Jump to content
MAINOS

Aiheuttaako matala RR viluisia kinttuja


Maaria

Recommended Posts

Maksavathan ne juopotkin veroja joka viinapullosta.

Joo, ja me niistä euroista jolla ne viinapullonsa maksavat. ;D Eli kukas ne verot (ja viinat) loppupelissä sitten oikeestaan maksokaan..?

Sori offtopic.  ::)

Tuo on hyvin epäluotettava lähde

Btw, onnea Gannetille oman lähdekritiikkinsä löytämisestä. Tähän asti se onkin ollut vähän hukassa.

Kuinka niin? Täällä on näköjään sisäpiiri olemassa, että kun toinen joutuu pulaan, niin toinen tulee hätiin.

Mulla on pettämättömässä muistissa joku "Matala verenpaine aiheuttaa jalkojen palelemista" -vääntö sun kanssa, ja sillon kovasti kaipasin kunnon lähteitä ja sain vastaukseksi kaikkea Wikipediasta luontaistuotekauppojen mainossivuihin... Mutta ei siitä sen enempää.

Jatkakaa toki, en mä halua häiritä teidän hyvää vääntöä.. :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Aika luonnollista kai se, että jos joku sanoo jotain josta toisella on eriävä mielipide, niin siihen vastaa yleensä vielä toinen tai useampikin oman mielipiteensä. Sellainen kai keskustelufoorumin idea on...  ::)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maaria: Asiasta ei kait suoranaisia tutkimustuloksia vielä ole näkyvissä, mutta muun muassa käytännössähän heräämössä käytetään lämpöpeittoa verenpaineen ollessa alhainen.

Kerde: Lähden nyt live-elämään. Sait sä minut ainakin näitä asioita ajattelemaan.. ::) En kanna kaunaa kenellekään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on matala verenpaine (90-100/40-60) ja mulla myös jalat palelee, villasukat jalassa jatkuvasti.

Tuli vaan tuosta edellisestä mieleen ::)

Gannet täällä kertoo meille asianlaitoja aiheesta, ei jaksa alottaa alusta taas. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on matala verenpaine (90-100/40-60) ja mulla myös jalat palelee, villasukat jalassa jatkuvasti.

Tuli vaan tuosta edellisestä mieleen ::)

Huono verenkierto sekä matala verenpaine liittyvät usein toisiinsa siten, että matalan verenpaineen aiheuttamana sivuoireena saattaa olla muun muassa huono verenkierto käsissä ja jaloissa, kun verta ei virtaa matalan paineen vuoksi tehokkaasti ääreisverenkierron alueella.

http://www.kookas.fi/articles/read/6053

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1. Luultavasti TA:n oma "hinnasto" on aika luotettava lähde, koska se ovat tehneet henkilöt, joilla on tiedossa talon menot, potilasmäärät, vastaanottoajan pituudet, tehdyt toimenpiteet jne. Valitettavasti kaikkia tilastoja yms ei ole julkisesti netistä saatavilla. Ei ole koskaan kyse ilmaisesta terveydenhuollosta. Aina se raha on jostakin otettava. Sitä varten on verot ja käyntimaksut.

2. Verenpaine ja jalkojen paleleminen eivät useinkaan liity yhteen. Verisuonisto kylläkin supistuu periferiassa verenpaineen laskiessa tarpeeksi (kompesaatio), mutta ihmisillä on yleensä ongelmana se verenpaineen korkeus, kuin sen mataluus. (ja yksikään linkeistä tuossa aikaisemmassa ketjussa ei ole "oikea" lähde). Ja sitä lämpöpeittoa ei kannata käyttää potilaan verenpaineiden ollessa matalat ja periferian kiinni. Sitä tuppaa tulla shokki.

3. Sisäpiirit, sisäpiirit, sisäpiirit. Aina epäillään sitä, kun kaksi tai useampi samaa mieltä (tai sinne päin) oleva henkilö yhtyy keskusteluun.

4.Mua ei kiinnosta pätkääkään tää teidän vääntö, mutta jos siihen sais lopun jotenkin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

BS:  2. Esim. verenpainetta alentavista lääkkeistä beetasalpaajat (Metoprolin) voivat aiheuttaa raajojen palelemista.

En oikein usko, että tätä palelua lääketieteellisesti tullaan tutkimaan, koska hoidollisesti se ratkaistaan laittamalla vain enemmän ihmiselle vaatteita päälle. Yksi paleluun liittyvä ilmiö on se, että usein alhaisen verenpaineen omaava ihminen on myös hoikka.

Tutun lääkärini kanta tähän asiaan on, että verenkierto tasaa kehon lämpötilaeroja.

BS: 1. Vaikea on nähdä onko se TA:n hinnasto luotettava lähde, kun mitään dokumenttia sen sisällöstä ei ole täällä esillä. Enkä tosiaan lähde sinne etelään asti katsomaan jotain ta:n ilmoitustaulua. Tutkimuksissakin on omat riskinsä, koska ne eivät välttämättä ole puolueettomia ja virhemarginaali voi olla suuri. Itse luotan enemmän kuluttajavirastolta saataviin tietoihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi paleluun liittyvä ilmiö on se, että usein alhaisen verenpaineen omaava ihminen on myös hoikka.

Heti piti minunkin työntää lusikka tähän soppaan  ;D Usein ehkä ko. ihminen on hoikka, mutta ei suinkaan aina. tiedän monia ylipainoisia ihmisiä, itseni mukaan lukien, joilla on matala RR ja palelee. Esim jopa etelänmatkoilla mä nukun villasukat jalassa ja pitkähihaista / lahkeista päällä. Mulla RR on yleensä 100/50 tai 110/60, tuon yli se ei nouse edes vaikka olisin juuri polttanut useamman tupakan ja rehkinyt kuntosalilla...

Mutta joo, mä näin kyllä, että kirjoitit usein, et siis yleistänyt, että aina. Mutta ennen kuin joku ehtii yleistämään, oli pakko työntää omakin lusikka tähän  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi paleluun liittyvä ilmiö on se, että usein alhaisen verenpaineen omaava ihminen on myös hoikka.

En mä oo hoikka kaukana siitä ja jalat jäässä 12kk vuodessa  ;D Jussinakin ja sen jäkeen vilikset jalassa...

Paineista vielä itte ku mittaan niin kaikki arvot ok mut ootappas ku joku hoitaja / lekuri / työkaveri mittaa ne pomppaa 10-30 yksikköö ylös päin... Mä pelkään valkotakkisia  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä on näköjään sisäpiiri olemassa, että kun toinen joutuu pulaan, niin toinen tulee hätiin. Musta on kummallista, että tietyt nimimerkit saavat laittaa toisesta ihmisestä tai asiasta perättömiä väitteitä esille. Tällaisia asioita ei pitäisi ratkoa mutu-tuntuman perusteella.

3. Sisäpiirit, sisäpiirit, sisäpiirit. Aina epäillään sitä, kun kaksi tai useampi samaa mieltä (tai sinne päin) oleva henkilö yhtyy keskusteluun.

Usein nämä sisäpiirisyytökset nousevat esiin keskusteluissa siinä vaiheessa kun joku esittää valtavirrasta poikkeavan väittämän ja useampi foorumin jäsen "teilaa" nämä väitteet. Se on totta että foorumin aktiiveilla on monesta asioista samansuuntaisia mielipiteitä ja niitä tuodaan voimakkaastikin esille, mutta se on mun mielestä aivan normaalia että samankaltaiset ihmiset viihtyy myös virtuaalisesti "saman katon alla"

Asiat pitäisi pystyä näkemään asioina, eikä ottaa väittelyitä henkilökohtasesti, sillä oikeasti henkilökohtaisuuksiin tällä foorumilla mennään onneksi todella harvoin.

Mun mielestä tiukat väittelyt on keskustelufoorumeiden suola, eli ei pilata hyviä väittelyitä turhilla syytöksillä ja väitteillä, tietysti jos keskustelu menee aivan oikeasti solvausten tasolle niin totta kai siihen pitää puuttua rankallakin kädellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

BS:  2. Esim. verenpainetta alentavista lääkkeistä beetasalpaajat (Metoprolin) voivat aiheuttaa raajojen palelemista.

Tämä kylläkin johtuu siitä, että osa beetasalpaajista salpaavat beeta-2-reseptoreja, jotka huolehtivat mm. suonten vasodilataatiosta. Eli kun epäselektiivisiä beetasalpaajia käytetään, menee myös periferiaa kiinni ja tästä johtuu esim jalkojen viileneminen. Ei siis verenpaineen laskusta.

Ja sä et varmaan usko sitäkään, että esim kolonoskopiasta joutuu kunta maksamaan meidän shp:ssä 410€, rintakipupotilaan hoidosta 2931e tai psyk-sh:n käynnistä 124e.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

BS: Kysy lääkäriltä. Ei ole reilua keskustelua se, että toinen olettaa toisen olevan jotain tiettyä mieltä tietystä asiasta. Kerroin jo lopettavani aiheesta juttelemisen tähän. Alunperin halusin ottaa kantaa vain Kerden summiiin. Hoidot ovat usein kyllä kalliita, mutta  ihmishenkeä ei voi korvata rahassa. Tänään on ihmeen kaunis päivä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulle vastasi lääketieteen professori ja kertoi, että alhaisen verenpaineen vaikutuksesta palelemiseen ei löydy kovin vahvaa tieteellistä näyttöä. Professori arvioi, että matalapaineiset ihmiset ovat yleensä suhteellisen hoikkia ja siten palelevat enemmän kuin muut. Yksittäistä  sairautta ei löydy, johon liittyy sekä palelu että matala verenpaine. Palelu on esim. kilpirauhasen vajaatoiminnan tyyppioire ja matala verenpaine liittyy esim. kortisolinpuutteeseen (Addisonin tauti) Joskus em. esiintyvät taudit esiintyvät yhdessä. Labra-arvoina professori katsoisi ensisijaisesti kilpirauhaskokeet ja nestetasapainoarvot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sinällään hassua, mutta gannet viimeisimmässä tekstissään oikeastaan kumosi väittämänsä :D

Tuon tekstin perusteellahan ei siis voida olettaa, että matala RR = palelevat jalat. Vaan että matala verenpaine yhdessä monien muiden asioiden kanssa SAATTAA aiheuttaa palelua alaraajoissa.

M.O.T

Suosittelen ehdottomasti antiehdottomuutta. Joskus voi vain myöntää, ettei ehken olekaan ehdottoman oikeassa.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sinällään hassua, mutta gannet viimeisimmässä tekstissään oikeastaan kumosi väittämänsä :D

Tuon tekstin perusteellahan ei siis voida olettaa, että matala RR = palelevat jalat. Vaan että matala verenpaine yhdessä monien muiden asioiden kanssa SAATTAA aiheuttaa palelua alaraajoissa.

M.O.T

Suosittelen ehdottomasti antiehdottomuutta. Joskus voi vain myöntää, ettei ehken olekaan ehdottoman oikeassa.

En ole missään vaiheessa väittänyt olevani ehdottomasti oikeassa tämän asian suhteen ja olen huomioinut, että monet eri asiat vaikuttavat tähän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sinällään hassua, mutta gannet viimeisimmässä tekstissään oikeastaan kumosi väittämänsä :D

Tuon tekstin perusteellahan ei siis voida olettaa, että matala RR = palelevat jalat. Vaan että matala verenpaine yhdessä monien muiden asioiden kanssa SAATTAA aiheuttaa palelua alaraajoissa.

M.O.T

Suosittelen ehdottomasti antiehdottomuutta. Joskus voi vain myöntää, ettei ehken olekaan ehdottoman oikeassa.

En ole missään vaiheessa väittänyt olevani ehdottomasti oikeassa tämän asian suhteen ja olen huomioinut, että monet eri asiat vaikuttavat tähän.

Kun on alhainen verenpaine, niin myös helpommin paleltaa. Näin ainakin terveillä ihmisillä.

Joskus voi olla vaikeea myöntää. :) Reilun vuoden verran kesti tämän asian vääntäminen rautalangasta. Ihanaa saada jotain valmistakin aikaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maaria: En ole vuotta sinun kanssa tästä asiasta vääntänyt. En muistanut koko asiaa ennen kuin otit sen esille. Ei minun silloinen kommenttini ole ristiriidassa professorin kannan kanssa. Hoikilla ihmisillä usein on siis matala verenpaine ja he palelevat herkemmin. Verenkierto tasaa kehon lämpötilaeroja. Niin tai näin, tuskin kumpikaan meistä tämän asian suhteen on voittaja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...