Jump to content
MAINOS

Kunta-alan työehtosopimusneuvottelut 2010


spärlä

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 65
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Missä sellanen firma on? Mäkin haluan sinne töihin.

Sun pitää vaihtaa alaa, jossain yksityisellä pienellä pajalla voi vielä miessukupuoli olla palkkaan vaikuttava asia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä sellanen firma on? Mäkin haluan sinne töihin.

Sun pitää vaihtaa alaa, jossain yksityisellä pienellä pajalla voi vielä miessukupuoli olla palkkaan vaikuttava asia.

Saattaa että eroa on laajemmaltikin. Toisaalta EK sanoo naisten ja miesten palkkaerojen johtuvan siitä että naiset hakeutuvat huonompipalkkaisiin ammatteihin, toisaalta tuorehko väitöstutkimus sanoo että naiset saavat samasta työtehtävästä 3-4 prosenttia vähemmän palkkaa kuin miehet, joilla on takanaan samantasoinen koulutus ja yhtä pitkä työkokemus. Ota näistä selvää. Mutta fakta on, että yksityispuolella pärstäkerroinpalkkausta harrastetaan paljon, siellä neuvotellaan palkoista paljon enemmän kuin kuntasektorilla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Sopu saavutettiin. Milläköhän ehdoilla? Tässähän oli joko-tai-tilanne. Joko oma sopimus tai sitten ei.

Kaikki tavoitteet saavutettiin. :) Odotan mielenkiinnolla miten KT ja etenkin miten muut järjestöt analysoivat tätä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sopu saavutettiin. Milläköhän ehdoilla? Tässähän oli joko-tai-tilanne. Joko oma sopimus tai sitten ei.

Kaikki tavoitteet saavutettiin. :)

Ja tämä tieto löytyi ensimmäisenä Hoitajat.net -foorumilta. 8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

oma sopimus?

Oma sopimus tehyläisille kyllä, samaan tyyliin kuin 2007, nyt se koskee myös tekstikysymyksiä. Nyt nokka kohti seuraavaa isoa tavoitetta, eli koko koulutettua hoitohenkilöstöä sitova sopimus, eli oma hoitajasopimus joka sitoisi kaikkia hoitajia. Ihan kuten lääkäreillä ja opettajilla on.

Sopu saavutettiin. Milläköhän ehdoilla? Tässähän oli joko-tai-tilanne. Joko oma sopimus tai sitten ei.

Kaikki tavoitteet saavutettiin. :)

Ja tämä tieto löytyi ensimmäisenä Hoitajat.net -foorumilta. 8)

Ei sentään ;) http://www.tehy.fi/?x1536574=18436148

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehyn tiedotteesta:

Sovintoesityksen mukaan tehyläisiin noudatetaan tekstien osalta työrauhavelvoittein 31.12.2011 asti kulloinkin voimassa olevan kunnallisen virka- ja työehtosopimuksen määräyksiä.

Mitä tuo nyt tarkoittaa käytännössä? Sitäkö, että tehyläiset noudattavat voimassa olevaa KVTES:ta jollain erillisellä sopimuksella?

Ja tämä tieto löytyi ensimmäisenä Hoitajat.net -foorumilta. 8)

Ei sentään ;) http://www.tehy.fi/?x1536574=18436148

Oli se tieto täällä pari minuuttia ennen kuin Tehyn sivuilla oli tuo tiedote. :D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tuo nyt tarkoittaa käytännössä? Sitäkö, että tehyläiset noudattavat voimassa olevaa KVTES:ta jollain erillisellä sopimuksella?

Ihan samalla periaatteella kuin aikaisemmassa sopimuksessa, eli emme allekirjoita emmekä yhdy muiden sopimaan KVTESssiin, mutta meihin sovelletaan sen määräyksiä suurelta osin. Eli meillä on kahdenkeskeinen sopimus nyt KT:n kanssa. Tärkeintä on se että Tehyn asema varmistui ja saamme jatkossakin sopia itse jäsentemme asioista ja asemamme on taas virallistettu. Tämä oli hemmetin tärkeä tekninen asia jatkon kannalta. Tarkennuksia tulee taatusti kohta tehyn intraan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tilanne nyt se, että Tehyllä on oma sopimus myös vuonna 2012 ja siitä eteenpäin tämän työtaistelun jäljiltä ilman erillistä vääntämistä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tilanne nyt se, että Tehyllä on oma sopimus myös vuonna 2012 ja siitä eteenpäin tämän työtaistelun jäljiltä ilman erillistä vääntämistä?

2012 raukeaa kaikki sopimukset, silloin neuvotellaan uudelleen. Silloin on isojen tavoitteiden vuoro. Tällä tämänpäiväisellä sopimuksella kuitenkin taataan se, että Tehy istuu neuvottelupöydässä tasavertaisena sopijapuolena muiden kanssa. Tämä oli tärkeä välietappi. Jos tätä ei olisi saatu, olisimme taas saaneet tapella asemastamme silloin 2012. Itse toivon että 2012 saadaan jotenkin aikaiseksi se kaikkia hoitajia sitova, oma hoitajasopimus. Eli sellainen joka sitoisi kaikkia hoitajia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse toivon että 2012 saadaan jotenkin aikaiseksi se kaikkia hoitajia sitova, oma hoitajasopimus.

Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että yksityisellä puolellakin saadaan alkaa nauttimaan siitä palkasta minkä kunnankin leivissä saa? Vai onko kyse siitä että sopimus koskisi kaikkia kuntatyönantajan hoitajia?

Mites pikkutessit, kuten esim. sairaankuljettajia koskeva tes?

Itseä vähän kiehtoisi tuo edunvalvontapuuhailu mutta kun en tajua hölkäsen pölähtämää koko politiikasta niin kai sinne on turha lähteä sotkemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse toivon että 2012 saadaan jotenkin aikaiseksi se kaikkia hoitajia sitova, oma hoitajasopimus.

Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että yksityisellä puolellakin saadaan alkaa nauttimaan siitä palkasta minkä kunnankin leivissä saa? Vai onko kyse siitä että sopimus koskisi kaikkia kuntatyönantajan hoitajia?

Mites pikkutessit, kuten esim. sairaankuljettajia koskeva tes?

Kunta ja yksityispuolen sopparit on täysin eri soppareita ja niistä neuvotellaan aina erikseen. Nämä kuntasopparit vaan nousee aina otsikoihin koska ne koskee niin isoa osaa ihmisiä.

Itseä vähän kiehtoisi tuo edunvalvontapuuhailu mutta kun en tajua hölkäsen pölähtämää koko politiikasta niin kai sinne on turha lähteä sotkemaan.
Ihan yhtä uunoja sitä on kaikki alussa, itsekkin olen monessa suhteessa vielä pihalla kuin lumiukko. Joka päivä oppii uutta. Pääasia että yhteisten asioiden ajaminen kiinnostaa. Ei muuta kuin hakeudut paikallisen ammattiosaston touhuihin mukaan, siitä se lähtee. :)

Sen olen huomannut että mitä enemmän oppii, niin sen enemmän sitä tajuaa miten hirveän väännön takana joka asia näissä asioissa on. Tieto todellakin lisää tuskaa, tässäkin suhteessa. Nyt sitä vasta tajuaa mikä koneisto tuolla taustalla hyörii ja miten paljon ihmiset ihan oikeasti tekee töitä, joka päivä. Sekä valtakunnan tasolla että paikallisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin taisi noista olla jossain ketjussa jo aikasemmin, ettei niitä voida yhdistellä niin vain.

Ja juu alusta kai sen on lähdettävä kaikkien ja tekemällä sitten oppii. Pitää ottaa yhteyttä, kun seuraava energisyyspuuska iskee. Mä olen kyllä sen verran kärsimätön ettei tuollainen byrokratia ja muu politisointi ehkä oo sitä mun ominta juttua ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...