Jump to content
MAINOS

"Tuo opiskelija"


emmavaan

Recommended Posts

Harjoittelun viimeinen viikko menossa ja edelleenkään minulla ei ole harjoittelupaikassani nimeä. Kyseessä pieni yksikkö, joten en usko että kyse on muistamattomuudesta. Opiskelija ei ole haukkumasana, mutta ainakin jatkuva oman nimen käyttämättä jättäminen saa vähitellen aikaan ulkopuolisuuden ja osattomuuden tunteen. Sitäkö todella halutaan? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse en ole kokenut ongelmana. Joissakin yksiköissä on paljon opiskelijoita ja nimet ei jää mieleen. Vaihtuvuus voi myös olla suurta. Toki omilta ohjaajilta en toivo tuon sanan käyttöä pyynnöissä, heidän oletan oppivan nimeni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

48 minuuttia sitten, HoitsuJ kirjoitti:

Itse en ole kokenut ongelmana. Joissakin yksiköissä on paljon opiskelijoita ja nimet ei jää mieleen. Vaihtuvuus voi myös olla suurta. Toki omilta ohjaajilta en toivo tuon sanan käyttöä pyynnöissä, heidän oletan oppivan nimeni.

Jos ei pienessä yksikössä opi opiskelijoiden nimiä (harjoittelut kuitenkin kestävät viikkoja), niin ehkä olisi muistitestin paikka? Ei opiskelijat kauan kutsu muita työntekijöitä hoitajina.. Pieni asia, jolla on oikeasti suuri merkitys. Mä olen opiskelijana suosiolla unohtanut ne harkkapaikat, joissa ei opittu minun nimeäni eikä ne todella ole kovin korkealla listalla, kun aletaan työpaikkoja miettimään. Ei oo näissä paikoissa kovin kaksinen ilmapiiri.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse pyrin käyttämääm, vaikka huono nimimuistinen olenkin, opiskelijasta aina hänen nimeään. 

Ongelmana on kuitenkin aika usein se, etteivät läheskään kaikki opiskelijat esittele itseään jolloin on hieman hankala nimeä käyttää etenkin kun meidänkin yksikössä opiskelijoita on paljon ja aikalailla läpi vuoden.  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun on pakko sanoa, että käytin ilmausta "hän" laittoman monta päivää koska mun opiskelijan nimi on erikoinen enkä aina kehdannu tilanteissa kysyä, että mikä se taas olikaan. NYT muistan sen ja käytän sitä.

Muokattu - Mirre
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, lumikeiju kirjoitti:

Itse pyrin käyttämääm, vaikka huono nimimuistinen olenkin, opiskelijasta aina hänen nimeään. 

Ongelmana on kuitenkin aika usein se, etteivät läheskään kaikki opiskelijat esittele itseään jolloin on hieman hankala nimeä käyttää etenkin kun meidänkin yksikössä opiskelijoita on paljon ja aikalailla läpi vuoden.  

Ootko ihan tosissasi. 😅 Mitäpä jos vaikka esittäytyisit ja kysyisit hänen nimeään? Kätevää vastuunsiirtoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olin aikanaa harjoittelupaikassa, jossa oli lisäkseni kolme ohjaajaa ja minä kuusi viikkoa ainoana harjoittelijana. Yksikön johtaja ilmoitti heti alkuun, että ei opi nimeäni (joka on siis ihan tavallinen) ja kutsui minua "tytöksi" koko harjoittelun. 

Sen harjoittelun paras oppi oli se, että en tule ikinä kohtelemaan omia opiskelijoita niin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelijan kannattaa työpaikan seinälle laittaa lyhyt esittely itsestään nimen ja kuvan kanssa. Ja voitte sanoa nimenne, jos työkaveri ei muista sitä. Silloin kun ekaa kertaa tulette taloon niin esittäytykää kaikille  eikä vain omalle ohjaajalle.

Mikäli olet kotihoidon kentällä niin asiakkaille voitte sanoa vaikka joka kerta toisen kotiin tullessanne, että kotihoidosta x ja x, päivää. Jos työskentelet vaikka palvelukodissa niin on kohteliasta koputtaa ensin oveen (samalla voit kertoa kuka on tulossa) eikä rynnätä suoraan huoneeseen mikä on asiakkaan koti. 

Joillekin on sanottava kinnittäkää oikeasti huomiota kännykän käyttöön, välttäkää sen turhaa käyttöä ja olkaa läsnä tilanteissa. 

Muokattu - Kaste
  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Kaste kirjoitti:

Opiskelijan kannattaa työpaikan seinälle laittaa lyhyt esittely itsestään nimen ja kuvan kanssa. Ja voitte sanoa nimenne, jos työkaveri ei muista sitä. Silloin kun ekaa kertaa tulette taloon niin esittäytykää kaikille  eikä vain omalle ohjaajalle.

Mikäli olet kotihoidon kentällä niin asiakkaille voitte sanoa vaikka joka kerta toisen kotiin tullessanne, että kotihoidosta x ja x, päivää. Jos työskentelet vaikka palvelukodissa niin on kohteliasta koputtaa ensin oveen (samalla voit kertoa kuka on tulossa) eikä rynnätä suoraan huoneeseen mikä on asiakkaan koti. 

Joillekin on sanottava kinnittäkää oikeasti huomiota kännykän käyttöön, välttäkää sen turhaa käyttöä ja olkaa läsnä tilanteissa. 

 

Eli piti kirjoittaa, että musta on surullista kuinka usein opiskelijoilta vaaditaan sellaista mitä ei työryhmä itse noudata kuten hyvät käytöstavat. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän täysin tunteesi tilanteessa. Kohtaaminen jää eittämättä tilanteessa vaillinaiseksi: ei ole kyse minä-sinä kohtaamisesta vaan minä-se (Buber). Eli kokemus objektina olemisesta kuvaa mielestäni tapahtunutta osuvasti, kun sinua ei kohdata sinuna eli subjektina. Älä huoli. Se, miten sinua kohdellaan ei kerro sinusta itseasiassa mitään vaan enemmänkin tämän viestin välittäjistä (vaikka kornilta kuulostaakin). Toisen objektifioiminen saattaa toimia myös eräänlaisena defenssinä ja muurina sinun ja ohjaajasi välillä. Muistamattomuus.. mitä tähän nyt sanoisi, en osta tuota väitettä sitten alkuunkaan - tulkitsen tuon välinpitämättömyydeksi eli nimenomaan defenssiksi.

Voi olla kyse myös ryhmäilmiöstä: syrjitään tuota uutta ja näytetään, että meillä on tämä ylivertainen ryhmä, johon ei noin vain pääse. Tällöin näkisin työpaikkakulttuurin sairaana (tosin näen lähes koko alan kulttuurin sairaana... jopa koko työkulttuurin kokonaisuudessaan). Ymmärtämällä hoitoalan historiaa ja toisaalta hoitoalan asemaa yhteiskunnassa voi ehkä myös löytää selityksiä toimintatavoille ja näille kulttuurisille aivopieruille. 

Kohtaamisesta hyvä kirja on Tommy Hellstenin ihminen tavattavissa, joka liikkuu näiden aiheiden ympärillä ja selittää mm juuri tätä, miksi kohtaaminen on niin vaikeaa (mutta silti yksinkertaisesti tärkeintä ihmisten kanssa tehtävässä työssä). No lähti vähän rönsyilemään... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Must se ei ole pahalla sanottu. On josku helpompi sanoa että vaik Mirjan opiskelija kun opetella erikseen kaikki vuodet jokaisen opiskelijan nimi + keikkalaisten nimet. Uusien työnteköijöiden nimet. Varahenkilöstön nimet. Lääkäreiden nimet. Sihteerit, laikkarit jne. 

 

Tänäänkin yhden keikkalaisten nimi oli mun suusta sanottuna "se tummahiuksinen" koska en voi edes olla varma tietääkö mun työpari sen keikkalaisten nimen

 

Helposti sanon itse "likka". Ikinuoruus on ihanne mut sit sitä ei saa korostaa "väärässä kohtaa" . Se tulee ihan automaattisesti ku sukupolvi vaihtuu. 

 

Muokattu - Usva
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1.12.2020 klo 21.05, terkkari_kpo kirjoitti:

Ootko ihan tosissasi. 😅 Mitäpä jos vaikka esittäytyisit ja kysyisit hänen nimeään? Kätevää vastuunsiirtoa.

Itse en viitsinyt opiskelija antaa itsestäni niin aloitekyvytöntä kuvaa, että olisin jättänyt esittelemättä itseni, kun vuoroon tuli työntekijöitä, joita en ollut aikaisemmin tavannut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on kaksi opiskelijaa????

Nuoria nais eli 20-30v. Iso mutta näistä: Todella kaksinaamaisia ja lapsellisia Nn.opskelijoita.

Ikävä kyllä heillä on vielä lapsia???? Aika menee työpaikalla PUHELIMESSA  eli HOIDETAAN OMIA LAPSIA tai "kakarat" juoksevat työpaikalla ja TIETYSTI MENNÄÄN ULOS TUPAKALLE. 

Uusi esimies on puuttunut asiaa, mutta nyt tuli ilmi : Toinen kehottaa toista käyttämään kuulokeitta työssä. ELI VARAANTAVAT MUIDEN DUUNAREIDEN TURVALLISUUDEN ja ASUKKAIDEN. Lisäksi eivät kuuntele mitään , niin jääräpäisiä, kun olla ja saattaa.

Myös seuraavat, kuka tulee ajoissa työpaikalle. Tietysti siitä KUULUTETAAN KOVALLA ÄÄNELLÄ : TYÖAIKA menee toisten kyttäämiseen ja OLLAAN SITTEN NIIN TÄYDELLISIÄ. 

Elävät jossakin toisessa maailmassa, siis myös 50 v käyvät KOULUA tai vaihtavat alaa tai onko se KIELETTY? Luulisi KORONA olisi opettanut jotakin muuta kuin ; ITSEKKYYTTÄ ja oman navan tuijottelua. 

Taitaa olla ainoa tapa, hypätä auton alle että pääsee teistä itseä täynnä olevista eroon tai HANKIA POTKUT.  Teistä näkee nykyisin painajaisia.... Esimiehet ovat näköjään näitä itsekkäitä mukava aikuisia henkilöitä varten ja me HILJAISET SAAMME KÄRSIÄ jatkuvasti. Lisäksi aina on työt tekemättä ja työaika menee oikeasti, tupakan käynnissä, huutamisessa, puhelimessa istumisessa ja hoidetaan omia kakaroita työajalla. Vakituiset olette karseita työkavereita.

Raja on tullut vastaa keikkalaisilta.   Onneksi ei tarvitse enää nähdä teitä ja varsinkin itsekkäitä tulevia lähihoitajia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite vanhaikodilla vein joskus omat pennut töihin, välillä koiran ja kävin röökillä. Sen nimi on nuoruus. 

Vanhukset diggas. Kyseli lasten ja koirien perää ku ei ollu mukana. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 hours ago, herkkähipiäinen said:

Meillä on kaksi opiskelijaa????

Nuoria nais eli 20-30v. Iso mutta näistä: Todella kaksinaamaisia ja lapsellisia Nn.opskelijoita.

Ikävä kyllä heillä on vielä lapsia???? Aika menee työpaikalla PUHELIMESSA  eli HOIDETAAN OMIA LAPSIA tai "kakarat" juoksevat työpaikalla ja TIETYSTI MENNÄÄN ULOS TUPAKALLE. 

Näin ei puhuta kollegoista. Häpeä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

16 tuntia sitten, herkkähipiäinen kirjoitti:

Meillä on kaksi opiskelijaa????

Nuoria nais eli 20-30v. Iso mutta näistä: Todella kaksinaamaisia ja lapsellisia Nn.opskelijoita.

Ikävä kyllä heillä on vielä lapsia???? Aika menee työpaikalla PUHELIMESSA  eli HOIDETAAN OMIA LAPSIA tai "kakarat" juoksevat työpaikalla ja TIETYSTI MENNÄÄN ULOS TUPAKALLE. 

Uusi esimies on puuttunut asiaa, mutta nyt tuli ilmi : Toinen kehottaa toista käyttämään kuulokeitta työssä. ELI VARAANTAVAT MUIDEN DUUNAREIDEN TURVALLISUUDEN ja ASUKKAIDEN. Lisäksi eivät kuuntele mitään , niin jääräpäisiä, kun olla ja saattaa.

Myös seuraavat, kuka tulee ajoissa työpaikalle. Tietysti siitä KUULUTETAAN KOVALLA ÄÄNELLÄ : TYÖAIKA menee toisten kyttäämiseen ja OLLAAN SITTEN NIIN TÄYDELLISIÄ. 

Elävät jossakin toisessa maailmassa, siis myös 50 v käyvät KOULUA tai vaihtavat alaa tai onko se KIELETTY? Luulisi KORONA olisi opettanut jotakin muuta kuin ; ITSEKKYYTTÄ ja oman navan tuijottelua. 

Taitaa olla ainoa tapa, hypätä auton alle että pääsee teistä itseä täynnä olevista eroon tai HANKIA POTKUT.  Teistä näkee nykyisin painajaisia.... Esimiehet ovat näköjään näitä itsekkäitä mukava aikuisia henkilöitä varten ja me HILJAISET SAAMME KÄRSIÄ jatkuvasti. Lisäksi aina on työt tekemättä ja työaika menee oikeasti, tupakan käynnissä, huutamisessa, puhelimessa istumisessa ja hoidetaan omia kakaroita työajalla. Vakituiset olette karseita työkavereita.

Raja on tullut vastaa keikkalaisilta.   Onneksi ei tarvitse enää nähdä teitä ja varsinkin itsekkäitä tulevia lähihoitajia.

Suosittelen sinullekin alanvaihtoa, ei siksi että v.i....t..u...t.....t...aa hoitajien oikeuksien tallaus, vaan ihan vaan siksi että näytät viljelevän herneviljelmää nenääs. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

20 tuntia sitten, herkkähipiäinen kirjoitti:

Meillä on kaksi opiskelijaa????

Nuoria nais eli 20-30v. Iso mutta näistä: Todella kaksinaamaisia ja lapsellisia Nn.opskelijoita.

Ikävä kyllä heillä on vielä lapsia???? Aika menee työpaikalla PUHELIMESSA  eli HOIDETAAN OMIA LAPSIA tai "kakarat" juoksevat työpaikalla ja TIETYSTI MENNÄÄN ULOS TUPAKALLE. 

Uusi esimies on puuttunut asiaa, mutta nyt tuli ilmi : Toinen kehottaa toista käyttämään kuulokeitta työssä. ELI VARAANTAVAT MUIDEN DUUNAREIDEN TURVALLISUUDEN ja ASUKKAIDEN. Lisäksi eivät kuuntele mitään , niin jääräpäisiä, kun olla ja saattaa.

Myös seuraavat, kuka tulee ajoissa työpaikalle. Tietysti siitä KUULUTETAAN KOVALLA ÄÄNELLÄ : TYÖAIKA menee toisten kyttäämiseen ja OLLAAN SITTEN NIIN TÄYDELLISIÄ. 

Elävät jossakin toisessa maailmassa, siis myös 50 v käyvät KOULUA tai vaihtavat alaa tai onko se KIELETTY? Luulisi KORONA olisi opettanut jotakin muuta kuin ; ITSEKKYYTTÄ ja oman navan tuijottelua. 

Taitaa olla ainoa tapa, hypätä auton alle että pääsee teistä itseä täynnä olevista eroon tai HANKIA POTKUT.  Teistä näkee nykyisin painajaisia.... Esimiehet ovat näköjään näitä itsekkäitä mukava aikuisia henkilöitä varten ja me HILJAISET SAAMME KÄRSIÄ jatkuvasti. Lisäksi aina on työt tekemättä ja työaika menee oikeasti, tupakan käynnissä, huutamisessa, puhelimessa istumisessa ja hoidetaan omia kakaroita työajalla. Vakituiset olette karseita työkavereita.

Raja on tullut vastaa keikkalaisilta.   Onneksi ei tarvitse enää nähdä teitä ja varsinkin itsekkäitä tulevia lähihoitajia.

Kovasti tuntuu harmittavan. Valitettavasti ilmeisesti tämän tuohtumuksen vuoksi lauserakenteet ja välimerkit olivat hieman karussa (ei niin että olisin mikään äidinkielen opettaja),   joten ihan kaikkea en ymmärtänyt. Oletko siis keikkalainen vai vakituinen? Harmittavatko opiskelijat yleensä vai vain nuoret naiset? Mitä kuulokkeita kehotetaan käyttämään ja missä tilanteessa - puhelimen hands freeta? 

Ei vit.. anteeksi epämiellyttävien työyhteisön jäsenten takia auton alle kannata hypätä, ajattele nyt mitkä traumat auton kuljettaja saisi! Ja mitä sitä potkujakaan hankkimaan, vaihda työpaikkaa kun selvästi olet tunnollinen työntekijä. 

Jaksamista! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...