Jump to content
MAINOS

Potilastietojärjestelmä ja lokimerkinnät


Tyhmien kyselijä

Recommended Posts

Hei, 

olen hiljattain valmistunut ja en ole kehdannut kysyä tätä työpaikalta, koska tämä kuulostaa niin epäilyttävältä. Mutta mietin että jos selaa jotain potilaslistaa, esim lääkärin jonoa, jossa näkyy potilaan nimi, hetu ja lyhyesti tulosyy, niin tuleeko siitä merkintä johonkin? Jos kuitenkaan potilaiden tietoja ei avaa. Siellähän voisi olla vaikka tyyliin naapurin nimi ja sukupuolitauti. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ainahan jää jälki. Mutta jos potilaat ovat omassa työyksikössä jonossa niin kyllähän niitä saa ja melkein pitääkin taustatiedoksi selata. Vai mitä sanovat muut?

Naapurille se tietenkin on voi voi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Just näin. Todennäköisesti jää jälki ainakin teoriassa. Mutta tämä ei haittaa mitään jos et ole kaivelemassa jotain oman työpaikan ulkopuolisia asioita luvatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millainen jälki siitä jää? Tuleeko tuosta merkintä että on käynyt jonkun ihmisen potilastiedoissa, vaikka ei oikeasti ole? Vai tyyliin "käyttäjä selasi tätä sivua aikaan x"? 🤔

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku tekniikan ihminen olisi oikea vastaamaan tarkasti. Mutta itse olen koneella siinä luulossa, että järjestelmään jää jälki kaikista potilaista jotka avaan, mitä kirjoitan ja milloin kirjoitan. Niitä joku IT-henkilö seurailee. Jos joskus yrittää avata väärän sivun tai muuten ehkä poikkeavan, järjestelmä kysyy syytä ja suhdetta potilaaseen.

Joskushan oli poliisin puolella kohua kun kaikkia oli kovasti kiinnostanut joku julkisuudessa ollut rikosjuttu ja sitä oli käyty järjestelmästä katselemassa ilman mitään todellista syytä. Johonkin oli sielläkin jäänyt jälkiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ymmärsin kysymyksen oikein, niin tässähän ei avata potilastietoja. Järki sanoisi, että esim. varauskirjaa katsoessa jää tietysti jälki, että olet katsonut varauskirjaa, mutta varauskirjalla olevien potilastietojen lokeihin ei jää jälkeä, että olet nähnyt heidän nimensä. Mutta järjellähän ei aina näiden asioiden kanssa ole tekemistä.

 

Meidän organisaatiossa tätä on äskettäin mietitty ja on uusittu ohjeet siitä, mitä varaustietoihin laitetaan. Itselläkin esim. jo potilastietojärjestelmän etusivulla näkyvissä pari kotiutushoitajan varauskirjaa, jossa ennen saattoi ihan avoimesti lukea, että osasto 3G:llä oleva Matti Möttönen on sekava, aggressiivinen, clostridium-eristys ja tarvitsee kuntoutusta ja IV-ab:t kuudesti päivässä. Siis menemättä Möttösen Matin potilastietoihin ja ilman, että olen ikinä edes käynyt osastolla 3G. Uuden ohjeistuksen mukaan pitäisi nyt sitten lukea, että Matti Möttönen, 3G, kts. määräykset ja hoke, mikä tietysti onkin asiallisempaa. Olen siis itse valinnut avausnäkymään varauskirjoja, joita tiheämmin seuraan ja joita siksi en halua jatkuvasti käydä erikseen avaamassa.

Muokattu - MarreX
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...