Jump to content
MAINOS

Hoitajapula


ääni

Recommended Posts

Haluaisin kuulla ihmisten kokemuksia ja näkemyksiä tämän hetkisestä hoitajapulasta?mietteitä omasta jaksamisesta ja alan tulevaisuuden näkymistä työntekijän silmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mikään ei ole muuttunut eikä tule koskaan muuttumaan niinkauan kunnes hoitajat eivät ymmärrä vetää yhtäköyttä. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huonompaan suuntaan ollaan menty, ja ollaan edelleen menossa, ellei tehdä jotain oikeasti merkittävää.

Nyt vedetään hoitajista irti ihan kaikki. Moni vielä rahapulassa tai ylitunnollisuuksissaan tekee tuplavuoroja, joilla vain pitkitetään ongelmia, rikotaan itsensä ja muut (on aika hajottavaa olla vaikka 4 iltaa peräkkäin töissä, niin että työparina on jaksamisen rajoilla heiluva "pitkäpäiväläinen").

Työnantaja on tietysti mielissään kun ihmiset hajottavat itsensä tekemällä extravuoroja ja paiskimalla itsensä näännyksiin. Umpiväsynyt henkilökunta ei kykene ainakaan kovin tarmokkaasti reagoimaan epäkohtiin, eikä pysty perustelemaan, miksi tarvittaisiin uudistuksia. Lisäksi väsynyt, riitainen, ja epätoivon partaalla oleva henkilökunta on esimiehille helppo hallittava.

Pahinta asiassa on se, että nykyinen henkilökunnan uupumukseen ajaminen tulee luultavasti heijastumaan ensi kevään liittokierrokselle ja mahdolliseen työtaisteluun. Tämän myötä niistä nyt saatavista tuplavuoro- ja ylityökorvauksista tullaan luultavasti maksamaan vielä kova hinta tulevaisuudessa.

Jos joku ei vielä ymmärtänyt, niin niiden "k*rvänmittaisten vuorojen tekeminen pitää lopettaa nyt, ihan heti".

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iltalehti uutisoi tänään otsikolla;

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3276bccd-eddd-4ce9-a01b-215026e869b0

"Hoitajapula kriisiytynyt: Sadat vanhukset jääneet ilman luvattua hoivapaikkaa – ”Hallituksen katsottava peiliin”

 

Luulisi, että kilpailu hoitoalan ammattilaisista edistäisi työntekijöiden mahdollisuutta vaikuttaa oikeasti omaan työhönsä, työvuoroihinsa ja työ-ja perhe-elämän yhteensovittamiseen. Tämä lisäisi työmotivaatiota ja sitouttaisi työpaikkaan.

Tyytymättömyys näkyy työpaikkojen kyselyissä, mutta jostain syystä suhtautuminen on hyvin jäykkää niputtaen työntekijät samaksi massaksi.

Minusta erilaisia työaikamalleja työntekijälähtöisesti pitäisi ottaa käyttöön sopiessa työajoista, palkkauksesta jne. Nyt ovi käy, ja vastaus on vain se, että jokaisella on vapaus lähteä. Jo vuosia on härskisti annettu tapahtua kokeneiden osaajien siirtyminen toisen työnantajan palvelukseen, ja tilalle on otettu täysin uusia työntekijöitä.

Tuntuu, ettei ymmärretä, mitä hoitajat toivovat ja puhuvat epäkohdista.

On turha syyttää hoitajapulasta yleistä tilannetta, hallitusta jne, jos työolot ja työn kuormittavuus ovat epäinhimillisiä sekä työ-ja perhe-elämän yhteensovittaminen on puutteellista.

Hallitukselle on nostettava hattua, sillä se on konkreettisesti huomioinut hoitoalan tilanteen. Samaan aikaan kuntien on terästäydyttävä palveluntuottajien valvonnassa, ja tehtävä tämä työ laadukkaasti ennalta ilmoittamatta.

Haluan kiittää työnantajia, jotka haluavat sopia yksilöllisemmin työntekijän kanssa, ja ymmärtävät, ettei ykkösvapaat oikeasti mahdollista aidon työhyvinvoinnin toteutumista.

Hoitoala ja hoitajat ovat mahdollisuus työnantajille, työntekijöille ja yhteiskunnalle, jos vain kuunnellaan enemmän toisiamme ja aidosti korjataan havaitut epäkohdat. Niiden korjaaminen on mahdollisuus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mediassa työnantajat itkevät krokotiilinkyynelin hoitajapulaa. Mistään ei olla valmiita neuvottelemaan, työajoista pidetään kynsin hampain kiinni, huolimatta työntekijän elämäntilanteesta. Alimiehityksellä/ huonolla palkalla  mennään,odotetaan hoitajan laittavan oman elämänsä tauolle, työn vuoksi. Mitään et saa vastineeksi, kuin vittuilua, jos et tähän suostu ja uskallat kyseenalaistaa toiminnan. Se on määrä- aikaisuuden loppu ja musta lista. No, saahan sieltä Filippiineiltä nöyriä orjia. Hopi hopi. 

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän se hoitajapula näkyy niin että joku tekee sen tuplavuoron tai sitten juostaan entistä kiireemmin kotihoidossa. Kumpikaan vaihtoehto ei ole hyvä. Pahimmillaan kuudetta työpäiväänsä tekevä hoitaja venyy ja kärsii vielä yhden vuoron, aivosumussa, väsyneenä, ilman ruoka- tai vessataukoa,  tai sitten koko porukka kärsii kiireestä kun työt jaetaan. Korvaus on joitakin kymppejä. Pakko nipistää käyntiajoista, muutama minuutti kultakin, kun optimointi ei huomioi siirtymiä. Asiakkaille luvatut aikaikkunat eivät toteudu, vaan käynnit myöhästyvät tai aikaistuvat. Kotona perheeltä pyydellään anteeksi myös kun ei jaksa, ei ehdi, taas meni ylitöiksi. Asiakkailta joutuu pyytämään anteeksi myöhästymisiä ja sitä että tänään tehdään vain tarpeellinen, sekin nopeasti, ei ehdi juttelemaan, ei tiskejä tiskaamaan. Esimiehet odottaa että luvatut ajat ollaan asiakkaan luona. Pettymys tulee palautteeksi pomolta, asiakkaalta ja perheeltä, tekipä miten tahansa.

 

Edit. Ja se tulevaisuus. Ei ainakaan helpota. Niin pitkään kuin palkat laahaa perässä ja käytetään kouluttamattomia ja mennään mimimimiehityksellä, ei tämä helpota. Kuka näillä paikoilla haluaisi tätä tehdä? Lakimuutoksia tulossa asiakkaiden hyväksi, mutta mistä porukkaa tekemään? Ihan sama miten paljon teknologiaa lisätään, ei se korvaa tarpeellista ihmistä vaihtamaan vaippaa, laittamaan ruokaa eteen eikä tarvittaessa syöttämään ellei keksitä hoivarobotteja.

Muokattu - arsewiper
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Irtisanouduin tänä vuonna sh:n pestistä oltuani vajaa 15v. erikoissairaanhoidossa. Vaihdoin alaa sillä en jaksanut uskoa, että asioihin olisi tulossa muutoksia. En ollut työyksikön ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään lähtijä. Mitta tuli minulla lopulta täyteen, kun organisaatiomuutokset ja krooninen resurssivaje (ja vuosi vuodelta kasvaneet potilasmäärät) kasvattivat työtaakan kestämättömäksi. Ynnä muitakin pienempiä asioita kasaantui eikä kenelläkään ollut keinoja tai ratkaisuja esittää. 

 

En ole alaa tai työnantajaa kohtaan katkera enkä syytä asiasta ketään. Minulle jäi pääasiassa hyviä muistoja ja hoitoala on opettanut paljon tärkeitä taitoja niin työelämää kuin muutakin elämää ajatellen. En kuitenkaan voinut enää jatkaa hoitotyötä siten, että minulla on tunne huonosti tai riittämättömästi tehdystä työstä ja että suurin osa henkilökohtaisesta energiasta tuntuu valuvan pelkästään työelämään.

 

Resursseista on alalla ollut puhetta niin kauan kuin muistan. Kuitenkin monen hoitajan kokemus on se, että tiukempaan suuntaan on viime vuosina menty. En ole itse ollut mikään työn sankari, en toisaalta laiskurikaan. Työn kuormittavuus syntyy monista seikoista ja minua ehkä kuormittivat sellaiset asiat jotka eivät haittaisi jotakuta toista. Sisäinen motivaatio kehittymiseen on aina ohjannut minua enemmän kuin ulkoiset asiat. Työssä kehittyminen kuitenkin kohdallani lopahti luullakseni jo muutamia vuosia sitten, siihen vaikuttivat omat terveyshaasteet ja toisaalta työmäärä jonka puitteissa ei jäänyt energiaa muulle. Lyhyesti sanottuna, työstä tuli pakkotahtista. Ja sitä myöten työn merkityksellisyys väheni. 

 

Edellisissä viesteissä jo mainittiinkin asioita jotka hoitoalalla kaipaavat korjaamista. Palkkaus, työmäärä, työn ja muun elämän yhteensovittaminen jne. En osaa sanoa, kuinka realistista olisi uskoa niiden korjaantuvan keskipitkällä aikavälillä. Itse olen aika skeptinen. 

 

Totean vielä, että olen ollut todella tyytyväinen ammattia vaihdettuani. Oli vaikea tehdä päätös, nyt tiedän sen olleen ainoa oikea. Mukavia työkavereita olen toki kaivannut, mutta kyllä niitä löytyy muiltakin aloilta. Energiaa on jäänyt työltä huomattavasti enemmän, ja palkkakehityskin on parempi kuin hoitoalalla. Palkka ei ole ollut minulle missään ammatissa ykkösasia, mutta en liene aivan väärässä jos totean, että hoitoalalla se ei useinkaan vastaa työn kuormittavuutta ja korvaa menetettyä vapaa-aikaa joka olisi palautumiselle erittäin tärkeää. 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän se on hyvin näkyny omissa työpaikoissa missä olen keikkaa tehnyt vuosia tosin joskus aivan liikaa usein tulee pyyntöä aamuun yhteen paikkaan ja perään ilta toiseen mutta tosin nyt jo oppinut että jos ei ole pakko rahan takia tehdä aina edes 5pv tai 7 putkia viikossa niin en tee kun vielä eksyin SH:n opinnoihin kun alasta pidän kovasti mutta kyllä varmaan myös maa vaihtuu papereiden saannin jälkeen jos ei tilanne parane suomessa.

  • Tykkää 2
  • Ihastus 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennen hoitoalaa olen tehnyt useamman alan töitä. Millään alalla en ole aiemmin nähnyt noudatettavan niin hyvin työehtosopimusta ja kunnioitettavan työntekijän oikeuksia kuin hoitoalalla. Tuntuu aivan ihmeelliseltä, että automaattisesti maksetaan kaikki lisät. Monella alalla esim ylitöitä ei makseta ja se on ihan normaali käytäntö. Toisaalta millään alalla en ole nähnyt niin paljon valittamista mitä hoitoalalla. Varmaan noin puolella hoitajista on kestovalitus päällä. Koko ajan on kaikki huonosti. Samalla pilataan koko muun vuoron fiilikset. Heti vuoron alussa alkaa valitus ja kestää vuoron loppuun. Kolmas ihmetyksen aihe on saikkujen määrä. Hoitajapula ratkeaisi sillä, että turhat saikut saataisiin rajattua pois. Koko ajan on eri syillä pois vähintään joka viides hoitaja. Saikuttelu tuntuu olevan oikein muoti-ilmiö hoitoalalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6 tuntia sitten, Vanhanliiton jermu kirjoitti:

Ennen hoitoalaa olen tehnyt useamman alan töitä. Millään alalla en ole aiemmin nähnyt noudatettavan niin hyvin työehtosopimusta ja kunnioitettavan työntekijän oikeuksia kuin hoitoalalla. Tuntuu aivan ihmeelliseltä, että automaattisesti maksetaan kaikki lisät. Monella alalla esim ylitöitä ei makseta ja se on ihan normaali käytäntö. Toisaalta millään alalla en ole nähnyt niin paljon valittamista mitä hoitoalalla. Varmaan noin puolella hoitajista on kestovalitus päällä. Koko ajan on kaikki huonosti. Samalla pilataan koko muun vuoron fiilikset. Heti vuoron alussa alkaa valitus ja kestää vuoron loppuun. Kolmas ihmetyksen aihe on saikkujen määrä. Hoitajapula ratkeaisi sillä, että turhat saikut saataisiin rajattua pois. Koko ajan on eri syillä pois vähintään joka viides hoitaja. Saikuttelu tuntuu olevan oikein muoti-ilmiö hoitoalalla.

Joka kuukausi jännitän josko nyt saisin palkkani oikein laskettuna, turhaan. Lähes joka kuukausi taistelen että lisät on maksettu oikein. Ylitöistä ei makseta vaan korvataan tunti tunnista, koskaan ennen en ole ollut työpaikassa jossa ylitöistä ei maksettaisi.

Työvuoroissa ei työnantaja jousta,  vuoroja ei saa vaihtaa. Lähes pakotetaan tekemään kaksivuoroa peräkkäin,  kun ei saada sijaista. Koulutuksiin ei pääse, silti uusia ja vaativampia tehtäviä tulee kokoajan lisää.  

Minun mielestäni tälläinen toiminta on kiusaamista, uhkailua ja törkeää käyttäytymistä.

  • Kiitos 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

14.9.2021 klo 18.05, Vanhanliiton jermu kirjoitti:

Ennen hoitoalaa olen tehnyt useamman alan töitä. Millään alalla en ole aiemmin nähnyt noudatettavan niin hyvin työehtosopimusta ja kunnioitettavan työntekijän oikeuksia kuin hoitoalalla. Tuntuu aivan ihmeelliseltä, että automaattisesti maksetaan kaikki lisät. Monella alalla esim ylitöitä ei makseta ja se on ihan normaali käytäntö. Toisaalta millään alalla en ole nähnyt niin paljon valittamista mitä hoitoalalla. Varmaan noin puolella hoitajista on kestovalitus päällä. Koko ajan on kaikki huonosti. Samalla pilataan koko muun vuoron fiilikset. Heti vuoron alussa alkaa valitus ja kestää vuoron loppuun. Kolmas ihmetyksen aihe on saikkujen määrä. Hoitajapula ratkeaisi sillä, että turhat saikut saataisiin rajattua pois. Koko ajan on eri syillä pois vähintään joka viides hoitaja. Saikuttelu tuntuu olevan oikein muoti-ilmiö hoitoalalla.

Tämä on niin paksua tekstiä, että epäilen sinun olevan joko Attendon, Esperin yms. voittoa tavoittelevien orjafirmojen pomo tai sitten olet vain niin helvetin tyhmä, joka ei ole koskaan edes  työskennellyt alalla. Älä edes viitsi. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Töppönen kirjoitti:

Tämä on niin paksua tekstiä, että epäilen sinun olevan joko Attendon, Esperin yms. voittoa tavoittelevien orjafirmojen pomo tai sitten olet vain niin helvetin tyhmä, joka ei ole koskaan edes  työskennellyt alalla. Älä edes viitsi. 

 

Tai sitten sinä olet ollut töissä vain jossakin yksityisellä toimijalla ja yleistät sen koko hoitoalaksi. Kannattaa hieman hommata kokemuksia ja avartaa maailmaa. 

21 tuntia sitten, kukkis. kirjoitti:

Joka kuukausi jännitän josko nyt saisin palkkani oikein laskettuna, turhaan. Lähes joka kuukausi taistelen että lisät on maksettu oikein. Ylitöistä ei makseta vaan korvataan tunti tunnista, koskaan ennen en ole ollut työpaikassa jossa ylitöistä ei maksettaisi.

Työvuoroissa ei työnantaja jousta,  vuoroja ei saa vaihtaa. Lähes pakotetaan tekemään kaksivuoroa peräkkäin,  kun ei saada sijaista. Koulutuksiin ei pääse, silti uusia ja vaativampia tehtäviä tulee kokoajan lisää.  

Minun mielestäni tälläinen toiminta on kiusaamista, uhkailua ja törkeää käyttäytymistä.

Ikinä ei ole tarvinnut kokea tuollaista. Enkä ikinä jäisi tuollaiseen paikkaan, jossa palkkaa ei makseta oikein. Vuorojen vaihtaminen onnistuu aina kun tarvii. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22.8.2021 klo 22.21, siriina kirjoitti:

Jos rahat ei oikeesti riitä niin toimeentulotuki auttaa.

 

3.9.2021 klo 23.32, kukkis. kirjoitti:

Mikään ei ole muuttunut eikä tule koskaan muuttumaan niinkauan kunnes hoitajat eivät ymmärrä vetää yhtäköyttä. 

Itse suostun tekemään keikkafirojen kautta töitä,koska saan palkkaa 18€/h +lisät+lomakorvaus 9%. Muuten en tee alipalkatusti töitä,eli suoraan firmoille en tee koska palkka surkea!

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

23 tuntia sitten, Vanhanliiton jermu kirjoitti:

Tai sitten sinä olet ollut töissä vain jossakin yksityisellä toimijalla ja yleistät sen koko hoitoalaksi. Kannattaa hieman hommata kokemuksia ja avartaa maailmaa. 

Ikinä ei ole tarvinnut kokea tuollaista. Enkä ikinä jäisi tuollaiseen paikkaan, jossa palkkaa ei makseta oikein. Vuorojen vaihtaminen onnistuu aina kun tarvii. 

Kyllä laajalla kokemusskaalalla voin sanoa että hoitoalalla on palkanmaksu hoidettu esimerkillisesti. Jos tuplavuoro, niin joka tunnista liksa. Lisät maksetaan kuten kuuluu. Toki joskus on voinut palkanlaskijalle käydä moka  mutta sekin korjataan melkein nopeammin kuin itse edes havaitsen. 

Monella muulla alalla painat sen 12-14 h päivä ja liksa se kahden tonnin kk-palkka. Brutto. Kun hommat tehtävä. Hoitoalalla tuplavuoroista tulee aina palkka joka ikisestä tehdystä tunnista. Ja lomat. En valittaisi. Missä muussa hommassa saat pitää lomat kuten merkitty? Ja turha ulista että lomat on peruttu. Ei ole. Perustellusti lain mukaan voitu siirtää. Monella alalla loma on sitä että ihan joka tunti ei tartte vastata puhelimeen tai hoitaa etänä työasioita. 

Mutta saikkujen määrä. Huh. Jessicajannicat on heti päivän pari pois jos harmittaa tai poikaystävä ei oo silitellyt tarpeeksi. En missään ole nähnyt niin lusmuja ja työmoraalitonta touhua kuin terveydenhuollossa. Ikävää. Onneksi on sentään ammattitaitoisia, reippaita huipputyypejäkin 👌

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Yhdyn kyllä edellisissä siihen, että valitusta riittää paikoissakin, joissa ei työ ole niin kuormittavaa. Kuormittavampaa on kuunnella jatkuvaa valitusta. Onkohan nämä tyypit edes koskaan kokeneet, mitä todellinen työnteko on?!

  • Hämmentynyt 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

30.11.2021 klo 16.53, Matapapu kirjoitti:

Yhdyn kyllä edellisissä siihen, että valitusta riittää paikoissakin, joissa ei työ ole niin kuormittavaa. Kuormittavampaa on kuunnella jatkuvaa valitusta. Onkohan nämä tyypit edes koskaan kokeneet, mitä todellinen työnteko on?!

Taas joku orjafirman pomo ähisemässä. 🤣🤣

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole orjapaikan pomo vaan opiskelija, joka on kyllästynyt työharjoitteluissa ja sijaisuuksissa loputtomaan turhanpöiväiseen valittamiseen. Lopettakaa hommat sit jos ei työt maistu älkääkä pilatko toisten työpäivää!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

36 minuuttia sitten, Matapapu kirjoitti:

En ole orjapaikan pomo vaan opiskelija, joka on kyllästynyt työharjoitteluissa ja sijaisuuksissa loputtomaan turhanpöiväiseen valittamiseen. Lopettakaa hommat sit jos ei työt maistu älkääkä pilatko toisten työpäivää!

Mä en valita mutta voisin valittaa siitä kuinka sotelaisista on tehty korona-ajan siivoajia ym.Eikun luutunvarteen pian.Keikkakohteen yövuoro odottaa tänään.Nam!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Matapapu kirjoitti:

 Lopettakaa hommat sit jos ei työt maistu älkääkä pilatko toisten työpäivää!

Juu.... sitä tässä yrittelen koko ajan, lopetella työntekoa 🤣

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...
15.9.2021 klo 22.17, Vanhanliiton jermu kirjoitti:

Tai sitten sinä olet ollut töissä vain jossakin yksityisellä toimijalla ja yleistät sen koko hoitoalaksi. Kannattaa hieman hommata kokemuksia ja avartaa maailmaa. 

Ikinä ei ole tarvinnut kokea tuollaista. Enkä ikinä jäisi tuollaiseen paikkaan, jossa palkkaa ei makseta oikein. Vuorojen vaihtaminen onnistuu aina kun tarvii. 

 

Juuri nyt, Hoitajamummeli1 kirjoitti:

 

No...minulle ei maksettu palkkaa ollenkaan..jäin pääsiäsipyhiksi ilman rahaa...Palkanmaksupäivä on ollut kuun 15. pvä..ja nyt sitten palkkatoimistossa oli huomattu, että olenkin väärässä palkanmaksuryhmässä...Odotin palkkalaskelmaa , sitä ei verkkopankissa näkynyt. Otin yhteyttä palkkatoimistoon ja sieltä ilmoitettiin että palkka tuleekin nyt vasta 29.4 ..olin siis väärässä palkanmaksuryhmässä. Tästä muutoksesta ei minulle mitään ilmoitusta tullut, joten aikamoinen yllätys oli näin pääsiäispyhien alla. Kovasti vaan pahoiteltiin, mutta mitään ei asian eteen meinattu tehdä. Vasta kun ilmoitin ottavani yhteyttä omaan ammattiliittooni TEHYYN, alkoi tapahtua ja kas kummaa, palkka voidaan kuitenkin maksaa aiemmin, tosin vasta 20.4. Eli olen nyt sitten pääsiäsipyhät ilan rahaa ja ruokaa..ja ajatus pyhien jälkeisestä pienestä lomamatkasta piti perua... Että näin Siun sote hoitaa asioita täällä Pohjois-Karjalassa..

  • Surullinen 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...