Jump to content
MAINOS

Saikuttaminen


kukkis.

Recommended Posts

Suosittelen lämpimästi jokaiselle hoitajalle. Olen itse ollut työssäni perfektionisti,  kaikkensa antaja, itsensä äärirajoille ajava, toisia ajatteleva ...............

Nyt olen alkanut pikkuhiljaa ymmärtämään saikkuttamisen hyvää tekevän voiman 👍 

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Olen aikanaan keksinyt termin "saigonilainen lakko", joka tarkoittaa useiden saman yksikön työntekijän hakeutumista sairaslomalle samaan aikaan. Tämä on tietysti aika kyseenalainen työtaistelukeino.

Mutta, kyllähän meidän alalla (kuten varmasti monilla muillakin  aloilla) on ihmisillä hyvin korkea kynnys jäädä pois töistä, jos ei ole kunnolla kipeä, mutta on kuitenkin jollain tapaa puolikuntoinen. Myös työssäjaksamiseen liittyvissä ongelmissa oei hakeuduta sairaslomalle helposti, vaikka syytä olisi. Vaikka tekeekin pahaa myöntää ettei ole niin jaksava ja kaikkivoipa kuin "pitäisi olla", niin toivoisin kovasti että meidän alan ihmisiltä löytyisi rohkeutta jäädä huilaamaan ja hakea apua, ennenkuin ongelmat muuttuvat vaikeammiksi.

Sairaslomalaisten syyllistäminen on kyllä mekeinpä alhaisinta mitä työkaverille voi tehdä. Ja loppupeleissä sairasloman syyt ovat jloppupeleissä jokaisen oma asia, tai ainakin pitäisi olla. Olen kyllä ollut tilanteissa joissa kollega on (vastentahtoisesti) kertonut sairaslomansa johtuvan sukupuolitaudista, eturauhasvaivoista, tai mielenterveyden ongelmista estääkseen erilaisten hurjien huhujen leviämisen. Näinhän ei asioiden toki pitäisi mennä.

Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että meidän alalla ollaan pois ennemmin liian vähän, kuin liian paljon. Nämä ovat vaikeita asioita, ja ainoa mikä näissä on mielestäni selvää, on se, että hoitotyön maailmassa näissä jutuissa olisi paljon parantamisen varaa.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syyllistäminen ...... sitä tapahtuu jos ei suoraan niin ainakin hiljaisesti. "Taas se ja se on pois, mikä sillä nyt taas voi olla" 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rehellisesti sanoen niin kyllä saikuttamiseen vaikuttaa työpaikka,siellä jaksaminen, onko aikaa palautua? Arvostus, vastaako palkka tehtävien vaativuutta? Työmoraali laskee kyllä aikalailla jos tuntee itsensä:alipalkatuksi,aliarvostetuksi tai on jopa heikennetty työehtoja. Eli siinä tulee niinkuin moraalinen oikeutus käyttää sairaspäivänsä. Ja jokaisen oma asiahan on miksi ei ole työkuntoinen. Ei tässä enää paljon muiden mielipiteet vaikuta kun on ihan LOPPU!

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi tuttava vaihtoi osastotyöstä polille koska koki osastotyön ja 3-vuorotyön liian raskaaksi. Tykkää polityöstä ja viihtyy siellä. Osastolta tuttu kollega oli tullut vastaan ja tokaissut että "Kyllä meitä kaikkia väsyttää ja on joskus tultu silmät ristissä töihin mutta silti on aina tultu töihin". Jaha että sellanen syyllistäminen sieltä. 

Omalla työpaikalla yksi kollega ylpeästi ilmoitti ettei ole koskaan ollut flunssan takia pois töistä vaan tullut vaikka pää kainalossa töihin. Jep ja samalla tartutat flunssan muihin ja rasitat muita koska et kuitenkaan jaksa tehdä töitä 100% teholla, niinkuin se flunssaton sijainen olisi jaksanut tehdä. Mutta kiillota toki omaa kruunuasi. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

24 minuuttia sitten, Tikki kirjoitti:

Omalla työpaikalla yksi kollega ylpeästi ilmoitti ettei ole koskaan ollut flunssan takia pois töistä vaan tullut vaikka pää kainalossa töihin. Jep ja samalla tartutat flunssan muihin ja rasitat muita koska et kuitenkaan jaksa tehdä töitä 100% teholla, niinkuin se flunssaton sijainen olisi jaksanut tehdä. Mutta kiillota toki omaa kruunuasi. 

Tätä saa kuulla jatkuvasti. Harmittaa ihan penteleesti, kun itse on sairaana pois ja sit saa vielä kuunnella näitä työpaikan pikkuenkeleitä, siksi olen aloittanut saikuttamisen ihan vaan väsymyksenkin takia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enhän minä mikään ole ketään tuomitsemaan, mutta onhan se mielestäni kyseenalaista olla saikulla, jos ei ole sairas. Sama myös toisinpäin, jos ei ole työkykyinen niin ei pidä olla töissä. 

Jos työ vit**aa niin paljon, että hakee saikkua turhaan niin melkein voisi miettiä onko sellaisessa työssä järkevää käydä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

36 minuuttia sitten, Julma kirjoitti:

 

Jos työ vit**aa niin paljon, että hakee saikkua turhaan niin melkein voisi miettiä onko sellaisessa työssä järkevää käydä.

Kun jotain työtä on tehtävä, että on leipää. Väsymyskin tai vit....s on sairaus tai ainakin hyvin pian.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

18 hours ago, Julma said:

Enhän minä mikään ole ketään tuomitsemaan, mutta onhan se mielestäni kyseenalaista olla saikulla, jos ei ole sairas. Sama myös toisinpäin, jos ei ole työkykyinen niin ei pidä olla töissä. 

Jos työ vit**aa niin paljon, että hakee saikkua turhaan niin melkein voisi miettiä onko sellaisessa työssä järkevää käydä.

Samaa mieltä.

On ymmärrettävää, että jatkuva kiire ja epäkiitollisuuden tunne sekä palkkaus syövät työmoraalia. Motivaatiosaikuttaminen ei ole mielestäni kuitenkaan tähän mikään pitkäkestoinen ratkaisu.

Yleensähän sitten jo vuorossa olevat joutuvat tekemään tämä saikuttajan työt, joka syö vaan entisestään huonoa työilmapiiriä. Alan/ työpaikan vaihto lienee parempi vaihtoehto. Itselläni on ollut aina semmoinen periaate, että jos tarvii motivaatiosaikulle lähteä niin on syytä vaihtaa työpaikkaa.

Jotenkin minulla on myös semmoinen teoria, että tämä saikuttaminen liittyy myös oman työn/työpanoksen arvostukseen. jos kokee, että on vain yksi kapasiteettiyksikkö muiden joukossa mitä ilman osasto kyllä pyörii, niin lienee helpompi saikuttaa. Taasen esimerkiksi ensihoidossa saikutuskulttuuri on omien kokemuksieni mukaan huomattavasti vähäisempää ehkäpä sen takia, että kylän ainoa piipaa auto ei ole hälytettävissä jos työntekijöitä ei vain "kiinnosta".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoista ajatusten vaihtoa. Kyllähän se kertoo jotain alan tilanteesta jos henkilökunta saikutuksen voimalla raataa. Tosiasia on että tämä on todellisuutta monille,myös minulle. Kolmivuorotyö, perhe,jatkuva kiire, tässä niitä syitä,että välillä saikutan vähän liian helposti, eli kurkku kipeenä,päänsärkyä ja niin etiäppäpin. Ja motivoin itselleni sillä,että olen alipalkattu ja ylityöllistetty. Saikuttamisen avulla jotenkin jaksaa. Jos vielä työilmapiiri on mitä on,niin ei paljon muiden jaksaminen enää jaksa kiinnostaa. Sitten kun muut saikuttaa niin on mun vuoro, yksinkertaisesti.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 tuntia sitten, Pappi C kirjoitti:

Samaa mieltä.

On ymmärrettävää, että jatkuva kiire ja epäkiitollisuuden tunne sekä palkkaus syövät työmoraalia. Motivaatiosaikuttaminen ei ole mielestäni kuitenkaan tähän mikään pitkäkestoinen ratkaisu.

Yleensähän sitten jo vuorossa olevat joutuvat tekemään tämä saikuttajan työt, joka syö vaan entisestään huonoa työilmapiiriä. Alan/ työpaikan vaihto lienee parempi vaihtoehto. Itselläni on ollut aina semmoinen periaate, että jos tarvii motivaatiosaikulle lähteä niin on syytä vaihtaa työpaikkaa.

Jotenkin minulla on myös semmoinen teoria, että tämä saikuttaminen liittyy myös oman työn/työpanoksen arvostukseen. jos kokee, että on vain yksi kapasiteettiyksikkö muiden joukossa mitä ilman osasto kyllä pyörii, niin lienee helpompi saikuttaa. Taasen esimerkiksi ensihoidossa saikutuskulttuuri on omien kokemuksieni mukaan huomattavasti vähäisempää ehkäpä sen takia, että kylän ainoa piipaa auto ei ole hälytettävissä jos työntekijöitä ei vain "kiinnosta".

Minä taas katson, etten ole millään tasolla korvaamaton työssäni. Ei se osaston toiminta lopu olen lomalla tai saikulla. Jos näin olisi minua arvostettaisiin työssäni ja saisin siitä myös siihen arvoon sopivan korvauksen.

Itse jaksan hyvin paljon paremmin kun on muutama lepohetki enemmän kuukaudessa.

Muokattu - kukkis.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 4/9/2022 at 6:49 PM, kukkis. said:

Kun jotain työtä on tehtävä, että on leipää. Väsymyskin tai vit....s on sairaus tai ainakin hyvin pian.

Mutta kun arkena ihminen viettää noin puolet hereilläoloajastaan töissä, niin onko silloin järkeä tehdä työtä joka sairastuttaa ja vie voimavarat huonolla tavalla? Enhän minä kortistoon siirtymistä kannata, eikä se liene hoitajille ihan yksinkertaistakaan, mutta josko jossain muualla olisi mukavampaa työskennellä. 

Vaikka eihän siellä työmaalla tietysti paljon tarvitse käydä, jos on täydet lomat ja siihen vielä kelan maksamaa pari kuukautta päälle. Varmaan monelle henkilökohtaisella tasolla jotenkin houkuttelevaa, mutta mä olen jotenkin mieltänyt tämmöiset ongelmat matalasti koulutettujen/kouluttamattomien liukuhihna-alojen tavaramerkiksi, joissa mitään kummallista ammatti-identiteettiä ei synny eikä työ itsessään tarjoa mitään haasteita tai ei ole mielenkiintoista. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

56 minuuttia sitten, Julma kirjoitti:

Mutta kun arkena ihminen viettää noin puolet hereilläoloajastaan töissä, niin onko silloin järkeä tehdä työtä joka sairastuttaa ja vie voimavarat huonolla tavalla? Enhän minä kortistoon siirtymistä kannata, eikä se liene hoitajille ihan yksinkertaistakaan, mutta josko jossain muualla olisi mukavampaa työskennellä. 

Olisin vaihtanut muihin töihin ajat sitten jos niitä vain olisi tarjolla. Asun maalla ja on pitkät matkat, autokin pitäisi omistaa. Lisäksi ihmisillä saattaa olla myös muita velvoitteita jotka määrittävät sen ettei voi esim muuttaa, ja kuka nyt kotoaan haluaa muuttaa. Päivätyö kiinostaa, mutta niitä ei ole saatavilla. Niin kyllä se vaan niin on että nälkä edellä mennään, varsinkin kun on vastuuta muistakin kuin vain itsestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 hour ago, kukkis. said:

Olisin vaihtanut muihin töihin ajat sitten jos niitä vain olisi tarjolla. Asun maalla ja on pitkät matkat, autokin pitäisi omistaa. Lisäksi ihmisillä saattaa olla myös muita velvoitteita jotka määrittävät sen ettei voi esim muuttaa, ja kuka nyt kotoaan haluaa muuttaa. Päivätyö kiinostaa, mutta niitä ei ole saatavilla. Niin kyllä se vaan niin on että nälkä edellä mennään, varsinkin kun on vastuuta muistakin kuin vain itsestä.

Ikävää, että tarjolla on vain huonoja vaihtoehtoja, eikä ole mahdollisuutta vaikuttaa omaan hyvinvointiin. Siinä on vähän niinkuin järjestelmän uhri. Voimia. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos porukka saikuttaa niin kyllä silloin ensisijassa työnantajan on katsottava peiliin. Miksi ei jakseta töissä? Miten kohentaa työilmapiiriä? Miten saada porukka viihtymään töissä? Arvostetaanko? Palkka? Onhan tätä kaikilla aloilla,mutta terveydenhuollossa varmasti alkujaan parempi työmoraali,mutta nykyajan yhteiskunnan odotukset ja paineet niin vanhemmuudessa kuin työelämässä ovat kasvaneet. Vuorotyö myös vaatii veronsa. Hei pitäiskö tehdä jotain asialle?

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On 4/11/2022 at 11:55 AM, Julma said:

Mutta kun arkena ihminen viettää noin puolet hereilläoloajastaan töissä, niin onko silloin järkeä tehdä työtä joka sairastuttaa ja vie voimavarat huonolla tavalla? Enhän minä kortistoon siirtymistä kannata, eikä se liene hoitajille ihan yksinkertaistakaan, mutta josko jossain muualla olisi mukavampaa työskennellä. 

Vaikka eihän siellä työmaalla tietysti paljon tarvitse käydä, jos on täydet lomat ja siihen vielä kelan maksamaa pari kuukautta päälle. Varmaan monelle henkilökohtaisella tasolla jotenkin houkuttelevaa, mutta mä olen jotenkin mieltänyt tämmöiset ongelmat matalasti koulutettujen/kouluttamattomien liukuhihna-alojen tavaramerkiksi, joissa mitään kummallista ammatti-identiteettiä ei synny eikä työ itsessään tarjoa mitään haasteita tai ei ole mielenkiintoista. 

Juuri näin. Survival modessa notkuminen ei pitkässä juoksussa johda kuin siihen, että huomaa vuosien jälkeen tuhlanneensa elämänsä työpaikassa jota vihaa. Voisi kuvitella, että vie innon niiltä innokkailta alalle juuri tulleilta hoitajilta joilla vielä olisi paloa alaa kohtaan. Jos oman työn merkityksellisyys on siinä tasolla, että oma ilmestyminen työpaikalla on samantekevää periaattella "Osasto pyörii ilman minuakin" niin voin kuvitella, että tämä on varma tie.. ties minne burnoutin ja kyynistymisen harmaaseen helvettiin...

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17 hours ago, Niini333 said:

Jos porukka saikuttaa niin kyllä silloin ensisijassa työnantajan on katsottava peiliin. Miksi ei jakseta töissä? Miten kohentaa työilmapiiriä? Miten saada porukka viihtymään töissä? Arvostetaanko? Palkka? Onhan tätä kaikilla aloilla,mutta terveydenhuollossa varmasti alkujaan parempi työmoraali,mutta nykyajan yhteiskunnan odotukset ja paineet niin vanhemmuudessa kuin työelämässä ovat kasvaneet. Vuorotyö myös vaatii veronsa. Hei pitäiskö tehdä jotain asialle?

Täydellisessä maailmassa johto antaisi kannustimia ja esim. omaa työnkuvaa kohdennettaisiin, työvuorosuunnittelu muuttuisi autonomisemmaksi, ja työvuoroergonomiaa lisättäisiin. Palkkaan olisi mahdollista neuvotella henk. koht. lisää esimerkiksi ahkeruuden tai muun positiivisen tunnusmerkin kautta, mutta näin ei ole ollut niin kauan kuin olen alalla ollut (14v.).

Tiedän Suomessa ainakin yhden yksityisen toimijan joka palkitsee vuosittain parhaan työntekijän merkittävällä kertakorvauksella. Jokin tällainen nostattaisi varmasti motivaatiota ja luulen, että motivaatiosaikutkin vähenisivät. Suomalainen kommunistinen työkulttuuri ei kuitenkaan tähän taivu, sen sijaan edunvalvontajärjestöt ovat helisemässä kun hoitajat revitään poliisien kanssa sakon uhalla pakkotöihin. Kliffaa hei!

Ps. Ironisesti juuri itse tätä kirjoitan saikulta.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Pappi C kirjoitti:

Tiedän Suomessa ainakin yhden yksityisen toimijan joka palkitsee vuosittain parhaan työntekijän merkittävällä kertakorvauksella.

Toivottavasti sen palkinnon saa myös henkilö joka kuuluu ns maan hiljaisiin eikä ruskeakielisiin 👍

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minä sairastuin työssäni vaikeaan masennukseen. Työtäni ei arvostettu, arvosteltiin kylläkin. Kehittämisideani lytättiin ja myöhemmin toinen työntekijä esitti samaisen idean joka hyväksyttiin. Kaikenlaista vinoilua ja kieroilua kaikkinensa oli työpaikallani ja haluni mennä sinne vähenee vähenemistään. Tykkään työstäni mutten työkavereistani jotka käyttäytyvät kuin leikki ikäiset, kiusaamista ja mustamaalaamista yms typerää käytöstä työkavereita kohtaan ja esimiesten perseennuolijoita, sitten kun kissa nostettaisiin pöydälle niin vaietaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä oli artikkelia juuri.:D
 

Lainaa

 

Hänen mukaansa alan huonot työolot eivät tule pelkästään resurssipulasta vaan siitä, että osa työntekijöistä tekee suurimman osan töistä, kun osa on jatkuvasti erilaisilla tekosyillä sairauslomilla.

– Kukaan ei uskalla töissä sanoa ääneen sitä, että he, jotka tekevät sen työn, tekevät moninkertaisen määrän kuin he, jotka saikuttavat maanantait tai perjantait erilaisilla ”syillä”, Salla pohtii.

Kokeneen sairaanhoitajan mukaan tästä syystä myös tunnolliset ja ahkerat hoitajat kuormittuvat. Myös suuri sijaisten määrä kuormittaa vakituista henkilökuntaa.

– Palkallisten poissaolojen maksimimääriin tarvitaan pikainen muutos alalle. Turhasta saikuttamisesta on tullut alan tapa toimia. Ongelmasta ei saa edes rehellisesti puhua missään instanssissa ja siitä on vaiettu jo vähintään kymmenen vuotta.

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e5afc471-9962-4f2e-8451-1969ab6aa280

Ps. Juuri saikulla, kiitos korona

Muokattu - Kummituskaukoputki
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...