Jump to content
MAINOS

VTI


gannet

Recommended Posts

Kuulin sellaisen jutun, että vanhuksien alapään suihkuttelu voisi lisätä virtsatietulehduksia, kun suihkuttaessa liat siirtyis paineella eteenpäin. Tietäisikö joku, että onko tässä perää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tuon limakalvojen kuivumisen lisäksi kait siihen liittyy se, että kun vanhuksen vatsa on toiminut pöntöllä, niin suihkuttelun myötä uloste voisi siirtyä virtsateihin. Sitä kait pitäisi aluksi enimmät liat ottaa jollakin muulla tavoin kuin suihkuttamalla sekä kait lopuksi suihkuttaa vielä edestäpäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossakun pitkästä aikaa tein enemmän perushoitotyötä niin havainnoin kaikenlaista.

Havainnoin esimerkiksi, että vaipoitetut vääntivät lähes järjestäen niin massiiviset löysähköt tortut, että sai aina kaivaa sitä pois myös pimpsasta. Eli vaipallisilla ei suihkuttelu suunnat paljoa auta...

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iipi: Tuo on kyllä totta, jos ei asiakas kykene pyytämään wc-apua ja ei ole resursseja käyttää heti vessassa. Jotain vikaa voi olla myös ummetuslääkkeiden annostuksessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Kuulin sellaisen jutun, että vanhuksien alapään suihkuttelu voisi lisätä virtsatietulehduksia, kun suihkuttaessa liat siirtyis paineella eteenpäin. Tietäisikö joku, että onko tässä perää?

Entäs pesulapulla hankaaminen?

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulin sellaisen jutun, että vanhuksien alapään suihkuttelu voisi lisätä virtsatietulehduksia, kun suihkuttaessa liat siirtyis paineella eteenpäin. Tietäisikö joku, että onko tässä perää?

Entäs pesulapulla hankaaminen?

En itse koskaan kuivalla pesulapulla hankaa kenenkään alapäätä. Olen kyllä nähnyt joidenkin hoitajien laittavan pesuvoidetta suoraan kuivaan pesulappuun ja sillä pyyhkivän. Pyyhin yleensä talouspaperilla tai wc-paperilla enimmät ripulit ja sen jälkeen kostutetuilla pesulapuilla. Jos ei ole ripulista kyse, niin jätänkin etupuolen viimeiseksi. Silloin takamuksen ja etumuksen välillä on vaihdettava hanskat.

Sitä olen joskus miettinyt, että miksi niin vähän käytetään VTI- ehkäisyyn estrogeenihoitoa naisilla, kun sen on kuitenkin osoitettu vähentävän infektiojaksoja. Nykyisin ei VTI-ehkäisyyn joissakin sairaaloissa suositella enään esim. Trimopania, kun siitä ei ole koettu olevan apua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Meilläkin on vanhainkodissa pähkäilty tuota suihkutus-asiaa. Opiskelijat toivat sellaista tietoa, että lisäisi VTI:ta, mutta selkeitä perusteluja en asiaan ole saanut. Olen kuitenkin kokeeksi vähentänyt suihkutteluja. Meillä on kyl rutosti VTI:ta, jatkuvasti saa olla ottamassa näytteitä ja usein kertakaterilla, kun monella ei ole pidätyskykyä. Estona Trimopan tosiaan vähenemään päin, joillakin Hipeksal ja joillakin esim. Ovestin-hoito. Tosi on, että monella vuodepotilaalla löysät kakat jatkuvasti siellä etupuolellakin, ei ihme että tulehduksia tulee. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyisin ei VTI-ehkäisyyn joissakin sairaaloissa suositella enään esim. Trimopania, kun siitä ei ole koettu olevan apua.

VTI:n estoon ei suositella jatkuvaa antibioottia resistenssien bekteerikantojen syntymisen vuoksi.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse uskon kyllä suihkuttelun kohtuullisessa määrin ehkäisevän infektioita. Kohtuullinen suihkuttelu lienee x1-2/vrk

Suihkuttelu tietysti aina edestä taaksepäin. Lopuksi pyyhin vielä pesuvoiteella kostutetulla lapulla ja jälleen edestä taaksepäin.

Joillakin vain on enemmän taipumusta tulehduksiin kuin toisilla ja kyll mielestäni on käytetävä estolääkitystä jos on kroonistunut infektio.

Kyllähän jatkuva infektio vaikuttaa kokonais terveydentilaan ja elämänlaatuun nm. kokemusta on itselläni toistuvista virtsatieinfektioista vaikka hygienia on hoidossa,esim. kylmyys voi laukaista infektion itselläni.. ja tavallisimmin on kyseessä elimistön oma bakteeri E-coli ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minäkin olen kuullut, että suihkuttelu lisää virtsatieinfektioita ja jonkun jutun aiheesta netistä lukenutkin joskus.

Löytäsinköhän sen jutun huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...