Jump to content
MAINOS

Tietosuojakysymys


Korilla

Recommended Posts

Tää kysymys voi jonkun mielestä olla tosi tyhmä mutta kysyn nyt silti kun en ihan varma ole. Eli voiko vanhainkodin raporteissa lukea toisen asukkaan etunimi? Esim. Matti auttoi Maijaa päivän aikana. Vai pitääkö se olla muodossa Matti auttoi toista asukasta päivän aikana?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Omassa tossa kesätyössä oon pari kertaa Pegasoksen päivän kirjaamisissa törmännyt just lauseisiin "Martta nautti lounaan Pirkon kanssa päiväsalissa". Enpä ollut oikeen tullut ajatelleeksi että niin ei sais olla, tiedänpähän ainakin nyt olla itse kirjaamatta kyseisellä tavalla :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No entäpä: Saako puolison nimi näkyä? Esim. "Pekka" ulkoilutti "Irmaa" pyörätuolilla.

Puolison nimi näkyy kyllä perustietolomakkeessa. Olen itse saanut edellisessä työpaikassa aikanaan noottia puolison nimen näkymisestä kirjaustekstissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No entäpä: Saako puolison nimi näkyä? Esim. "Pekka" ulkoilutti "Irmaa" pyörätuolilla.

Ei saisi missään teksteissä näkyä ilman lupaa, meidän talon ohjeiden mukaan. Tulisi siis kysyä lupa puolisolta/omaiselta/what ever, jos kirjaaminen vaatii todella nimien ja yhteystietojen laiton potilaan teksteihin.

Puolison nimi näkyy kyllä perustietolomakkeessa.

Perustietokaavake taasen tulisi nimenomaan olla ajantasalla ja sieltä tulisi löytyä lähiomaisen tiedot.

Täysin puuttuvat tiedot saattavat aiheuttaa lisätyötä esim. exituksen sattuessa. Se on se pahin, muitakin käytännön ongelmia toki tulee vastaan, jos pt ei halua tai ei voi antaa lähiomaisen tietoja.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi pitäisi laittaa? Matti Mainio ulkoili vaimonsa/miehensä/puolisonsa kanssa..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi pitäisi laittaa? Matti Mainio ulkoili vaimonsa/miehensä/puolisonsa kanssa..

No ei varsinaisesti pidäkään. Kysyin vaan, että onko kyseessä oikea "rike" tietosuojaan liittyen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.tietosuoja.fi/7256.htm

ja siitä Sivullisella ei ole tarkastusoikeutta potilasrekisteritietoihin

Olisiko lähimpänä kysyttyä eli miksi ketään ei tule nimetä toisen potilastietoihin?

Siksi että nimetyllä olisi oikeus tarkistaa omat tietonsa ja näin vältytään juupaseipäs-tarkistuksilta, kun sinne potilastietoihin ei kirjata ulkopuolisia nimeltä?

Meneekö noin?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ei varsinaisesti pidäkään. Kysyin vaan, että onko kyseessä oikea "rike" tietosuojaan liittyen.

STM:n asetus 99/2001 sanoo jokseenkin siten, että potilasasiakirjoihin saa kirjata tietoja muista henkilöistä vain jos sillä on potilaan hoidon kannalta merkitystä.

Oikeastihan potilaan hoidon kannalta ei kovin paljon voi olla merkitystä sillä, että kenen kanssa potilas on päivällisen syönyt.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ei voi kirjoittaa vaikka "ulkoillut omaisensa kanssa päivällä", jos sinne on jotain kerran kirjoitettava. Kyllä minä pyrin jättämään kaikki mahdolliset tiedot pois, mistä pystyy henkilöittämään jonkun muun kuin potilaan itsensä.

Ajattele asia vaikka niin, että joudut tulostamaan kirjoittamasi tekstin potilaalle. Tahtoisitko omissa tiedoissasi lukevan "Matti on ulkoillut Maijan kanssa". Mitä väliä sillä on, kenen kanssa sielä kartanolla on käyty? Onko tieto oleellista?

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs lapsipotilaat? Kummitäti käymässä. Mummun kanssa kävi kanttiinissa pyörätuolilla. Äitipuoli soitteli ja kysyi kuulumisia.

Esimerkki huonosta kirjaamisesta: Mummu käymässä, kovasti ilmavaivaa  >:D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se mikään päiväkirja oo, joten miks pitäis kirjata "matti söi maijan seurassa". huh.gif

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ihan hevillä kävis "nimittelemään" lapsen isän uutta puolisoa "äitipuoleksi". Moni ei siitä nimityksestä tykkää. OT.

Mikä nimitys sitten on sovelias? Isän uusi puoliso? Eikös tuo äitipuoli ole ihan suomenkielinen termi. Vai pitääkö tässä alkaa perehtyä siihen kirjaan missä oli niitä uusperhenimityksiä koottu kansien väliin  >:D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämän saman otsikon alle heitän toisen kysymyksen liittyen tietosuojaan;

Pitääkö kääntyä potilasasiamiehen puoleen jos haluaa tietää kuka on niitä omia tietoja katsellut potilastietojärjestelmästä? Ja saako selvityksen teettää vaikka ei olisi mitään nimenomaista epäiltyä tai muutoinkaan ihmeellistä kutinaa että joku olisi niitä kytännyt?

Mä vaan epäilen että mun edellisessä työharjoittelupaikassa se mun ohjaaja on saattanut vilkasta mun efficasivua, joskaan siellä ei ole muutakuin 1 korvatulehduksen tiedot ja 1 röntgenreissun tulokset, mutta eniwei. En osaa perustella väitettäni mitenkään, joten riittääkö potilasasiamiehelle "haluaisin teettää selvityksen"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeastihan potilaan hoidon kannalta ei kovin paljon voi olla merkitystä sillä, että kenen kanssa potilas on päivällisen syönyt.

Tämän selvemmin sitä ei voi sanoa ! Joskus näkee mitä ihmeellisempiä kirjauksia, joilla ei hoidollisuuden kanssa ole mitään tekemistä. Kirjattu siksi, että jotain nyt pitää kirjata.

Meidänhän pitää dokumentoida vain kaikki hoidon kannalta oleellinen  ; kuka ? mitä ? kenelle ? miksi ?

Mä pyrin kirjaamaan aina niin, että voin milloin tahansa näyttää kirjaamani potilaalle. Siinä ei ole mitään mitä potilas ei itse tietäisi. Sen mitä kirjaan olen valmis potilaalle myös ääneen sanomaan.

 

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämän saman otsikon alle heitän toisen kysymyksen liittyen tietosuojaan;

Pitääkö kääntyä potilasasiamiehen puoleen jos haluaa tietää kuka on niitä omia tietoja katsellut potilastietojärjestelmästä? Ja saako selvityksen teettää vaikka ei olisi mitään nimenomaista epäiltyä tai muutoinkaan ihmeellistä kutinaa että joku olisi niitä kytännyt?

Mä vaan epäilen että mun edellisessä työharjoittelupaikassa se mun ohjaaja on saattanut vilkasta mun efficasivua, joskaan siellä ei ole muutakuin 1 korvatulehduksen tiedot ja 1 röntgenreissun tulokset, mutta eniwei. En osaa perustella väitettäni mitenkään, joten riittääkö potilasasiamiehelle "haluaisin teettää selvityksen"

Mä en usko että tuo menis potilasasiamiehen kautta vaan enempikin talon ATK-tuen ja järjestelmänhallinnan kautta?

Jossain täällä on Jonen teksti, missä mainitsee tuosta protokollasta, olisiko siinä ketjussa missä puidaan omien tietojen katselua?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tätä olen miettinyt, koska esimerkiksi vanhainkodissa, jossa olen työskennellyt, pitäisi joskus saada muille tiedoksi, että kenen kanssa asukas on viihtynyt. Varsinkin jos uusia asukkaita tullut. Joskus joku dementikko saattaa rauhoittua jutellessaan toisen asukkaan kanssa, jos kemiat pelaa. Silloin minusta on kätevää, jos voi kirjata, että "Rauhoittui jutellessaan pöytäkaverin kanssa." Mutta jos ihmisillä ei ole tällaista mitään sidosta, on kyllä houkutusta laittaa sinne etunimeä.. Mutta kulkeehan se suullisena tietona myös..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla tuli tuosta MVT:n esimerkistä taas mieleen, että toisaaltahan tuo olisi psykitrialla tai ihan tavankin osastolla psykologisesta mielestä tärkeää kirjaamista. Jos potilas esim. on aina peloissaan kun äitipuoli käy tai jos joka kerta kun veli on käynyt on ilmennyt petekkioita (esim. Münchhausen)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitää soittaa atk-tyypeille ja kysyä niiltä kunhan tästä pääsee työmaalle. Jos ei heidän kauttaan niin osannevat kertoa ainakin kun kerran järjestelmää administroivat.

Kirjallinen pyyntö organisaation ylilääkärille, joka pyytää lokitiedot järjestelmän pääkäyttäjältä tai tietosuojavastaavalta. Hiljattain on tullut voimaan laki, jossa organisaatioilla tulee olla tietosuojavastaavaksi nimitetty henkilö, jonka toimenkuvaan kuuluu mm. lokitietojen selvittely.

Lokitiedot toimitetaan yleensä ylilääkärille, joka sitten harkitsee, onko tietojen käyttö ollut asianmukaista. Riippuu varmaankin organisaatiosta, lähetetäänkö lokitiedot potilaalle itselleen.

Pyynnössä tulee olla peruste, minkä takia lokitiedot halutaan. Pelkkä pyyntö ei riitä, "haluaisin saada lokitietoni", vaan pitää esittää perusteluna, "epäilen että tiedoissani on käyty sen-ja-sen yksikön työntekijän toimesta". Nimeä ei tarvitse mainita. Jos käyntejä on paljon, kannattaa mainita myös ajanjakso, jolta haluaa tiedot tarkastuttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...