Jump to content
MAINOS

Haavojen kroonistumisen odottelu


SannaV

Recommended Posts

Kiinnostaisi tietää, miten eri puolilla Suomea hoidetaan haavoja. Olen kuullut, että on alueita, joissa saa maksuttomat haavanhoitotarpeet vasta kun haava on kroonistunut, eli ollut olemassa esim. 3 kk. Tässä ajassa sitä on yritetty mahdollisuuksien mukaan kotona hoitaa esim. talouspaperilla ja jesarilla, kun ei parempaan ole ollut varaa. Sitten kun vihdoin päästään hoitamaan haavaa asiallisesti, tilanne on ehtinyt pahentua jo sellaiseksi, että hoitoon kuluu erittäin pitkä aika ja paljon resursseja. 

Kuinkahan yleinen käytäntö on? Itse en tee työtä kotihoidossa, vaan tehostettujen yksikössä, johon saamme kyllä tarvittavat välineet yleensä nopeasti ilman turhia tappeluita, joten olen ollut autuaan tietämätön haavanhoidon haasteista niillä, joilla ei käy vielä edes kotihoito, sekä kotihoidon puolen ihmisistä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
MAINOS

Hmm. Itse olen ollut myös töissä teh.palv. ja lyhytaikaishoidossa, että sinällään kotihoidosta ei ole kokemusta. Mutta kyllä meillä myös tehostetussa palveluasumisessa jonkin verran törmäsi siihen, että esim omaisten kanssa jouduttiin käymään keskustelua rahojen käytöstä haavahoitotarvikkeisiin. Taikka sitte se että mistä repiä rahat tarvikkeisiin, jos niitä vaan ei ole? (Esim asiakas saa toimeentulotukea, mutta perus toimeentulotuki ei korvaa haavanhoitotuotteita ainakaan automaattisesti, eikä muuten rahaa vaan ole.) 

 

Tässä taannoin meille tuli myös kotihoidosta asiakas, jonka haavoja avatessa tuotteet siinä päällä oli juurikin luokkaa talouspaperi ja jesari… en tiedä sen tarkempaan mitään taustoja, kun haavat olikin sitten siinä kunnossa ettei meidänkään apu enää oikein riittänyt. Mutta oletan että kyse oli siitä, että asiakas ei ollut halunnut itselleen esim apteekkitiliä tai muuten että hänelle olisi hommattu jotain kalliimpia tuotteita.
 

Ja täällä ainakaan ei hoitotarvikelainaamostakaan saa mitään hoitavia tuotteita, ainoastaan teippiä, sidetarvikkeita yms. :(. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä haavaa hoidetaan terveyskeskuksessa siitä alkaen kun potilas vaan hakeutuu hoitoon kun haava alkaa olla ongelmaksi, tai lähetteellä leikkauksen jälkeen. Haavan hoito ohjeistetaan, kerrotaan sopivista tuotteista joita voi kotiin ostaa ja ohjeen mukaisesti vaihtaa, ja haavan hoito kerran viikossa/kahdessa terveyskeskuksessa jotta tiedetään miten haava paranee tai on parantumatta. Kun haavaa on yhteistyössä hoidettu 3kk annetaan terveyskeskuksesta tuotteet mukaan aina haavanhoidon yhteydessä, mutta hoito voi olla silti edelleen saman tyyppistä, käynti kerran viikossa/kahdessa ja väliajalla hoito kotona. Tottakai haavasta riippuen niitä hoidetaan useamminkin tai harvemmin, otetaan näytteitä, konsultoidaan lääkäriä/yo sairaalaa. Usein tuntuu että haava paranee yhtäkkiä kuin itsestään kun hoitoon sitoutuu siinä vaiheessa kun varataan hoitajalle aikoja jatkohoitoa varten. Kai sitä on jonkinlainen henkinen tuki että haavaa hoidetaan kotonakin oikein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa meillä ainakin käytetään tuhansia euroja kuukaudessa asiakkaiden haavahoitotarvikkeisiin, milloin yritetään itse keksiä hyvä hoito, milloin ohjeet tulee haavahoitajalta TK:sta tai kirurgian puolelta. Se, että asiakas esim itse vaihtelee haavatuotteita tai esim kieltäytyy haavanhoidosta ( ja usein muistakin hoidosta) tai ei kerro haavoista, on ehkä selitys tuohon talouspaperiin tai sitten akuutisti tarvikkeet loppunut kotoa (asiakas sotkenut ne tai jotain muuta yllättävää)? Meidän asiakkaat ei saa mitään tarvikkeita muualta ( kaikki tarvikkeet dia, avanne,katetrointi tulee meiltä) eikä ite tartte ostaa paitsi esim hunajatuotteet apteekista. Väkisin, kun ei voi hoitaa ja useinkaan asiakkaat ei edes ymmärrä sanoa jostain jutuista. Eikä oo kristallipalloo😔

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
10.1.2022 klo 20.38, Th ksh kirjoitti:

Kotihoidossa meillä ainakin käytetään tuhansia euroja kuukaudessa asiakkaiden haavahoitotarvikkeisiin, milloin yritetään itse keksiä hyvä hoito, milloin ohjeet tulee haavahoitajalta TK:sta tai kirurgian puolelta. Se, että asiakas esim itse vaihtelee haavatuotteita tai esim kieltäytyy haavanhoidosta ( ja usein muistakin hoidosta) tai ei kerro haavoista, on ehkä selitys tuohon talouspaperiin tai sitten akuutisti tarvikkeet loppunut kotoa (asiakas sotkenut ne tai jotain muuta yllättävää)? Meidän asiakkaat ei saa mitään tarvikkeita muualta ( kaikki tarvikkeet dia, avanne,katetrointi tulee meiltä) eikä ite tartte ostaa paitsi esim hunajatuotteet apteekista. Väkisin, kun ei voi hoitaa ja useinkaan asiakkaat ei edes ymmärrä sanoa jostain jutuista. Eikä oo kristallipalloo😔

 


Whaat, missä näin hyvä tilanne on 😳. Meillä ainakin kaupunki (ja myös hoitotarvikejakelu omalta osaltaan) on niin pihi että jopa tehostetussa palveluasumisessa pitää ostaa kaikki ensiaputarvikkeista (laastarit, sideharsot yms) lähtien ite 🤦‍♀️. Ei puhettakaan että kaupunki kustantais jonku mummon Mepilexit esim.. Tainno, minä kyllä esimiehen luvalla ostin edellisessä työpaikassa juurikin laastareita, jelonettiä yms myös talon laskuun pienen varaston, mutta periaatteessa nekin pitäisi aina olla asiakkaalla itsellään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
19.1.2022 klo 19.40, Petite Infirmieré kirjoitti:


Whaat, missä näin hyvä tilanne on 😳. Meillä ainakin kaupunki (ja myös hoitotarvikejakelu omalta osaltaan) on niin pihi että jopa tehostetussa palveluasumisessa pitää ostaa kaikki ensiaputarvikkeista (laastarit, sideharsot yms) lähtien ite 🤦‍♀️. Ei puhettakaan että kaupunki kustantais jonku mummon Mepilexit esim.. Tainno, minä kyllä esimiehen luvalla ostin edellisessä työpaikassa juurikin laastareita, jelonettiä yms myös talon laskuun pienen varaston, mutta periaatteessa nekin pitäisi aina olla asiakkaalla itsellään.

Kokemuksesta voin kertoa, että kunnan kustantamat haavatarvikkeet ovat aivan vihoviimeinen keksintö. Passivoi asiakkaita aivan tolkuttomasti.

 

Vuodesta toiseen juoksevat terkussa hoidattamassa haavoja kunnan piikkiin eivätkä tikkua laita ristiin kotona haavan paranemiseksi, kun siinähän joutuisi ostamaan tuotteita itse.. Pitäisi ehdottomasti saada omakustanteiseksi nuo haavahoitotuotteet kaikkialla, hakekoot maksajaa sitten toimeentulotuesta, peilistä tai syylliseltä osapuolelta tilanteesta riippuen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

23 tuntia sitten, Gorsh kirjoitti:

Kokemuksesta voin kertoa, että kunnan kustantamat haavatarvikkeet ovat aivan vihoviimeinen keksintö. Passivoi asiakkaita aivan tolkuttomasti.

 

Vuodesta toiseen juoksevat terkussa hoidattamassa haavoja kunnan piikkiin eivätkä tikkua laita ristiin kotona haavan paranemiseksi, kun siinähän joutuisi ostamaan tuotteita itse.. Pitäisi ehdottomasti saada omakustanteiseksi nuo haavahoitotuotteet kaikkialla, hakekoot maksajaa sitten toimeentulotuesta, peilistä tai syylliseltä osapuolelta tilanteesta riippuen.

Sit on hoidossa vikaa jos sitä vuositolkulla hoidetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
31.3.2022 klo 20.33, Gorsh kirjoitti:

Kokemuksesta voin kertoa, että kunnan kustantamat haavatarvikkeet ovat aivan vihoviimeinen keksintö. Passivoi asiakkaita aivan tolkuttomasti.

 

Vuodesta toiseen juoksevat terkussa hoidattamassa haavoja kunnan piikkiin eivätkä tikkua laita ristiin kotona haavan paranemiseksi, kun siinähän joutuisi ostamaan tuotteita itse.. Pitäisi ehdottomasti saada omakustanteiseksi nuo haavahoitotuotteet kaikkialla, hakekoot maksajaa sitten toimeentulotuesta, peilistä tai syylliseltä osapuolelta tilanteesta riippuen.

Paaaaitsi tiedä sitten, jos toinen ääripää on, että haavan tungetaan talouspaperia/laastaria tai pahimmassa tapauksessa märät haavalaput vaan kuivatellaan patterilla, ja eikun uudestaan jalkaan… 🤔. Koska joko ollaan pihejä, tai sitten ei oikeesti vaan oo rahaa. Koska ne tuli joskus muinoin juotua, tai muuten vaan ei pienestä eläkkeestä riitä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...