivoa. Ei paljoa opiskeltais jos olis 12h vuorot. Ja monella tulis varmaan ongelmia lastenhoidon kanssa. Jos ei jaksa olla 24h putkeen niin päivähommia on varmasti tarjolla.

Kyllä sen 24h jaksaa, mutta ykkösvapaat on välillä aika saatanallisia. Välillä työrytmi tuntuu siltä, että on työ -> ykkösvapaa -> vapaa -> valmistautuminen, ei kovin levollista.

Tähän kaksneloseen moni turtuu vanhemmiten, etenkin jos aktiivit alkavat paukkumaan lähelle 12 tuntia niin ei hyvä ei. Minun mielestä melekäs kompromissi on 12-tunnin vuoro; A+Y+3VP tai mieluiten A+A+3VP...
Link to post
Share on other sites

24h vuorot on parasta mitä voi vaan toivoa. Ei paljoa opiskeltais jos olis 12h vuorot. Ja monella tulis varmaan ongelmia lastenhoidon kanssa. Jos ei jaksa olla 24h putkeen niin päivähommia on varmasti tarjolla.

Kyllä sen 24h jaksaa, mutta ykkösvapaat on välillä aika saatanallisia. Välillä työrytmi tuntuu siltä, että on työ -> ykkösvapaa -> vapaa -> valmistautuminen, ei kovin levollista.

Tähän kaksneloseen moni turtuu vanhemmiten, etenkin jos aktiivit alkavat paukkumaan lähelle 12 tuntia niin ei hyvä ei. Minun mielestä melekäs kompromissi on 12-tunnin vuoro; A+Y+3VP tai mieluiten A+A+3VP...

Meillä tehtiin päivä+yö+2vp rytmillä.Päivä 9 tuntia ja yö 15 tuntia. Jokatoinen viikonloppu oli kaksi päivää ja joka toinen kaksi yötä. Ihan mukava työrytmi muuten, mutta firiksen tekemiseen jäi vähemmän aikaa. Tasoitusjakso oli 52 viikkoa ja 6 kertaa vuodessa oli tasoitusvapaa, joiden avulla sai sitten niitä pitkiäkin vapaita.Työaikaa vaihdettiin juurikin sen takia että aktiivit alkoivat olemaan järjestetään yli 12h kiireisimmillä asemilla. Käsittääkseni tuota 9/15 työaikaa on ehdoteltu Hyvinkäälle piirin autojen työajaksi ja vihreiden vaatteidein ansiosta erottuvuus muista on taattua!

Eivät ainakaan työmahdollisuudet kesken lopu

https://customers.nextime.fi/seuturekry/JWJobViewAction.np?id=1696

https://customers.nextime.fi/seuturekry/JWJobViewAction.np?id=1697

Link to post
Share on other sites

vihreiden vaatteidein ansiosta erottuvuus muista on taattua!

OPN ikävöi Tuusulaa? Eipä KUPin duunarit lainaile vaatteita asemilla :D

Link to post
Share on other sites

vihreiden vaatteidein ansiosta erottuvuus muista on taattua!

OPN ikävöi Tuusulaa? Eipä KUPin duunarit lainaile vaatteita asemilla :D

No eipä tosiaan sekoitu kledjut keskenään...? Haetaanko nyt vielä vaatteiden väreilläkin selkeyttä, että minkätasoisesta yksiköstä astut potilaan luokse?!?

Link to post
Share on other sites

vihreiden vaatteidein ansiosta erottuvuus muista on taattua!

OPN ikävöi Tuusulaa? Eipä KUPin duunarit lainaile vaatteita asemilla :D

No eipä tosiaan sekoitu kledjut keskenään...? Haetaanko nyt vielä vaatteiden väreilläkin selkeyttä, että minkätasoisesta yksiköstä astut potilaan luokse?!?

Ei tuo nyt mikään uusi asia ole. Päijät-Hämeen palokunnassa perustason sairaankuljettajilla on ollut vihreät vaatteet jo kauan ja satakunnassa on kuulemma käytössä jonkinlainen "arvomerkki" hihassa. :)

Link to post
Share on other sites

Ei tuo nyt mikään uusi asia ole. Päijät-Hämeen palokunnassa perustason sairaankuljettajilla on ollut vihreät vaatteet jo kauan ja satakunnassa on kuulemma käytössä jonkinlainen "arvomerkki" hihassa. :)

Yksi viiva perustaso, kaksi viivaa hoitotaso. Lääkärillä oli muistaakseni yksi paksu viiva. Kai kenttäjohtajillakin jotkut omat merkkinsä on.


En ole varma oliko nää täällä jo, mutta kanta-hämeen pelalla 8 perustason ja 14 hoitotason paikkaa auki.

Perustason paikoista 6 määräaikaisia toimia siirtoautoissa, päivävuoro painotteisesti. Jatko selviää kun siirrot kilpailutetaan uudestaan.

2 paikkaa vakituisia, jotka lokakuuhun asti toimii 12 tunnin aktiiveilla + varallaololla ja sen jälkeen siirtyvät vuorokausirytmiin.

Hoitotason paikoista 2 määräaikaisia.

Pt: http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=7832996&index=16&anchor=7832996

Ht: http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=7832997&index=11&anchor=7832997

Link to post
Share on other sites

Varallaoloa (vuoden alussa vähenee?), pitkät kuljetusmatkat = saat hoitaa kipeitä vähän pidemmälle kuin kaupungissa, hoitaa kaiketi myös turvapuhelintehtäviä. Suuri osa porukasta on kuulopuheiden mukaan hoitotasoista, eli rekrytointi on painottunut siihen suuntaan. Mun käsityksen mukaan suht Ok paikka.

Link to post
Share on other sites

http://www.mol.fi/pa...&anchor=7843227

Oulu-Koillismaan pelastusliikelaitoksella on haettavana yksitoista perustason sairaankuljettajaa

Sijoituspaikka on toimen vastaanottohetkellä Oulun seudun vakinaiset paloasemat.

Palvelussuhde: Määräaikainen toimi sopimuksen mukaan, kuitenkin enintään 31.12.2012 saakka.

..............

Sairaankuljettajan tehtävän kelpoisuusehtona on ensijaisesti tehtävään soveltuva terveydenhuoltoalan tutkinto tai toissijaisesti pelastajan tutkinto. Toimen hoitaminen edellyttää voimassa olevaa B-luokan ajokorttia. Eduksi luetaan ensihoitajan AMK-tutkinto tai sairaanhoitajan tutkinto, joka sisältää 30 opintopisteen verran ensihoidon opintoja. Lisäksi eduksi katsotaan kokemus sairaankuljettajan tehtävistä.

Harmi vaan kun määräaikaisia. Sopimus päättyy vai mistä lienee johtuvan?

Link to post
Share on other sites

Nuo Oulun paikathan on sen takia määräaikaisia,koska kunnathan on sanonu sakusopimukset irti 2012 vuoden loppuun ja sen jälkeen hommaa pyörittää sairaanhoitopiiri ja sen palvelutasopäätös ei ole tullut vielä joten kukaan ei vielä tiedä varmasti millä konseptilla pohjois-pohjanmaalla piipaa autot ajelee 2013 vuoden alusta.Eli toden näköistä on että työt tuonkin jälkeen varmasti jatkuu tavalla tai toisella..

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Rekisteröidy yhteisöömme

    Tervetuloa joukkoon!

×
×
  • Create New...