Jump to content
MAINOS

Lapsen huoltajan kohtaaminen


Rillit_huurussa

Recommended Posts

Tässä yövuoron pikkutunneilla tuli kollegan kanssa pohdittua, että saako hoitajat koulutusta lapsipotilaan huoltajan kohtaamiseen vai mennäänkö vuorovaikutustilanteissa vaan niinkuin vaisto neuvoo? Tottakai hoitajan kokemustausta antaa soppaan omat mausteensa, mutta onko esim. erikoistumisalalla tai työpaikalla merkitystä saadun koulutuksen/ohjeistuksen kannalta? 

Itselläni ei ole omia lapsia, mutta oletan olevan eri asia olla itse potilaana esim. ambulanssissa tai siirtymässä kiireelliseen päivystysleikkaukseen, kuin katsoa vierestä oman lapsen olevan akuuttihoidon tarpeessa.

Sen enempää asiaa googlaamatta kaipailisin teiltä siis kokemuksia, mielipiteitä ja ajatuksia! 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Muistan kyllä koulussa olleen puhetta omaisten kohtaamisesta, mutta käytännössä varmaan aika pitkälti kaikki toimivat oman persoonansa mukaan. Muutaman tunnin luennoinnilla ei kai oikein pysty käyttäytymismalleihin vaikuttamaankaan. 

Oman kokemuksen mukaan potilaan tai omaisten kohtaamiseen ei yleensä liity mitään kovin isoja odotuksia heidän suunnaltaan. Riittää, kun on edes vähän kohtelias ja saa annettua vaikutelman, että tietää suurinpiirtein mitä on töissä tekemässä. Plussaa on, jos tietää milloin voi kertoa vitsin. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

olen ollut lapseni kanssa sairaalassa montakin kertaa hänen perussairauden vuoksi ja olen tavannut monta hoitajaa siellä ns huoltajana, silloin en pystynyt ees ajattelemaan että olen itsekin hoitaja ja minun pitää ymmärtää että on kiirettä siellä osastolla kun oli todella kova huoli lapsesta. Olen todella kiittollinen hoitajille jotka kärsivällisesti vastasivat minun tyhmiin kysymyksiin, olivat ystävällisiä ja rauhallisia siinä tilanteessa ja kunnioitavat minua, minun mielipidettä ja minun tytärtä ( joka oli potilaana sielä). Mutta valitettavasti muutama huono tapaus jäi myös mieleen, eli jos vaan sellainen koulutus olemassa niin jotkut hoitajat kipeästi tarvitsevat sellaisen koska ilmeisesti ei ihan kaikilla sellainen vaisto toimii...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...