Jump to content
MAINOS

C-ajokortti


Morte

Recommended Posts

Noviisi kysyy...

Miten uusi C-ajokorttiin (syyskuun alussa 4x kallistuu) liittyvä muutos vaikuttaa tulevaisuudessa ensihoidon parissa? Lakipykälä, koskien ajokorttiasetusta,  sanoo että kuorma-autolla saa ajaa 80km/h max (hälytysajoneuvon suhteen en tiedä, mutta järkipohjaisesti ajatellen olisi hurjaa ajaa 150km/h yli 4 tonnia painavalla ajoneuvolla).

Löytyykö nyt ambulanssikäytössä olevia Mersun Sprintereitä tai VW:n Craftereita, jotka on rekisteröity kuorma-autoiksi?

Autokoulut pullistelevat C-korttilaisia. Täyttä on, ja autokoulut repivät "viimeinen mahdollisuus" hintoja (viisi autokoulua kysytty, hinnat 900-1300€) mutta ajatellaan että tulevaisuudessa akuuttityöhön suuntautunut sh päättää hakeutua töihin ambulanssiin ilman C-korttia. Onko mitään mahdollisuutta? Menettääkö ammattitaidon merkityksensä?

Tuntuu aika käsittämättömältä ajatella että 6-10 vuoden päästä AMK:n nuorisolinjalta valmistuvista  ensihoitajista hyvin harvalta (5-10%) löytyy C-kortti. Kaikilla (esim. nyt 16-17v) ei ole edes mahdollisuuttaa suorittaa C-korttia syyskuuhun asti voimassa olevaan hintaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Noviisi kysyy...

Löytyykö nyt ambulanssikäytössä olevia Mersun Sprintereitä tai VW:n Craftereita, jotka on rekisteröity kuorma-autoiksi?

Joissain mallivariaatioissa menee maaginen 3500 kg kokonaispaino rikki muutamalla kilolla, eli C-korttia vaativia ambulansseja löytyy kyllä. Tarkka lukumäärä ei ole tiedossa kellään.

Tuntuu aika käsittämättömältä ajatella että 6-10 vuoden päästä AMK:n nuorisolinjalta valmistuvista  ensihoitajista hyvin harvalta (5-10%) löytyy C-kortti. Kaikilla (esim. nyt 16-17v) ei ole edes mahdollisuuttaa suorittaa C-korttia syyskuuhun asti voimassa olevaan hintaan.

Niin tässä on siis kaksi eri asiaa, toinen on se että ns. siviili-C:n koulutusvaatimukset kasvavat (ei niin paha), toinen on se että ammattipätevyysdirektiivi edellyttää ammatikseen kuorma-autoa ajavilta huomattavasti nykyistä laajemman koulutuksen (tosi paha).

Ongelma on, että Suomen harmonisoidessa lainsäädäntöä em. direktiivin mukaiseksi, ensihoito yllättäen unohtui direktiivin piiristä vapautetuista toiminnoista. Otetaas kaikki hämmästynyt ilme.  ;D

Poliisi, palo- ja pelastustoimi, raja yms. viranomaiset voivat edelleen ajaa kuorma-autoksi rekisteröityä ambulanssia ilman ammattipätevyyttä. Yksityiset, tk:n tai sairaalan leivissä olevat ensihoitajat taas eivät.

Asiasta on reklamoitu muutamaankin kertaan, ja STM on jo tiettävästi käynyt Liikenneministeriön kanssa neuvonpitoa lain korjaamisesta. Silfvastin Tompalle kannattaa pistää STM:ään viestiä, hänen hommiinsa asiasta neuvotteleminen kuuluu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä jenkkipeleistä jokainen C-kortilla ajettavia. Ja kulkee sen 150 ;D

Aika moni Sprinter/Crafter menee lastattuna tuon 3500kg yläpuolelle vaikka katsastuspaperit muuta sanoo, on käyty vaa'alla tarkistamassa.

Muutosta on tulossa (kuulemma) tuohon painorajoitukseen (ylöspäin oisko 4200kg) ja ammattikortti vaatimukseen sakuissa (poistuu).

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä jenkkipeleistä jokainen C-kortilla ajettavia. Ja kulkee sen 150 ;)

En minä sitä kulkemista yhtään epäile. 4 tonnin massan jarrutusmatkasta enemmänkin huolissani olen  ;D

Muutosta on tulossa (kuulemma) tuohon painorajoitukseen (ylöspäin oisko 4200kg) ja ammattikortti vaatimukseen sakuissa (poistuu).

Eli B-kortilla mennään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

B-kortillahan sitä on menty tähänkin asti. Ihmeelliseltä tuntui lähihoitajakoulujen C-kortti vaatimus ensihoidon suuntaavista valmistumiseksi. Minullahan sellainen oli, mutta lähes kaikki muut menivät autokouluun.. Onhan siitä C-kortista paljon iloa toki. Jos esim. työllistyy pelastuslaitoksen leipiin, niin pienemmillä asemilla kuuluu sulle usein kalustonhuoltoa ja muita töitä. Niihin ei B-kortti piisaa.

Ps. Nyt kun halutaan vähentää C-korttien määrää ja sitten taas myöskin halutaan palomies-sairaankuljettajat, eli nykyiset pelastajat rajata lääkehoidosta pois, niin saadaan tulevaisuuteen työntekijä vajeita ja myöskin työrajoitteisia työntekijöitä.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä jenkkipeleistä jokainen C-kortilla ajettavia. Ja kulkee sen 150 ;)

En minä sitä kulkemista yhtään epäile. 4 tonnin massan jarrutusmatkasta enemmänkin huolissani olen  :)

Muutosta on tulossa (kuulemma) tuohon painorajoitukseen (ylöspäin oisko 4200kg) ja ammattikortti vaatimukseen sakuissa (poistuu).

Eli B-kortilla mennään?

Se hyvä puoli pelastajissa on että ajaneet isommilla palokuorma-autoilla niin tietävät ettei hetkessä pysähdy mikään. Kannattaa muistaa ihan kevyilläkin autoilla.

B-kortin raja tulee ehkä nousemaan tuohon 4200kg jossain vaiheessa (kuulopuhetta huom!) mutta jos lanssi on tuota painavampi niin C-kortti vaaditaan.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En minä sitä kulkemista yhtään epäile. 4 tonnin massan jarrutusmatkasta enemmänkin huolissani olen  :)

Onhan tuossa lainsäädännössä muutenkin "puutteita" Esimerkiksi taksikäyttöön tulevat transportterit tulevat tehokaammilla jarruilla, mutta ambulanssit peruspakun jarruin... Taksit yleensä rajoitettu tuohon maks 100km/h lanssin huiput on taas 200km/h jolloin luulisi isommista ja paremmin jäähdytetyistä levyistä olevan hyötyä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Wolkkarillahan oli ainakin aikaisemmin transporterin sivistyneempi versio caravelle. Caravellet oli tarkoitettu enemmänkin juurikin taksiksi. Usein neliveto, "tehokas" moottori ja valmiiksi ikkunat ja verhoilut kontissa. Miksi ei näistä sitten lanssiksi? Itse itselleni vastaten, transporter on halvempi. Itse tuossa diagnosoin, että meitin isolohko automaatti sprintterissä tuntuu olevan navigaattorin mukaan 162km/h rajoitin. Eipä niin ison liiterin tarvi enempää kulkeakaan. Tuossa huomasin, että sillä on paljon pidempi jarrutus matkakin, kuin vanhemmalla korimallilla. Nimimerkillä seisoin jarrulla.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mun mielestä lanssikuskeille pitäisi tarjota kunnollinen ajo-opetus kuin esim poliiseille tarjotaan, niin  pärjää kyllä hyvin sen 4t auton kanssa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos mua pidetään tässä korttiasiassa ammattikuskina, niin alan saman tien pitää myös ammattiliikennöintiin kuuluvat lepotauot pilkulleen  >:D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taannoin tällä foorumilla kovasti julistettiin, että ei me olla ammattikuljettajia. Olen edelleen sitä samaa mieltä. Olemme reilusti autoilevia hoitajia. Ja minä en keksi ainakaan meidän tienoolta yhtäkään ambulanssia, jota oikeasti pitäisi C-kortilla lain kirjaimen mukaan ajaa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kaikki akuuttiautot on C-kortin vaativia.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Riittää edelleen ambulanssin (ison siis) ajamiseen edelleen c kortti jos firmalla on sopimus kyydeistä terveyskeskuksen kanssa. Eli silloin ei tarvita sitä ammattipätevyys puolta c kortissa jolloin hinta on edelleen inhimillinen. Varmistus asiaan AKE:n ylitarkastajalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Onneksi tuli aikanaan hommattua c-kortti kun nykyään ei taitaisi olla varaa eikä aikaa. Saas nährä miten esim pelastusopistoon riittää hakijoita joilta löytyy c-kortti.

Kuorma-autokortin suosio romahti

...Kuorma-autokortin suorittajien määrä on laskenut rajusti. Autokoululiiton toimitusjohtajan Kaija Savolaisen mukaan C-ajo-oikeutta hankkivien asiakkaiden määrä on tipahtanut alle kymmeneen prosenttiin entisestä tasosta.

Romahdus johtuu siitä, että kuorma-autokortin vaatimukset tiukentuivat syyskuussa. Se on nostanut kortin kustannuksia merkittävästi. Autokoululiitosta arvioidaan, että korotusta on tullut 500-1 000 euroa...

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=834437

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuokka: Niinkuin sanoin, ei se C-kortin ajaminen ole kallistunut yhtään jos ajat töiksesi esim ambulanssia ja tarvitset sitä varten C-kortin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuokka: Niinkuin sanoin, ei se C-kortin ajaminen ole kallistunut yhtään jos ajat töiksesi esim ambulanssia ja tarvitset sitä varten C-kortin.

Mutta eikös ainakin nuoren miehen kannata hommata tuo ammattipätevyyskin tulevaisuuden varalle siinä samalla jos se ei viittäsataa enempää maksa..?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harmi kun lopahti kiinnostus. Helposti uskoisin, että C-kortin ajajalla saattaisi olla alkuunsa ainakin hieman paremmin taitoja ajoneuvon käsittelyyn ja näkemystä liikenteestä.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Ei ainakaan meille oo kukaan puhunu mitään lanssiin.

 

Luistelukenttien jäädytys -uutisen perusteella palomiehet tarttee ammattipätevyyden, jos tekevät jotain muuta niillä paloautoilla kuin pelastustoimen tehtäviä. Useinhan nuo (eritoten VPK) on jotain pihoja pesseet ja kuskailleet vettä, mutta nykyisellään se on kielletty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Ohikulkija

Ambulansseissa riippuu auton rekisteröinnistä. Esimerkiksi Päijät-Hämeen Pelastuslaitos rekisteröi ambulanssinsa kuorma-autoiksi -> tarvitaan BC kortti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Päijät-Hämeessä tarvitaan C1, maksaa reilut 1000e, vaatii 9h teotiaa, 5h ajotunteja jakokeet. Thats it, ei paha. Sitten saa ajaa yki 3500 alle 7500kg ajoneuvoa ensihoitotehtävissä, ei tarvi ammattipätevyyttä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...